Bronenosets Potyomkin (1925)

Alternatieve titels: Battleship Potemkin | Pantserkruiser Potemkin | Pantserkruiser Potjomkin | Potemkin | The Armored Cruiser Potemkin | The Battleship Potemkin | Pantserkruiser Potemkine | Броненосец Потёмкин

Sovjet-Unie
Drama / Historisch
75 minuten / 66 minuten (VS) / 72 minuten (blu-ray)

geregisseerd door Sergei M. Eisenstein
met Aleksandr Antonov, Vladimir Barsky en Grigori Aleksandrov

Deze op historische gebeurtenissen gebaseerde film vertelt het verhaal van het gevechtschip Potemkin. Wat begon als een proteststaking van de bemanning na bedorven vlees gekregen te hebben, eindigt in rellen. Ze hesen de rode vlag, en probeerden de revolutie te beginnen in hun thuishaven Odessa.

Driello
Weer die heerlijke discussie over vermaak ja/nee. Niet dat je nou persee hersendood voor een scherm moet gaan zitten en dan de gebeurtenissen opgelepeld krijgen, maar voor mij moet een film toch wel vermaken hor. Hetzij doordat het grappig is, hetzij door de plot, hetzijomdat de film je aan het denken of zelfs puzzelen zet enzovoorts. Dus een oordeel gebaseerd op vermaak als criterium vind ik erg gefundeerd.

Daarnaast ga ik er gemakshalve ook van uit dat deze film tenminste deels is gemaakt om het publiek te vermaken.

Ik heb me ook niet genoeg vermaakt bij deze film en dat resulteert in een 2.

avatar van yeyo
Deze klassieker wordt hier nogal streng bekritiseerd, maar langs de andere kant zou het natuurlijk al te gek zijn de film puur vanwege historisch belang hoog te waarderen. Gelukkig heb ik Bronenosets Potyomkin heel anders ervaren. In tegenstelling tot het langdradige, nogal fragmentarische Stachka van Eisenstein is dit een meeslepende, schitterend gestructureerde vertelling. Ik zou zelfs zover gaan de film een heus spektakelstuk te noemen: door de befaamde montage zijn de virtuoos geregisseerde actie / massascènes ongeëvenaard dynamisch en intens. Naast de Odessa trappenscène springen voor mij persoonlijk de executie en het einde vooral in het oog.

avatar van Airbakke
Onderhond schreef:
De trappenscene komt inderdaad in latere films terug. Zal best, vond het niet echt om aan te zien. Vooral ook door de onmogelijk expressieve acteerstijl en de immer bombastische orkestsoundtrack.

Ik kan Onderhond wel echt volgen in dit, heel teleurstellende scène en overdramatische muziek en acteerwerk. Daarbij kwam het bij mij zeer verkeerd en stereotypisch over, zo die manne die al die brave mensjes zo op stang jagen. En dan nog op een trap, ongelukken verzekerd.
The One Ring heeft ook gelijk dat de film visueel niet zo bijzonder is als we kijken naar andere films uit dit tijdperk. Maar ergens heeft deze film mij toch kunnen raken en dat heeft voor een 3 gezorgd. De film heeft een razende snelheid en is niet lelijk om aan te zien. Sommige scènes blijven ook echt hangen, ziemaden in het vlees. Als propagandafilm is hij zeker meer dan geslaagd. Buiten de belachelijk zwart-witte propagandistische kijk op de opstand in 1905 is dit toch een zeer interessante film.
Wel een teleurstelling na het geweldige Stachka, deze film kwam bij mij veel realistischer over en was een perfect uiteenzetting van het concept 'Staken', vanuit het standpunt van de arbeider dan weliswaar. Daar paste dan ook die stereotypering van de hogere klasse ook meer.

Oppervlakkige maar fascinerende film.
3, neigend naar 2,5

avatar van RuudC
86 jaar oud inmiddels. Het klinkt misschien vreemd, maar ondanks de enorme gedateerdheid is het bijna niet voor te stellen hoe oud dit werkje is. Wat dat betreft ben ik erg benieuwd hoe bijvoorbeeld onze (achter)kleinkinderen naar Star Wars zullen kijken. Echte revoluties op het witte doek zullen we waarschijnlijk niet meer meemaken, tenzij er een middel komt waarbij je letterlijk in een film komt te zitten. De stappen die na Pantserkruiser Potjomkin uit 1925 zijn gemaakt, zijn immens. Het verschil tussen stomme en geluidsfilms is natuurlijk vele malen groter dan het verschil tussen 2D en 3D.

