ad
  • 8.174.825 stemmen

De Kinderen van Juf Kiet (2016)

Documentaire | 115 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: Miss Kiet's Children

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Peter Lataster en Petra Lataster-Czisch

Met onder meer: Kiet Engels, Branche, Leanne

IMDb beoordeling: 7,6 (286)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 24 november 2016

Over De Kinderen van Juf Kiet

In het Brabantse Hapert heeft juf Kiet binnen de plaatselijke basisschool een klas samengesteld met kinderen van asielzoekers uit landen als Irak, Eritrea en Syrië. De kinderen zijn angstig, soms zelfs agressief en in ieder geval erg getraumatiseerd als ze bij juf Kiet in de klas komen. Maar de veilige, liefdevolle en inspirerende omgeving van het klaslokaal werkt helend. Deze vluchtelingen worden weer kinderen die graag spelen en leren: niet alleen woordjes en rekenen, maar ook hoe je samen problemen oplost en elkaars verschillende afkomsten en wereldbeschouwingen respecteert. In de klas van juf Kiet komt de hele wereld samen, letterlijk en figuurlijk.

Vanaf 24 november in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van ohkino

ohkino

ga dit zien, echt de moeite waard

Hoor veel goeie dingen hierover, maar klinkt wel een beetje als Et Hjem i Verden (2015)

avatar van david bohm

david bohm

Mooie documentaire met aandoenlijke kindjes en een hardwerkende Juf die er samen het beste van maken. Filmisch niet interessant maar als onderwerp wel en relevant.

danuz

In de geen commentaar-traditie geschoten. Daar is iemand als Frederik Wiseman meester in. En waar zijn films vaak fascinerende inkijkjes opleveren heb ik me hier toch een pot zitten gapen. In die zin is het ook een heel andere docu dan ik verwacht had. Had gerekend op veel (vals) sentiment en 'propaganda'. Op een paar momentjes na viel dat mee, maar wat je wél krijgt is zo summier dat ik me echt afvraag waarom hij zo hoog scoort overal. Ik kan wel een heleboel gaan zitten invullen, maar dit voelde allemaal erg leeg. Of is het basisgegeven al genoeg voor menigeen om zichzelf eens flink als tolerant neer te zetten? Nee, geef mij maar de serie The Secret Life of 4, 5 and 6 Year Olds die momenteel wordt uitgezonden!

eRCee (moderator nieuws)

Het knappe van de docu zit hem erin dat hij vanuit de kinderen is gefilmd. De camera staat altijd op hun niveau, niet voor niets blijven juf Kiet en haar hulpjuf veelal uit beeld. Wat je dan krijgt is een inkijkje in een groep kinderen die een nieuwe taal en gedragscode moeten leren terwijl ze ondertussen hun trauma's moeten verwerken, onder begeleiding van een tamelijk strenge maar zeer accurate juf. Vooral Leanne is echt een dropje, en de ontwikkeling van Haya resulteert in een prachtscene als ze tegelijk stralend en ongemakkelijk de felicitaties in ontvangst neemt voor haar goede gedrag. Jorge leek me het meest bewust van de camera, en vond ik minder interessant. Dit is echter zeker geen politiek pamflet, met het etaleren van tolerantie heeft het niks te maken en ik vind de opmerking van danuz eigenlijk onder de gordel. Laten we zo'n film nu niet gebruiken om te debatteren of te polariseren. Gewoon genieten van deze kinderen. Ze zijn hier en ze maken er het beste van. Hup juf Kiet!

eRCee schreef:

Dit is zeker geen politiek pamflet, met het etaleren van tolerantie heeft het niks te maken en ik vind de opmerking van danuz eigenlijk onder de gordel. Laten we zo'n film nu niet gebruiken om te debatteren of te polariseren.

Die opmerking komt doordat er bij mijn filmhuis na afloop van de film vaak juist zulke "debatten" werden gevoerd.

eRCee (moderator nieuws)

Dat kan je de film niet verwijten. Het is geen Tegenlicht-documentaire.

danuz

Hij heeft de zeitgeist anders wel mee. Plus juf Kiet zegt zelf ergens in het begin van de film iets in de trant van "diversiteit maakt de wereld alleen maar mooier". Verder vond ik het allemaal erg meevallen hoor, en zie ik het meer in de traditie van de Wisemans e.d. (oberserverende, geen-commentaar docus), maar dat maakt het nog geen goede docu.

avatar van ZuAndy

ZuAndy

danuz schreef:

Gast..volgens mij ben jij juist diegene die spijkers op laag water gaat zoeken om het debat maar aan te kunnen gaan. Zo kun je zelfs bij Die Hard with a vengeance wel een zin eruit halen die tegen jouw zienswijze ingaat.

