Jack Brooks: Monster Slayer (2007)

Canada
Komedie / Horror

geregisseerd door Jon Knautz
met Trevor Matthews, Robert Englund en Rachel Skarsten

Nadat de jonge Jack Brooks getuige is van de moord op zijn familie, wordt zijn leven een puinhoop. Hij heeft weliswaar een job als loodgieter, maar hij blijft worstelen met een onstuitbare woede die hij maar moeilijk kan beheersen. Op een avond probeert Jack de roestige, oude pijpen te herstellen in het huis van professor Crowley. Per ongeluk doet hij een oeroud kwaad ontwaken en Crowley verandert in een verschrikkelijk monster. Voor Jack is dit het moment van de waarheid.

Chainsaw (moderator)
Jeej, de nieuwe Englund! De overige castleden zijn niet bepaald bekend en ook de regisseur maakt met deze film zijn full feature debuut, toch klinkt het lollige verhaal veelbelovend. En als ik de stills en schetsen van deze film bekijk, lijkt dit in ieder geval een erg leuk pulp filmpje te gaan worden. Ben in ieder geval érg benieuwd.

Lijkt wel de monsters van Power Rangers

Chainsaw (moderator)
Trailer staat inmiddels online. En ondanks dat de trailer ietwat teveel lijkt weg te geven, ziet het erg gaaf uit. Vooral Englund's rol ziet er goed uit, hij kan zich weer duidelijk heerlijk over-the-top uitleven, net als in The Killer Tongue en 2001 Maniacs.

avatar van RemyBl
Tweede film voor mij op het AFFF. De opening is meteen zo cheesy dat je er om moet glimlachen, wat een kolder. Vervolgens komt er een iets te lang middenstuk... met als hoogtepunt de oude man die onze held Jack uit de doeken doet waarom er iets niet pluis is op het landgoed...

Als het laatste half uur zich inzet, begint de ware gekte, cool gedaan, veel gore en belachelijke monsters en alle clichés worden omarmd.

Enige echte minpunt is de hoofdrolspeler, Jack de loodgieter, de man heeft helaas geen humor.

De film duurt helaas wat lang voordat de werkelijke onzin (lees: Robert Englund in een groot monsterpak die met zijn grote witte tong mensen leeg zuigt) begint. Toch kende de film bij vlagen zeer geestige momenten, die hem vooral zaten in de grappige mimiek van Englund.

avatar van barcam
Leutige nonsens met zeer grappige Robert Englund.
Geestig vertier, zo zien we onze B-pulp films graag.

avatar van RickZ
Leuke komische horrorfilm met smerige nep-kots en lachwekkende monsters, maar dat is dus express en komt inderdaad leuk over. het verhaal stelt weinig voor maar kijkt lekker weg.

Chainsaw (moderator)
Heerlijke horrorkomedie die ver boven mijn verwachtingen uit wist te stijgen.

Jack Brooks: Monster Slayer is eindelijk weer zo'n heerlijke nonsens horrorkomedie, die een beetje in de buurt weet te komen van films als bijvoorbeeld Bad Taste, Evil Dead 2 of Braindead. Makers met overduidelijk veel creativiteit en liefde voor het genre komen met een productie vol (zwarte) humor, geestige personages, idiote monstercreaties en geen lelijke stukken CGI.

In tegenstelling tot velen vond ik de film absoluut niet langzaam op gang komen, ook al is er in het eerste gedeelte van de film weinig tot geen gore te vinden. Desondanks zijn onder andere de kennismaking met het driftige hoofdkarakter Brooks (erg leuk neergezet door Trevor Matthews) en zijn dagelijkse perikelen bijzonder leuk om te volgen. Vooral zijn gesprekken met psycholoog Kash zijn erg amusant. En wat overige bijrollen betreft is Fox als dat oude verstrooide mannetje in die winkel ook erg geestig. Maar de echte kracht van de film ligt toch bij iemand anders.

