Jezus Is een Palestijn (1999)

Nederland

geregisseerd door Lodewijk Crijns
met Kim van Kooten, Hans Teeuwen en Dijn Blom

Ramses (Hans Teeuwen) is een sullige twintiger die al acht jaar in een commune verblijft in Limburg. Van top tot teen doorboord met piercings en gekleed in een vormloos gewaad houdt hij zich daar bezig met de leer van Kahn-Goeroe. Vlak voor zijn nogal pijnlijke (genitale) initiatie verschijnt zijn zus Natasha (Van Kooten) ten tonele met het bericht dat hun vader (Mascini) op sterven ligt in Amsterdam. Samen gaan ze naar de hoofdstad waar Ramses kennismaakt met het vrouwelijk geslacht én met een Palestijnse profeet in de Bijlmer die het dak van zijn flat heeft ingericht als landingsplaats voor de Messias.

orbit
Ontzettend vermakelijke film! Heerlijk absurdisme gekoppeld aan een leuk verhaaltje. De godsdienstwaanzin is hier uiterst effectief in beeld gebracht. Eind-scène heb ik echt bij in een deuk gelegen

avatar van aphexfreak
Eigenlijk vind ik Hans Teeuwen er een beetje doorheen hakkelen, na een tijdje was ik zijn overacting een beetje zat. Wel een leuke film trouwens met een aantal goede vertolkingen.

avatar van Drs. DAJA
Jezus wat een film...
Om te beginnen vind ik toch dat Hans Teeuwen een goede overtuigende rol heeft neergezet. Hij past zijn tempo en energie duidelijk aan de film aan en weet een onzekere, rustige jongen neer te zetten die op het punt staat om beslissingen te maken. Kim Van Kooten en Najib Amhali zetten ook erg overtuigend hun rol neer. Jammer genoeg weten de acteurs geen wonderswaardige scene's neer te zetten, maar dat vind ik grotendeels ook niet hun schuld. Het script doet een poging om de chaos van deze maatschappij neer te zetten, ik vind het een leuk initiatief... Maar chaos was hier inderdaad. Verdulleme zeg wat een bagger verhaal. Geen spanning, totaal geen humor geen vorm van een hoogtepunt alleen maar chaos, chaos en chaos. Ow ja en tussen het chaos door doen ze nog even wat totaal overbodige scene's waarin we gore en seks laten zien wat nog nooit zo ver is doorgevoerd in Nederlandse films. Het doodslaan van je eigen vader... (had ook gewoon een spuitje in het ziekenhuis kunnen zijn). Dat varkentje wat overreden werd en vervolgens werd afgemaakt (voegt totaal niets aan waarde toe in het verhaal) De ingezoomde penetratie tijdens de seks scene... (ik bedoel...) enzovoort, enzovoort.

Dan heb je nog totaal inspiratieloos camerawerk. Alsof geen seconde is nagedacht over alternatieven om de camera neer te zetten dan pal voor of pal naast de acteurs. En sowieso hoe de film er uit zag. Ik weet niet of het aan de kwaliteit van de camera's lag of gewoon aan slechte belichting, maar het leek net alsof de film begin jaren '80 was opgenomen. Zo ongeloofelijk slecht. En het leek alsof alles gewoon regelrecht met de eerste de beste emotie van het script was opgelezen. Ik heb het flauwe idee dat de regisseur tijdens de opnames continu in de rkoeg zat ofzo, want aanwezig had hij niet kunnen zijn. WAS hij trouwens maar vóór de opnames in de kroeg geweest, dan had hij met z'n zatte kop misschien nog enige vorm van creativiteit kunnen tonen.

Al met al een behoorlijk slechte film. 0,5 omdat het niet lager kan, plus nog eens 0,5 voor het acteerwerk:

Haha wat een film.

Hij trok mijn aandacht door te titel en het feit dat Teeuwen erin zat. En daar was hij dan, de piet van Hans Teeuwen, zo vaak bezongen in zijn voorstellingen. Close-up nog wel.

Verder is alles erg saai.

Zou er vanuit gaan dat dat niet zijn piet was.

Had hij een stuntcock?

Het was een stand in, ja.

avatar van Captain Pervert
Nou, half punt eraf dan!

Lafaard.

Eh... daar verandert de film toch niet van?

robertus65
Verrassende film met een handvol bekende acteurs die vrijwel onherkenbaar waren door hun uiterlijk, zoals Peer Mascini, die vrijwel altijd op z'n kop hangt, of Peter Bouwman van Radio Bergeijk, maar ook Hans Teeuwen vond ik wel goed. Enkele leuke scéne's heeft de film wel, zoals in de commune. De belichting is inderdaad slecht.

avatar van Rephlex
Op zich wel humor. Filmisch volkomen oninteressant.
Het acteerwerk maakte een hoop goed.
Neigt af en toe te vervallen in puur shockeren óm het shockeren...
Kan hier niet meer dan 2 sterren voor geven

avatar van psycholamp
Deze heb ik toen in de bioscoop gezien. Leuke absurde film, maar je moet er wel voor in de stemming zijn. Met shockeren om te shockeren is volgens mij niks mis, maar ben ik in deze film ook niet tegengekomen. Hadden wel wat meer seksscenes in gemogen en meer close-ups.

