Homo Sapiens (2016)

Oostenrijk / Duitsland / Zwitserland
Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door Nikolaus Geyrhalter

Achtergelaten gebouwen, vervallen ruïnes, steden die terug overwoekerd zijn door de natuur, afbrokkelende wegen: allemaal plaatsen die ooit door mensen gemaakt zijn, maar er nu verlaten bijliggen. Ze worden geleidelijk aan teruggegeven aan de natuur. Met beelden die tegelijk adembenemend mooi en verontrustend zijn, is ‘Homo Sapiens’ een film over de eindigheid en de kwetsbaarheid van het menselijk bestaan. Wat blijft er van onze levens over als we er niet meer zijn? En biedt het een troost dat de wereld zou blijven bestaan, zelfs lang nadat de mens verdwenen is.

Vanaf 27 juli in de bioscoop (EYE)

Bélon
Mwah ik vond hier weinig verontrustends aan: sterker nog de film was erg rustgevend -zoals wel verwacht- maar wel een tikkeltje langdradig. Aardig wat speciale shots maar m.i. te veel niet bijzondere filler shots. Deed nogal denken aan urbex fotografie maar dan bewegend. Volgens een review (ergens) was de soundmix (natuurgeluiden) erg aanwezig maar dat viel reuze mee. Probeer dan maar eens je nootjes weg te knagen in een meestal doodstille zaal: lastig (had er nog over na de film).

PS: niets voor jou dit Verhoeven ?

Bélon

(Nootjes en chips achter slot en grendel dan )

avatar van Alastor
Dus dat is de reden dat de gemiddelde blockbuster een niet aflatende stroom aan herrie bevat. Vanwege de nootjes. Voor de Homo Esuriens bij dit soort films een geluidsloos milkshake-infuus dan maar?

avatar van ohkino
toch wel erg bijzonder om op deze wijze een filmvoorstelling te beleven, in de zaal was het in ieder geval muisstil, de beelden werden een voor een getoond met af en toe een zwart tussenshot, het geluid was soms nog mooier dan het beeld of gaf invulling aan het beeld, desolaat, het is ongewoon dat in de film de factor mens zo nadrukkelijk afwezig lijkt, wat wel een gevoel van verlatenheid gaf maar ook de geruststellende gedachte dat ooit de resten van onze aanwezigheid hier op aarde langzaam zullen verkruimelen tot lagen van schroot en steen, geheel buiten het blikveld van de homo sapiens

avatar van Piete
Eerst even wennen maar na verloop van tijd blijkt dit een indrukwekkende film te zijn.
Als ik de regisseur zou zijn geweest, zou ik meer met het geluid hebben gedaan; meer bombast en luider vooral...