The American Astronaut (2001)

Muziek / Sciencefiction

geregisseerd door Cory McAbee
met Cory McAbee, Rocco Sisto en Greg Russell Cook

Samuel Curtis is een ruimtereiziger van de Aarde die in zeldzame waren handelt. Hij krijgt op een gegeven moment een kloonapparaat in zijn handen met de mogelijkheid een Real Live Girl te maken. Hij reist naar de volledig mannelijke planeet Jupiter (waar vrouwen altijd een groot mysterie waren) om de Real Live Girl te ruilen tegen The Boy Who Actually Saw A Woman's Breast. The Boy wil hij dan afleveren op Venus, de planeet waar alleen vrouwen wonen. Zijn aartsvijand Professor Heiss is hem inmiddels echter op het spoor gekomen zodat Curtis en The Boy moeten onderduiken voor de professor, die iedereen die op zijn pad vermoord. Behalve degene met wie hij nog zaakjes heeft af te handelen...

avatar van Gorro
Eerste film voor mij op het AFFF en meteen de bizarste van allemaal. Het is een space-musical die zich het best laat omschrijven als een kruising tussen Eraserhead en Rocky Horror Picture Show, hoewel hij beide films in mijn ogen overtreft. Een bizar verhaaltje over een ruimtehandelaar die een kat voor een vrouw (in een doosje) moet ruilen, die weer tegen "The Boy Who Saw a Women's Breast", vervolgens tegen de stoffelijke overschotten van een man en die naar aarde moet brengen voor een vette beloning. De film is erg stijlvol zwart-wit in beeld gebracht met een ultra-laag budget, maar door innovatief omgaan met props e.d. is dat helemaal nergens storend. Vooral de muziek van de regisseurs band Billy Nayer Show is erg relaxed. Ik kijk uit naar wat debuterend regisseur Corry McAbee ons gaat brengen in de toekomst. ****

avatar van Redlop
Op vrijdag 1 juli a.s. geeft de New Yorkse avant-garde rockband The Billy Nayer Show een eenmalig concert in het nachttheater Sugar Factory aan de Lijnbaansgracht 238 (tegenover de Melkweg).

Het concert wordt vooraf gegaan door een vertoning van de space western THE AMERICAN ASTRONAUT. Aanvang 22.00 uur. Entrée € 10,-.

avatar van Macmanus
Lekkere film dit.

Dat het oneerlijk verdeeld is qua aandacht voor films in de wereld bewijst deze film maar weer eens. Een sfeervolle film als dit met maar 7 stemmen, erg jammer.
Maar genoeg gezeurd even wat meer aandacht geven aan deze film dan maar.

Voordat ik begon aan deze film wist ik niet zo goed wat te verwachten, en dat is denk ik ook de beste manier om te beginnen aan deze film. Het lekker over je heen laten komen.
Het begint briljant. Een space cowboy komt terecht in een vieze bar met allemaal rokende mensen. Het heerlijke zwart/wit en de mensen die het café bevolken maken er een lekker sfeertje van.
Hierna word de film alleen nog maar vreemder (maar niet vaag). Danswedstrijd, The Boy Who Saw a Women's Breast, en een jongen in zijn SM pakje
Dit alles zeer mooi in beeld gebracht.

4 sterren krijgt deze film voor nu, maar meer is mogelijk.
Pindakazen deze hap, maar eerst natuurlijk netjes kijken of er andere mogelijkheden zijn

Dank Macmanus, voor dit tip (waarom krijg ik goeie tips enkel via de chat?) .

Niet dat de film perfect is. Na de eerste 5 a 10 minuten had ik eigenlijk ook sterk m'n twijfels bij de film. Visueel zit het er erg, maar dan ook erg mooi uit. Prachtige, ruwe zwart/wit beelden, lekker veel contrast. Alleen worden die jammer genoeg soms totaal in de steek gelaten door een vreselijke kutscore. Sommige van die gitaarnummertjes zijn niet om aan te horen, en verknoeien ook totaal de sfeer.

Maar daarna wordt het toch allemaal wat beter. Lijkt het in het begin op een mislukte farce af te stevenen, weet de film na een tijdje toch een lekker ritme te pakken. Het keerpunt was die ene mop die die oude vent vertelt. Lekkere scene, en afgezien van nog een paar tenenkrommende scenes later is het eigenlijk volop genieten. Lekker bizarre personages, vreemde combo van humor, muziek en drukkende cinema.

Hoogtepunt waren de scenes (+muziekstukje) in die schuur. De stem van die kerel maakt half de sfeer, verder pikdonker met staalharde lichtstralen uit 2 zaklampen, en dat creepy masker. Cinema van de bovenste plank.

Dit is zo'n film waarvan je na afloop denkt "ah, leuk, dit had ik nog niet gehad". Niet perfect, maar een gevoel dat film maar al te weinig brengt. Daarom toch een goeie 4*. Bij momenten geniaal, soms totaal niks, maar uiteindelijk zoveel boeiender dan een hoop mainstream, doordeweekse junk.

Soms is het oneerlijk verdeeld qua aandacht voor films in de wereld.

avatar van Macmanus
Had al verwacht dat de score je het minst zou boeien (deed het mij ook niet, in dit soort films is meer muziek zoals in Tetsuo en Pi nodig.)