Van seksuele handelingen, bedoel je...?

Ja.

Hahaha, ja nog wat meer was inderdaad geen overbodige luxe geweest. Dit soort films (bestaan er eigenlijk wel meer van?) vind ik echt geweldig. Ik vond, niet zoals veel anderen hier, het verhaal heel goed, het script geweldig en Hans Teeuwen ook enorm goed. Ik was wel vooringenomen met hem, maar dat kan ik ook niet helpen. Het hele concept van een landingsbaan voor de Messias in de Bijlmer en een sekte met dialogen als in Debiteuren Crediteuren viel bij mij in zeer goede aarde.
Veel absurdisme inderdaad, heel goed, en ook veel naakt, wat mij betreft ook goed want mensen zijn nu eenmaal vaak naakt als ze seks hebben en mensen hebben nu eenmaal seks. Je kan het ook uit je film laten natuurlijk, maar van mij hoeft dat niet. Ook wel eens verfrissend dat je eens gewoon een lul in beeld ziet, zeker als er zo'n prachtige veiligheids 'doornenkroon' doorheen zit en dat het naakte meisje niet slank is, maar wel heel mooi.
En dat stuk met die seks-close up vond ik zeker niet zinloos, het maakte die scene heel erg ongemakkelijk en genant en pijnlijk en dat vond ik goed.
Hij krijgt dus gewoon een dikke 4,5 sterren en nu weet ik weer dat ik best trots ben op de Nederlandse film (soms).
Oh en trouwens: volgens mij hebben de die hele 'crappy' productie expres gedaan om het een gedateerde indruk te geven. Misschien ook wel niet, maar mij stoorde het totaal niet.

avatar van Erwinner
Weerga-loos!!
Top 10 film.

avatar van Erwinner
Nu ik deze voor de 2e keer gezien heb, zal ik maar even nuanceren.

Het is niet zo heel erg bizar meer bijna 10 jaar later. Het verhaal blijft apart, ik hou wel van bizarre verhaaltjes. De geluids montage is ronduit bedroefend, op mijn koptelefoon zweefde het stereo beeld van links naar rechts. Waarschijnlijk ligt het aan de crappy uitgever.

Had nu ook een beetje moeite met Hans Teeuwen, vond zijn rol niet zo best gespeelt, met vlagen deed hij het juist weer wel goed, vooral als hij er meer pit ingooide en met meer zekerheid moest acteren.
Zijn vriendin speelde zelfs nog slechter en die kleine meneer kon er helemaal niks van!
De rest van de cast was wel oke, vooral Najib.

De verassing ging er nu ook wel een beetje vanaf. Toch waren er weinig dode momenten, het "rolde" lekker door.

Was 5* Nu 4*sterren.

Toch snap ik die lage waardering niet zo, als er bloot in zit gelijk maar afkraken is vrij zinloos. Het verhaal is juist zo lekker bizar!

avatar van Makz
Kon mij toch niet echt boeien...
Langdradigheid, Nederlands 'acteertalent', slechte beeld- en geluidskwaliteit zorgden ervoor dat ik deze toch niet echt heb afgekeken.
*1,5

avatar van Drs. DAJA
psycholamp schreef:

Koop dan gewoon porno.

avatar van Fryce
Wat een bizarre film, gaat echt helemaal nergens over en daar hou ik wel van. Lijkt wel een beetje een prullenbak deze film waar een hoop troep in gegooid is en waar je van zou kunnen houden. Ik vond niet alles leuk of goed, maar het geheel en voornamelijk het laatste stuk van de film maakt dat hij zeer zeker het kijken waard is.

avatar van ralfsjam
grappig verhaal, maar slecht geacteerd. zeker Kim acteerde alsof ze het voor het eerst deed. maar aan de andere kant had ik ook het idee dat ze dat expres deden... ik twijfel!
zaten leuke stukjes ik.
3tje (net aan)

avatar van b00ts
Ik vond m wel aardig. Goede acteurs, absurde film. Jammer dat er (weer) seks in moet zitten. Dat moet blijkbaar (vaak) in een Nederlandse film. Wat bijvoorbeeld die close up van die penetratie toevoegt begrijp ik dan niet.

avatar van ella9084
origineel!

Drs. DAJA schreef:

Koop dan gewoon porno.

Kopen nog wel....

Waanzinnige film! En van Nederlandse bodem, echt leuk

Hans Teeuwen speelt heel naturel de no-know die bijna niets van de wereld weet en daarom de onschuld zelve is. Alsof je zelf weer van alles opnieuw voor het eerst beleeft én grappig.
En toch worden ook enkele psychologische en maatschappelijke onderwerpen niet geschuwd en in het verhaal meegenomen, net als religie en bv kwakzalverij .
Ik vond alle hoofdrolspelers goed in hun rol zitten en uitstekend overkomen. Naast in het theater te staan doen sommigen het erg goed op het doek.

