Wo Hu Cang Long (2000)

Taiwan / Hongkong / Verenigde Staten / China
Actie / Avontuur

geregisseerd door Ang Lee
met Yun-Fat Chow, Michelle Yeoh en Ziyi Zhang

Li, een groot strijder, wil de rest van z'n leven in rust doorbrengen. Hij besluit zijn beroemde, krachtige zwaard aan een oude vriend te geven. Deze wordt echter gestolen en Li moet samen met de krijgster Yu achter het zwaard aan. Tussen de twee krijgers bestaat al geruime tijd een onuitgesproken liefde.

avatar van mjk87
Deze vond ik vooral saai en dat magisch-realisme trok ik ook niet. Ondanks soms mooie beelden maar 1,0*.

avatar van The One Ring
Crouching Tiger, Hidden Dragen is zo'n film waarvan ik me herinnerde dat ik hem goed vond, maar waar me verder weinig van bijstond, behalve een gevecht in bomen. Een herziening stond allang in de planning. Ik kom op het oude eindcijfer uit, maar om andere redenen. Ik las net mij oude recensie en net als zo'n beetje al mijn berichten uit 2005 was het weer pijnlijk om terug te lezen.

Nu vond ik vooral de gevechten boeiend en het verhaal maar matig interessant. De manier waarop Lee probeert het gevoel van een oude mythe te benaderen en er een hoop mystiek in probeert te stoppen is maar half geslaagd. De vertelling zelf vond ik te weinig speciaal en de personages slap, waardoor de film nooit de mysterieuze kracht krijgt waar Lee naar mijn gevoel op richt. Voor Zhangs personage komt nooit helemaal uit de verf. Bijna alles moet voor mij van Yeohs personage afkomen om te overtuigen op narratief gebied.

Gelukkig weet Lee meer te doen met sfeer, waarin hij een knappe balans vindt tussen pure fantasie en toch iets ruws in de afwerking dat prima op zijn plaats is. Écht speciaal werd het voor mij alleen in de gevechten en het is wat jammer dat er zo relatief weinig zijn. Dat gevecht in die boomtoppen vond ik eerder kennelijk verschrikkelijk, maar is eigenlijk een prachtige scène, met fijn camerawerk en vooral goede muziek. Maar alle gevechten mogen er zijn.

Het maakt me ook vooral nieuwsgierig naar het werk van King Hu, waar ik al wat van zag in The Story of Film en wat er erg mooi uitzag.
3,5* blijven staan.

avatar van N811
Is deze film nou gemaakt voor Amerikaans publiek?

avatar van Flavio
Prachtige gevechten, leuke rol van Zhang, prima Yeoh, en een veel kleinere rol van Chow-Yun Fat dan ik me herinnerde, en verder een eenvoudig verhaal met een erg lang, en soms nogal saai beginstuk in en rond het paleis, en ook een niet helemaal bevredigend eindgevecht.

Het vliegen/vechten maakte vroeger meer indruk maar de choreografie blijft prachtig om te zien en tilt de film naar een hoger niveau. Mooie fotografie ook, al vind ik de locaties iets te beperkt, en passende soundtrack.

Niet zo legendarisch als ik dacht- maar goede film.

avatar van Black Math
Een hernieuwde kennismaking. Jaren terug al eens gezien, toen kon ik weinig met het verhaal, en al helemaal niets met de zwevende mensen.

Inmiddels veel meer wuxia-films achter de rug waarbij het apart is dat Ziyi Zhang in al die films lijkt op te duiken. Eén van de absolute hoogtepunten was in ieder geval Hero, die slechts twee jaar jonger is dan deze film. De vergelijking met die film dringt zich dan ook op. Die film heeft een flinterdun verhaaltje, dat is hier niet veel beter. Wat die film wel heeft is een gevoel voor afwerking. De gevechten zijn prachtig gestileerd, en een aantal prachtige slow motion beelden maken het helemaal een visueel feestje.

Die aandacht voor details mis ik hier een beetje. In de gevechten wordt vaak geknipt, en ook vaak dusdanig veel ingezoomd of juist uitgezoomd dat de actie niet helemaal uit de verf komt. Het enige gevecht wat ik echt gaaf vond was tussen de dames met steeds verschillende wapens. Chow was op zich ook nog wel aardig, maar verder hield het een beetje op. En wat het zweven betreft, ik kan er een stuk beter tegen, maar hier wordt het wel erg overdreven.

