Der Letzte Mann (1924)

Alternatieve titel: The Last Laugh

Duitsland
77 minuten / 90 minuten (gerestaureerde dvd-versie)

geregisseerd door F.W. Murnau
met Emil Jannings, Maly Delschaft en Max Hiller

De portier van Hotel Atlantis is trots op zijn baan en is dan ook meer dan bereid om al zijn taken uit te voeren, hij besluit zelfs een zware koffer naar binnen te dragen als er geen piccolo te vinden is. Na deze grote inspanning besluit hij even te gaan zitten om bij te komen, maar uitgerekend op dat moment komt de manager langs om te inspecteren hoe hij zijn werk doet. De manager besluit om de portier de degraderen tot toiletschoonmaker.

avatar van Toon1
Een aangename film. Vooral het kijken waard voor de cameratechnieken en de effecten. Ondanks het volstrekt belachelijke einde een 4/5

avatar van tovenaar
Toon1 schreef:
Ondanks het volstrekt belachelijke einde een 4/5

Mee eens, de film had moeten eindigen net vóór dat lamme bericht kwam van de miljonair die sterft in het toilet en zijn geld geeft aan de hoofdrolspeler. Daarvoor was het een vakkundig gedraaide film, die pas echt goed op gang kwam op het moment dat de hoofdrolspeler doordraait. De hallucinaties / dromen zijn heel mooi in beeld gebracht. Het einde doet helaas wat afbreuk aan de film.

avatar van Dopke
Met dit in het achterhoofd is het einde wel te behappen.

Director F.W. Murnau and screenwriter Carl Mayer originally wanted the film to end with the death of the doorman at the bathroom. Executives at UFA pressed them to conjure up a happy ending before the film's premiere in order to maximize its economic potential. Murnau and Mayer, obviously annoyed by this, created a cynical epilogue, showing the doorman having inherited from an eccentric hotel guest, who bequeathed his entire estate to the last person seen before he died. The executives also pressed the artits to change the film's title from "The Last Man" to "The Last Laughter". -IMDB Trivia

Emil Jannings & Murnau is een succesformule!!!

En dit is een van Emil Jannings betere rollen (en dat zegt nogal wat!!)

Geweldige film!

avatar van Poisonthewell
Dopke schreef:
Met dit in het achterhoofd is het einde wel te behappen.

Mee eens. Zonder de epiloog had deze film uiteraard een nog diepere impact gehad, maar aangezien Murnau en Mayer hierbij machteloos waren in hun verzet kan ik het niet over mijn hart verkrijgen punten aftrek te geven aan wat in alle andere opzichten een magnifiek meesterwerk is. 5*

avatar van stephan73
21 Januari 2008 komt deze uit op Masters of Cinema!

avatar van Arnie
Volgende week vrijdag om 20.15 te zien in de Lutherse kerk te Groningen, met live orgelmuziek...

Ook weer een topfilm die echt weer een klassieke uitstraling heeft.

klute89
Een zeer aangename en sfeervolle film, met een mooie rol van Jennings.
Er zitten een paar prachtige camera effecten in de film, denk bijv. aan de scene als Jennings dronken in z'n huiskamer zit en droomt.
Ik vond het einde wel goed, maar de film was eigenlijk nog sterker geweest als hij geen happy end had. Niettemin is dit ook weer een voortreffelijke Murnau film!

Heb je 'em op dvd gezien? Ben nog steeds op zoek naar een geschikte beelddrager van deze film...

klute89
mister blonde schreef:

Ik heb hem op dvd gezien ja, EUREKA! Uitgave. Een mooie uitgave!

avatar van stephan73
Wederom een sterke Murnau, die ook hier zijn technische kunnen voor die tijd laat zien.
Maar hoe technisch en goed uitgewerkt de film ook is, het is toch echt het acteerwerk van Emil Jannings dat deze film zo goed maakt. Wonderlijk om een acteur van 40 jaar zo'n prachtige oude man te zien neerzetten, maar ook de overige acteurs doen het zeer goed.
Ik heb nu vijf van de zes Murnau's gezien, die ik in bezit heb, en de laatste (Tabu) staat nu hoog op mijn lijst om snel te zien!

rick@themovies
Ontroerende, meesterlijke film van drie creatieve genieën: Regisseur F.W. Murnau, cameraman Karl Freund, en hoofdrolspeler Emil Jannings. Door alledrie wordt hier werkelijk een toprestatie geleverd.

