Als Twee Druppels Water (1963)

Alternatieve titels: Like Two Drops of Water | The Spitting Image | The Dark Room of Damocles

Nederland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Fons Rademakers
met Lex Schoorel, Nan Los en Van Doude

Tijdens de Tweede Wereldoorlog komt de sigarenwinkelier Ducker via de geheimzinnige luitenant Dorbeck terecht in het verzet. Hij pleegt diverse aanslagen en beschouwt zichzelf als verzetsheld. Dorbeck lijkt als twee druppels water op Ducker. Door precies te doen wat Dorbeck hem opdraagt voelt Ducker eindelijk zingeving in zijn lege bestaan.

Helaas werd dit een knullig amateuristisch filmstukje, zeker vergeleken met de internationale filmwereld in die tijd.
Gewaagde uitspraak voor een film die internationaal redelijk tot goed ontvangen werd.

(verwijderd)
Gewaagd? Het is maar wat je als referentie-kader neemt. Zo kan Als Twee Druppels bij lange na niet in de schaduw staan van een meesterwerk als The Third Man, terwijl in literair opzicht de verhalen zeker niet voor elkaar onder doen. Ik kan me voorstellen dat Hermans teleurgesteld moest zijn geweest.

avatar van Vinokourov
In het begin deed alles fragmentarisch aan door de vele verzetsdaden die Ducker onderneemt. Ik dacht na een cliche verzetsverhaal te kijken en vond sommige acties van Ducker totaal onbegrijpelijk en ongeloofwaardig voor een verzetsheld. Maar na de complete kanteling wordt de film toch een stuk sterker en valt de eerste helft van de film op zijn plaats. Pas op dat moment ging ik ook echt meeleven met het hoofdpersonage en krijgt het ook iets mysterieus. Door het sterke einde is het nog best wel een okeeje film geworden . Het boek (dat ik niet heb gelezen) lijkt me echter wel sterker.

Bart Simpson
Ik kan deze film ECHT NERGENS vinden. Maar dan ook ECHT NERGENS.. komt er nog een nieuwe release of zo?

robertus65
Hij staat nu bij Marktplaats te koop, succes.

Bart Simpson
DANKJE !

avatar van Drs. DAJA
De film was niet helemaal wat ik er van verwacht had. Ik moet bekennen enorm gecharmeerd te zijn van het beeld wat Rademakers van Nederland schetst (wat hij in zijn beginperiode altijd heerlijk deed) maar verhaaltechnisch was dit niet echt geweldig. Ik begrijp comments over het acteerwerk ook wel, ik kon persoonlijk erg moeilijk mee gaan in rollen als die van de Duitse commandant. Grootste probleem zit hem toch echt in de nogal makke suspense. Waar de typisch Nederlandse oorlogssfeer erg goed was vond ik dat er vrij weinig gebeurde qua spanningsopbouw. Wat ik wel weer erg lekker vond was de cinematografie, mooie strakke shots en geluidstechnisch zat er soms een leuke vondst in. Als Twee Druppels Water is qua stijl en sfeer eigenlijk een heel goede film maar een echt overtuigend verhaal kwam bij mij niet echt over.

(verwijderd)
De link naar het boek klopt niet lieve mensen

kappeuter (moderator)
Bedankt voor de tip. Ik heb het verbeterd.

De film is onlangs heruitgebracht in de Quality Film Collection. Voor een schrale 7 euro is de dvd te koop bij de Mediamarkt.

avatar van barns
mibo schreef:
"Aardbeien met slagroom. En jij krijgt lekker niks, vuile flikker!" Wat een koningsfilm!

avatar van sinterklaas
Ook een zeer sterke Nederlandse oorlogsfilm uit de jaren 60. Je kan zien dat er toen ook al klassiekers gemaakt werden in ons kikkerlandje. Om te beginnen zit de film al helemaal verzorgt in elkaar en zit het sfeertje van de jaren 40 (afgezien van de oorlog dan) er toch wel mooi in. Het verhaal zit ook heel goed in elkaar. We krijgen te maken met een sub-assertieve eigenwijze sigarenverkoper Ducker die die Engelse soldaat Dorbeck ontmoet, die hem eist te helpen met een serie executies en vervolgens ook zijn identiteit te veranderen waardoor ie op Dorbeck lijkt. En natuurlijk laat Ducker dat over hem heen lopen en we krijgen vanaf dan een spannende aaneenschakeling van overleven als verzetstrijder in de 2de wereld oorlog.

