

Stachka (1925)
Genre: Drama
Speelduur: 95 minuten / 82 minuten
Alternatieve titels: Strike / Staking / Стачка
Oorsprong:
Sovjet-Unie
Geregisseerd door: Sergei M. Eisenstein
Met onder meer: Grigoriy Aleksandrov, Aleksandr Antonov en Yudif Glizer
IMDb beoordeling:
7,6 (8.959)
Gesproken taal: Russisch
On Demand:
Bekijk via YouTube
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Stachka
"Down with autocracy! Long live the democratic republic!"
Om te protesteren tegen de slechte werkomstandigheden besluit een groep arbeiders over te gaan tot een staking. De groep stakers breidt zich snel uit, maar de werkgevers blijven alle eisen weigeren, en de overheid is bereid tot geweld over te gaan.
Externe links
Acteurs en actrices
Police Spy
Factory Foreman
Worker
Revolutionary
Member of Strike Committee
Chief of Police
Queen of Thieves
Video's en trailers
Reviews & comments

Dopke
-
- 695 berichten
- 8928 stemmen
Van de ene massaliteit (Seven Chances) in de andere vandaag, met Stachka. Beiden uit 1925, maar daar houden de vergelijkingen verder op, want het verschil is immens. Geweldige composities, fijn spel met beeld en een ijzersterke, vlotte montage. Eisenstein heeft net als in Battleship Potemkin een overduidelijke boodschap/visie dat je al van verre aan ziet komen, maar wat alsnog als een mokerslag aankomt. Een van de betere stille films die ik heb gezien.

Koek
-
- 84 berichten
- 2541 stemmen
Prachtige contrastrijke shots, originele editing-/montage trucs en een goed bijpassende soundtrack. Een feest om te kijken. In mijn ogen beter dan October en The Battleship Potemkin en zeker een van de betere films uit het silent film-tijdperk.
4,5*

Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Het stak me tegen, omdat ik er meer van verwacht had. Ik zat altijd maar te wachten op de kolossale eindscène, maar die bleek maar niet te komen. Toen die er eindelijk was, stelde die mij ook teleur: ik had het grootser verwacht, en vooral langer. Helaas, deze film wist mij dus niet te ontspannen, en daarmee faalt deze film dus in zijn opzet om de kijker een aangename tijd te bezorgen.

boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3594 stemmen
Eisenstein was technisch gezien zijn tijd ver vooruit, dat blijkt ook wel in Stachka. In zijn debuutfilm vallen al meteen het innovatieve camerawerk en de montage op. Ook kiest Eisenstein er in deze film voor om geen hoofdpersonen te gebruiken. Hierdoor is er geen directe betrokkenheid, wat de emoties bij de film danig bekoeld. Desondanks is het verhaal vrij indrukwekkend en het einde tragisch.
3,5*

VanRippestein
-
- 1178 berichten
- 1052 stemmen
Het leuke van Eisenstein en jaren 20 films is dat er niet echt regels bestaan over film. Moderne cinema gaat vaak uit van dingen die eerder bleken te werken.
Strike niet.
Dat is precies de reden waarom dit zo'n geweldige film is. Er word van de kijker iets anders verwacht: Eisensteins montage legt verbanden die er niet zijn, of wel? Het is een manier van monteren die om een of andere reden (helaas) )nooit verder is gekomen. Een uitzonderingen is bijvoorbeeld het einde van the Godfather (al het gemoord met daar tussen door de "kroning" van de nieuwe godfather). De beelden die eisenstein achter elkaar zet lijken allemaal in elkaar over te lopen: soms lijken 2 composities hetzelfde, anderzijds worden motieven van persoonen "doorgegeven" naar het volgende shot. Daarnaast is de snelheid van de montage niet onnodig snel en loopt deze erg goed mee met de snelheid van de hele film. Daardoor krijgt de film meerdere interpretaties ondanks het zeer lineare verhaal.
Daarnaast is het erg leuk om een keer een film te zien zonder hoofdpersoon. dikke vette 9.

Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Wel een okeeje film met wat mooie massale scenes, maar ik vond het niet een heel toegangelijke film (mede door het ontbreken van hoofdrolspelers). Andere Eisenstein-films zoals (Alexander Nevsky, Ivan Grozny en uiteraard Bronenosets Potyomkin) zijn meer de moeite waard om te zien.

Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Weet iemand waar ik deze dvd in goede kwaltieit kan bestellen of kopen?

stephan73
-
- 6238 berichten
- 14248 stemmen
Ik heb de DVD box van Tartan (met naast deze film ook Battleship Potemkin en October), maar die is niet te krijgen nadat Tartan failliet is gegaan!

Adrenal
-
- 1381 berichten
- 0 stemmen
Ik heb de DVD box van Tartan (met naast deze film ook Battleship Potemkin en October), maar die is niet te krijgen nadat Tartan failliet is gegaan!
Dan had ik me toch niet vergist toen ik die drie films op Play.com gezien had voor een redelijke prijs. Jammer dat ik ze niet meteen had besteld...

stephan73
-
- 6238 berichten
- 14248 stemmen
Je kan hem nog wel via Amazon marketplace kopen. En zo te zien voor niet al te veel!
Eisenstein Collection Vol.1 [1925]: Amazon.co.uk: Sergei Eisenstein: DVD - amazon.co.uk

Fikret8
-
- 6144 berichten
- 4201 stemmen
Weet iemand waar ik deze dvd in goede kwaltieit kan bestellen of kopen?
Moskwood heeft hem inmiddels uitgebracht.

