• 8.612.675 stemmen

Kladivo na Carodejnice (1970)

Drama | 103 minuten

Oorspronkelijke taal: Tsjechisch

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Kladivo na Carodejnice

Moravië (huidig Tsjechië) in de 17de eeuw. Wanneer een katholieke priester een vrouw beschuldigt van het feit dat zij dient als gastheer van een demon, ziet een al gepensioneerde inquisiteur zijn kans schoon om naam te maken en een onderzoek te starten. Al snel beschuldigt de inquisiteur hele families en wordt hij schatrijk doordat hij diens bezitten inneemt. Honderden mensen, na gruwelijk gemarteld te zijn, biechten op 'heks' te zijn en worden ter dood veroordeeld.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Is uit op DVD regio 1.

Won één Award: Golden Kingfisher op het Pilsen Film Festival in 1990.

Zeker niet slecht, maar wel minder gruwelijk dan bevoorbeeld "Witchfinder General" en "Mark of the Devil". Zeker geen exploitation, zoals de coverart van de regio 1 DVD insinueert.

Imdb rating 8.0, daarom had ik hem aangeschaft.

LOL,waarschijnlijk waren ze niet verder gekomen dan de beginscène die ons trakteert op massale full frontal female nudity ,al houdt de film dat sterke begin niet helemaal vast .Dat er in CS anno '69 geen tortureporn films geproduceerd werden,zal de simpelste ziel wel duidelijk zijn.

Hoewel deze film beweert te zijn gebaseerd op historische feiten in 17-eeuws Bohemen,is de overeenkomst qua verhallijn met the devils of Loudun van Huxley,en daarmee dus met the devils van Russell,wel erg opvallend.Ook hier is de held en het voornaamste slachtoffer immers zelf een vrijgevochten geestelijke.

Hoewel de regisseur een in communistische regimes politiek correct thema ,de heksenvervolgingen, koos,en hij daarmee oppervlakkig gezien de feodaliteit en de kerk kon bashen,zal de film zeker bedoeld zijn als een metafoor voor de vervolgingen in CS na de Praagse lente in '68 en die in communistisch Europ iha.Dat de hexenhamer(vernoemd naar het beruchte handboek voor inquisiteurs) na de bevrijding in '89 een prijs won en goed scoorde bij het publiek,wijst ook in die ricting.

De film wordt aan elkaar gepraat door een priester met een verrot smoelwerk die de filosofisch/metafysische lading duidelijk maakt.Overigens lijkt het er sterk op dat deze film een inspiratiebrn was voor the ascent van Shipetko,zie b.v. hoe de held steeds meer op gristus lijkt terwijl hij wordt gefolterd.De groteske slechtheid van de inquisiteur wordt verklaard door het laatste shot.

Hoewel dit een droomkans was om een weelderig,barok kostuumdrama te maken wendt Vavra zich juist af van bont spektakel en kiest voor een extreem sobere en sombere cinematografie.

Een minpunt tenslotte is de merkwaardig ontoepasselijke soundtrack die meer bij een propagandafilm lijkt te horen.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

De Renaissance is al begonnen maar omdat een rancuneuze anti-intellectueel het voor het zeggen krijgt neemt deze wraak op degene die -volgens hem- op hem neerkijkt, en brengt het land weer terug naar de duistere Middeleeuwen.

Een film zonder 'helden' want iedereen bezwijkt, Witchhammer is een waarschuwing voor domheid en een afrekening met gedroomde heldenmoed, een soort anti-Braveheart zou je kunnen zeggen.

Wat de soundtrack betreft, vond die dreigende trommels en de vioolmuziek juist heel goed passen, alleen het marsliedje in het begin was m.i. ongepast.

avatar van Baggerman

Baggerman

Stiekem een prima film die inderdaad verrassend spectaculair begint voor de liefhebber van vrouwelijk schoon! Had ik niet verwacht voor een film van 1970 uit die contreien. Verder een film waarbij je steeds kwader wordt over de domheid, onmacht en onrecht die je te zien krijgt.

Flavio schreef:

Inderdaad, niemand blijkt bestand tegen de wrede martelingen, al stopt de ellende met de laatste geestelijke, die best nog wat mensen er bij had kunnen lappen. (Had ik wel gedaan, die dikkerd bijvoorbeeld die hem uitnodigde om te komen eten alleen om hem stilletjes te kunnen laten arresteren!).

avatar van Woland

Woland

Witches' Hammer is een donker drama uit die paar mooie jaren rond de Praagse Lente, waarin een behoorlijk aantal sterke films werden uitgebracht die zowel in de jaren daarvoor als daarna absoluut niet door de censuur waren gekomen. En ook deze valt daar duidelijk onder: in principe gaat de film over de heksenvervolging in het 17e eeuwse Tsjechië, maar de analogie met het communistische regime en de nepvervolgingen daarvan zijn overduidelijk. Ook voor de Tsjechoslowaakse censor.

De film toont de cynische wijze waarop de amorele inquisiteur Boblik vele mensen de dood injaagt - soms voor persoonlijk gewin, soms uit wraak, maar vaak ook uit complete willekeur en om zijn eigen positie te verstevigen. Met behulp van wat manipulatie en marteling kom je een heel eind blijkt. De film is wel een wat trage zit; de film is weliswaar qua thematiek behoorlijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld Witchfinder General, Mark of the Devil, en The Devils, maar is toch veel meer een sober, realistisch en deprimerend drama met wat minder horror- en naaktinvloeden van voornoemde titels. Een Tsjechische The Crucible, wellicht. Hoe dan ook, een behoorlijk degelijke film die ik liefhebbers van historisch drama zeker aan kan raden om er even goed voor te gaan zitten.

avatar van Noodless

Noodless

Fascinerend dramatisch verhaal met oog voor een afschrikwekkend beleid van toenmalige inquisiteurs dat op geen enkel moment de spanning wil doen verhogen door ongepaste onlogische wendingen, maar gewoon de realiteitszin wil bewaren en daardoor de spanning al weet op te voeren. Misschien wat langdradig qua opzet, maar zeker boeiend om te volgen. De zwart-wit beelden dragen bij tot een naar sfeertje. Positief is ook de uitwerking van de verschillende personages. 7/10

avatar van Basto

Basto

Indrukwekkend en ontluisterend relaas van de brute praktijken van de Inquisitie. Strakke widescreen fotografie en rauwe performances en aankleding, maken dit een sterke film.

Kritiek op het communistisch regime is natuurlijk nooit ver weg. Voor je het weet wordt je door je medestander, op zoek naar lijfsbehoud, verraden.

Maar ook de link met de huidige tijd is eenvoudig te leggen, waarbij bewijslast niet dient voor waarheidsvinding, maar enkel ter onderbouwing van het idee-fixe en tegengeluid de mond wordt gesnoerd.

De onderdrukking van het volk is van alle tijden en geen enkel regime of persoon is onvatbaar voor de corrumperende werking van de macht.

Prachtige blu ray uitgave die onderdeel uitmaakt van de All the Haunts box.