• 13.129 nieuwsartikelen
  • 169.880 films
  • 11.159 series
  • 31.924 seizoenen
  • 630.961 acteurs
  • 196.426 gebruikers
  • 9.183.765 stemmen
Avatar
 
banner banner

Stachka (1925)

Drama | 95 minuten / 82 minuten
3,63 90 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 95 minuten / 82 minuten

Alternatieve titels: Strike / Staking / Стачка

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Sergei M. Eisenstein

Met onder meer: Grigoriy Aleksandrov, Aleksandr Antonov en Yudif Glizer

IMDb beoordeling: 7,6 (8.959)

Gesproken taal: Russisch

  • On Demand:

  • YouTube Bekijk via YouTube
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Stachka

"Down with autocracy! Long live the democratic republic!"

Om te protesteren tegen de slechte werkomstandigheden besluit een groep arbeiders over te gaan tot een staking. De groep stakers breidt zich snel uit, maar de werkgevers blijven alle eisen weigeren, en de overheid is bereid tot geweld over te gaan.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dopke

Dopke

  • 695 berichten
  • 8928 stemmen

Van de ene massaliteit (Seven Chances) in de andere vandaag, met Stachka. Beiden uit 1925, maar daar houden de vergelijkingen verder op, want het verschil is immens. Geweldige composities, fijn spel met beeld en een ijzersterke, vlotte montage. Eisenstein heeft net als in Battleship Potemkin een overduidelijke boodschap/visie dat je al van verre aan ziet komen, maar wat alsnog als een mokerslag aankomt. Een van de betere stille films die ik heb gezien.


avatar van Koek

Koek

  • 84 berichten
  • 2541 stemmen

Prachtige contrastrijke shots, originele editing-/montage trucs en een goed bijpassende soundtrack. Een feest om te kijken. In mijn ogen beter dan October en The Battleship Potemkin en zeker een van de betere films uit het silent film-tijdperk.

4,5*


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Het stak me tegen, omdat ik er meer van verwacht had. Ik zat altijd maar te wachten op de kolossale eindscène, maar die bleek maar niet te komen. Toen die er eindelijk was, stelde die mij ook teleur: ik had het grootser verwacht, en vooral langer. Helaas, deze film wist mij dus niet te ontspannen, en daarmee faalt deze film dus in zijn opzet om de kijker een aangename tijd te bezorgen.


avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3594 stemmen

Eisenstein was technisch gezien zijn tijd ver vooruit, dat blijkt ook wel in Stachka. In zijn debuutfilm vallen al meteen het innovatieve camerawerk en de montage op. Ook kiest Eisenstein er in deze film voor om geen hoofdpersonen te gebruiken. Hierdoor is er geen directe betrokkenheid, wat de emoties bij de film danig bekoeld. Desondanks is het verhaal vrij indrukwekkend en het einde tragisch.

3,5*


avatar van VanRippestein

VanRippestein

  • 1178 berichten
  • 1052 stemmen

Het leuke van Eisenstein en jaren 20 films is dat er niet echt regels bestaan over film. Moderne cinema gaat vaak uit van dingen die eerder bleken te werken.

Strike niet.

Dat is precies de reden waarom dit zo'n geweldige film is. Er word van de kijker iets anders verwacht: Eisensteins montage legt verbanden die er niet zijn, of wel? Het is een manier van monteren die om een of andere reden (helaas) )nooit verder is gekomen. Een uitzonderingen is bijvoorbeeld het einde van the Godfather (al het gemoord met daar tussen door de "kroning" van de nieuwe godfather). De beelden die eisenstein achter elkaar zet lijken allemaal in elkaar over te lopen: soms lijken 2 composities hetzelfde, anderzijds worden motieven van persoonen "doorgegeven" naar het volgende shot. Daarnaast is de snelheid van de montage niet onnodig snel en loopt deze erg goed mee met de snelheid van de hele film. Daardoor krijgt de film meerdere interpretaties ondanks het zeer lineare verhaal.

Daarnaast is het erg leuk om een keer een film te zien zonder hoofdpersoon. dikke vette 9.


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Wel een okeeje film met wat mooie massale scenes, maar ik vond het niet een heel toegangelijke film (mede door het ontbreken van hoofdrolspelers). Andere Eisenstein-films zoals (Alexander Nevsky, Ivan Grozny en uiteraard Bronenosets Potyomkin) zijn meer de moeite waard om te zien.


avatar van VanRippestein

VanRippestein

  • 1178 berichten
  • 1052 stemmen

nog een keer gezien, nog een keer goed bevallen.


avatar van Adrenal

Adrenal

  • 1381 berichten
  • 0 stemmen

Weet iemand waar ik deze dvd in goede kwaltieit kan bestellen of kopen?


avatar van stephan73

stephan73

  • 6238 berichten
  • 14248 stemmen

Ik heb de DVD box van Tartan (met naast deze film ook Battleship Potemkin en October), maar die is niet te krijgen nadat Tartan failliet is gegaan!


avatar van Adrenal

Adrenal

  • 1381 berichten
  • 0 stemmen

stephan73 schreef:

Ik heb de DVD box van Tartan (met naast deze film ook Battleship Potemkin en October), maar die is niet te krijgen nadat Tartan failliet is gegaan!