Nu maar hopen dat meer mensen jouw volgen

Er zijn nog mensen die jouw aanraden hebben gelezen op de chat, dus een paar stemmen zullen er nog wel bijkomen

Wat betreft de score heb je zeker gelijk (ook ik moest direct aan de impact bij films als Tetsuo of Pi denken) .. maar anderzijds geven bepaalde nummertjes (zoals de silhouette in de schuur die z'n verhaaltje zingt/vertelt) de film ook een erg grote meerwaarde. Alleen wat het teveel hit & miss, en zaten er ook een gevoelig aantal stevige missers in.

avatar van Dopke
Erg leuke film met enkele geweldige momenten (toiletdansscène), maar wist me niet helemaal mee te slepen. Ik denk vooral door de corky dialogen, die vaak erg flauw zijn en geforceerd grappig overkomen. Op momenten werkt dit wel, zoals bij de grap van de oude man, maar de rest van de film verliest hierdoor veel scherpzinnigheid.

Hoop dat de regisseur snel met een nieuwe film komt, dit smaakt wel naar meer.

avatar van danuz
Erg leuke film dit. Soort Hitchhikers Guide To The Galaxy, maar dan stukken experimenteler, en leuker. De score vond ik dan weer minder slecht dan hierboven vermeld, is ook voor een deel de kracht van de film. Als er Pi of Tetsuo muziek in had gezeten, was de film ook totaal anders geweest. Nu is het een soort musical, wat ik eigenlijk wel erg leuk vind in deze uitwerking.

De beelden zijn schitterend, vooral één shot, een zijaanzicht van Samuel die richting The Crossroads 'huppelt' in zijn ruimtepak.
Zo zitten er natuurlijk nog veel meer in, wat blijft zwart/wit hoogcontrast toch mooi

De film wordt langzamerhand steeds hypnotiserender, ook de muziek wordt psychedelischer. Kon er niet altijd lang genoeg mijn aandacht bijhouden en dommelde zo nu en dan even weg, maar dat reken ik de film niet aan. Eerder mijn staat van zijn op het moment..

Al met al een erg leuke film, die het moet hebben van zijn mooie beelden, rare combi van muziek en dans en zijn 'grappen'. Het blijft een komedie, en misschien daardoor vind ik hem toch iets minder dan bijv. een Eraserhead. Ik kon hier toch minder in verdrinken, omdat het altijd een geinige ondertoon blijft houden.

Desalniettemin wil ik hier best wel een kleine 4* aan geven.

avatar van Ruudje
filmliefhebbers gaat dit zien!
zo ontzettend sfeervol, prachtige vormgeving, heerlijke muziek, leuk verhaaltje, veel humor!
eerste 45min vond ik het geniaal, hierna raakte ik verwend en had ik iets meer verrassing gewild. dat zat er niet in maar desondanks een geweldige film. een film waar je je gewoon door moet laten meevoeren in het fascinerende wereldje.
had een top10 nominatie ingezeten als er zoals eerder gezegd iets meer verrassing inzat en in het middengedeelte iets meer tempo was gemaakt.
evengoed dikke lof...vette4.5*

avatar van Ruudje
fuck it....5*

Laat ik maar bij de positieve punten beginnen. Film ziet er mooi uit en de sountrack is dik in orde. Ook scoort de film wat humor betreft regelmatig goed. Wat de rest betreft moet ik wat minder positief zijn. In tegenstelling tot ruudje hierboven vind ik de sfeer misschien wel het minste punt van de hele film. Ik vind dat wat sfeerschepping betreft er veel meer in had gezeten. Hiervoor zijn mooie beelden helaas niet genoeg. Voor sfeer moet er denk ik een samenhang bestaan tussen praktisch ieder onderdeel van de film en die is hier ver te zoeken. Verder heb ik nooit zo'n probleem met vorm boven inhoud maar hier was het wel heel erg. Daarom ben ik slechts gematigd tevreden. Enkele leuke momenten goede muziek maar als geheel verre van geslaagd.

avatar van Vinokourov
Raar, maar wel oke.

avatar van king_pin
hilarische film! geen idee hoe ik er aan ben gekomen maar ben blij ik m ken.
Waren alle musicals maar zo uniek en eigenziinig als deze, dan zou t genre een stuk interessanter zijn.

avatar van wibro
Dit knotsgekke filmpje - ik denk zelfs een van de meest absurde films die ik ooit gezien heb - moest het voor mij toch voornamelijk hebben van de muziek. Die was best goed maar de rest... Nou ja, sommige scènes waren best hilarisch, vooral die met de professor, wiens aankondiging "It's my birthday" doorgaans niet veel goeds beloofde. In het laatste half uur zakte de film echter als een plumpudding in elkaar. Gelukkig maar dat de film niet langer dan 1½ uur duurde. Anders had ik nog langer naar die spuuglelijk geklede dames moeten kijken.

Waardering: nog net een 3,0*, dankzij de muziek.

Hah.

Had er eigenlijk niet zo héél veel van verwacht, van deze herziening. Maar het viel me dubbel en dik mee. The American Astronaut blijft een zeer weirde, moeilijk te omschrijven film. Eentje die teert op de geweldige tegenstrijdigheden in sfeer en uitwerking.

Cowboys in space met veel muziek, echt heel veel coherentie is er vaak niet maar de aparte scenes zijn vaak geniaal. De muziek is absoluut m'n ding niet, maar bepaalt wel mee de film en illustreert dat een goeie soundtrack veel meer is dan de muzieksmaak van de kijker.

En ook visueel valt er genoeg te genieten, vooral wanneer het strakke zwart/wit tot maximum contrast gedreven wordt. Naar het einde toe inderdaad iets verhalender, wat niet noodzakelijk gehoeven had, maar verder een geweldig filmpje. Nog steeds.

4.0* en een uitgebreide review