• 8.603.460 stemmen

Oorspronkelijke taal: Perzisch

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Gaav

Masht Hassan bezit de enige koe in zijn afgelegen en verlaten dorp. Hij behandelt en verzorgt deze koe als ware het zijn eigen zoon. Als hij het dorp op een dag verlaat, sterft de koe plotseling. Wetende hoezeer Masht van zijn beest houdt besluiten zijn dorpsgenoten snel het lijk weg te ruimen en Masht te vertellen dat zijn koe is weggelopen toen hij weg was. Masht is ontroostbaar en begint al zijn tijd te verdoen in de schuur, hooi etende en langzaamaan begint hij te geloven dat hij zelf de koe is geworden.

image

avatar van Persian_Sara

Persian_Sara

prachtige film! hij is inmiddels erg oud, maar blijft een indrukwekkende en erg zielige film om naar te kijken..vooral de hoofdrolspeler acteert zo goed, dat je helemaal in de film meegesleept wordt..

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Schitterende film over een man die zichzelf verliest in zijn passie voor z'n koe. Iraanse cinema uit een tijd dat er nog impliciet kritiek geleverd kon en mocht worden op de Islamitische geloofsgemeenschap. Zoals Persian_Sara ook al aangeeft, de hoofdpersoon is fantastisch in hoe hij de kijker ook meeneemt in zijn gekte. Ik heb sinds Citizen Kane niet zo'n heerlijk doorgedraaide man gezien.Enige minpuntje is dat het tempo naar huidige maatstaven wat te laag ligt. Ik kon het wel waarderen, maar de mensen die de film met mij keken werden wat ongedurig.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Geweldig, schitterend, een uitstekend stuk werk op het hele gebied van de film!!

Houd je van een doordringend en ongelofelijk verhaal (fantasie wel gebruiken), dan is dit een film die beslist niet overgeslagen mag worden. En "Persian_Sara", wat is oud? De duvel is oud!

Subliem!

avatar van John Milton

John Milton

Ik kon helaas minder met deze Iraanse klassieker; teveel geschreeuw en druk gedoe. De latere cinema uit dit land beviel me dan toch beter, al moet ik nog een hoop zien, zelfs van de grote namen.

Op intellectueel vlak (highonfilms) kan ik er een stuk meer mee dan qua belevenis van de film an sich, maar dat is voor nu niet voldoende.

avatar van Dr.Strangelove

Dr.Strangelove

Volgens sommige bronnen was Khomeini onder de indruk van deze film waardoor de Iraanse cinema zich kon ontwikkelen onder het regime van de ayattolah's.

avatar van Gastel

Gastel

In de nieuwste podcast afleveringen van VPRO Cinema, onder de titel Tijgers & Cowboys, een mooi achtergrond verhaal over deze film. Over de vertoning op het IFFR in de jaren 70 en de cultstatus die het daar heeft verworven.