Pantserkruiser Potjomkin is zonder enige twijfel een propagandafilm. Hoewel die er niet om bekend staan historisch correct te zijn, valt het resultaat reuze mee. In hoofdlijnen is het correct. Dat alle matrozen en inwoners van Odessa in 1905 zich als voorbeeldige communisten gedragen is dan weer andere koek. De eerste Russische revolutie was zonder twijfel een politieke opstand, maar had niets met het communisme te maken. Het was een aanklacht tegen de tsaar, de erbarmelijke situatie van het gewone volk en het slechte verloop in de Japans-Russische oorlog. Slechts het einde lijkt me verder wat aangedikt.

Voor de moderne kijker zal deze film een saaie bedoening. Het geheel heeft meer weg van een documentaire dan dat er echt een verhaal verteld wordt. Het ontbreken van dialogen is daar de grootste oorzaak van. De tussenschermen bevatten vaak niet meer dan losse kreten. Het geeft natuurlijk wel wat verduidelijking, maar de meeste informatie krijg je van de beelden zelf. Pantserkruiser Potjomkin is een behoorlijk chaotische film vanwege de krioelende mensenmassa’s, ruwe en verweerde gezichten en tot slot de vrij hectische muziek van Shostakovitsch. In mijn herinnering was de muziek van Meisel beter. Ik ben verder nooit een groot bewonderaar geweest van Shostakovitsch. In dat opzicht (maar ook qua cinema) vind ik Duitse tegenhangers een stuk beter. In elk geval is deze film natuurlijk historisch van onschatbare waarde. De scene op de trappen van Odessa is terecht legendarisch. Absoluut het hoogtepunt van de film. Het is goed om dit eens in je leven gezien te hebben. Ik kan er in elk geval wel van genieten.

avatar van SnakeDoc
Een paar boeiende stukken. Vooral fascinerend om te zien hoeveel mensen er op de been zijn geweest voor sommige scenes.

Toch was het allemaal niet vermakelijk genoeg om 75 minuten geboeid voor de buis te zitten. Regelmatig even op pauze gezet, omdat andere dingen belangrijker waren. Bij een knappe film laat ik dat niet gebeuren.

Grappig om deze ouwe Sovjet een keer gezien te hebben, maar echt spectaculair was het helaas niet.

avatar van Donkerwoud
Nog steeds een overweldigend epos dat niks aan kracht heeft ingeboet. De massaliteit van die talloze figuranten heeft nog steeds een ontzagwekkende werking. Toch weet Eisenstein nog steeds oog te hebben voor het persoonlijke leed van het collectief. Het levert een knappe film op waarbij er niet één perspectief is maar het gevoel van een heel volk wordt getoond. Wellicht ietwat wrang omdat we allemaal weten dat het met het communisme niet zo best is afgelopen, maar het doet niks af aan het meesterschap van Eisenstein als regisseur.

avatar van JJ_D
Bij vlagen word je helemaal doordrongen van Eisensteins superbe cinematografie, maar deze film blijft een kind van zijn tijd - een tijd waarin films werden opgevuld met ballast. Amper 11 jaar later vind ik 'Modern Times' dan ook grote klasse, omdat ik me die film bijvoorbeeld herinner als zijnde een met veel meer finesses, terwijl dat voor 'Metropolis' dan weer veel minder geldt.

Interessant is hier dan weer hoe openlijk wordt gepredikt voor een opstand tegen de gevestigde waarden, wat vandaag minder evident zou zijn. (De authoriteiten krijgen slaag, en zo hoort het!?)

Gezien overigens met een te ongenuanceerde, bombastische en repetitieve pianobegeleiding, die misschien wat afdeed aan de ervaring op groot scherm. Desondanks nog altijd een boeiend historisch document dat heel onderhoudend voorbij kabbelt, met gruwelijker scènes dan ik me bij die tijd had kunnen inbeelden. Of hoe propaganda soms paden durft betreden waar de "kunstfilm" zich vandaag hield - terwijl het vaker omgekeerd is, of toch zou moeten zijn...?

Dra. Pouke
Kunstige cinema klassieker.

