Osama (2003)

Afghanistan / Nederland / Japan / Ierland / Iran

geregisseerd door Siddiq Barmak
met Marina Golbahari, Arif Herati en Zubaida Sahar

Een 12-jarig meisje, haar moeder en haar grootmoeder hebben de onderdrukte demonstraties overleefd die door de Afghaanse vrouwen waren begonnen tegen het Taliban regime. Omdat haar man en broer beide overleden zijn is er niemand die in het levensonderhoud van het gezin kan voorzien. De grootmoeder van het meisje, besluit om het uiterlijk van het meisje zodanig te veranderen dat ze eruit ziet als een jongen. Op een dag echter worden alle jongens van het plaatsje, waaronder ook het vermomde meisje, naar een religieuze school, Madrassa, gebracht die ook het kamp is waar de soldaten van Taliban worden getraind.

avatar van Baggerman
John Milton schreef:
Net zoals Iran er voor de revolutie compleet anders uitzag.

Iran (of toen nog Perzië) zag er toen alleen beter uit voor mensen behorende tot een bepaalde elite. Ondanks het nare islamitisch fundementalistische bewind nu is het maar de vraag of de gemiddelde Iraniër toen beter af was...

avatar van John Milton
Wat je op de foto's ziet in dit soort artikelen is doorgaans niet de arbeidersklasse, nee. Daar geef ik je volledig gelijk in. En ook in een film als Persepolis zien we het natuurlijk door de bril van een kind van een bovenbemiddeld gezin. Toch, niet hoeven vrezen voor zo'n bewind lijkt mij het allerbelangrijkste; het hangt ervan natuurlijk ook vanaf hoe je 'beter af zijn definieert, denk ik.

Maar je zult met me eens zijn dat dit niet een film is die persé enorm representatief is voor wat we 'de cultuur van Afghanistan' zouden kunnen noemen, denk ik?

avatar van Donkerwoud
Baggerman schreef:

Ja, precies dit. En de tijd van de Shah wordt in het huidige Iran nog wel eens geromantiseerd, maar er was destijds een breed gedragen volksbeweging om de man weg te krijgen. Daar moet echt wel het één en ander hebben geborreld aan armoede en maatschappelijke problemen.

avatar van John Milton
Dat betwijfel ik geen moment, maar dat betekent niet direct dat het er beter op geworden is, toch? Maar het is interessant en ik weet er te weinig van. Misschien toch maar eens wat meer over lezen.