Tussentitelkaarten worden in deze 'silent' vrijwel niet gebruikt, waardoor de film een prachtige 'flow' houdt en er bijna sprake is van pure cinema.
De mis-en-scene, gekoppeld aan enkele zeer innovatieve cameratechnieken, is absoluut weergaloos. De 'droomscene', waarin nog enkele expressionistische motieven, is echt hemeltergend mooi, evenals de scene waarin de ontluistering van Jannings compleet wordt door het versneld terugtrekken van de camera.

Over het einde is al het een en ander gezegd, en ook ik ben van mening dat het enigszins afbreuk doet aan het geheel. Het is letterlijk en figuurlijk geforceerd. Ik had nog hoop dat deze scene ook een droomscene zou blijken te zijn, maar helaas....

Dat is dan ook de enige aanmerking op deze verder absoluut sublieme film.

dragje
Magnifiek.

Sociaal maatschappelijk kritische film met een sterk moraal op een 'dienblad' gepresenteerd als een luchtig doch sprankelend apotheose.
Murnau imponeert met deze ontroerende film met, wederom, weergaloos camerawerk.

Met het 'uniform' als centraal thema voor misplaatst vereenzelviging van 'macht' is het voornamelijk het luchtige acteerwerk dat de vaart erin weet te houden en, niet onbelangrijk, dragen sublieme restauratie werkzaamheden van overgebleven film materiaal en een herziene dvd uitgave onder de label Masters of Cinema ook een steentje bij aan een sprankelende belevenis.

avatar van wibro
Visueel een zeer krachtige film met schitteren camerawerk van Karl Freud, uitstekend acteerwerk van Emil Jannings en een van de slechtste filmeinden in de geschiedenis van de cinema. Als ze dat belachelijke 'happy end' - toegevoegd op last van de UFA las ik - er weer uitknippen, houd je een prachtig dramatisch einde over. Voor deze ongeloofwaardige slechte toevoeging meen ik daarom een ½ punt in mindering te moeten brengen. Het is voor mij te veel een smet voor deze verder zeer goede zwijgende film.

avatar van Drs. DAJA
Heb nog geen tegenvallende film van Friedrich Wilhelm Murnau gezien. Ook Der Letzte Man is een goede film met een geweldige Emil Jannings en heerlijke contrastrijke Karl Freund-cinematografie. Overigens was het einde wel heel erg bizar. Er kwam letterlijk een titel tevoorschijn waarop stond dat het verhaal eigenlijk had moeten eindigen omdat het hoofdpersonage alleen nog maar de dood als uitzicht had. Echter had de schrijver medelijden dus schotelen ze ons dit voor. Bizar. Verder uitstekende film.

Geniale film weer van Murnau.Geen expressionistische gekkigheid dit keer(m.u.v. het kantelende hotel)maar neue Sachlichkeit met maatschappikritiek:een met een wilhelminische scnurrbart uitgeruste lakei die zijn status laat afhangen van zijn uniform/functie.Vergelijkbaar dus met de mentaliteit van Dr. Unrath in Der blaue Engel,ook gespeeld door Emil Jannings die ik op grond van de gememoreerde 2 films en "Faust" toch wel tot de grootste acteurs aller tijden durf te rekenen.
Het slot is natuurlijk volslagen bathetisch,maar kun je de makers niet aanrekenen.

avatar van Spetie
Een erg sterke film van Murnau.

Een mooie maatschappelijk kritische film, waarin Emil Jannings een geweldig sterke rol speelt, waarbij ik slecht na een paar minuten al een behoorlijke sympathie voor hem voelde. Een vakman, die alles voor zijn gasten en collega’s over heeft dat zie je duidelijk terug. Het camerawerk is ontzettend goed en het surrealistische tintje dat er in zit, geeft alles nog wat extra kracht.

