Meningen
Hier kun je zien welke berichten gotti als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Jack (1996)
Zeer verrassende film van Francis Ford Coppola. Coppola laat in deze film zien, dat je komedie en drama goed kan combineren. Op sommige momenten erg grappig, ook al waren het maar de subtiele grapjes die het hem deden:de camera die onder het bed staat, waardoor je alleen maar de voeten van Jack ziet, die dan schoenen aan heeft met van die knipperlichtjes.. Verschrikkelijk subtiel, maar het werkt dus perfect. De drama komt vooral het laatste uur om de hoek kijken, wat dan vooral door het fantastische sppel van Williams verschrikkelijk goed werkt.
Williams was dus erg leuk, maar het is ook altijd een genot om naar iemand als Jennifer Lopez te kijken (die imho hier wel degelijk kan acteren) en ook Fran Drescher is een erg leuke verschijning (qua acteren wellicht iets minder).
Zeer verassend filmpje dus, die mij écht wat deed. Ook begin ik Linda S. steeds meer te begrijpen, want die Williams kan wel degelijk acteren... 4,5*
Jack Brooks: Monster Slayer (2007)
De film duurt helaas wat lang voordat de werkelijke onzin (lees: Robert Englund in een groot monsterpak die met zijn grote witte tong mensen leeg zuigt) begint. Toch kende de film bij vlagen zeer geestige momenten, die hem vooral zaten in de grappige mimiek van Englund.
3*
Jack Bull, The (1999)
Goeie "moderne" western. Leuk verhaal en niet al te veel geschiet. Goeie rollen van Cusack en Goodman. 3,5*
Jack Frost (1998)
Erg cliché en Amerikaanse film, kortom een ongelofelijke baggerfilm. Het verhaaltje is aan het begin lekker luchtig, waar het Frost gezin nog lekker gelukkig lijkt. Dan opeens vergeet Jack een ijshockey wedstrijd en opeens is hij een slechte vader. Maar.......hij krijgt een tweede kans en komt terug als.......sneeuwman. En dan wordt hij opeens de beste vader van de wereld en iedereen vind het mar heel gewoon dat Jack een sneeuwman is. Nou, ik zat dus te wachten op een happy end, waar Jack weer in een gewone Jack reïncarneert en waar ze nog lang en gelukkig leven bij een brandende open haard. En dan gaat Jack weg? Waarom ga je nou in vredesnaam weg als je de gelukkigste kerst van je leven hebt?? Ik kan hier echt niet meer dan 1* voor geven.
Jackass Number Two (2006)
Alternatieve titel: Jackass 2
Duidelijk veel te veel herhaling van deel 1. Het is allemaal alleen iets groter, vreemder en internationaler. Niet dat dat nou zoveel bijdrage leverde; heb veel dingen gezien die ik eigenlijk niet echt wilde zien. Duidelijk over de houdbaarheidsdatum heen. Jackass was stuk leuker toen het allemaal iets kleinschaliger was...
2*
Jackass: The Movie (2002)
Ik heb ooit stukjes van de serie gezien en die waren bij vlagen erg goed. De film is bij grote vlagen erg goed, maar een paar stukken hadden ze van mij wel weg mogen laten. Ook een paar dingen waren gewoon te ziek voor woorden, maar dat is dan op de één of andere manier ook wel weer grappig. Ik heb in ieder geval in tijden niet meer zo gelachen, dus ik heb me zeker wel vermaakt.
Jackie Brown (1997)
Ook maar op dvd gehaald (ten eerste omdat hij lekker goedkoop was en ten tweede omdat het toch 'een Tarantino' is ).
En bij de tweede kijkbeurt vond ik hem stukken beter dan bij de eerste. Deze film had niet het niveau van Reservoir Dogs en zeker niet van Pulp Fiction, maar het is toch een zeer goeie en vooral vermakelijke film. Maar dan is dit wel vermakelijk op niveau. Dus geen James Bond vermakelijk, maar vermakelijk in de zin van een goeie cast en goed verhaal en goeie en grappige dialogen. Zeker een film om vaker te zien en ik verhoog hem dan ook naar 4*.
Jacky (2000)
Nogal niksig. De beeldtaal is op zich wel interessant, maar niet op deze manier. Heb weinig shots en scènes gezien die er toe deden.
1,5*
Jacob's Ladder (1990)
Inderdaad werd er in deze film goed geacteerd, de film had tevens ook een creepy sfeertje, ik schrok me dood toen ik die demonen in de auto zag zitten en vooral toen ik ze in de voorbijrazende metro zag staan. maar toch vond ik het verhaal iets minder en daarom geef ik nu nog geen stem en kijk ik hem binnenkort nog eens, omdat er naar mijn mening meer dingen in zaten waar ik nog niet achter ben gekomen en wat mijn stem denk ik hoger maakt. Zal het voorlopig op 3,5 sterren houden.
Jagten (2012)
Alternatieve titel: The Hunt
Geweldige film. Script, regie, Mikkelsen, alles klopt, raakt en blijft hangen. Erg indrukwekkend.
5*
Jalla! Jalla! (2000)
Vandaag herzien, nadat ik gisteren de dvd maar eens had aangeschaft.
Geweldige dialogen, stoer gefilmde actiescènes, sterk acteerwerk over de gehele linie (en dan te bedenken dat er maar bar weinig mensen tussen zitten met echte acteerervaring; veelal zijn het gewoon famillie en vrienden van de regisseur); alles klopt gewoon aan deze film.
