Als Twee Druppels Water (1963)

Alternatieve titels: Like Two Drops of Water | The Spitting Image | The Dark Room of Damocles

Nederland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Fons Rademakers
met Lex Schoorel, Nan Los en Van Doude

Tijdens de Tweede Wereldoorlog komt de sigarenwinkelier Ducker via de geheimzinnige luitenant Dorbeck terecht in het verzet. Hij pleegt diverse aanslagen en beschouwt zichzelf als verzetsheld. Dorbeck lijkt als twee druppels water op Ducker. Door precies te doen wat Dorbeck hem opdraagt voelt Ducker eindelijk zingeving in zijn lege bestaan.

Basto schreef:
Waar is deze te zien/koop?

Of als je alleen deze film wil, klik bovenaan de pagina op 'kopen'
Leuker kunnen we het niet maken...
Zie ook 'Amazon Prime' link.

avatar van Lakte
kappeuter schreef:
Vanavond in Andere Tijden:

De verfilming van De Donkere Kamer van Damokles lag decennia lang in een kluis. Het boek van W. F. Hermans was de basis voor de film “Als Twee Druppels Water”. Financier Freddy Heineken deed de film in de ban. Waarom? Kwam dat omdat zijn liefje meespeelde in de film? De waarheid laat zich moeilijk raden.
In Andere Tijden hoofdrolspelers van toen: Lex Schoorel, Lili Rademakers en Nan Los.

Geschiedenis 24 - De werkelijkheid van W.F. Hermans - geschiedenis24.nl

Fantastische aflevering!

avatar van Woland
Best aardige verfilming van een klassieker uit de Nederlandse literatuur. De film begint wat stroef, al kan het ook aan mij liggen - de film kwam in eerste instantie wat verouderd over, ook mede vanwege de polygoon-journaal-achtige manier van spreken die nu vrij onnatuurlijk overkomt. In het begin lijkt het nog een aardig maar wat standaard oorlogsverhaal, waar Hennie Ducker via een toevallige ontmoeting met verzetsman Dorbeck een aantal verzetsacties en -liquidaties inrolt. Ook dan is er al wel wat spanning, maar gedurende de film wordt het steeds ambiguër, zeker als hij in bevrijd Nederland aankomt waar hij aangezien wordt voor een landverrader die tientallen verzetsmensen de dood heeft ingeleidt, en waar het bestaan van Dorbeck überhaupt niet wordt geloofd. Die oorlogssfeer en het gebrek aan duidelijk goed en slecht wordt hier erg fijn gedaan. Niet alles is even geslaagd in Als Twee Druppels Water - het acteerwerk is wat wisselend, de film springt soms wat van de hak op de tak, sommige scenes zoals Ducker in zusterkostuum die door iedereen als vrouw wordt geaccepteerd zijn nogal ongeloofwaardig, en ik vind de eindscene een beetje jammer waar de hele ambiguïteit over het wel of niet bestaan van Dorbeck uit de wereld geholpen wordt. Desalniettemin geen verkeerde film voor de zondagmiddag.