Robert Englund speelt sinds jaren weer een rol die hem werkelijk op het lijf geschreven staat. Was hij in 2001 Maniacs al heerlijk over-the-top bezig en was zijn rol in La Lengua Asesina al om je te bescheuren, hier gooit hij er aardig wat schepjes bovenop. Vooral de scènes dat Crowley al redelijk doorgedraaid voor de klas staat en Englund zijn geweldige mimiek in de strijd kan gooien, zijn niet minder dan hilarisch. Zijn transformatie van bescheiden en sympathieke professor tot een Jabba the Hutt- achtig monster is zonder enige twijfel het hoogtepunt van de film.

Maar ook verder is de film vermaak als geen ander. De personages zijn zonder enige vorm van subtiliteit erg aangedikt en het woord subtiel valt ook niet te gebruiken bij de monsters en andere creaties die hier tevoorschijn komen. Al met al is Jack Brooks: Monster Slayer een overheerlijke achtbaanrit en een must voor de liefhebber van de pretentieloze, maar o zo leuke horrorkomedie. En ik hoop dat Englund vaker dit soort rollen gaat uitzoeken.

4 dikke sterren.

avatar van gulio123
Humor, gore en zelfs iets van een verhaal. And the Oscar goes to..... Jack Brooks Monster Slayer!!!

Een paar goed neergezette typetjes doen mij deze film met een brede glimlach bekijken. "Eve", de vriendin van, en "Howard" bijvoorbeeld zijn meesterlijk. Jammer dat ze niet meer in beeld komen.
Had van mij nog meer gore in mogen zitten, al vond ik het af en toe er toch wel aardig tegenaan zitten. En ik had graag nog wat meer woedeuitbarstingen van Jack gezien, vooral verbale, zoals bij z'n psych. Misschien dat deel 2 nog beter is Al zal die er wel niet komen.

Englund is weer helemaal goed! Check hem ook in Zombiestrippers!

Een dikke 3,5

gulio123 schreef:
Misschien dat deel 2 nog beter is Al zal die er wel niet komen.

Volgens schrijver en regisseur Knautz zijn ze al wel bezig met het schrijven van een sequel. Van mij mag ie er in ieder geval komen, dit filmpje smaakte zeker naar meer.

avatar van Uier
Leuke horror-comedy, met een show-stelende Englund. Vooral na zijn transformatie. Wat een geweldige kop! Het lachende creature staat nog altijd op mijn netvlies gebrand. Ho ho ho ho.

Verder een vermakelijk filmpje, met leuke verbale uitspattingen van Matthews, zoals dhr. Gulio hierboven ook aangeeft. Echter had er voor mijn part ook wat meer woede en verderf in hem mogen zitten.

avatar van FrisoBoei
Mwoah, over het algemeen redelijk vermakelijke film maar zeker niet geniaal (Zoals bv Braindead).

Paar leuke momenten en de monsters waren ook wel grappig, vooral de professor die monster werd maar er had meer gore, actie en humor in gemogen. Wat overblijft is een film met een beetje saaie characters die geen van allen echt de show stelen, een te lage dosis humor en verder bij elkaar niet echt kan boeien.

Hij had zeker wat meer over de top gemogen: als je zo'n soort film maakt moet niet het serieuze aspect de overhand hebben maar moet het vooral gaan om de overdreven gore en humor.
Het grootste deel van de film was een min of meer serieuze opbouw van het verhaal en het stuk met de monsters duurde eigenlijk te kort.

Mijn conclusie:
redelijk vermakelijke film die zeker potentie had maar teveel de nadruk heeft gelegd op het serieuze aspect en te weinig op de over de top, zieke, grappige zombie/monster actie. En laat dat laatste nou net datgene zijn waar het om draait in dit soort films.

Tip als je deze leuk vond: Braindead

avatar van namingway24
Begint wat traag, maar bouwt na de transformatie van Englund (in één van zijn grappigste rollen) langzaam toe naar een geweldig hoogtepunt met goede praktische special effects. Dat is hoe ik mijn monsters graag zie...

avatar van jeroentjuhhhhh
Ouderwets vermaak.
De monsters zagen er tof uit, en de film vloog echt voorbij.
Het is jammer dat hij niet wat langer was want voordat er echt wat gebeurde was er nog maar 15minuten te gaan.
Maar het was wel genieten..Grappig, smerig, heerlijk fout en smaakt zeker naar meer.