Ook dat vrouwtje en die oom waren erg sterk en de film bevat ook een tal van mooie locaties en plaatjes. Tegen het einde word het al beter en benauwder Ducker zit gevangen in die NSB-kamp en hij blijft volhouden dat die Dorbeck verantwoordelijk is voor al die moorden, maar Dorbeck lijkt nergens meer voor te komen in bewijzen. En vanaf dat moment zit je eerst te denken of Ducker schyzofrenie heeft. Maar dat was toch niet waar. Het is gewoon zijn koppigheid.

Ja, een van de beste Nederlandse films. Had hiervoor ook al de latere Rademakers De Aanslag gezien die ook uitstekend was. Nu zijn oudere film Als 2 druppels water mogen aanschouwen en die is zelfs nog beter.

avatar van Quentin
sinterklaas schreef:
Grootste manco van de film, onbegrijpelijk wat Rademakers heeft gedaan.

avatar van sinterklaas
Het zou dus nog mooier geweest zijn als Ducker Schyzo was?

kappeuter (moderator)
Meervoudige persoonlijkheid is wat anders dan schizofrenie trouwens.

Vanavond in Andere Tijden:

De verfilming van De Donkere Kamer van Damokles lag decennia lang in een kluis. Het boek van W. F. Hermans was de basis voor de film “Als Twee Druppels Water”. Financier Freddy Heineken deed de film in de ban. Waarom? Kwam dat omdat zijn liefje meespeelde in de film? De waarheid laat zich moeilijk raden.
In Andere Tijden hoofdrolspelers van toen: Lex Schoorel, Lili Rademakers en Nan Los.

Geschiedenis 24 - De werkelijkheid van W.F. Hermans - geschiedenis24.nl

Sterke combi van spanning, avontuur en dramatiek. Goed geschreven (het scenario bedoel ik dan) al ontspoort het wat tegen het einde. De meevoudige persoonlijkheidsstoornis kwam na 4 seconden al in me op toen de dubbelganger in beeld was, wat de verrassing op het einde wegnam. Dat komt wellicht ook door veel films van nu die hetzelfde thema behandelen. Ik ken eigenlijk geen oudere film die het thema behandelt (al zullen die er vast zijn), hooguit 1 uit hetzelfde jaar.

Verder vooral heel degelijk. Vond het camerawerk tijdens het kijken af en toe erg Frans aandoen. Geen idee waarom, maar las dus achteraf pas dat de cameraman Raoul Coutard was. Grappig detail. Prima film, die me nieuwsgierig maakt naar meer van Rademakers. Dit was pas de derde.

4 sterren.

avatar van chiel
Je hebt 't over de verrassing op het einde, maar het is toch allemaal helemaal niet zo duidelijk hoe het zit? Er blijft toch ruimte over voor twijfel? Of heb ik niet goed gekeken?

Ben je niet in de war met het boek?

avatar van chiel
Hmm, misschien dan maar herzien.

Nou eigenlijk leg ik gewoon verkeerd uit, wat ik er van vond. Houd er sowieso ook geen rekening mee dat mijn posts uberhaupt gelezen worden . De verrassing waar ik het over heb, is dat er gespeeld zou gaan worden met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis, wat al na 4 seconden in me op kwam. Daardoo miste ik de mindfuck een beetje.

Dat het op het laatst er dan naar toe gaat dat Dorbeck hoogstwaarschijnlijk toch bestaan heeft, kwam op dat moment niet meer als een verrassing, maar zag ik op het begin nog niet aankomen hoor. Er is m.i. uiteindelijk amper ruimte voor twijfel. Dan zou je de laatste scene als een soort droom moeten zien, maar dat is wat flauw en zie ik er ook niet in.

avatar van chiel
Vanwaar de link naar Wikipedia?

avatar van DonPeliculón
In eerste instantie een tegenvaller, maar na een college waarin de film inhoudelijk werd uitgelegd toch best goed. Lekkere fotografie, maar jammer van het acteerwerk, haalt het cijfer flink naar beneden bij mij.

avatar van Spetie
Ik heb vroeger het boek “De donkere kamer van Damokles” wel gelezen, maar had vooraf geen idee dat “Als Twee Druppels Water” hieruit ontstaan is. Ik wilde de film al een tijdje zien, vooral ook omdat ik nog nooit een Nederlandse film van voor 1970 heb gezien. Maar daar is sinds gisteravond dan eindelijk verandering in gekomen.