Terugkomend op die ene zin: ik ben het er helemaal mee eens! Geweldig om die kinderen te zien groeien dankzij een geweldige juf!

avatar van Japie1971

Japie1971

Fascinerende docu waarbij het verhaal wordt getoond van kids die in hun jonge leventje al meer hebben meegemaakt dan wij als westerlingen (hopelijk) ooit zullen ervaren.

Zonder klef en te politiek correct te worden, werd voornamelijk de ontwikkeling van enkele individuen erg mooi in beeld gebracht. Ook was het verschil in cultuur en omgangsvormen sterk vorm gegeven zonder daarbij de kijker een richting in te sturen. Verplicht spelen met Nederlandse kids hierom, laten maar duidelijk zien dat sommige oplossingen erg dichtbij liggen en simpel kunnen zijn.

Typisch en enigszins komisch was het stukje over Sinterklaas waarin onder meer de vraag werd gesteld door 1 van de kids of het uitgedeelde snoep wel Halal was.

Los van de discussie over het gehele vluchtelingenprobleem is deze docu iets wat je tot nadenken zet, zeker als er erg jonge kids in betrokken zijn. De soms best strenge maar zeker liefdevolle en geduldige aanpak van deze Juf lijkt mij een voorbeeld voor alle andere scholen die met deze immigrantenkids te maken hebben of nog gaan krijgen.

avatar van De filosoof

De filosoof

Vluchtelingen zijn zo'n extreem politiek gevoelig thema dat je zo'n docu als dit niet kunt bekijken zonder allerlei politieke associaties. Mensen die lovend over de film zijn doen wel alsof politiek bij hun oordeel geen rol speelt om hun mening zo als politiek neutraal, dus overtuigender, te presenteren maar in hun lof over de juf en de kindjes kan de tegenstander alleen maar lof over de 'vluchtelingenindustrie' zien en dus als een uiterst (dubieuze) politieke stellingname...

Ikzelf vond de kinderen helemaal niet zo schattig (de meesten lieten zich zo respectloos uit dat ik dacht dat ze de PVV alleen maar groter zullen gaan maken als ze zo de samenleving in gaan) en de didactische kwaliteiten van juf Kiet helemaal niet zo overtuigend. De kinderen leken sowieso nauwelijks iets te verstaan van wat juf Kiet zei en dus ook niets te leren. Alleen dat kleine meisje leek de utzondering op de regel: respectvol, pienter en leergierig. Het was meteen duidelijk dat dat meisje er wel gaat komen in onze maatschappij en een positieve bijdrage zal gaan leveren. Over de rest heb ik ernstige twijfels, al sprak superbitch Haya aan het eind opeens verrassend goed Nederlands zodat de kinderen gaandeweg toch iets lijken te leren. Hoe dat werkt wordt niet uit de doeken gedaan.

Sowieso wordt weinig uit de doeken gedaan waardoor de film oppervlakkig blijft en het zwakke van de film is mijn ogen met name dat het geen expliciet politieke film lijkt te willen zijn waardoor het in feite een nietszeggende film is geworden. Wat dat betreft is de film een schril contrast met Stranger in Paradise (2016) - MovieMeter.nl dat beide politieke visies (voor en tegen) haarscherp verwoordt (plus nog een neutraal juridisch deel) en dat ik een briljante film over vluchtelingen vind en een absoluut meesterwerk.

De filosoof schreef:

... en het zwakke van de film is mijn ogen met name dat het geen expliciet politieke film lijkt te willen zijn waardoor het in feite een nietszeggende film is geworden.

Het eerste deel van je zin lijkt me een accurate analyse, die meteen je eerdere kanttekeningen aan het wankelen bent. Dat het voor de kijker politiek gevoelig kan zijn, is niet aan de film te wijten.