Dan had ik me toch niet vergist toen ik die drie films op Play.com gezien had voor een redelijke prijs. Jammer dat ik ze niet meteen had besteld...


avatar van stephan73

stephan73

  • 6238 berichten
  • 14248 stemmen

Je kan hem nog wel via Amazon marketplace kopen. En zo te zien voor niet al te veel!

Eisenstein Collection Vol.1 [1925]: Amazon.co.uk: Sergei Eisenstein: DVD - amazon.co.uk


avatar van Fikret8

Fikret8

  • 6144 berichten
  • 4201 stemmen

Adrenal schreef:

Weet iemand waar ik deze dvd in goede kwaltieit kan bestellen of kopen?

Moskwood heeft hem inmiddels uitgebracht.


avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

  • 4352 berichten
  • 4512 stemmen

Ontzettend goede debutfilm van Sergei Eisenstein. Zijn thematiek en onderwerpen zijn natuurlijk wel bekent maar hij weet met zijn ijzersterke beelden en montage altijd te imponeren. Tegen het einde van de film zit een scene waarin de arbeiders met geweld worden bestreden door soldaten te paard. Net als de scene met de wieg in Bronenosets Potyomkin is deze ook filmisch briljant. De manier waarop Eisenstein paniek in beeld brengt en toewerkt naar een bruut hoogtepunt is ronduit meesterlijk. Stachka is een zeer geslaagde film.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8081 berichten
  • 8298 stemmen

Meerdere mooie, sterke en zelfs unieke (politie te paard op de verdiepingen van flatgebouw !) taferelen en ook veel oog voor het detail en ook symboliek (de putten, de inktvlek...) in deze (stomme) pioniersfilm die komaf maakt met het establishment en het proletariaat aanmaant tot waakzaamheid.

Geen hoofdrollen, geen hoofdacteurs, zodat de film soms eerder overkomt als een gespeelde wedersamenstelling, een soort semi-documentaire, maar nooit verveelt. Onthutsend dramatisch in zijn besluit. Eisenstein op zijn best, zou ik zeggen !?


avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

  • 2745 berichten
  • 0 stemmen

Dit zijn de betere debuten(itt wat de MM filmografie beweert maakte SE deze film voor Potemkin).De hympermontage,typologie,associatietechnieken en symboliek die we van hem kennen zijn bij zijn eersteling reeds allen aanwezig,en uiteraard ook de bolsjevistische AGITPROP,al lijkt Eisenstein zich hier nog de meste artistieke vrijheden te kunnen veroorloven,de speelshieid straalt er van af.

Wat het meest opvalt aan deze film vergeleken bij de andere E's is het komische,om niet te zeggen slapstickelement .Je zou zweren dat Statchka een collaboratie van SE met Chaplin,Keaton of Lloyd was.Dat element uit zich natuurlijk louter bij de baddies,die Eisenstein vanwege hun groteske smoelen zo van de straat plukte,die koppen vergeet je echt niet meer(hij had er zelf ook tussen gepast met zijn bizarre uiterlijk).SE doet ook een Haanstratje door ze steeds te associeren met beesten,de gelijkenis is treffend.Uiteraard zijn de goodies normaal uitziende Russische volkstypes,en onder hen bevindt zich zelfs de dead ringer van Yul Brynner.

Je zou zelfs kunnen zeggen dat de algehele joligheid de ideologie en de dramatiek overwoekert,al zijn die aspecten verre van middelmatig uitgevoerd.De fabrieksscènes hebben duidelijk MT van Chaplin beinvloed,en de slachtpartijen op het eind lopen vooruit op Potemkin(incl. schattige beebietjes).Ook hier ontbreekt het bizarre en experimentele niet,denk aan de reeds gememoreerde paarden in de gang.

Overigens is het niet zo dat er in deze film geen hoofdfiguren zouden zijn,alleen zijn die hier collectief:de verschillende klassen die tegenover elkaar staan.

Ten slotte misschien interessant om op te merken dat Coppola de montage waarin afgeslachte mensen naast een ritueel afgeslachte koe worden geplaatst,citeert in Apacalypse now.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38830 berichten
  • 7067 stemmen

Eisenstein is niet direct één van mijn favoriete regisseurs, maar weet desondanks vaak wel interessante cinema te maken. Battleship Potemkin vond ik tot nu toe zijn beste, maar Stachka doet daar niet zo heel veel voor onder.