De film is oud, de film duurt zekers niet lang maar het is een meesterwerk in de geschiedenis van de wereldcinema. De montage van deze film blijft gewoon absoluut subliem, en hoewel ik me kan voorstellen dat sommige het wat aan de korte kant vinden is het een geweldig oorlogsepos.

Eisenstein: sorry als ik de naam voorbij zie komen zeg ik constant Einstein, maar dat maakt niet. Einstein was een genie, maar Eisenstein was een genie als filmmaker. De film bevat controversiële thema's over de Russische Revolutie die ik zelfs nu nog beschouw als shockerend. De film is overduidelijk zeer anti tegen de Russische leider, maar dat is een interessant beeld. Volgens mij was Eisenstein sowieso een persoonlijke man die zijn mening graag liet zien in beelden.

Hoe graag je de film ook mag, die 75 minuutjes zijn absoluut niet voor puur vermaak. Ik vind de film namelijk ook niet vermakelijk, maar volgens mij is dat bij dit soort films verreweg van de bedoeling. Maar zelfs dit bloedserieus epos is soms amusement, ook al is het maar een klein beetje.

Verder is het acteerwerk in deze film ook geweldig. Eisenstein laat duidelijk merken dat hij geen filmpje alla the brady bunch ziet te schieten en dat heeft hij volgens mij zijn team ook duidelijk gemaakt. Hij maakt er een veel subtielere film van dan andere filmmakers van zijn tijd zouden hebben gedaan en dat vind ik toch wel heel erg sterk. Gemaakt in een tijd toen landen concurreerde met elkaar is dit een geweldige film geworden met een opmerkelijke hoeveelheid amusement die ik zeer goed kon waarderen.

"The Time has come for us to speak out".

Een wereldse filmklassieker van een gedurfde en geweldige filmmaker.

JvB Lucas
SnakeDoc schreef:

@SnakeDoc, Bronenosets Potyomkin is een film waarvan je je door de beelden moet laten raken, en je een beetje in die andere tijdperk van film moet plaatsen.

Ik zeg dit tegen je omdat je de film matig vind, maar ik wel veel positiviteit in je recensie ruik. En dat is misschien een reden om de film te herzien. Die mogelijkheid laat ik natuurlijk aan jou.

avatar van mjk87
Stem nummer 1000, wat wil je dan zien. Uiteindelijk kwam ik bij deze uit, die ik voor een stukje kende van CKV II jaren terug en deze ook kende als één van de meest invloedrijke films aller tijden.

Enfin, een typische Sovjetfilm. Sowieso vanwege het onderwerp dat men aansnijdt (met alle historische onjuistheden) maar ook doordat er geen hoofdrol is: iedereen is gelijk. Eisenstein brengt dit alles op een fijne manier. Soms mooie abstracte beelden (die slaapzaal met driehoeken, de bootjes die varen naar de Potemkin of de zwarte rook in de lichte lucht en de witte schittering van de zon in de donkere zee in één beeld). Ook de montage valt op. Soms voelt het wat onwennig aan, maar verder weet Eisenstein bijzonder veel dynamiek te creëren met alle tempowisselingen. Verder werkt de muziek meestal prima mee. En natuurlijk heeft de film één van de tien bekendste scènes uit de geschiedenis van cinema.

Uiteindelijk is niet alles even spannend of interessant en zeker het laatste hoofdstuk na de climax voelt wat slapjes aan (ondanks ook weer enkele mooie beelden). 4,0*.

JvB Lucas
Bronenosets Potyomkin
Alternatieve titel(s): Battleship Potemkin, Pantserkruiser Potjomkin, Броненосец Потёмкин

Machtig en indruk-makend stukje propaganda cinema van Sergei Eisenstein.