Het is best een interessant verhaal, dat door Rademakers ook redelijk goed naar het beeld wordt gebracht. De personages blijven alleen wat oppervlakkiger. Ook het acteerwerk vond ik vaak wat houterig en nogal toneelachtig en zeker niet altijd even sterk. Wel wordt het gehele oorlogssfeertje goed weergegeven, zeker ook omdat het in het zwart-wit gefilmd is en het camerawerk erg goed en verzorgd oogt. Op de een of andere manier hebben Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog sowieso wel iets intrigerends.

Leuke discussie hier trouwens over het punt ofDurbeck nu wel of niet echt bestaat. In het boek bestaat hij volgens mij niet echt, maar hier zijn er net wat teveel momenten, die de twijfel over zijn bestaan wegnemen. Op zich wel leuk dat filmmakers soms een andere wending aan een bestaand verhaal durven geven. Iemand als Kubrick is met zijn The Shining daar misschien wel het beste voorbeeld van.

Als Twee Druppels Water is zeker niet slecht, maar blijft wel wat teveel aan de oppervlakte drijven, om uiteindelijk echt goed te zijn.

Eerste Nederlandse oorlogsfilm over de schimmige grenzen tussen goed en fout in een oorlogssituatie, waarin de hoofdpersoon zijn andere ik, zijn tegenpool, ontmoet . Bovendien was er volgens theaterregisseur Gerardjan Rijnders sprake van een verborgen homoseksuele relatie tussen de beide hoofdpersonen. Het psychologische verhaal ging over een timide sigarenverkoper die zich vol overgave stortte in de wereld van verzet en sabotage en voor wie de scheidslijn tussen werkelijkheid en hersenspinsels vervaagden. Volgens velen werd het Nederlands verzet in een verkeerd daglicht geplaatst en de schrijver W.F. Hermans was niet geheel tevreden met het resultaat.

Dit wordt gezien als één van de beste Nederlandse films van die tijd. En toegegeven als je deze film vergelijkt met andere begin jaren zestig films van vaderlandse bodem, die meestal een soort verfilming van een amateur toneelgezelschap zijn, steekt deze film er wel boven uit. Maar daarmee is het nog geen goede film. De gedateerdheid nog buiten beschouwing gelaten. Vooral het script rammelt aan alle kanten. Ik heb het boek " de donkere kamer van Damocles" nog nooit gelezen, en dat is waarschijnlijk een nadeel. Want voor mij springt de film en het verhaal van de hak op de tak, en volgt de ene onverklaarbare plotwending op de andere. Er duiken constant personen op die nog nooit eerder genoemd of voorgesteld zijn, en zo gaat het maar door. En het einde is helemaal bar slecht. Daar lijkt het, vanaf de bevrijding, wel of de hoofdpersoon ineens vergeten is hoe hij moet acteren en gaat hij verder maar zielig wat staan jammeren. Nee, het is duidelijk dat de Nederlandse film nog heel wat moest leren in die tijd. Al was deze film al wel een stap voorwaarts voor die tijd en is het gelukkig sinds de jaren negentig ook wel goed gekomen met de Nederlandse film.

avatar van baspls
"Zie je dat! Aardbeientaart met slagroom en jij krijgt lekker niks, vuile flikker!!"

Als Twee Druppels Water is de controversiële verfilming van W.F. Hermans' beroemde boek De donkere Kamer van Damokles. Toen filmmaker Fons Rademakers het boek las zag hij er meteen een film in en met hulp van Freddie Heineken wist hij de film te financieren. Hoewel de film door critici met lof werd ontvangen en zelfs voor een Gouden palm werd genomineerd besloot Heineken - de eigenaar van de film - dat de film nooit meer vertoond mocht worden (waarschijnlijk omdat de biermagnaat ruzie had met actrice Nan Los). Pas in 2002 werd de film voor het eerst weer uitgebracht.

De film verteld het verhaal van sigarenhandelaar Ducker (in het boek Osewoudt) die bij toeval zijn dubbelganger ontmoet: de verzetsstrijder Dorbeck. Waar Ducker blond en verwijft is, is Dorbeck stoer en heeft zwart haar. Dorbeck sleept hem mee in het verzet en Ducker raakt steeds verder verstrikt in complotten en aanslagen. Maar als hij na de oorlog de enige is die van het bestaan van Dorbeck weet ziet het er niet best voor hem uit...

