• 8.610.286 stemmen

Als Twee Druppels Water (1963)

Drama / Oorlog | 119 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titels: Like Two Drops of Water / The Spitting Image / The Dark Room of Damocles

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Fons Rademakers

Met onder meer: Lex Schoorel, Nan Los en Van Doude

IMDb beoordeling: 7,0 (711)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 21 februari 1963

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime
  • CineMember Bekijk via CineMember
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Als Twee Druppels Water

Tijdens de Tweede Wereldoorlog komt de sigarenwinkelier Ducker via de geheimzinnige luitenant Dorbeck terecht in het verzet. Hij pleegt diverse aanslagen en beschouwt zichzelf als verzetsheld. Dorbeck lijkt als twee druppels water op Ducker. Door precies te doen wat Dorbeck hem opdraagt voelt Ducker eindelijk zingeving in zijn lege bestaan.

image

kappeuter (crew films)

Basto schreef:

Waar is deze te zien/koop?

Of als je alleen deze film wil, klik bovenaan de pagina op 'kopen'

Leuker kunnen we het niet maken...

Zie ook 'Amazon Prime' link.

avatar van Lakte

Lakte

kappeuter schreef:

Vanavond in Andere Tijden:

De verfilming van De Donkere Kamer van Damokles lag decennia lang in een kluis. Het boek van W. F. Hermans was de basis voor de film “Als Twee Druppels Water”. Financier Freddy Heineken deed de film in de ban. Waarom? Kwam dat omdat zijn liefje meespeelde in de film? De waarheid laat zich moeilijk raden.

In Andere Tijden hoofdrolspelers van toen: Lex Schoorel, Lili Rademakers en Nan Los.

Geschiedenis 24 - De werkelijkheid van W.F. Hermans - geschiedenis24.nl

Fantastische aflevering! ?

avatar van Woland

Woland

Best aardige verfilming van een klassieker uit de Nederlandse literatuur. De film begint wat stroef, al kan het ook aan mij liggen - de film kwam in eerste instantie wat verouderd over, ook mede vanwege de polygoon-journaal-achtige manier van spreken die nu vrij onnatuurlijk overkomt. In het begin lijkt het nog een aardig maar wat standaard oorlogsverhaal, waar Hennie Ducker via een toevallige ontmoeting met verzetsman Dorbeck een aantal verzetsacties en -liquidaties inrolt. Ook dan is er al wel wat spanning, maar gedurende de film wordt het steeds ambiguër, zeker als hij in bevrijd Nederland aankomt waar hij aangezien wordt voor een landverrader die tientallen verzetsmensen de dood heeft ingeleidt, en waar het bestaan van Dorbeck überhaupt niet wordt geloofd. Die oorlogssfeer en het gebrek aan duidelijk goed en slecht wordt hier erg fijn gedaan. Niet alles is even geslaagd in Als Twee Druppels Water - het acteerwerk is wat wisselend, de film springt soms wat van de hak op de tak, sommige scenes zoals Ducker in zusterkostuum die door iedereen als vrouw wordt geaccepteerd zijn nogal ongeloofwaardig, en ik vind de eindscene een beetje jammer waar de hele ambiguïteit over het wel of niet bestaan van Dorbeck uit de wereld geholpen wordt. Desalniettemin geen verkeerde film voor de zondagmiddag.

avatar van mirjo 2

mirjo 2

komt vandaag op ONS. Helaas staat dat niet aangegeven bij TV-vandaag

avatar van De filosoof

De filosoof

Ik ben een cultuurbarbaar dus ik heb De donkere kamer van Damokles van Hermans (nog) niet gelezen, maar gezien de film heeft het boek interessante thematiek. Het doet wat Hitchcockachtig aan met onder meer het dubbelgangersmotief maar dan verplaatst naar de typische Europese situatie van de Tweede Wereldoorlog. De film verpest het echter eigenlijk door een slot toe te voegen die het mysterie oplost als een ballon die wordt lek geprikt. Bovenal is de film onaangenaam en moeilijk te volgen omdat de sprekers slecht te verstaan zijn en sowieso wat gek want overdreven geagiteerd spreken. Maar het verhaal houdt de film overeind, al zal het boek een stuk aangenamer zijn.

avatar van pierre18

pierre18

Tijd voor de remake! Schitterend verhaal, Schitterend boek (verscheidene keren gelezen). Er zit zoveel in. Kan zo mooi en spannend gemaakt worden en diepere inhoud. En een heel nieuw publiek aanspreken

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Aardbeien met slagroom, en jij krijgt lekker niks vuile flikker.