Verder veel drama, waarbij de soundtrack vaak aanwezig blijft, waardoor het allemaal een beetje dreinerig wordt. En bij dit soort gedeelten helpt het ook niet dat er hier minder aandacht voor visuele details is.

Na herziening kan ik niet anders dan concluderen dat de mindere eerste kijkervaring niet helemaal toevallig was. Deze film is het gewoon niet helemaal voor mij. 2,5*.

avatar van Katharina
Wauw! Volgens mij mijn eerste film in dit genre, maar ik vind hem echt verschrikkelijk mooi! De gevechten waren prachtig (in het bos, wow!), de kleding, de mensen, het acteerwerk, het verhaal (!), de soundtrack. Wauw!

Binnenkort: deel 2
Vreemd dat hij nog niet op MM staat.

avatar van rcuppen79
Uitstekende martial arts-film die er prachtig uitziet!

De fotografie is subliem en brengt alles uitstekend in beeld. De decors zijn prachtig, evenals de kostuums. De actie in de film komt goed tot zijn recht dankzij de onnavolgbare choreografie van Yuen Wo Ping (die ook de choreografie van The Matrix verzorgde).

Het verhaal is af en toe wat warrig, maar dat is de film vergeven. De film ziet er af en toe uit als een waar kunstwerk en werd voor een relatief goedkoop budget van 17 miljoen dollar geproduceerd. Chow Yun Fat en Michelle Yeoh spelen verdienstelijk, maar de destijds 20-jarige Zhang Ziyi is een ware ontdekking en brak met deze film dan ook internationaal door. Eén van de beste films van het jaar 2000.

avatar van RuudC
Leuke film, maar er scheelt wel wat aan. tot op zekere hoogte kijkt het allemaal goed weg. Zoals altijd is het smullen wat de decors betreft en staan hier acteurs die op martial artsgebied in elk geval hun mannetje staan, maar het verhaal kan me niet echt pakken. Het is allemaal heel duidelijk wat er gebeurt. Toch verwachtte ik wel wat meer dan dit plot wat bij vlagen best voorspelbaar is. Hoe mooi de scenes in de woestijn ook zijn, echt veel voegt het niet toe. Als je hiermee dan ook nog de vaart uit het verhaal haalt, kan ik alleen maar zeggen dat ze met de Academy Awards echt de verkeerde Aziatische films belonen. Zo ook met Spirited Away. Er worden in het verre oosten veel betere films gemaakt. Crouching Tiger is een geinig sprookje, maar op emotioneel vlak scoort het gewoon slecht. Dat scheelt in dit geval gewoon een ster. De actie is zeker tof, al worden de touwen wel erg vaak en overdreven gebruikt.

avatar van dvdfreak123
Topper deze elke minuut van genoten. De gevechten zijn zeer goed en geweldig in beeld gebracht de acteerprestaties zijn ook zeer goed. Muziek was trouwens ook weer prachtig. Dramatisch en wist me zeker te raken. Fantastisch op het einde. Krijgt van mij een 9/10

avatar van Zwolle84
Onderhond schreef:
Het verschil met Zhang is dat die visueel enorm sterk uit de hoek komt en dat de martial arts die hij in z'n film steekt veel sterker uitgewerkt wordt.

Dramatisch is Flying Daggers misschien nog minder sterk dan deze, maar je moet al van serieus goeie huize komen (ik denk niet dat ik één film kan noemen) om in een setting als deze een dramatisch boeiende film te maken.

Ang Lee hangt overal wat tussenin met z'n film en weet uiteindelijk nergens te overtuigen.

Beetje erg late quote (ik hoop dat je het nog steeds met jezelf eens bent ), maar je verwoordde precies mijn gedachten nadat ik de film net zag. Het verhaal kon me echt gestolen worden, meer nog dan bij andere films in het genre, maar de actie maakte het gedeeltelijk goed.