Drs. DAJA
-
- 4352 berichten
- 4512 stemmen
Ontzettend goede debutfilm van Sergei Eisenstein. Zijn thematiek en onderwerpen zijn natuurlijk wel bekent maar hij weet met zijn ijzersterke beelden en montage altijd te imponeren. Tegen het einde van de film zit een scene waarin de arbeiders met geweld worden bestreden door soldaten te paard. Net als de scene met de wieg in Bronenosets Potyomkin is deze ook filmisch briljant. De manier waarop Eisenstein paniek in beeld brengt en toewerkt naar een bruut hoogtepunt is ronduit meesterlijk. Stachka is een zeer geslaagde film.

Movsin
-
- 8081 berichten
- 8298 stemmen
Meerdere mooie, sterke en zelfs unieke (politie te paard op de verdiepingen van flatgebouw !) taferelen en ook veel oog voor het detail en ook symboliek (de putten, de inktvlek...) in deze (stomme) pioniersfilm die komaf maakt met het establishment en het proletariaat aanmaant tot waakzaamheid.
Geen hoofdrollen, geen hoofdacteurs, zodat de film soms eerder overkomt als een gespeelde wedersamenstelling, een soort semi-documentaire, maar nooit verveelt. Onthutsend dramatisch in zijn besluit. Eisenstein op zijn best, zou ik zeggen !?

pippo il buffone
-
- 2745 berichten
- 0 stemmen
Dit zijn de betere debuten(itt wat de MM filmografie beweert maakte SE deze film voor Potemkin).De hympermontage,typologie,associatietechnieken en symboliek die we van hem kennen zijn bij zijn eersteling reeds allen aanwezig,en uiteraard ook de bolsjevistische AGITPROP,al lijkt Eisenstein zich hier nog de meste artistieke vrijheden te kunnen veroorloven,de speelshieid straalt er van af.
Wat het meest opvalt aan deze film vergeleken bij de andere E's is het komische,om niet te zeggen slapstickelement .Je zou zweren dat Statchka een collaboratie van SE met Chaplin,Keaton of Lloyd was.Dat element uit zich natuurlijk louter bij de baddies,die Eisenstein vanwege hun groteske smoelen zo van de straat plukte,die koppen vergeet je echt niet meer(hij had er zelf ook tussen gepast met zijn bizarre uiterlijk).SE doet ook een Haanstratje door ze steeds te associeren met beesten,de gelijkenis is treffend.Uiteraard zijn de goodies normaal uitziende Russische volkstypes,en onder hen bevindt zich zelfs de dead ringer van Yul Brynner.
Je zou zelfs kunnen zeggen dat de algehele joligheid de ideologie en de dramatiek overwoekert,al zijn die aspecten verre van middelmatig uitgevoerd.De fabrieksscènes hebben duidelijk MT van Chaplin beinvloed,en de slachtpartijen op het eind lopen vooruit op Potemkin(incl. schattige beebietjes).Ook hier ontbreekt het bizarre en experimentele niet,denk aan de reeds gememoreerde paarden in de gang.
Overigens is het niet zo dat er in deze film geen hoofdfiguren zouden zijn,alleen zijn die hier collectief:de verschillende klassen die tegenover elkaar staan.
Ten slotte misschien interessant om op te merken dat Coppola de montage waarin afgeslachte mensen naast een ritueel afgeslachte koe worden geplaatst,citeert in Apacalypse now.

Spetie
-
- 38830 berichten
- 7067 stemmen
Eisenstein is niet direct één van mijn favoriete regisseurs, maar weet desondanks vaak wel interessante cinema te maken. Battleship Potemkin vond ik tot nu toe zijn beste, maar Stachka doet daar niet zo heel veel voor onder.
De complimenten die hier geuit worden voor o.a. het camerawerk en de montage zijn meer dan terecht. Eisenstein slaagt er hiermee in, om in de chaos van de grote aantallen mensen, die hier in diverse scenes voorkomen, een soort van eenheid te scheppen. Dat is interessant en regelmatig ook wel boeiend om te zien. De keuze van hoofdstukken is aan de ene kant wel te begrijpen, maar haalt je aan de andere kant weer iets uit de film, omdat dit vaak net de momenten zijn van een grote overgang naar een ander onderwerp.
Ondanks dat het massale van de verschillende scenes een zekere afstandelijkheid creëert, heeft het op sommige momenten toch ook zeker iets meeslepends. Ik kon die arbeiders op een gegeven moment in ieder geval goed begrijpen en had in hun geval misschien wel hetzelfde gedaan. Stachka heeft in ieder geval een aantal sterke scenes, die mij deels wisten mee te slepen, maar mist aan de andere kant net teveel voor een echte top score. Toch maakt Eisenstein altijd wel interessante cinema.
3,5*

eRCee
-
- 13389 berichten
- 1947 stemmen
De twee beste scenes van de film zijn het ingrijpen van de brandweer en het optreden van de bereden politie in dat huizenblok, indrukwekkend.
Helaas werd de versie van Stachka die ik zag begeleid door een nogal infantiele score (uit 1998 volgens mij, kon het niet goed terugvinden), dat heeft de ervaring denk ik geen goed gedaan.

