Alle Dagen Feest (1976)

Nederland

geregisseerd door Ate de Jong, Otto Jongerius, Paul de Lussanet en Orlow Seunke
met Peter Faber, Marlous Fluitsma en Bram van der Vlugt

Filmvierluik naar het gelijknamige boek van Remco Campert waarin de mislukte dichter en flierefluiter Wessel Franken (Peter Faber) zich een weg baant door het leven. Vier jonge regisseurs namen ieder een hoofdstuk voor hun rekening; Alle Dagen Feest, Een Ellendige Nietsnut, Hoe Ik Mijn Verjaardag Vierde en Op Reis.

Dit kon me allemaal niet zo heel veel boeien. Wel een aardige rol van Faber die lanterfantent (is dit wel goed Nederlands?) door het leven gaat, maar de verhaaltjes op zich vond ik vaak te saai. 2*

robertus65
Niet echt overtuigend, deze film. Nergens een grappig moment. De film is al de dichter: diep in de put.

avatar van chiel
Ik vond m echt niet om door te komen deze film, vreselijk, misschien heb ik m nog te hoog ingeschaald, zit ik nu te denken.

Mag ik deze film even opkrikken? Ik heb vervelender nedercinema gezien. Moet in het licht van die tijd worden bekeken, natuurlijk...

gotti schreef:
Lanterfanterend zou ik er van maken. Oei,reactie na dik negen jaar. Nou ja,is dit topicje weer eens afgestoft. Ga de film proberen te scoren en kom dan weer even terug hier.

Geeft een goed beeld van de tijd. Raakte bij mij de juiste snaar door herkenning, maar snap dat dit heel erg individueel is. Als je niets met de onderwerpen en tijdgeest hebt kun je deze gerust overslaan. Voor liefhebbers van de Nederlandse Film een must.

avatar van brief encounter
Caramba, wat een dieptepunt. Dit is echt heel, heel erg slecht. Slecht scenario en tenenkrommende scènes die niet alleen fragmentarisch zijn maar waarbij de hoofdrolspelers volkomen stuurloos dwalen. Faber doet zijn best, dat moet gezegd, maar doet dat zo vet, dat het alleen maar irritatie en droefheid bij de kijker oproept. Een film om je dood voor te schamen.
Het enige waarom ik bleef kijken, is dat ongewild de kijker beelden krijgt die kenmerkend zijn voor de jaren zeventig. De beelden uit Amsterdam, de bruine interieurs, de grachten, de kenmerkende en ranzige snackbar, de kleding; allemaal een reis terug in de tijd toen de kijker nog in de lente van zijn leven was. Maar dat is vaker en veel beter gedaan. Toch?

avatar van BlueJudaskiss
Ik sluit me volledig aan bij brief encounter. Alle Dagen Lekker Gek Doen, *bibber*.