Gedeeltelijk, want het was het inderdaad steeds nét niet. En als het wél gaaf werd, flitsten er vergelijkbare maar nog veel betere Zhang-scènes door m'n hoofd (het magistrale "rode bos", die epische pijlenregen...).

Ik kom nog wel op een voldoende uit, maar ik had er veel meer van verwacht, gezien zijn status.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Leuk dat een martial arts film genomineerd wordt voor Academy Award Best Picture, maar het had deze film niet echt moeten zijn. Het is ook niet echt een actiefilm, maar een Chinees sprookje. De film mikt vooral op een verhaal, en alhoewel ik daar wel van hou, mis ik net de epische gevechten of mooie beelden. Als één genre het niet per se moet hebben van een goed verhaal is het dit wel.

De figuren zijn niet echt memorabel, Ang Lee slaagt er niet in om het beste te halen uit zijn acteurs. Waar hij anders toch veel beter in is. Mooie muziek wel die bij dit dromerige verhaal past. De scène in de woestijn is niet echt boeiend, de vechtscènes vallen wel mee. daar schiet het gevecht tussen Michelle Yeoh en Ziyi Zhang bovenuit.

De film is zeker geen topfilm en Ang Lee is dit genre duidelijk niet meester. Tenzij hij er echt een dromerige film van wil maken, maar dan zet hij liefhebbers van martial arts alvast op een verkeerd been. Maar slecht is het ook weer niet.

avatar van Gang_Star
Sterke martial-arts film. Nog steeds leuk, ondanks meerdere herzieningen. Visueel sterk, mooi in beeld gebrachte goede actiescènes en goed acteerwerk.

Stijlvolle chinese vertelling (sprookjesachtig, maar niet bedoeld voor kinderen). In dit genre kunnen gevechten soms gaan vervelen, maar hier niet. Het vliegen vond ik in eerste instantie overdreven, maar later pastte het in het verhaal (bijv. omdat de sprong in de waterval mogelijk overleeft kan worden).

Het gevlieg schijnt bij wǔxiá (een chinese fantasy-stijl) te horen, volgens wikipedia.

avatar van royals
Een mooie poëtische film met droomachtige scenes. Maar ik vind er toch iets missen wat het tot een echt goede film maakt.

avatar van ManuelGnR
Mooie cinematografie, en sterk vertaalde personages. Uit mijn Engelse subtitels:

''With my last remaining strength, I want to tell you that I love you. I always have.''

''Even if I was banished to the darkest place, my love will keep me from being a lonely spirit.''

Aan het vliegen heb ik me trouwens weinig gestoord, misschien omdat het in de film rustig werd opgebouwd.

TMP
Bij vlagen mooie beelden, maar hoofdzakelijk toch erg saai. Een vlak en oninteressant verhaal en actiescènes met door de lucht vliegende mensen. Vooral met dat laatste kon ik echt helemaal niets. Het verhaal wordt bovendien in een veel te traag tempo verteld, terwijl het plot ook nog eens niet al te boeiend is. Niet best.

avatar van tbouwh
Zo bedenkelijk ik het gedans over de daken in eerste instantie vond, zo indrukwekkend was de wijze waarop Lee dat handelsmerk in het laatste halfuur inzet. Het verhaal had toen ook pas mijn volledige interesse, wellicht omdat het scenario van een redelijk oppervlakkige aard is. Deze ma-klassieker krijgt mijn waardering uiteindelijk vooral door de prachtige cinematografie. Ook in het wat matige middenstuk houden de beelden de film moeiteloos overeind. Het acteerwerk liet wat te wensen over, maar ik kon me wel vinden in de richtingen die Lee tijdens de slotakte met de personages inslaat. 3.5*

avatar van Fisico
Wegens de vrij hoge quoteringen heb ik ook eens aan Crouching tiger, hidden dragon gewaagd. Waar ik al voor vreesde was een vrij inhoudsloos oppervlakkig verhaal doorspekt met wat Kung Fu. Nu moet ik wel zeggen dat het er visueel allemaal zeer goed uit zag. Dat vliegen begon me op den duur te vervelen, maar al bij al cinematografisch erg sterk, hoewel hier en daar de gevechten erg warrig (snel) zijn.
Mooie sfeerschepping via mooie beelden, prachtige kostuums en sterke muzikale ondersteuning.