Het acteerwerk is op de typisch Nederlands theatrale manier met ouderwets en overdreven formeel taalgebruik. Het heeft wel wat grappigs (ik moest mijn lach af en toe echt inhouden, zie de quote) en de meeste acteurs spelen toch zeker niet slecht. Lex Schoorel vertolkt een erg knappe dubbelrol als Ducker/Dorbeck. Op bijzonder knappe wijze is Schoorel tegelijk in het zelfde shot als zowel Ducker en Dorbeck te zien (ik dacht de hele tijd dat het gewoon twee acteurs waren die heel erg op elkaar leken). Dit effect werd verkregen door de lens steeds half af te dekken, maar het blijft ontzettend knap dat het synchroon is.

De film is mooi opgenomen in cinemascope. De cinematografie is verzorgt door Raoul Coutard, een cinematograaf die o.a. met Jean-Luc Godard heeft gewerkt, een van de dingen die mogelijk werd door de hulp van Heineken. De muziek van Jurriaan Andriessen was niet verkeerd, maar had spannender gekund. De stijl van filmen deed me af en toe een beetje aan Hitchcock denken en dan met name zijn zwart-wit films. De film heeft een aantal indrukwekkende shots, twee Schoorel's tegelijk en Dorbeck en Nan vanuit de lucht aan het einde. De aanval op de Jeugdstormlijster was wel ongelovelijk random gefilmd, het lijkt alsof Ducker haar in de lucht gooit en ze dan recht op haar hoofd op de grond land.

Ik ben het helemaal met Rademakers eens dat De donkere kamer van Damokles een bijzonder verfilmbaar boek is. Tegen mijn verwachtingen in vond ik het een bijzonder goed boek. Wat me vooral verbaasde was hoe spannend het was (zeker aan het einde). Hoewel ik Als twee druppels water geen slechte film vind, vind ik het wel een waardeloze verfilming van Hermans' boek. De film is niet echt spannend en voelt aan als een compilatie van fragmenten uit het verhaal. Nu snap ik dat een verfilming altijd wel wat versimpeld is, maar het had echt beter gekund. Hermans schreef een filmscript dat 18 uur aan film zou opleveren, waardoor Rademakers genoodzaakt was een hoop te schrappen. Mijnsinziens kon het probleem makkelijk worden opgelost door een uur of anderhalf uur extra speelduur toe te voegen.

Ik snap het Nederlandse filmpubliek soms niet. Als Twee Druppels Water zou een te negatief beeld van het verzet geven, maar tegelijk is Soldaat van Oranje weer te nationalistisch. Leer een goede film nou eens waarderen. De roman van Hermans (en daarmee ook deze verfilming) geeft een beeld van de oorlog dat niet zo zwart-wit is zoals in de naoorlogse jaren gebruikelijk was, en dat is juist goed. Het is echt niet zo dat alles in het verzet zo netjes was en dat alles wat de bezetter deed afschuwelijk was. Het is ook best aannemelijk dat er echt verzetsmensen als Ducker/Osewoudt zijn geweest.

Al met al vond ik het erg interessant om eens een wat oudere film van eigen bodem gezien te hebben. Als twee druppels water vind ik een goede Nederlandse oorlogsfilm, maar wel een vrij matige boekverfilming. Het boek was vele male spannender en wist aan het einde een veel groter emotioneel effect op mij te maken. Er had meer aandacht aan suspense besteed mogen worden, dan was het al stukken beter geweest. Toch een erg belangrijke film om een beeld te krijgen van de vaderlandse cinema en zeker een van de betere films van eigen bodem.

Aardige film waarin een sigarenverkoper een man helpt waarvan hij denkt dat die in het verzet zit. Deze oorlogsfilm met een bijzondere historie is gebaseerd op een boek van WF Hermans. Het verhaal wordt vooral tijdens de tweede helft wat boeiender, als de identiteit van het hoofdpersonage in twijfel wordt getrokken. Verder heeft de film de tand des tijds niet helemaal overleefd.

avatar van Basto
Waar is deze te zien/koop?

Basto schreef:
Waar is deze te zien/koop?

Of als je alleen deze film wil, klik bovenaan de pagina op 'kopen'
Leuker kunnen we het niet maken...
Zie ook 'Amazon Prime' link.