Geniaal simplisme is denk ik wel een goede benaming voor deze briljante debuutfilm, van "de famillie Fares". 5*
Jantjes, De (1934)
Jao Nok Krajok (2009)
Alternatieve titel: Mundane History
Bij deze het eerste negatieve geluid. Een weinig opzienbarend verhaal, dat om een onverklaarbare manier door elkaar gehusseld is. Wellicht omdat het een weinig opzienbarend verhaal betreft? Daarnaast onspoort de film het laatste half uur totaal en slaat het de plank volkomen mis met de kosmische vergelijkingen. En als je bij de uitleg van de regisseur de film nog minder gaat begrijpen is er iets mis.
1,5*
Jarhead (2005)
Met name naar het einde toe erg sterk. Uitstekende cast, helaas hier en daar enige holle en stereotype personages, maar het geheel komt erg goed over.
Een oorlogsfilm, maar dan zonder de oorlog...
3,5*
Je Pense à Vous (1992)
Alternatieve titel: I'm Thinking of You
Veel minder gestileerd dan Falsch, de eerste lange speelfilm van de broers. Met als achtergrond de staalindustrie van Seraing lijkt dit al veel meer op het werk waarmee de broers later groot zijn geworden. Interessant, maar lang niet zo goed als La Promesse of Rosetta.
Jenifer (2005)
Alternatieve titel: Masters of Horror: Jenifer
Tot nu toe de beste uit de Masters of Horror serie. Het is merkbaar - net als bij enkele anderen - dat de 50 minuten net wat te kort zijn om geheel in het verhaal mee te gaan, maar sferisch gezien maakt Argento - as ever - veel goed.
3,5*
Jersey Girl (2004)
Blijft geinig, alhoewel het wel de scherpe randjes mist van Smith's eerdere films (vooral Clerks, Mallrats en Chasing Amy blijven m'n favorieten).
3*
Jeux d'Enfants (2003)
Alternatieve titel: Love Me If You Dare
Zeer vermakelijk filmpje. Wel veel te luchtig om met Amelie vergeleken te worden. Dat hoogstaande niveau wordt dan ook nergens in de film gehaald. Wellicht wel enkele vergelijkingspunten, maar daar houdt het dan ook wel mee op.
3,5*, dat wel...
Jezus Is een Palestijn (1999)
Een verrassend leuk (Nederlands) filmpje. Teeuwen, als een volgepiercte goeroe, acteert uitstekend net als van Kooten. Het absurde verhaaltje is gewoon erg grappig en daar moet je gewoon niet al te veel bij nadenken. Heb me erg vermaakt bij deze film. 4*
Jigureul Jikyeora! (2003)
Alternatieve titel: Save the Green Planet!
Een flauw uitgangspunt wordt leuker naarmate je meer in de film komt. Helaas wordt het met name naar het einde toe veel te serieus voor deze film (meer een standaard Hollywood "op zoek naar de psycho" verhaaltje) wat natuurlijk een totaal andere kant in slaat bij de ommezwaai van de ontvoerde zakenman. Ik miste trouwens wel Mark Retera bij de credits...
3,5*
Jij Bent Mijn Vriend (2018)
Alternatieve titel: You Are My Friend
Met 77 minuten lijkt Jij Bent Mijn Vriend wat aan de korte kant, maar helaas is het zelfs wat lang. Waar Juf Kiet een prachtig portret schetst van een gehele klas die langzaam opbloeit onder de vleugels van de bevlogen juf blijkt het volgen van één van de kinderen maar beperkt houdbaar. Echt impact maken de vriendschappen niet en na verloop van tijd begint de film een beetje te kabbelen. Werkt vermoedelijk een stuk beter als tv docu van een uur. En voor de echte liefhebbers: gewoon Juf Kiet nog eens opzetten.
2,5*
Jin Tian De Yu Zen Me Yang? (2006)
Alternatieve titel: How Is Your Fish Today?
Zeer matig. De docu/fictie door elkaar werkt voor geen meter en schuurt aan alle kanten. Als docu redelijk geslaagd, als fictie totaal niet. Zelfs de 83 minuten waren al te lang...
1,5*
Joan of Arc (1999)
Alternatieve titel: The Messenger: The Story of Joan of Arc
Interessante film, maar erg veel gebeurde er niet in. Vondt het een beetje teveel van hetzelfde. De cast daarintegen was goed, vooral Jovovich viel voor mij op (en niet alleen haar acteerwerk ) 2,5*
Joe... Cercati un Posto per Morire! (1968)
Alternatieve titel: Find a Place to Die
Met name naar het einde toe is dit aardig, maar ik heb me er met moeite door gesleept. Jammer, maar helaas...
2*
Johan (2005)
Film begint erg lollig; jammer dat die ietwat absurdistische toon niet de gehele film werd volgehouden. Verder, zoals Quintin al zei een vermakelijke clichéfilm, met een immer mooie Lenssen en een zeer herkenbare de Mol als voetbal ettertje (ik kan het weten, heb bij zulke mensen in de klas gezeten...)
3*
Johan Cruijff - En un Momento Dado (2004)
John Q (2002)
John Tucker Must Die (2006)
Heb nog steeds een zwak voor Amerikaanse high-school films, hoe corny ze ook zijn. Gelukkig weet JTMD met enkele leuke vondsten de standaard meuk te ontstijgen.
3*
Johnny English (2003)
De film kent een behoorlijk tempo, maar helaas is de grappendichtheid net niet groot genoeg om écht grappig te zijn. Atkinson zet een leuke variatie op zijn stuntelige typetje neer en Malkovich schmiert lichtelijk als de zoveelste Franse malloot. Een film vol goede bedoelingen, maar waar het bij de uitwerking vooral ontbeert aan wat meer scherpere grappen...
2,5*
Johnny Guitar (1954)
Geweldige film. Een nogal onconventionele western. Niets is zwart/wit. Niemand is goed of slecht. Iedereen is een beetje van beiden. Erg mooi...
4* voorlopig.