• 10.485 nieuwsartikelen
  • 8.959.537 stemmen

Dialogue avec Mon Jardinier (2007)

Komedie / Drama | 109 minuten

Met onder meer: Daniel Auteuil, Jean-Pierre Darroussin en Élodie Navarre

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 3 juli 2008

Plot Dialogue avec Mon Jardinier

Een Parijse kunstenaar is inmiddels op een middelbare leeftijd gekomen en heeft genoeg van het drukke leven in Parijs. Hij besluit naar het platteland in het midden van Frankrijk te trekken, om daar zijn ouderlijk huis te gaan bewonen. Bij het huis ligt echter een behoorlijk groot gebied vol ongerepte natuur, waar hij als stadsmens eigenlijk niet goed mee uit de voeten kan. Hij besluit iemand in te huren om als hovenier de boel een beetje bij te houden en plaatst een advertentie. De eerste kandidaat is meteen raak, een bijzondere oude man met een kijk op het leven die voor de kunstenaar volkomen nieuw is.

The painter, aka 'Dupinceau'

Léo, the gardener aka 'Dujardin'

Magda, painter's pupil

The gardener's wife

Carole, painter's daughter

Tony, another painter

René, painting equipment dealer

Charles, future husband of Carole

Absoluut niet zo diepgravend als sommigen hier kennelijk vooraf dachten (leek me eerlijk gezegd ook niet echt de bedoeling) maar wel een erg fijn zomeravond filmpje.

avatar van blurp194

blurp194

Ai, het is ook echt een praatfilm.

En erg fijn geacteerd vooral ook. Van Auteuil had ik dat ook wel verwacht, maar de mij niet zo bekende Darroussin doet absoluut niet voor hem onder - integendeel, eigenlijk, want zijn Dujardin is zo'n beetje perfect, en ligt me beter dan de Dupinceau van Auteuil. Geniaal wel de scene waarin ze hun oude schoolherinnering ophalen, en dat zet ook meteen de toon voor de hele film.

Wel een beetje op de grens (en af en toe over) van hoeveel Frans ik begrijp, en er zijn wel wat van die dingen waar de ondertiteling je ook niet echt bij helpt. Maar net als met de diepere lagen die sommigen in de film zien, je hoeft het niet altijd tot in detail te volgen om het toch op waarde te kunnen schatten.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Ik was alle drukte van de Bollywood-films even zat en trok me terug met deze Franse film, een top-idee. Alle rust, het gemoedelijke tempo, met een Daniel Auteuil die alles kan. Een echt conflict is er lange tijd niet - er lijkt iets te sudderen qua klassenstrijd tussen de twee maar dat valt ook wel weer mee - en ik kon me lekker onderdompelen in het landelijke. Gelachen om de blik van Auteuil bij de opening van de expositie. Mooie flashbacks tussendoor, heel kort, van de tuinman en zijn vrouw bij het strand. Alexa Barlier en Elodie Navarre waren mooi om te zien. Genoten van deze film. 4,0*

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Een prachtig verfilmde vriendschap tussen twee oud klasgenoten, beide uit een andere klasse. "Van der Tuin", de tuinman gespeeld door Darroussin" houdt daarbij met enige regelmaat "van der Kwast" een spiegel voor. Hoe dan ook draagt Jean-Pierre Darroussin de film.

De slotscène vat alles samen: de wijze woorden van de eenvoudige man. 4☆