Dialogue avec Mon Jardinier (2007)

Alternatieve titel: Conversations with My Gardener

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Jean Becker
met Daniel Auteuil, Jean-Pierre Darroussin en Élodie Navarre

Een Parijse kunstenaar is inmiddels op een middelbare leeftijd gekomen en heeft genoeg van het drukke leven in Parijs. Hij besluit naar het platteland in het midden van Frankrijk te trekken, om daar zijn ouderlijk huis te gaan bewonen. Bij het huis ligt echter een behoorlijk groot gebied vol ongerepte natuur, waar hij als stadsmens eigenlijk niet goed mee uit de voeten kan. Hij besluit iemand in te huren om als hovenier de boel een beetje bij te houden en plaatst een advertentie. De eerste kandidaat is meteen raak, een bijzondere oude man met een kijk op het leven die voor de kunstenaar volkomen nieuw is.

Ontroerend was-ie. Ik heb hem gisteravond in een bioscoop in Lille (net over de grens bij Kortrijk) gezien. De film bevat wel uitsluitend spreektaal, dus zonder ondertiteling zal een Nederlander die een beetje thuis is in het Frans, er niets aan hebben. Maar met een goede Nederlandse ondertiteling is de film bijzonder de moeite waard voor degene die van een psychologisch drama houdt en van "een goed gesprek van mens tot mens".

avatar van Mug
Mug
Soms is het irritant als je het boek hebt gelezen waar de film zich op heeft gebaseerd. Ik wist niet wat ik meemaakte toen onze kunstenaar werd voorgesteld. In plaats van uitvergrotingen van de natuur (grassprieten, noten, groenten) schildert die nu menselijke portretten. En dan heeft ie natuurlijk huwelijksproblemen en een maitresse (vanzelfsprekend een jong naaktmodelletje).

En daar ging 40% van de prachtige dialogen uit het boek. Als ik dat had geweten....

Gelukkig weet de scriptschrijver zich te redden door de finale wel redelijk intact te houden, zodat de zakdoeken weer te voorschijn werden getoverd.

Ondanks deze mijns inziens grove fout, weet Darroussin de simpele tuinman goed te portretteren, zodat de automatische piloot Auteuil een voetnoot verwordt. De film kabbelt zo lekker voort, maar potjandorie, dit had zo veel beter kunnen zijn. Even een hoofdpersoon anders beschrijven, alsjeblieft zeg, was zeker niet spannend genoeg voor 'de film'. Daar gaat het ook niet om. Toch een kleine 3,5* ster. De film weet toch nog hier en daar verrassend om de hoek te komen.

avatar van Verhoeven
Conversations with My Gardener is een mooi, ontroerend kijkje van twee mannen met hun klasse verschil en hun kijk op de wereld. De één is naar de middelbare school door rijke afkomst schilder geworden terwijl de andere juist niet de school heeft kunnen afmaken door een geintje en dus meteen gaan werken bij de spoorwegen. Jaren later komen ze elkaar tegen doordat de schilder een tuinman zoekt. Drie keer raden wat er volgt. Dat betekent dat het geen verkeerde film is maar met een andere insteek was de voorspelbaarheid misschien doorbroken. Pluspunten voor de chemie tussen de twee, het sterke acteerwerk en de humor die ze bezitten en dan vooral de verschijning ‘’ van der Tuin’’ is er eentje die ik zal onthouden. Dus een aardige film die het vooral moet hebben van de twee hoofdpersonen en niet van de voorspelbaarheid en de ontknoping van het verhaal.

avatar van Redlop
Sfeervol dat zeer zeker. Beetje het Zwitserleven - gevoel. Het kon me niet de hele tijd boeien helaas. Er had meer verhaal in gemogen.

Jer.
Beviel me niet erg.

Max en Joep
wat een warme, leuke, prettige prachtige film zeg.
humor, een heerlijke sfeer, goeie karakters, puik acteerwerk, fantastisch.

heb er nog dagen aan terug gedacht.

4 sterren.