Flavio
-
- 4731 berichten
- 5013 stemmen
Mijn eerste poging deze te kijken was met een zware industriële soundtrack, zo overheersend dat ik het na 10 minuten opgaf. Tweede poging, met klassieke muziek, beviel een stuk beter.
De Russen, of liever gezegd de Sovjets, waren op het gebied van montage zeer inventief, wat hier maar weer bewezen wordt. Film verveelt geen moment maar zo'n spannende finale als Potemkin heeft Stachka niet. Toch nog altijd meeslepend en dramatisch, deze verbeelding van de strijd van het proletariaat tegen de kapitalisten.

Bobbejaantje
-
- 2102 berichten
- 1967 stemmen
Debuutfilm van Eisenstein waarin hij alle fasen van een arbeidersstaking in het Rusland ten tijde van het tsarenregime weergeeft. Het spreekt voor zich dat men in dit soort communistische propagandafilms - net zoals in Bronenosets Potyomkin (1925) - teruggrijpt naar pre-revolutionaire situaties om de heldhaftigheid van het arbeidersproletariaat in de verf te kunnen zetten. Ten tijde van deze film betekende de realiteit van de Sovjetunie immers per definitie de vestiging van de ‘arbeidersdictatuur’ wat in theorie een harmonieuze, conflictloze situatie zou moeten zijn. Op dat moment was Stalin echter al enkele jaren aan de macht als secretaris-generaal en druk doende het eigen partijkader ‘uit te zuiveren’, eventueel te vermoorden, niet bepaald een conflictloze situatie dus. Het is dan ook paradoxaal hoe men in deze film de spionnen van het patronaat in het hemd zet, aangezien het Sovjetregime zich van dezelfde praktijken bediende om de eigen rangen te vrijwaren van dissidenten.
Net zoals in Pantserkruiser Potemkin is er in deze film niet echt sprake van acteurs met een hoofdrol. Het collectief staat voorop, zoals dat past in de communistische ideologie. Kon PP me nog boeien met zijn gebalde scenario, is dat echter veel minder het geval bij Strike. Het gebrek aan karaktertekening maakt van de personages ééndimensionale poppetjes - zowel de arbeiders, de spionnen, als het patronaat - die handig gemanipuleerd worden in de weliswaar schitterende montage van Eisenstein. Anderhalf uur lang zien we een strijd tussen twee partijen die niet leidt tot een climax maar tot mentale vermoeidheid bij de kijker - bij mij dan toch - omdat Eisenstein het er echt wil inrammen. In de finale wordt dan ook nog het grof geschut bovengehaald met de parallelle montage van de bloederige slachting van een koe en de gesuggereerde slachting van een massa proletariërs door de politie (als verlengstuk van tsaar en patronaat).
De Russische arbeiders konden het eigenlijk schudden, zowel ten tijde van de tsaar als ten tijde van de Sovjetunie, dacht ik erover bij het einde van de film. Maar ik vermoed niet dat dat de boodschap was van Eisenstein.

mister blonde
-
- 12584 berichten
- 5625 stemmen
Wat is Eisenstein toch geniaal. Ik houd eigenlijk toch ook wel erg van stomme films, al heb ik er vooraf niet altijd zin in. Eens met de meeste reacties hier. Lekker gemakkelijk. 4,5 sterren.
Het laatste nieuws

Ontroerende dramafilm 'Land' van en met Robin Wright is nu te zien op Netflix: 'Raakt de gevoelige snaar'

Zeer in trek op Netflix: deze films worden momenteel het meest gestreamd

Geflopte actiefilm 'Black Lotus' met Rico Verhoeven wordt ondanks beroerde reviews massaal bekeken op HBO Max

Kijkers van de leg door expliciete scène met Patrick Schwarzenegger in 'The White Lotus'
Bekijk ook

Napoléon Vu par Abel Gance
Biografie / Drama, 1927
41 reacties

Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit
Thriller / Misdaad, 1922
20 reacties

Der Letzte Mann
Drama, 1924
33 reacties

Die Ehe der Maria Braun
Drama / Oorlog, 1978
66 reacties

Bronenosets Potyomkin
Drama / Historisch, 1925
248 reacties

Le Mépris
Drama, 1963
114 reacties
Gerelateerde tags
politiegeweldstrikestreet riotsuprisingrussian politics stille filmoppressionlabor strike labor unionriot policeworker's rightsanimal slaughterrussian kommunismsoviet union historyhuman rights protesthuman dignitysoviet politicsdeath squadsmass slaughterlabour movementgeneral strikepolitical movementcommunist movementlabor negotiationpolitical violencechild killed by police
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.