Dat Murnau zijn tijd vooruit was, zag ik al bij Sunrise, maar hier bewijst hij het wederom. Ik was wel benieuwd hoe dit boeiende werkje zou gaan eindigen en ik moet het helaas met de meeste mensen hier eens zijn. Ik zeg helaas, omdat het een erg zwak einde is. Een einde dat ontzettend geforceerd oogt en totaal niet lijkt te passen bij de rest, dat allemaal wel erg vloeiend loopt.

Jammer, maar de rest van de film is dus wel erg goed. Fijn camerawerk en misschien wel het beste acteerwerk dat ik ooit zag in een stomme film.

4,0* dik

Spetie schreef:
Het happy end was een eis van de producent, die de versie van Murnau (waarbij de hoofdpersoon zijn leven op het toilet eindigt) te somber vond.

Ik vind het juist wel een mooi eind, omdat het zo ironisch is: een commentaar op het haast perverse verlangen van het publiek (of eigenlijk de industrie die een zo groot mogelijke publiek beoogt) om een film altijd tot een goed eind te willen zien komen.

avatar van stefan dias
Mooie film met prachtige decors. De details in deze film hebben een hoge documentaire waarde. Op de duur ergerde ik mij wel aan de inertie van de hoofdacteur die maar blééf duren. Hij leek als in een droom gevangen te zitten en dat hield gewoon té lang aan.

Was wel een beetje in de war. De naam van het hotel (Atlantic, met een c) en de krantenartikelen (+ de trouwcake) suggereerden een Amerikaanse grootstad of was het toch allemaal in Berlijn te doen? De openingstitel en de tekst voor de epiloog waren dan weer in het Duits.

Het einde was (zoals de inleidende tekst zelf al suggereerde) was behoorlijk onnozel en ongeloofwaardig. De tip over de producent die zijn einde wilde van 'Ik Doe Moeilijk' was in deze heel verhelderend.

Ik vond de film zeker oké (heb 'm gezien met prima live piano muziek) maar nét niet 'goed'.

avatar van Vinokourov
F.W. Murnau maakte er een sport van om zo min mogelijk tussentitels in zijn stomme films te verwerken en toch begrijpelijk te houden. Iets wat hem met deze film prima gelukt is. Sterker nog, soms vind ik die tussentitels afleidend werken en wordt het er allerminst duidelijker op. De Letzte Mann handelt over een ouwe hotelportier (Emil Jannings) die een andere functie krijgt: toiletschoonmaker. Beng! Weg uniform, weg eergevoel en de beste kerel voelt zich behoorlijk gekrenkt en verdrietig er door. Ondertussen speelt hij op het thuisfront (prachtige decors daar trouwens) een toneelstukje door zich nog steeds doen te voorkomen als portier.

Het is een best mooi drama geworden met mooi opgezette en knap gefilmde scenes. Alleen het einde vernaggelt de film behoorlijk. Het is echt lam en flauw gevonden en past ook gewoonweg niet. Erg jammer, maar al met al toch een ruime voldoende.

avatar van John Milton
Mijn vierde Murnau (de andere drie laten zich wellicht makkelijk raden) en wederom niet teleurstellend, al verschilt hij behoorlijk van de andere drie in thematiek.

Ik heb Kracauers boek 'from Caligari to Hitler' nog niet gelezen, maar ik kan me gezien het 'identicatie met uniform' aspect van deze film bijna niet voorstellen dat hij het niet behandelt? Weet iemand dat?

avatar van Metalfist
Een man en zijn uniform

Ik ben me de laatste tijd wat meer aan het verdiepen in de wondere wereld der silents. Nog steeds niet mijn favoriete tak uit de cinema, ik moet er toch in een bepaalde state of mind voor zijn, maar ik zie wel een aantal interessante films passeren. Nosferatu van F.W. Murnau vond ik erg sterk, dus ik was benieuwd wat Der Letzte Mann ging brengen.

