Jacky (2000)

Nederland

geregisseerd door Brat Ljatifi en Fow Pyng Hu
met Fow Pyng Hu, Eveline Wu en Gary Guo

Jacky, een 25 jarige Chinees, woont samen met zijn moeder in een rijtjeshuis in Eindhoven. Hij werkt parttime als railtender. Tijdens zijn vrije dagen hangt hij thuis rond of helpt hij zijn moeder in de tuin. De rust wordt voor Jacky verstoord wanneer zijn moeder hem tijdens hun wekelijkse zwemuurtje vertelt dat het tijd wordt om volgens traditie met een vrouw uit China te trouwen en het ouderlijk huis te verlaten. Voor hij er erg in heeft woont hij samen met de jonge Chi-Chi in een nieuwbouwappartement in Amsterdam. In deze voor Chi-Chi nieuwe omgeving zal ze haar best doen om een goede echtgenote te zijn.

kappeuter (moderator)
Heb enkele zeer positieve recensies van deze film gelezen. Iemand deze film gezien?

avatar van jackie
Ik vond de film nogal saai.

V-R-E-S-E-L-I-J-K.

Het beste van deze film is de poster.

Al gezien kappeuter?

kappeuter (moderator)
Nee, deze heb ik niet gezien. Ik had trouwens betere geluiden gehoord over deze film, de film heeft nu een ontzettend laag gemiddelde. Had ik niet zo verwacht. Ik wacht wel tot 'ie nog 's op tv komt..

avatar van wackyboy
Ik heb deze film laatst van de bieb geleend en ik kan je zeggen: ik zie liever gras groeien, dan gebeurt er tenminste nog wat.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Flarden uit het leven van een nauwelijks opgegroeide besluiteloze chinese jongen in Eindhoven en Amsterdam. Erg veel wordt in het midden gelaten en dat mag de kijker dan invullen.
Deze film leek een poging om het leven naast Nederland van Chinezen in een soort Aziatisch aandoend drama te gieten. Soms mooie plaatjes, maar vaak was de film toch wat te leeg en saai. Het vrijwel weglaten van dramatische elementen in het plot schept bovendien kilometers afstand. Veel potentie maar er komt maar weinig uit.

Wel heel erg mooie poster trouwens.

avatar van Webby
Vandaag voor het eerst gezien op dvd. Ik vond het een prachtige productie!
Qua stijl doet hij denken aan 'Elephant' en misschien ook wel te vergelijken met de NL tv-serie 'Dunya & Desie' - beeldstijl.
Weinig woorden, prachtige beelden. Een juweeltje, maar zeker een film die niet iedereen zal boeien.

Ik heb me vanavond door de film heen geslagen. In het begin dacht ik waar gaat dit naar toe. Maar er wordt toch een mooie sfeer geschapen. Toch nog een abrupt einde. 2,5*

avatar van E V
E V
Langzame film met vrij lange shots. Bijzonder en apart. Zeeer arthouse.
Over chinezen in Nederland die opvallend genoeg niet echt ingeburgerd zijn.

robertus65
Erg saaie film over de dagelijkse beslommeringen van een Chinees in Nederland. Er gebeurt gewoon niets en er wordt erg weinig gesproken.
Je moet er wel van houden van dit soort films, zelf vind ik het erg vervelend en langdradig. Niet boeiend en eigenlijk overbodig.

Nogal niksig. De beeldtaal is op zich wel interessant, maar niet op deze manier. Heb weinig shots en scènes gezien die er toe deden.

avatar van aminozuur
Jacky is naar mijn mening een hele goede film. Ik heb 'm eindelijk op DVD (dat was een flink dagje zoeken in Amsterdam).

De film is inderdaad 'langdradig'.. Of anders gezegd: de regisseur (speelt zelf Jacky in de film) heeft ervoor gekozen om het simpele bestaan te laten zien door gebruik te maken van lange shots, bijv. dat Jacky zijn boodschappen aan het uitpakken is of achterin een taxi zit.

Soms loop je op straat, zie je een normaal persoon en denk je bij jezelf: Hmm.. ik vraag me wat deze meneer eigelijk allemaal doet in zijn leven ? Dat laat deze film zien, en hij slaagt daar ook in! Het antwoord is wat teleurstellen, maar dat heeft niks te maken met deze film, wel met Chinezen in Nederland .

avatar van Verhoeven
Leeg en saai dat is de conclusie na het zien van Jacky. De filmmakers proberen een existentiële beeldtaal te creëren die maar heel weinig filmmakers weten te scheppen. Denk aan lang aanhoudende shots waar niets in gebeurd. De dramatische elementen (meestal de sleutelscenes genoemd) worden weggelaten waardoor er een afstand gekweekt word tussen kijker en de persongage. Het verhaal van zo'n film is meestal in een zin samen te vatten. Namelijk dit keer over chinezen in Nederland die opvallend genoeg niet echt ingeburgerd zijn. En misschien willen ze dat ook wel niet. De filmmakers zouden eens beter naar het werk van Ming-liang Tsai moeten kijken.