Princess (2006)

Denemarken / Duitsland
Animatie / Drama

geregisseerd door Anders Morgenthaler
met de stemmen van Thure Lindhardt, Margrethe Koytu en Stine Fischer Christensen

August trekt zich terug uit het missionarisschap, nadat zijn geliefde zus Christina is overleden. Christina was een bekende porno-ster, bekend als 'The Princess', die ten onder is gegaan aan de drugs. August voelt zich verplicht om voor Christina's 5-jarige dochtertje Mia te zorgen. Samen met Mia trekt August op een gewelddadige kruistocht om al het pornografische materiaal van Christina te vernietigen.

avatar van psycholamp
Mooie tekenfilm, die ook niet anders dan een tekenfilm had kunnen zijn. Was dit een totale live-action geweest, dan was de hele wereld erover gevallen. De animatie maakt het geheel allemaal wat dragelijker.
De film heeft een ijzersterke leader en nog een paar dito scenes, waaronder ook de scene met de muziek van Piaf erachter. De animaties doen misschien ietwat houterig aan, maar dit heeft juist wel z'n charme. Qua animatie deed het me een beetje denken aan die Mtv-tekenfilms, zoals The Head, The Maxx en Aeon Flux. Ik hou er wel van.
Ik heb me totaal niet gestoord aan de live-action flashbacks, die via video's ons ter ogen kwamen. Integendeel zelfs. Ik vond ook prachtig om te zien, hoe de wereld tussen animatie en werkelijkheid in 3D-animatie werd getoond.
Soms is een tekenfilm gewoon een tekenfilm omdat men zin had om een tekenfilm te maken, zonder daarbij te letten op het verhaal. Dat is hier niet zo. Hier is de animatie echt het middel om het doel in beeld te krijgen. En dat is zeer geslaagd.

avatar van Montorsi
Mooi en ontroerend wraakfilmpje gegoten in wat gebrekkige stroeve animatie.

Het is niet bijster origineel of enorm sterk, maar met het Porno thema komen er toch wat interessante invalshoeken voorbij die het verheft boven andere wraakfilms.

avatar van K. V.
Geen traditionele animatiefilm, want het was zelfs geen zuivere animatiefilm. Een mix die wel grotendeels uit animatie bestaat (zo'n 80%) en deels homevideo (zo'n 20%) met dus echte beelden.
Ook het thema is zeker niet van de poes; wraak en porno, dus zeker geen Disneyfilmpje
Nu het verhaal zelf wist me wel te boeien en ook de animatiestijl vond 'k zeker niet slecht.
Het was eens iets anders en 'k vond het wel een puike (animatie)film die de moeite was om te bekijken.

avatar van leatherhead
Best een sterk filmpje. De animatie is moeilijk echt 'mooi' te noemen, maar het heeft zeker iets sfeervols. Het dubieuze, maar door het thema originele verhaaltje vermaakt, is bij momenten ook opvallend grafisch voor een animatiefilm, en het duo August en Mia is enorm aandoenlijk. De wisselwerking tussen animatie en real-life beelden werkte wel, al detoneerde de spuuglelijk geschoten home-videos wel érg bij het frivole animatie wereldje. Waardoor ik soms wat uit de sfeer gehaald werd.

Ik zat op een 3,5* met mijn score, maar de eindscene gooide helaas roet in het eten. Niet zozeer omdat het slecht afliep, maar wel omdat de allerlaatste scene met de live-action beelden gewoon overbodig was en in combinatie met de kitscherige muziek een nogal vies nasmaakje achterliet. Wel een ruime 3*, grotendeels genoten.