La Tête en Friche (2010)

Alternatieve titel: My Afternoons with Margueritte

Frankrijk

geregisseerd door Jean Becker
met Gérard Depardieu, Gisèle Casadesus en Sophie Guillemin

Het verhaal over de 45-jarige Germain, een analfabeet die zijn hele leven in de schaduw van zijn caravan heeft geleefd. Door zijn alleenstaande moeder 'klein gehouden' en zonder enige scholing blijft hij ongecultiveerd. Totdat hij in zijn 'wereld', het aangelegen parkje, Margueritte ontmoet, een dame op leeftijd die haar dagen moet slijten in het bejaardenhuis. Margueritte heeft de hele wereld afgereisd en is bijzonder belezen. De twee krijgen een bijzondere band.

avatar van SzJoowNiejCah
misschien is de zelfreflectie van germain wat ongeloofwaardig. ondanks lichte ergering aan dit feit, heb ik mezelf toch aardig weten te vermaken met deze filmvertoning. een mooie 3,5 * mag er zeker wel vanaf. want hoe tenenkrommend de ongeloofwaardige mate van zelfreflectie dan ook moge zijn, hij brengt zeer mooi tot uiting hoe het is om zo onbeholpen "oncultivistisch" (zoals hierboven zo mooi genoemd) te moeten leven.

Weloverwogen besluit om hier lekker een dutje bij te doen, pakte prima uit, in geen tijden zo heerlijk geslapen. Film zal ongetwijfeld heel vermakelijk zijn, maar ik was gewoon zo moe en wilde even lekker slapen en had geen zin naar huis toe te gaan. Op zulke momenten is de bioscoop toch echt de beste plek om 5 uur in de middag om even lekker de laatste stoel van de rij bij de muur te pakken en je hoofd in de hoek te proppen om rap in slaap te dommelen.

Zeer bijzondere film. Ik ben als altijd erg gesteld op Gerard Depardieu, het is geweldige acteur! Het is een herkenbaar verhaal en wat ik ook erg fijn vind aan deze film, het onderwerp is tragisch, maar het verhaal is op een manier neergezet dat je ook kunt lachen en de film wordt absoluut niet sentimenteel
Zeker een aanrader.

avatar van cosp
Zonderiaan schreef:
Tóch een beetje vreemd om dan te stemmen...

jeeke21
Dit is gewoon een heel mooie film !
Met een uitstekend presterende Depardieu in een toch wel erg tragisch , en ook komisch levensverhaal ...
Een aanrader ...

avatar van Djumbo
Eenvoudige, mooie, ontroerende franse film.... met een schitterende Gérard Depardieu.
Een klein pareltje.... echt aan te raden

Aardige simpel gehouden kleine film met een grote boodschap ook visueel mooi geschoten plaatjes.

avatar van Punky
Gewoon een hele mooie ontroerende film............

avatar van mer1973
Gérard Depardieu wordt hoe ouder hij word hoe dikker. Toch is hij een Frans juweeltje.
Wat me welt opvalt, dat hoe ouder hij wordt hoe beter hij gaat acteren. Meestal is het andersom.
Ik vind hem steeds rustiger en ingetogener, wat zijn acteerprestaties aanmerkelijk ten goede komen.

avatar van Julie
Heel erg aangenaam en ontroerend filmpje! Het is simpel gehouden maar alles behalve oppervlakkig. Ook perfecte duur, perfecte subtiele acteerprestaties van Depardieu. Hij is dan wel niet meer van de magerste, maar zijn acteertalent is even groot als zijn buik!

Prachtige film vol nostalgie en liefde voor het 'gewone' leven.
Depardieu is van het type 'ruwe bolster, blanke pit'. Hij is een arbeider die woont in een caravan op het erf van zijn moeder. Hij verbouwt zelf zijn groente in zijn moestuin. Wat hij zelf niet nodig heeft verkoopt hij op de markt.
Hij heeft een veel jongere minnaar, een charmante buschauffeuse die regelmatig op haar dienst door het rustieke plaatsje rijdt.
Zijn moeder heeft hem altijd zwaar verwaarloosd en normaal contact met haar is niet mogelijk. Zij snauwt hem voortdurend af en saboteert zijn moestuintje.

De markante en 'simpele' Depardieu, een rol die hem op z'n grote lijf geschreven is, leert in het park het lieve en pientere 96-jarige (!) oude vrouwtje kennen, die hem voorleest uit bekende literatuur en hem met haar passie weet aan te steken. Dit zorgt voor vele ontroerende scenes. Zij wordt in feite de moeder die hij nooit gehad heeft.
Hij heeft altijd grote moeite gehad met lezen, maar krijgt door haar voorlezen plezier in lezen en literatuur.
In de kroeg etaleert hij graag zijn nieuw opgedane kennis en citeert o.m. graag uit werk van Camus. Zijn kroegmaten zien hem veranderen. Hij is niet langer de simpele ziel die nergens over mee kan praten.

La Tête en Friche heeft een eenvoudig verhaal, maar achter die eenvoud schuilen vele levenswijsheden.
Het is een hartverwarmende film met authentieke Franse sfeer en markante personages.
Als kattenliefhebber smelt ik als Depardieu uitvoerig praat tegen zijn kater.

