• 8.254.730 stemmen

Genre: Biografie / Drama

Oorsprong: België / Frankrijk

Geregisseerd door: Stijn Coninx

Met onder meer: Cécile de France, Sandrine Blancke en Jan Decleir

IMDb beoordeling: 6,5 (806)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 16 juli 2009

Plot Soeur Sourire

Biopic over de legendarische zingende non, Soeur Sourire. Jeannine Deckers, zoals ze oorspronkelijk heette, speelde gitaar en schreef liedjes, waarvan er eentje, Dominique, plotseling in de jaren '60 wereldberoemd werd en zelfs de nummer 1 positie in de Amerikaanse hitlijsten bereikte. Het leek een sprookjesverhaal, maar de lesbische Soeur Sourire kampte in werkelijkheid met hevige depressies en zocht troost in alcohol en medicijnen.

imageimageimage

Soeur Christine

La maîtresse des novices

avatar van 93.9

93.9

Prima biopic. Steeds aan de goede kant van smaak.

avatar van blurp194

blurp194

Tijdsbeeld.

Het geheel van het verhaal van Jeannine Deckers komt nu wat wonderlijk over - het naïeve meiske dat het klooster in gaat als voorbereiding op zendingswerk in Afrika. Niet meer heel erg van deze tijd, en nogal op wat afstand van de tegenwoordige manier van leven van veel mensen - waaronder ikzelf, waarschijnlijk, hoe idealistisch ik op z'n tijd ook ben. En hoewel het verhaal vrij documentair verteld wordt, geeft het niet echt het gevoel van volledigheid; vooral in het latere deel van het leven van Deckers lijken er wat gaten te vallen. Wellicht omdat daar minder van bekend is.

De sfeertekening en het tijdsbeeld zijn wel erg sterk, en dat Cecile de France alle liedjes zelf ingezongen heeft - en erg goed ook nog - geeft ook wel wat extras mee. Cecile de France speelt overigens bijzonder goed en trekt de hele film naar zich toe. Mooie hoofdrol.

avatar van Kronos

Kronos

Op zich een mooie film maar als biopic toch te veel geromantiseerd. Jeannine Deckers was overigens 51 toen ze zelfmoord pleegde.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Prettige verrassing deze film, over iemand van wie ik eigenlijk niks afwist. Zorgvuldig in beeld gebracht met uitstekende acteurs - Filip Peeters, altijd fijn - maar ik vind het script oppervlakkig (het werd me totaal niet duidelijk waarom ze perse het klooster in wilde, om maar iets te noemen) en als ik dan een biografie teruglees van Deckers dan kom ik zó veel feitelijke onjuistheden tegen dat ik me afvraag dat ik me afvraag waarom ze die dichterlijke vrijheid nemen.

Evengoed, ondanks alle kritiek, erg mooi en ik heb me twee uur lang goed vermaakt.

avatar van eugeen

eugeen

Prachtige en meeslepende film over het leven van Soeur Sourire (ZusterGlimlach).

Stijn Coninx is een van mijn favoriete vlaamse regisseur en ook met deze prent heeft hij mij prettig verrast ! Bij het zien van deze film heb ik mij geen minuut verveeld, hij hield me direct in de ban.

De hoofdrollen en de bijrollen waren subliem maar de meeste eer geef ik toch aan Cecile de France.

avatar van Movsin

Movsin

Ondergewaardeerde film eigenlijk die toch op een knappe, aanvaardbare manier het leven van Jeannine Deckers, ooit wereldberoemd als Soeur Sourire, laat kennen. Goed acteerwerk, vooral van hoofdrolspeelster Cécile de France, die een sterke prestatie neerzet.

BBarbie

Mooie biopic van regisseur Stijn Conincx over “one hit wonder” Sœur Sourire”. Tamelijk onevenwichtig, want de film heeft vooral aandacht voor het meer rooskleurige deel van het instabiele leven van Jeannine Deckers, terwijl het depressieve deel nogal vluchtig wordt afgedaan. De relatie met haar vriendin Annie Pécher had wat mij betreft best wat meer aandacht mogen krijgen.

Niettemin een onderhoudend drama dat deze herziening meer dan de moeite waard maakt. Haar wereldhit “Dominique” is zo’n deuntje dat lang in je hoofd blijft hangen.