Allerzielen (2005)

Nederland

geregisseerd door Mijke de Jong, Nicole van Kilsdonk, Eddy Terstall, Maarten Treurniet, Michiel van Jaarsveld, Gerrard Verhage, Mariecke van der Linden, Peter de Baan, Constant Dullaart, Marco van Geffen, Norbert ter Hall, Rita Horst, David Lammers, Tim Oliehoek, Rob Schröder, Hanro Smitsman en Meral Uslu
met Jos Tobé, Ali Cifteci en Sallahedin Sellami

Een toevallig clubje schrijvers en regisseurs heeft het initiatief genomen om op korte termijn een gezamenlijke film te maken als reactie op de schokkende moord op Theo van Gogh. Na alle grote woorden in de media richten zij zich op de kleine verhalen. Even geen politieke analyses van goedgebekte politici, maar aandacht voor verdriet en hoop, voor de buurvrouw en de bakker en de trambestuurder. Verhalen aan de rand van de moord. Onder de titel Allerzielen heeft deze groep schrijvers en regisseurs een verzameling gemaakt van 16 ontroerende, grappige, boze, hoopvolle en hopeloze filmpjes die laat zien wat mensen in deze verwarrende tijd beleven.

In de Skrien stond hij er ook nog bij vermeld (alweer een maandje of wat geleden overgens).

Quentin schreef:
"Mijn" krant ook hoor, zag wel bij het dankwoord Koolhoven vermeld op de credits. Enige reden hiervoor? Was hij er eerst wel bij betrokken?

Wat zeiden ze dan en welke krant was dat?

avatar van Webby
Gisteren op tv waren de credits gewoon weggeknipt... In de bios was 't een hele lijst.

avatar van Quentin
Wouter schreef:

Wat zeiden ze dan en welke krant was dat?
Vind de krant niet meer (was eerder deze week, niet gister) maar de naam Martin Koolhoven werd iig genoemd in het lijstje met regisseurs wat naast de standaard beschrijving werd gegeven. Was in Dagblad de Limburger (kwaliteitskrant )

neo (crew)
Inderdaad allerlei kranten, bladen wekken de indruk dat jij er ook eentje hebt geregisseerd Wouter.

Verdorie, niet doorgehad dat ie op TV kwam. Is er nog een herhaling gepland? (Op uitzendinggemist staat ook niks).

kos schreef:

ik denk niet dat ze het herhalen..aangezien het een film is (docufilm).

kappeuter (moderator)

Precies.

kappeuter schreef:

Telefilms zijn ook altijd achteraf online te zien, dus waarom niet.

O joh excuus, dat wist ik niet

Dustyfan
kappeuter schreef:

Telefilms zijn ook altijd achteraf online te zien, dus waarom niet.

Lang niet alle telefilms zijn achteraf on-line te zien. Waarom de ene wel en de andere niet, weet ik niet.

Allerzielen (geen telefilm) is niet on-line te zien, wellicht omdat die nog her en der in de bios gaat draaien?

heeft gedraaid toch

Art
Hij draait op dit moment nog in Alkmaar, Amsterdam en Maastricht....

Webby schreef:

Hoorde dat de volgorde ook was veranderd op tv.

avatar van Webby
Idd, maar das geen ramp toch?

avatar van as
as
Webby schreef:

Idd, maar das geen ramp toch?
Wel wat dubieus..

Hoorde dat de volgorde beter was op tv.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik sluit me bij de mensen aan die Genade het beste filmpje vonden, een prachtige, warme monoloog. 02/11 was ook goed, zoiets directs hoorde er ook in. Verder nog een paar goede filmpjes (Nachtwacht, Met uitzicht op Bloemen, Storm). Eén waar ik hardop om moest lachten, ondanks de flauwe clou (Restaurant). Een paar interessante ideeën die niet echt werkten (72 maagden, Stofwolk, Goodbye, Dylan). De rest van de filmpjes vond ik varieren van matig tot slecht.

Bij elkaar 3.0*

FisherKing
Wouter schreef:

Hoorde dat de volgorde beter was op tv.

Dunkt me ook. De TV versie begon met Groeten uit Holland. Gevolgd door Met uitzicht op bloemen. 72 Maagden en Deining zaten in het midden. Afgesloten door 02/11. En Nachtwacht was er doorheen gemixed. (weet niet of dat in de bios-release ook was)

Restaurant was ook de laatste op TV. Sterker nog, nog VOOR 'de' transitie in die film kwam er alvast een vrolijk 'STRAKS OP 3' logootje de boel verzieken. Hilversumse sufk*tten.

[quote]FisherKing schreef:

Jep, was in de bios ook (ketelhuis)

avatar van Redlop
Vertoning 'Allerzielen'in Istanbul uitgesteld

Het Istanbul Kisa Film Festival heeft de geplande vertoning van de Nederlandse film Allerzielen uitgesteld in verband met de cartoonrellen. Dat heeft de festivalorganisatie in Istanbul bekendgemaakt.
Gezien de extreme en provocerende reacties op de Deense cartoons vinden de organisatoren het niet het juiste moment om de film aan het Turkse publiek
te vertonen. Het festival erkent de inhoudelijke en esthetische waarde van de film en wil hem volgend jaar in het programma opnemen.

(Bron: Stichting Allerzielen)

avatar van BlueJudaskiss
Redlop schreef:
Vertoning 'Allerzielen'in Istanbul uitgesteld

(Bron: Stichting Allerzielen)

Walgelijk. Het geen wat ik hierover te zeggen zou me mn account op Moviemeter kunnen kosten, maar ik vind dat ze die film daar gewoon moeten vertonen.

TimD
Stabat Mater: 0,5 *
Stofwolk: 0,5 *
Storm: 0,5 *
Van 12 hoog: 2,5 *
Vincent Destombes President Altadis E.U. 08/11/04 Lyon, Frankrijk : Geen stem waard.
Welterusten Wilders: 1,5 *

Conclusie: 2,5 *

avatar van timburton
Quentin schreef:

Dagblad de Limburger (kwaliteitskrant )

Zeker weten

avatar van Donkerwoud
Het niveau varieert echt enorm: van geniaal tot frustrerend slecht; van amusant tot tenenkrommend.

robertus65
Een aantal leuke en ook wat minder leuke filmpjes, mijn favoriet is Van 12 hoog.

avatar van BlueJudaskiss
Gisteren na een paar jaar weer herzien en het geheel viel me toch tegen. Het gebeurt te vaak dat ik de clou van de film mis - en ik vraag me af of dat wel aan mij ligt. Groeten uit Holland is een van m'n favorieten. Een halve punt omlaag naar 3,0*.