De complimenten die hier geuit worden voor o.a. het camerawerk en de montage zijn meer dan terecht. Eisenstein slaagt er hiermee in, om in de chaos van de grote aantallen mensen, die hier in diverse scenes voorkomen, een soort van eenheid te scheppen. Dat is interessant en regelmatig ook wel boeiend om te zien. De keuze van hoofdstukken is aan de ene kant wel te begrijpen, maar haalt je aan de andere kant weer iets uit de film, omdat dit vaak net de momenten zijn van een grote overgang naar een ander onderwerp.

Ondanks dat het massale van de verschillende scenes een zekere afstandelijkheid creëert, heeft het op sommige momenten toch ook zeker iets meeslepends. Ik kon die arbeiders op een gegeven moment in ieder geval goed begrijpen en had in hun geval misschien wel hetzelfde gedaan. Stachka heeft in ieder geval een aantal sterke scenes, die mij deels wisten mee te slepen, maar mist aan de andere kant net teveel voor een echte top score. Toch maakt Eisenstein altijd wel interessante cinema.

3,5*


avatar van eRCee

eRCee

  • 13389 berichten
  • 1947 stemmen

De twee beste scenes van de film zijn het ingrijpen van de brandweer en het optreden van de bereden politie in dat huizenblok, indrukwekkend.

Helaas werd de versie van Stachka die ik zag begeleid door een nogal infantiele score (uit 1998 volgens mij, kon het niet goed terugvinden), dat heeft de ervaring denk ik geen goed gedaan.


avatar van Flavio

Flavio

  • 4731 berichten
  • 5013 stemmen

Mijn eerste poging deze te kijken was met een zware industriële soundtrack, zo overheersend dat ik het na 10 minuten opgaf. Tweede poging, met klassieke muziek, beviel een stuk beter.

De Russen, of liever gezegd de Sovjets, waren op het gebied van montage zeer inventief, wat hier maar weer bewezen wordt. Film verveelt geen moment maar zo'n spannende finale als Potemkin heeft Stachka niet. Toch nog altijd meeslepend en dramatisch, deze verbeelding van de strijd van het proletariaat tegen de kapitalisten.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2102 berichten
  • 1967 stemmen

Debuutfilm van Eisenstein waarin hij alle fasen van een arbeidersstaking in het Rusland ten tijde van het tsarenregime weergeeft. Het spreekt voor zich dat men in dit soort communistische propagandafilms - net zoals in Bronenosets Potyomkin (1925) - teruggrijpt naar pre-revolutionaire situaties om de heldhaftigheid van het arbeidersproletariaat in de verf te kunnen zetten. Ten tijde van deze film betekende de realiteit van de Sovjetunie immers per definitie de vestiging van de ‘arbeidersdictatuur’ wat in theorie een harmonieuze, conflictloze situatie zou moeten zijn. Op dat moment was Stalin echter al enkele jaren aan de macht als secretaris-generaal en druk doende het eigen partijkader ‘uit te zuiveren’, eventueel te vermoorden, niet bepaald een conflictloze situatie dus. Het is dan ook paradoxaal hoe men in deze film de spionnen van het patronaat in het hemd zet, aangezien het Sovjetregime zich van dezelfde praktijken bediende om de eigen rangen te vrijwaren van dissidenten.

Net zoals in Pantserkruiser Potemkin is er in deze film niet echt sprake van acteurs met een hoofdrol. Het collectief staat voorop, zoals dat past in de communistische ideologie. Kon PP me nog boeien met zijn gebalde scenario, is dat echter veel minder het geval bij Strike. Het gebrek aan karaktertekening maakt van de personages ééndimensionale poppetjes - zowel de arbeiders, de spionnen, als het patronaat - die handig gemanipuleerd worden in de weliswaar schitterende montage van Eisenstein. Anderhalf uur lang zien we een strijd tussen twee partijen die niet leidt tot een climax maar tot mentale vermoeidheid bij de kijker - bij mij dan toch - omdat Eisenstein het er echt wil inrammen. In de finale wordt dan ook nog het grof geschut bovengehaald met de parallelle montage van de bloederige slachting van een koe en de gesuggereerde slachting van een massa proletariërs door de politie (als verlengstuk van tsaar en patronaat).
De Russische arbeiders konden het eigenlijk schudden, zowel ten tijde van de tsaar als ten tijde van de Sovjetunie, dacht ik erover bij het einde van de film. Maar ik vermoed niet dat dat de boodschap was van Eisenstein.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12584 berichten
  • 5625 stemmen

Wat is Eisenstein toch geniaal. Ik houd eigenlijk toch ook wel erg van stomme films, al heb ik er vooraf niet altijd zin in. Eens met de meeste reacties hier. Lekker gemakkelijk. 4,5 sterren.