MENU

Chimps onder Elkaar (1984)

Alternatieve titel: The Family of Chimps

3,73

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Bert Haanstra
met de stem van Bert Haanstra

Een subtiel verslag van het gedrag van chimpansees in Burgers Dierenpark in Arnhem naar aanleiding van het boek 'Chimpansee Politiek' van de etholoog dr. Frans de Waal. Een uniek experiment laat ons zien hoe ingewikkeld de sociale strategiŽn zijn in de samenleving van deze boeiende mens-aap.

geplaatst op 21 april 2004, 12:20 uur, permalink
Prachtige docu. Wat mij betreft een klassieker.

geplaatst op 21 april 2004, 12:23 uur, permalink
Mee eens. Waarom staat dit niet op IMDB ?

geplaatst op 21 april 2004, 12:24 uur, permalink
Vond ik ook al zo vreemd. Dit is toch een van de bekendste werken van Haanstra.

geplaatst op 21 april 2004, 12:25 uur, permalink
Bij De Beesten Af is nog veel bekender natuurlijk. (Kreeg zelfs een oscarnominatie)

geplaatst op 21 april 2004, 12:25 uur, permalink
Desmond Morris over deze film:
The Family of Chimps is superb. I haven't enjoyed a filmportrait of a species so much for many years. It is a marvellous compilation which must have taken an enormous amount of time and care to obtain, but is is so well edited that it appears to flow simply from one incident to the next in a wonderfully natural way. The detail recorded is remarkabl and, although I know chimpanzees very well, I learned a great deal from it, while being thoroughly entertained and even laughing out loud occasionally, despite the fact that I watched it on my own. (bron)

geplaatst op 21 april 2004, 12:48 uur, permalink
Voor wie Bert Haanstra niet kent. Zijn korte film Zoo (1962) staat online. Met veel humor gefilmd.

Link naar de film

geplaatst op 22 april 2004, 22:45 uur, permalink
Zijn korte film Zoo (1962) staat online.

...staat voor een gedeelte online.

geplaatst op 22 april 2004, 22:52 uur, permalink
wel leuk om te zien.

geplaatst op 22 april 2004, 22:52 uur, permalink
Zekers.

geplaatst op 22 april 2004, 22:54 uur, permalink
Het is maar een 10 minuten film en ik heb niet getimed, maar geweldig hoe die tijd toen was, kreeg bijna kriebelige jeugdherinneringen.

geplaatst op 22 april 2004, 23:42 uur, permalink
FisherKing schreef:
Mee eens. Waarom staat dit niet op IMDB ?

Is ook geregeld. 'k Heb hem net toegevoegd. 't Zal nog wel een maandje of twee duren, maar dan staat ie erop.

geplaatst op 29 mei 2004, 17:41 uur, permalink
't Zal nog wel een maandje of twee duren, maar dan staat ie erop.

Iets meer dan ťťn maand.

geplaatst op 29 mei 2004, 23:33 uur, permalink
Goed werk Zelva !!

geplaatst op 29 mei 2004, 23:37 uur, permalink
Heel goed inderdaad!

avatar van Hannibal
geplaatst op 11 mei 2005, 10:57 uur, permalink
Wat heb ik gelachen om die chimps in de weer met die boomstammen. Fantastische documentaire, 4*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 3 september 2012, 15:37 uur, permalink
Sociale chimpansees.

Een vermakelijke documentaire van Haanstra, die ondanks de voornamelijk eenzijdige setting van de dierentuin blijft boeien. De rustige en licht komische vertelstem van de regisseur zelf werkt daar onder andere aan mee. Het zijn natuurlijk hoofdzakelijk de chimpansees die weten te boeien. De sociale structuren zijn natuurlijk interessant, evenals de vergelijking met mensen. Het maakt het Ďaapjes kijkení nog leuker.

Zeer goed.