Jij Bent Mijn Vriend (2018)

Alternatieve titel: You Are My Friend

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Petra Lataster-Czisch en Peter Lataster

Vriendschap sluiten moet je leren en dat gaat met vallen en opstaan. Regisseurs Petra en Peter Lataster filmen in deze documentaire de levendige zesjarige Branche die net met zijn ouders vanuit Macedonië naar Nederland is gekomen en voor het eerst naar school gaat. Hij spreekt de taal niet en kent niemand. Een vriend vinden blijkt niet zo eenvoudig te zijn. Branche moet zich in de klas van juf Kiet staande houden tussen klasgenootjes waarmee hij geen taal of gezamenlijke achtergrond deelt. De documentaire volgt Branche vanaf de paniek van zijn eerste dag naar school tot een zelfverzekerde jongen in de klas van meester Wout.

Vanaf 22 november in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van adso
Aha, opnieuw met Juf Kiet!
De Kinderen van Juf Kiet (2016)

avatar van mrklm
Hoewel de zesjarige Branche, geboren in Macedonië, op papier de hoofdpersoon is, gaat deze documentaire vooral over de manier waarop kinderen met elkaar leren samenleven. Centraal staat een klas op een school in Eersel voor leerlingen die de Nederlandse taal nog onvoldoende beheersen. Doel is de kinderen binnen een jaar zo goed Nederlands te laten spreken, dat ze naar een klas kunnen met Nederlandse kinderen. Het is de bedoeling dat de leerlingen altijd Nederlands spreken en dat ze elkaar aanspreken ('geen Arabisch spreken') als iemand dat niet doet. Het is opvallend hoe naturel de kinderen zijn voor de camera, zowel in het klaslokaal als op het schoolplein. Bovendien is het interessant om te zien hoe de juf haar kinderen zelfvertrouwen geeft door ze verantwoordelijkheden te geven: Branche - die op zijn eerste schooldag geen afscheid wil nemen van zijn vader - maakt enkele maanden later een andere nieuwkomer wegwijs in de klas. Het is allemaal goed geobserveerd en gemonteerd en het heeft absoluut een zeker feelgood-factor, maar tot grote nieuwe inzichten leidt het niet echt.

Met 77 minuten lijkt Jij Bent Mijn Vriend wat aan de korte kant, maar helaas is het zelfs wat lang. Waar Juf Kiet een prachtig portret schetst van een gehele klas die langzaam opbloeit onder de vleugels van de bevlogen juf blijkt het volgen van één van de kinderen maar beperkt houdbaar. Echt impact maken de vriendschappen niet en na verloop van tijd begint de film een beetje te kabbelen. Werkt vermoedelijk een stuk beter als tv docu van een uur. En voor de echte liefhebbers: gewoon Juf Kiet nog eens opzetten.

Innemende documentaire over de (bij de start) zesjarige Branche, die samen met zijn ouders vanuit Macedonië naar Nederland is gekomen en start in een speciale klas met andere kinderen uit het buitenland om zo klaargestoomd te worden voor een 'gewone' klas met Nederlandse kinderen. De documentaire is vooral een observatie en registratie van dagelijkse dingen - de ene keer leuk, de andere keer verdrietig - die Branche in de klas meemaakt en zijn reactie daarop. Verder heeft het niet zo veel om het lijf. Wel leuk om de ontwikkeling van Branche van een wat onzeker en zoekend jongetje naar een goed Nederlands sprekende, zelfverzekerde jongen te zien.