Ik vind de film niet oppervlakkig, omdat je de groei ziet van een aantal kinderen (die inderdaad helemaal niet persé schattig zijn). Dat is de kern van de film. Die eerste scene met Haya die huilend aan andere kinderen vraagt of ze aan de juf willen vragen of die haar moeder wil bellen, dat vind ik heel knap gedaan, om daar als neutrale camera getuige van te zijn. Dat meisje van 8 is natuurlijk ook geen "bitch", want ze lijkt andere kinderen te willen helpen maar doet dat dan zo lomp dat het op ruzie uitdraait. Goede bedoelingen, slechte uitvoering. Juist daarom is haar glorie-moment zo mooi om te zien. (Plus het dansoptreden aan het einde.)

avatar van ZuAndy

ZuAndy

De filosoof schreef:

Ik vond het juist sterk aan de film dat je juist zag dat niet alle kinderen lief, leuk en schattig zijn, maar dat elk kind een eigen verhaal heeft en menselijk is. Als je je in het kind verplaatst kun je niet zomaar stellen dat de meesten zich respectloos uiten, aangezien een kind van 8 jaar dat net in een land komt wonen simpelweg niet kan weten wat de waarden en normen in dat land zijn. Daarvoor is juf Kiet juist van groot belang. Ze hebben overigens ook al jaren geen stabiliteit en scholing gehad en in plaats van normen en waarden te worden bijgebracht moesten ze zien te overleven (niet zielig, maar een feit). In plaats van "lof over de vluchtelingenindustrie" kun je wat mij betreft meer spreken van respect. Ik vind eveneens niet dat je nu al kunt oordelen of ze al dan niet een positieve bijdrage gaan leveren aan de maatschappij. Het blijven kinderen..

avatar van Japie1971

Japie1971

Hiermee beschrijf je precies zoals ik de film ook ervaren heb.

Het risico voor een politieke kleur is zeker genomen maar daar is het onderwerp (de scholing van immigranten kinderen) al debet genoeg aan. Daar zit automatisch dit 'politieke beeld' aan vast.

Maar door alleen de kids aan het woord te laten en hun strubbelingen in beeld te brengen, zonder enige conclusie van een volwassen hieraan te verbinden, maakte het voor mij erg fascinerend om naar te kijken. Hierdoor werden het verhalen en geen zielig betoog.

Het is een feit dat er veel van dit soort kinderen tussen de vluchtelingenstroom ons land binnen zijn gekomen. Die kunnen we in opvangcentra rond laten huppelen of die kunnen we laten deelnemen in onze maatschappij. Juist dat laatste is een onderdeel van deze docu en wel op een dusdanige manier getoond dat enige voorkeur voor de 'vluchtelingenindustrie" is vermeden en niet al teveel wordt ingegaan op datgene dat ze in hun jonge leventje al hebben meegemaakt. Het verhaal van Jorge is eigenlijk de enige uitzondering hierop. Door niet alleen vrolijke, lieve en luisterende kinderen te laten zien maar juist ook de kinderen waar duidelijk iets mee aan de hand is. En het contrast tussen de belevingen van deze kids is juist de eye opener van deze docu wat mij betreft.

avatar van tbouwh

tbouwh

Prachtig. Verstillend en dicht op de huid gefilmd.

avatar van Robi

Robi

Het onderwerp is leuk. De kinderen zijn leuk. Juf Kiet is leuk. Er is mooi observerend gefilmd. Zo mooi dat de kinderen niet eens meer weten dat ze gefilmd worden. Maar het duurt ook allemaal wel heel erg lang. En er zit nauwelijks vooruitgang in het verhaal. En dat is dodelijk. Een half uur was waarschijnlijk ook mooi geweest. Of een uur ? Maar zeker geen twee uur.

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

Bijzonder, een bijzondere film.

Met veel interesse en vooral herkenning gezien, we werken zelf in het onderwijs met vergelijkbare kinderen.

Op een multiculturele school met nogal wat kinderen met een vergelijkbare achtergrond, wonend in een AZC.

Wat ik helemaal niet kan plaatsen in de div. media is het bericht dat sommigen deze juf streng vinden.

Echt niet waar, ze is duidelijk, lief en beschermend. Voelt de kinderen heel goed aan en probeert hen verder te helpen. Een juf met een groot hart!

avatar van John Milton

John Milton

Is dit op streaming diensten geweest intussen?

avatar van Simon Smith

Simon Smith

John Milton schreef:

Is dit op streaming diensten geweest intussen?

Staat al jaren op NPO plus.

avatar van John Milton

John Milton

Mooi! Dan zal ik hem daar zeker gaan kijken binnenkort