Gisteren gevonden bij de kringloop en op de gok meegenomen. Begrijpen dat dit De donkere kamer van Damocles betrof gebeurde thuis pas toen ik de hoes iets beter bestudeerde. Mijn interesse voor deze film nam daarna snel toe met mijn eerste ervaring wat het boek betrof in gedachten. Het was niet zo dat het boek een daverende indruk maakte, het overgrote deel ervoer ik als bevreemdend en voor mij niet tastbaar, wat was dit nu precies met die rare Ducker? Pas met de ontknoping ontvouwde het verhaal zich als een Doos van Pandora waarop er veel mee duidelijk werd dan in eerste instantie leek. Zou de film dit ook allemaal herbergen was de vraag...

De film begint nochtans als het boek. Ducker is een figurant in het leven, vooral in oorlogstijd, wordt aan alle kanten voorbij gelopen en wordt zelfs niet serieus genomen door zijn eigen vrouw. Het verschijnen van een parachutist brengt niet alleen leven in de brouwerij maar zet ook een reeks aan incidenten en gebeurtenissen in gang. Voordat de saaie en degelijk sigarenverkoper Drucker het zelf beseft is hij onderdeel van het verzet met moord, handel, overdrachten en overspel als bijna praktische zaken. Toch blijft het een probleem serieus genomen te worden vooral door het thuisfront voor wie toch vooral lulletje rozenwater is en blijft.

Sterke punten zijn ongetwijfeld toch wel de mooie en onheilspellende muziek, Lex Schoorel zet toch op bepaalde momenten behoorlijk de halfzachte Drucker neer, en vooral de opbouw naar het laatste half uur waar alle twijfel naar buiten komt omtrent hoe en wat is erg sterk. Ook niet verkeerd, alle suggestieve opmerkingen en de aandacht voor de geestzieke moeder Drucker. Minder aan Als Twee Druppels Water blijft toch grotendeels het tempo, de lengte en het te weinig aan gebeurtenissen. Het sleept allemaal een beetje en ergens heeft de film last van het zelfde fenomeen als het boek. Namelijk dat je denkt wat is dit nu allemaal, en waar moet het heen. En voor de film is dit slechter dan voor het boek.

Het is dat het laatste half uur veel red en de ontknoping natuurlijk sterk is. Anders had dit zomaar op een onvoldoende uit kunnen draaien. De vraag is of een remake veel verbetering zal bieden, ik hoop dat dit ooit eens aan goede handen toe vertrouwd zal worden. Tot die tijd is Als Twee Druppels Water een degelijke verfilming, die het boek niet overtreft, maar die vooral in het tijdsbeeld qua tempo en stijl gezien moet worden. Daarom aardig maar zeker niet super.

avatar van mrklm

mrklm

Uitstekende verfilming van het spannende, intelligente boek ‘De Donkere Kamer van Damocles’ van Willem Frederik Hermans waarin Ducker [Lex Schoorel], de kleurloze eigenaar van een tabakszaak en amateurfotograaf in Voorschoten, tijdens de Tweede Wereldoorlog oog in oog komt te staan met spion Dorbeck [Lex Schoorel], die als twee druppels op hem lijkt. Ducker krijg opeens de kans om zichzelf van een heldhaftige kant te laten zien wanneer Dorbeck hem betrekt bij smokkel en liquidaties in dienst van de Geallieerden. Maar Duckers daden blijken een keerzijde te hebben. De vierde film van Rademakers leverde hem een nominatie op voor een Gouden Palm en is amper gedateerd. Sterke vertolkingen over de gehele linie en een schitterende dissectie van de flinterdunne lijn tussen ‘goed’ en ‘fout’ in De Oorlog.