Jammer genoeg is het wat uitgedraaid op een sisser, niet op zijn minst door het volstrekt belachelijk einde. Het zalft weliswaar de wonde al een beetje dat Murnau er zelf niet voor heeft gekozen om de film met een happy end te laten eindigen (hij geeft dit precies ook wel aan in een epiloog die ik jammer genoeg niet ten volle heb meegekregen omdat er geen ondertiteling was en ik geen Duits spreek), maar het laatste kwartier is zo vreselijk slepend! Gewoon de ene na de andere flauwe scène waar we de portier geld zien spenderen. En ergens neem ik dat Murnau toch wel kwalijk, want het lijkt me dat hij de manier waarop de film moest eindigen toch zelf heeft gekozen. Her en der lees je dat het slotstuk vooral cynisch is bedoeld, maar dat ontgaat me dan toch eerlijk gezegd. Had de film liever zien eindigen met de zelfmoord van de portier, al klinkt dit dan wel weer erg luguber..

Het is me bij Nosferatu niet opgevallen, maar het is wel knap hoe Murnau een poging doet om de film met zo min mogelijk tussentitels te presenteren. Hij kiest ervoor om de beelden voor zich te laten spreken en het resulteert vaak in een schoonheid aan beelden. Sowieso de moeite om dit eens op het grote scherm te zien. Dit heeft echter wel als gevolg dat Jannings zich genoodzaakt voelt om met erg veel gedoe en weidse gebaren te acteren. Zijn prestatie wordt nagenoeg unaniem bewierookt, maar hij schmiert er op den duur wat op los naar mijn gevoel. Toch is het wel Jannings die de film draagt. Dat imposante lichaam, die schitterende snor, … Hij is overduidelijk op zijn plaats, maar zoals gezegd kreeg ik er na een tijd wel genoeg van.

Misschien daarom ook dat het toegevoegde einde me zo stoort, het was namelijk rond die tijd dat ik het gevoel kreeg dat de film wel mocht eindigen. Wat volgt is echter een compleet nutteloos kwartier waarmee Murnau zijn film compleet onderuit weet te halen. Kan zich meten met Lang's Woman in the Window als het om onbevredigende eindes gaat. Prachtige poster, dat wel.

avatar van NYSe
Een weergaloos bewegend George Grosz-schilderij.

avatar van de grunt
Grandioze cinema, beste Murnau die ik tot nog toe zag.

avatar van de grunt

pippo ...

avatar van Flavio
Acteerwerk, camerawerk, regie, muziek, alles dik in orde, maar het verhaal liep wel heel traag. Ik beschouw mezelf als een empathisch persoon maar ik miste hier toch de morele verontwaardiging. De beste man kan het zware werk niet meer gedaan en krijgt een wat lichtere functie. Vervelend, maar schappelijk toch dat ze hem in het cao-loze tijdperk niet gewoon aan de kant schuiven. Jannings' personage neemt het, om het voorzichtig uit te drukken, nogal zwaar op en er volgen zo'n drie kwartier totale lethargie.

Helemaal bont maakt zijn vrouw het: als ze hem als wc-knecht ontwaart uit ze een geluidloze schreeuw en zet het op een hysterisch rennen zonder acht te slaan op het verkeer- ook in 1924 niet zonder gevaar trouwens. Zijn buren en schoonzoon doen er nog een schepje bovenop. Meer dan "het systeem" lijkt Murnau dan ook de statusgevoelige burgerman op de hak te nemen. In dat opzicht was het einde niet eens zo vreemd.

"Geen woorden, maar pure cinema", dacht Murnau en liet gewoon de tussentitels achterwege en eigenlijk heb ik ze niet gemist want mede door het prachtig camerawerk van Karl Freund en het subliem acteren van Emil Jennings was alles heel duidelijk en betekenisvol.
Het verhaal van de man, woonachtig in een zeer eenvoudige, zeg maar armoedig arbeidersmilieu, moet wanneer hem zijn prestige-job wordt ontnomen de kelk van vernedering tot op de bodem ledigen.
Prachtige scènes in deze fase van de film, zoals de droomscène maar ook deze van de burenroddel, het hoongelach, de minachting...de volledige ontreddering van het hoofdpersonage.
Komt het klasse-onderscheid reeds vanaf het begin van de film tot uiting, in de epiloog, wordt het "to be or not te be" sterk uitgesmeerd, zelfs dat de slotscène op een Chaplin-idee lijkt te berusten.

Sterke film met misschien als minpuntje het overacting van de vrouw van het hoofdprsonage wanneer ze de waarheid ontdekt maar erg heb ik er me ook niet aan gestoord. Het woog eenvoudig niet op tegen al het goede van deze film.