Max en Joep
helemaal geen reacties meer na 15/9?

mensen, dit is een schitterende film hoor!

avatar van Drs. DAJA
Geweldige franse film. De personage worden enorm verfijnd uitgewerkt en de sfeer en omgeving zijn werkelijk schitterend. Er is veel sentiment en nostalgie aanwezig maar geen moment is deze vals. Vooral het laatste half uur was zeer andoenlijk. Die nuchterheid...

kappeuter (moderator)
Mooie en warme film.
Er had meer in gezeten. Vooral Jean-Pierre Darroussin maakt indruk.
Auteuil komt als kunstenaar niet helemaal uit de verf en is als personage een stuk saaier dan de tuinman.
Toch zeer de moeite waard. Aantal mooie filosofische passages en aangename sfeer.

Sympathieke film. Auteuil komt inderdaad niet helemaal uit de verf als kunstenaar, maar als "vriend van vroeger" van de tuinman wel.

Eén van de betere Franse films van 2007 en wel aan te raden.

avatar van ®Tc
Film die me leeg achter liet en vooral met het 'hier-zat-meer-in' gevoel.

Er zat meer in op gebied van dialogen: Veel dialogen zijn wel leuk en vermakelijk en brengen sfeer maar anderen zijn compleet saai en voegen niks toe. Misschien had de film om dat probleem te kunnen aanpakken iets korter mogen zijn.

Er zat meer in op gebied van het visuele aspect: De setting was perfect waar de mooie natuur goed overkomt. Maar had dit niet veel beter geweest met meer toegevoegde felle kleuren? Ik had liever op z'n manier een sprookjesachtige cinematografie gehad. Het komt er dicht bij maar kon beter.

Er zat meer in op gebied van drama: Echt ontroerend vond ik het einde niet. De dood was goed omringd door de tuinier zijn depressievere kijk en de schilderijen op het einde. Maar echt raken deed het me niet.

Er zat meer in dus. Z'n films schommelen bij mij meestal rond de 2,5 sterren maar door de chemie tussen de 2 hoofdrolspelers rond ik het naar boven af.

***

Jer. schreef:
Beviel me niet erg.

Prachtig heldere recensie! Ik zou bij een filmmagazine solliciteren als ik jou was.

avatar van JJ_D
Bij films die zichzelf (op de dvd-hoes) aankondigen als een interessante reflectie over leven en dood, durf ik al snel snode voorgevoelens te hebben. Immers, films die écht grote vragen stellen, doen dat meestal niet expliciet (oa. ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind’), of hebben ten minste de tact om zichzelf als “poëtisch” te verheerlijken (oa. ‘Stalker’).

‘Dialogue avec mon Jardinier’ overtreft echter de stoutste verwachtingen. Bij een film die een serieuze filosofische insteek pretendeert te hebben, hoort eerst en vooral een schare genuanceerde personages. De combinatie van conservatieve boerenlul tegenover progressieve artiest levert een handvol cliché’s op die de film verhaaltechnisch zouden moeten dragen. Bovendien hangt er te weinig vlees aan de dialogen om Auteuil (die niet verder komt dan een zorgwekkende frons, zo nu en dan) of Darroussin een eerlijke kans te geven: ze zijn van bij de eerste minuten reeds gedoemd een voorspelbare evolutie door te maken als karakter.

Desondanks begrijp ik dat er een publiek is voor deze film: dat de personages cliché’s zijn, betekent niet dat er geen kern van waarheid in hun handelen kan schuilen. Iedereen herkent namelijk wel iets van een ouder familielid in de zagende boerenlul, of vice versa. Maar “vragen over leven en dood”, dat laat Becker beter over aan begaafde cineasten; een verheerlijking van de Franse levensstijl is immers geen filosofisch vraagstuk.

avatar van wendyvortex
Heerlijk landerige sfeer-film.
Geen film die je antwoorden zal geven op de grote levensvragen. Wel een heerlijk soort feel-good-film die een lach en een traan afwisselt.
Vergelijkbaar met La Gloire De Mon Pere/Le Chateau De Ma Mere, Les Choristes en het iets cynischer Un Dimanche A La Campagne.
Franse regisseurs lijken het gladde, dat de Amerikaanse tegenhangers vaak zo onverteerbaar maakt, mooi te kunnen omzeilen.
Prachtige rol van Jean-Pierre Darroussin als de tuinman en prachtig camerawerk.

avatar van Leviwosc
Ik heb zojuist de film gekocht bij de Aldi Ja... de Aldi verkoopt ook wel eens dvd'tjes. Binnenkort ga ik het maar eens bekijken.