De film is een typerend stukje film voor zijn tijd. De stijlkenmerken van het communisme stralen er dan ook vanaf: geen hoofdrolspelers (iedereen is gelijk en alles is van iedereen). Ook is de montage zeer vooruitstrevend en speelt in een loeiend snel tempo af. Dit werd destijds ook niet veel gedaan, maar geeft de film iets unieks. Knap overigens dat de film eigenlijk maar 2 scènes bevat: de scène op het schip waarin de matrozen de handhaving overnemen na onenigheid over hun eten en de welbekende en vaak overgenomen knalpartij op de Odessa-trappen. Vooral deze laatste scène kwam bij mij vrij schokkend over, en geeft een vrij hatelijk beeld over het systeem van toen. Wat bij mij ook opviel was het acteerwerk. Het voelt anders. Het acteerwerk in de stomme films was meestal heel erg theatraal zodat de emoties veel meer blonken op het scherm, iets wat later veranderde toen de overgang naar de geluidsfilm werd gemaakt. In deze film voelt het acteerwerk een stuk minder theatraal (geen overdrevenheid met gezichtsuitdrukkingen, waar overigens niks mis mee is voor films uit die tijd). Ook op dat gebied voelt Bronenosets Potyomkin vooruitstrevend. Ben nu ook zeer benieuwd naar Eisenstein's eerste film Stachka.

Bronenosets Potyomkin is een prachtig stukje propaganda-cinema dat nog steeds veel indruk achterlaat.
*5,0

Bijzondere film, met veel oog voor het detail en met spectaculaire massascènes, zeker gelet op het tijdperk (stille films) waarin dit historisch werk werd gemaakt. Sommigen noemen dit een meesterwerk en dat is het misschien, zeker met de emotionele waarde aan dit waar gebeurd verhaal gehecht.

Schoolvoorbeeld van de Sovjet montagestroming en dan in het bijzonder van Sergei Eisenstein. Het is natuurlijk een geweldig propagandafilm die ook nu nog erg indrukwekkend overkomt. De scenes met al die figuranten zijn erg cool om te zien. Ik had de befaamde scene van op de trappen al eens gezien, maar daar ben ik nog steeds niet helemaal kapot van. Het gaat echt heel traag, de manier van monteren vliegt alle kanten (mensen gaan naar beneden, blijven zitten of gaan zelfs omhoog. Hoe breed en lang is die trap wel niet dat dit mogelijk is??). Het is wel goed gedaan met de muziek, maar het kan mij gewoon niet bekoren omdat het voor m'n gevoel niet klopt.
Daarbij komt ook nog eens de anti-climax op de panterkruiser. Er wordt met veel bombarie een hevig slotstuk aangekondigd en als kijker schuif je naar het puntje van je stoel. De aanloop blijft echter maar duren en daar blijft het dan nog bij ook. Dat vond ik ook vrij teleurstellend. 3*

avatar van Daenelia
Het is nu 110 jaar geleden dat de gebeurtenissen uit deze film plaatsvonden. De eerste keer dat ik deze film zag, maakte het best veel indruk. Bij een herziening was ik helaas te moe om er veel uit te halen, want dit is geen film om even leuk tussendoor te zien.

De trappenscene (die ook best vaak geparodieerd is) vindt inderdaad niet plaats op een ellenlange trap. De trap is maar heel kort. De reden dat die scene zo lang wordt uitgerekt is, dacht ik, omdat er veel incidenten plaatsvinden, en die worden allemaal in detail getoond. Vergeet niet, de impact die de gebeurtenissen op de trap hadden, geven aan dat de muiterij gerechtigd was. Je kunt dat dan niet afdoen met een massascene, of een paar schoten. Dat moet dik worden aangezet.

Dit is een film voor liefhebbers. Het is niet alleen een beschrijving (of propaganda) over een stuk geschiedenis, de film is zelf ook geschiedenis. Het helpt als je als kijker een beetje op de hoogte bent van de revolutie in Rusland, maar ook van hoe films uit die tijd gemaakt werden, én hoe ze getoond werden. Wat waren de verwachtingen van het publiek, hoe speelde de regisseur daarmee. En wat wilde hij bereiken?

Want het is geen 'entertainment' film, hoewel het wel erg spectaculair was, en sensationeel.

avatar van 93.9
Niet moeilijk te begrijpen dat toen deze film uitkwam iedereen in extase voor het scherm zat....

avatar van wibro
Deze klassieker uit de zwijgende cinema weer eens herzien. Blijft mooi maar zoals bij alle films uit het tijdperk van de zwijgende cinema is het voor mij zeer belangrijk welke score hier voor gebruikt wordt. De DVD die ik bekeken heb heeft als score muziek uit symphonien van Shostakovich. Klinkt erg bombastisch allemaal maar ook zeer heroïsch en past daarom uitstekend bij deze Eisenstein klassieker die de opstand in Odessa in 1905 als uitgangspunt heeft. Op visueel vlak valt er op deze film nog steeds niets aan te merken. De scènes op de Potemkin en de massacre op de trappen in Odessa werden prachtig in beeld gebracht. Van propaganda is deze film uiteraard niet vrij, maar ik maal daar verder niet om. Hoewel ik geen communistische sympathieën heb en trouwens ook nooit gehad heb kon ik mij uitstekend inleven in de matrozenopstand.