De kwaliteit van de film (kleuren) liet te wensen over, maar dit leidde mij niet af, integendeel, ik ging geheel op in het bizarre verhaal. Dat hield mij goed geboeid en dat waardeer ik zeer.
Van mij mogen er meer van dit soort films verschijnen.

Deze film had ik lang geleden al eens gezien en had ik ook op video. Ik heb nu de dvd gekocht en hem weer eens opnieuw bekeken. Ik herinnerde me er eigenlijk niets meer van maar het is wel een geweldig leuke film met erg leuke humor, leuke acteurs en leuke dialogen. Ook het verhaal zelf is erg grappig en loopt lekker. Al kan ik me wel voorstellen dat veel gelovige mensen deze film niet echt zullen waarderen.

Een ironische, absurde, gruwelijke en moraliserende zwarte parodie op de terugkeer van jezus op aarde met op de achtergrond het millenniumjaar 2000. Het verhaal staat in relatie met de hang naar spiritualiteit, zogenaamde spirituele commune sektes en extreem gedrag van mensen en is opgebouwd rond thema's als euthanasie, zelfverminking en incest. Knap gevonden is het verband tussen de spijkers door de handen van jezus aan het kruis en het gebruik van (extreme) piercing. De regisseur is niet vies van het tonen van expliciete seksbeelden. Jammer is dat de verschillende verhaallijnen (volgens mij) nauwelijks harmoniëren.

avatar van mjk87
Volstrekt bizar, maar soms oprecht grappig vol foute humor. Op momenten goed geacteerd op Hans Teeuwen na, maar op zijn eigen overdreven manier van acteren past hij goed bij de film. Zo nu en dan zelfs een geinig stukje montage, maar verder vrij saai in beeld gezet en er zitten ook mindere stukken in die niet echt boeien. Daarnaast is Mustafa een lief varken en zijn de tieten van een jonge Van Kooten best oké. 3,0*.

avatar van blurp194
Toch grappig hoe iets heel vast in je hoofd zit, maar het toch niet zo blijkt te zijn. Ik herinnerde me van deze film bijvoorbeeld dat er een zin in zat met de tekst "Ramses is overgegaan op een permanente astrale projectie". Maar dat citaat blijkt toch net anders te zijn, en ook niet over Ramses te gaan.

Daarnaast had ik maar weinig onthouden, en was het zeker wel de moeite om deze toch best bijzondere film weer eens te bekijken. Want heerlijk veel absurde situaties en foute humor - genoeg om bij te lachen, en dan daarnaast nog de ietwat nostalgische terugblik naar de Nederlandse theater, tv- en filmwereld van eind jaren-90. Najib Amhali zet daarbij misschien wel de sterkste rol neer, maar daar vraagt zijn personage natuurlijk ook om.

Met een paar voor de hand liggende uitzonderingen, en even niet heel erg gelet op de niet bijster goede production values, is dit toch wel een van de beste Nederlandse films van de afgelopen weetikhoeveel jaar. En zeker een van de betere films over het jaar-2000 en het dreigende einde van het bestaan dat daarbij door sommigen verwacht werd.

avatar van sinterklaas
En zo kon je nog zien dat Nederland in 1999 nog wel tegen een stootje kon, en dat je dit soort films ook gewoon in de bioscoop kon zien.

Dit is gelukkig ook weer iets anders dan dat geforceerde meuk op Hollandse bodem. Wat een prachtige en vooral maatschappij verslindende komedie. Het grappige is dat Hans Teeuwen hier voor de verandering nog redelijk braaf blijft in vergelijking met hoe hij op het podium is. Hier speelt hij een een of andere sektelid in een Limburgs dorp dat 400 jaar achterloopt. Alhoewel 400 jaar... de ringen en de piercings moeten lonken naar de moderne tijd. Op een dag word hij noodgedwongen opgehaald door zijn zus Natasja (erg leuk neergezet door de stoere Kim van Kooten), met de mededeling dat zijn vader op sterven ligt. Hij moet mee naar Amsterdam. (Zijn varkentje gaat ook mee) En naast het tragedie omtrent zijn vader brengt dit een hoop bizarre avonturen met zich mee.

En het is haast bizar met een B. Wat heeft Crijns van zijn debuut toch een absurd en heerlijk fout werkje gemaakt. De dialogen zijn echt om te gillen en de onzinnigheden weten daardoor serieus over te komen. De humor is scherp en subtiel en thema's zijn helemaal van de tijd. Dat Jezus-figuur in de Bijlmer en vooral zijn aanbidders zijn ook lekker fout. Ook een leuke verwijzing naar De Bijlmerramp tegen het einde.

Heerlijke en volstrekt foute film van eigen bodem. Creatief, cynisch en knotsgek!

avatar van BlueJudaskiss
Is dit eigenlijk nog ergens te zien? Was in mijn herinnering leuker dan de 3,0* die ik er nu voor heb staan en zou graag een herkansing willen geven