Fantastische film; zowel visueel alsmede de dialogen.
Ga het niet stukpraten; gewoon een must om te zien!

Mooie gevoelige film over oprechte vriendschap en begrip.

avatar van pietpuk
Absolute aanrader. Hoe eenvoudig kan het leven zijn...

avatar van Yoko Duo
Ik ben het totaal met pietpuk eens. het is een zeer emotioneel meeslepende film die met heerlijke beelden weg kijkt!
Mooie dialogen die binden!

avatar van david bohm
Mooie film, acteurs vind ik goed spelen. Vooral de schilder komt erg sympathiek over. Daarnaast mooie plaatjes. En ontroerend verhaal over vriendschap en liefde.

Heerlijke film met heel veel Dialogen, moet je wel van houden. Maar daar blijft dan een warme film over. Die eerst voortkabbelt en dan steeds indringender wordt. De naakt scene van Alexia Barlier doen dan ineens geweld aan de film vind ik. Maar de schuine blikken van de tuinman maakt dit ook wel weer leuk.

Deanfromhell
schitterend, als je die 2 in hun jeugd op de foto ziet, al met hun vingers in de oren, klaar voor de knal

Prachtige en ongecompliceerde film waarin een kunstenaar terugkeert naar zijn geboortedorp en een tuinman inhuurt, die zijn jeugdvriend blijkt te zijn. Het verhaaltje kabbelt in een fijn tempo voort en door de natuurlijke dialogen leer je de twee personages beter kennen. Grappig en ontroerend tegelijk. De personages zijn zeer goed uitgewerkt en Daniel Auteuil is uitstekend als 'Vander Kwast', maar het is toch wel Jean-Pierre Darroussin als 'Vander Tuin' die zorgt voor de mooiste momenten.

WDR Fernsehen (Dialogue avec mon jardinier, dinsdag 17 april, 23:15 uur)

avatar van Spetie
Een aardige film, vooral dankzij de sterke rol van Jean-Pierre Darroussin, maar het duurt wel tot de laatste 20 minuten, voordat het geheel echt tot leven weet te komen.

Daarvoor kabbelt het verhaal maar een beetje voort, inclusief de dialogen. Soms is het leuk, soms niet. Daniel Auteuil vind ik hier ook niet zo heel overtuigend. Hij kijkt vaak nogal moeilijk en zijn personage is ook net wat minder interessant en leuk, dan de tuinman. Darroussin weet zijn passie wel overtuigend over te brengen en zijn personage te voorzien van de benodigde diepgang. Visueel is het allemaal wel aardig. De locatie van de tuin is mooi en het gemoedelijke zomerse Franse sfeertje komt aardig uit de verf.

Alleen wist het geheel me niet echt te pakken. Ook al was het idee met deschilderijen op het einde, best leuk gedaan en was dat zeker het beste moment van de film. Het pakte me echter niet en ik kreeg er verder ook niet echt een gevoel bij. Ik vond het geen straf om te kijken, maar ik ben er ook zeker niet door weggeblazen.

Kleine 3,0*

Een eenvoudige, rustige, clichématige film die wat ouderwets aandoet. Het gesproken woord (de dialogen zijn simpel gehouden) is belangrijker dan het verhaal. Voor mij lag het accent op de onderlinge relatie tussen de hoofdpersonen, al had deze meer uitgediept mogen worden. De regisseur maakt wel begrijpelijk waardoor de schilder zo gefascineerd is door de tuinman. Zowel Jean-Pierre Darroussin als Daniel Auteuil spelen hun rollen treffend en overtuigend.