avatar van tbouwh
Ritmische montage en expressies zoals zichtbaar in de befaamde trappenscene zijn erg knap toegepast. Ik begrijp dat dit werk van Eisenstein destijds (letterlijk en figuurlijk) als een revolutionair werk gezien werd. Daarin zit hem ook meteen het belangrijkste nadeel: Potemkin is met name filmkunst, en wist mij persoonlijk nauwelijks te roeren. De film is knap opgebouwd, kent een toonzettende scene voor verdere ontwikkelingen in de filmindustrie en verhaalt een interessante historische context. Daar is eigenlijk alles mee gezegd. 3*

avatar van Laurensv
Blijft een geweldige film. Eisenstein was zijn tijd ver vooruit en bracht de kunst van het filmmaken naar een nieuwe dimensie. Niet alleen vanuit historisch perspectief is dit een bijzondere film, het is bovendien goed gemaakt en ook erg spannend. Even afgezien van de communistische boodschap die het ongetwijfeld goed deed bij de Bolsjewieken, is elke akte zeker de moeite waard en wordt elke (basis)emotie aangesproken om een bepaalde akte vorm te geven. De geroemde montage zou nauwelijks nog passen in hedendaagse cinema, waar subtiliteit doorgaans de voorkeur heeft, maar deze vorm van expressie is mijn inziens qua effectiviteit ongeëvenaard.

Hoewel iedereen het altijd over de trappenscene heeft, vind ik vooral het eind waarin de twee pantserkruisers op elkaar afvaren geweldig. Ik vertel niet hoe het afloopt.

Door de wisselende reacties vandaag nog eens bekeken, maar het was een goede film, is nog steeds een goede film, en blijft voor immer ook een goede film. Prachtig toch dat je in nauwelijks 70 minuten zo veel moois krijgt voorgeschoteld? Onbegrijpelijk dat sommige de trapscène ondermaats vinden...Een slok op of zo? Was even luguber als geniaal gefilmd, bombastische muziek maakte het helemaal af.
Vanaf akte vier zat ik weer op het puntje van de bank, en die scènes met die maden....Dan ga je toch weer anders kijken naar je dagelijks stukje vlees. 92 jaar jong inmiddels maar still going strong. Eisenstein bedankt! Het was weer een waar genoegen.

Eisenstein schijnt hier voor de tweede keer zijn licht op de Russische Revolutie, ditmaal grotendeels verteld vanuit het standpunt van de matrozen aan boord van de Potemkin of 'Potjomkin'. Wederom wordt de nadruk gelegd op groepswerk en ideologische eenheid, wat zowel geldt voor de arbeiders (rebellen) als voor de tsaristen (keizerrijk). De fabriek uit 'Strike' maakt hier plaats voor een pantserkruiser (oorlogsschip) en de staking wordt vervangen door een muiterij. Na de dood van één van de matrozen, wordt zijn lichaam achtergelaten op de pier als boodschap. Nadat enkele passanten het lijk opmerken, komen zij in opstand en bieden ze steun aan het inmiddels door de matrozen veroverde schip. De meest memorabele scène is zonder twijfel het optreden van het tsaristische leger op de trappen van Odessa, waarbij de rebellen op 'Terminator'-achtige wijze worden neergekogeld. Extra drama werd toegevoegd in de vorm van een babywagen, die hulpeloos de trappen afdondert. Een gelijkaardige scène is terug te vinden in 'Strike' waarin de arbeiders eveneens genadeloos werden afgeslacht. 'Potemkin' eindigt echter pas enkele ogenblikken later, met de duidelijke boodschap 'Één voor allen, allen voor één'. Een meer optimistische afloop. Eisenstein wist hoe hij een film moest maken. Zowel de camerastandpunten als de montagetechnieken zijn bij momenten simpelweg subliem, dat is evident. Hij heeft vele filmmakers geïnspireerd met zijn experimentele aanpak en veel 'hommages' aan zijn werk zijn terug te vinden doorheen de filmgeschiedenis.