Prachtige film en daar om 4*

avatar van Leo1954
Verrukkelijke feelgood filom , vol met liefde welke universeel is. Een genot om te bekijken en wat is Gérard Depardieu toch een dijk van een acteur, dikke aanrader.

avatar van breedbeeld
Na de voor mij zeer teleurstellende Mammuth weer een fijn filmpje van de dikke
Met mooie eindzinnen ook.

sweinsteiger
De vrouw is 95 in het echt en leef nog!!

avatar van Decec
Een redelijke Franse dramafilm...
Echt een saai verhaal...
Ik ken actrice Gisèle Casadesus niet, ondanks ze speelt nog steeds en
haar leeftijd is 97 (pas jarig geweest)...
Redelijk acteerwerk...
Geen aanrader...

avatar van Fran
Wat een mooie en lieve film is dit en de hoofdpersonage is echt magnifiek neergezet door Gerard Depardieu. Wat een goede acteur is dat zeg ! Ik hou echt van films die bezitten over een kneuterige en gezellige dorpssfeer waar iedereen elkaar kent. Ook deze prent is hiein heel geslaagd. Wat mij betreft absoluut een aanrader !

"Ik heb zeker geen auditief geheugen, maar ik onthou goed wat ik heb gehoord", zegt Germain en Margritte buigt het hoofd en glimlacht heel eventjes.
Het is een soort synthese van de film die wil aantonen dat liefde ontstaat uit wederzijdse appreciatie en respect en niet uit spot of onverschilligheid.
Best te genieten deze Franse film met twee uitstekende hoofdacteurs, keurige dialogen en vaak ontroerende tederheid.

avatar van Humphrey
Andermaal weet een uitstekende Gérard Depardieu zich manifest in zijn rol in te leven. Een prima film waar je echt kunt van genieten. Uit het leven gegrepen en o zo realistisch. Af en toe wat humor en miserie, een lach en een traan. Je zou je wel afvragen "est-ce-que c'est possible que la vie est si douce et si facile ... ". 4*.

avatar van sinterklaas
Erg fijne sympatieke harverwarmde film.

Helemaal niet saai of soft. Gewoon uitstekend. Gerard Depardieu zet weer een mooie inhoudelijke rol neer en ook Giselle Casadesus sprak me erg aan. Dat vrouwtje heeft op 96 jarige leeftijd nog echt wel een gevoel van acteren en de momenten met Depardieu samen zijn gewoon erg mooi. Het hoefd dus niet altijd maar om romantiek te gaan, en dat laat deze film ook op een mooie manier zien. De sfeer zat er ook erg goed in, alles was ook lekker zonnig en opbeurend en ook de achtergrond van de nog best wel sub assertieve Gemain was aan de sterke kant, waaronder met zijn moeder. Ook Sophie Guillemin was erg goed als het nog jonge blaadje van Gemain.

Ook het einde was erg fijn.

Hele mooie film dit. Je kan zien dat Depardieu ook overal geschikt voor is.

avatar van Nicolage Rico
sweinsteiger schreef:
De vrouw is 95 in het echt en leef nog!!

Decec schreef:
haar leeftijd is 97 (pas jarig geweest)...
Redelijk acteerwerk...

Vind je het gek dat ze zo oud is. Ze is binnen 4 uur tijd 2 jaar ouder geworden.

avatar van Decec
Ha ha

Mooie film over een vriendschap tussen een analfabetische man van middelbare leeftijd en een bejaarde vrouw. Een klein en ingetogen filmpje, dat niet echt een verhaal heeft maar meer leunt op de mooie personages en dialogen. Twee goeie rollen van Gérard Depardieu en Gisèle Casadesus.

avatar van Nelusje
Heerlijke, rustige, maar zeker geen saaie film. Heel liefelijk, precies zoals je in een Frans dorpje zou verwachten. Een verademing om naar te kijken

avatar van Nicolage Rico
Fijn filmpje, over een goedzak die worstelt met zichzelf en de taal in een pittoresk Frans dorpje, waar duiven steeds weer terugkeren naar een voor hun perfect aangelegd parkje - met ook een bankje, waarop een bijzondere vriendschap ontstaat tussen de goedzak en een lief, gekrompen, maar onbekrompen, oud vrouwtje.

En gelukkig duurt de film niet zolang als de zin hierboven. Prima tijdsduur, waarin verder weinig pretentie of moraal valt te bespeuren.

Gérard Depardieu op dreef en Gisèle Casadesus vertederend.

Kleine 3,5*

avatar van david bohm
Mooi klein filmpje met sterk acteerwerk en leuke personages.

avatar van witboek
Mooi gemaakt. Verhaal is simpel maar is zeker niet saai.

avatar van 93.9
Vaak raken kleine films meer dan de grote. Mooie rol van Depardieu.

wat een lieve film prachtig

avatar van Baboesjka
Wat een lieve, mooie, kleine film. Goed gespeeld en een boeiend verhaal. Vertederend. Ik hou ervan! 4,5*

Film over een goedaardige sul die op middelbare leeftijd een oude vrouw leert kennen in het park en zo nog een aantal belangrijke dingen in het leven ervaart. Het is niet allemaal even geloofwaardig maar het is toch een mooie film met een mooie rol voor Gerard Depardieu.