Deel 2? Kom maar op

Hahaha! Wat een film! Echt komisch... vooral de monsters, zag er niet uit, maar vond het daarom ook wel weer wat hebben. En verder is het echt een komedie... heb veel gelachen! Het einde vond ik wel erg origineel, vol vertrouwen en lekker direct ... het zoenen met dat figurantje Zie je niet vaak.
Heb me erg vermaakt en geef daarom een.... 3,5

avatar van Vascago
Heerlijke film met een geweldige Robert Englund. Hoofdrolspeler speelde ook goed alleen zijn vriendinnetje was af en toe behoorlijk irritant. Iig is dit een perfect filmpje voor op een vrijdagavond met een biertje en een sigaretje in de hand. Bij vlagen hilarisch en over de top. Op andere momenten lekkere gore. Geweldige avond gehad.

avatar van FillumGek
Geslaagde B-film.

Begin is wat saai, maar nadat Englund is geïnfecteerd wordt het steeds leuker. Hilarische scenes als hij voor de klas staat. Matthews is best goed gecast, al had hij nog wat agressiever mogen zijn. Hem had ik ook meer over de top verwacht zoals een Bruce Campbell in Evil Dead.

De monsters waren enorm nep, en daardoor perfect voor een film als dit. Ze leken soms net uit de Efteling ontsnapt. De make-up was best goed en de film weet een aardig sfeertje neer te zetten. Leuke onzin.

avatar van Boeikens
Prachtige splatter-comedy.

Voor harde gore moet men deze zeker niet zien daarentegen zit de film boordevol hilariteit, zwarte humor, geslaagde sfeer en vooral een over the top Robert Englund.
Ook Jacks tussentijdse psychiaterbezoekjes zijn gewoon vermakelijk.
Voor mij had er ook wel wat hardere gore in gemogen maar er werd hier wel bewust gekozen voor het overheersend vermaak en daar zijn ze hier wel goed in geslaagd.

Ondermaatse B-film.
Misschien had ik niet eerst dead snow mogen gezien hebben.
In vergelijking met bovenvermelde valt deze echt wel in het niets.
Vooral de "zombie"-gevechten waren flauw.

avatar van Scarecrow
Wilde een leuk prijzend stukje voor deze film gaan typen maar zie dat Chainsaw het enkele berichten boven mij al heel mooi verwoord heeft

Nu ja, zelf even kort dan maar.

Film komt zeker niet traag op gang; er is weinig tot geen gore, maar de introductie van personages kon me wel boeien en de grappen waren leuk. Acteurs waren sympathiek en de rollen van de simpele, maar met (woede)problemen rondlopende Jack Brooks en professor Crowley (Englund) werden zeer aardig neergezet. het verhaal is wat cheesy, maar het werkt: de uitvoering van de film voelt gewoon juist aan, ook in de tweede heflt, als de film wat betreft monsters meer losbarts. We zien de transformatie van Englund in een groot monsters dat een soort zombie's kan creeren van de klasgenoten van Jack, die uiteindelijk het licht ziet en zijn beroep van loodgieter laat varen voor ene hgoer doel: Monster Slayer. Met geweld rekent hij af met het gespuis waarbij redelijk wat slijm en bleod komt kijken. Waarbij hij terloops ook zijn irritante en veeleisende (maar komsiche) vriendin aan de kant zet om een knap klasgenootje te scoren.

De film heeft een strakke opbouw, een lekker tempo, een sympahtieke antiheld, leuke bijrollen van o.a. een goed op dreef zijnde Englund, veel slijm, wat bloed en monsters, een soundtrack van goed niveau en enkele leuke grappen (b.v. de reacties en woedeaanvallen van jack op de heel erg cliche voorstellen en oplossingen van zijn psychiater) . Een vlotte horrorkomedie die een mooie anderhalf uur weet te vullen. Aanrader! 3,5*

avatar van $pecial
Nou vooruit, 3 sterren!
Ik heb me toch wel vermaakt met deze prent. Vol geslaagde humor en het ziet er zo nu en dan nog best redelijk uit.

Het mocht van mij nog allemaal iets bloederiger en nog iets meer over de top, maar dat mocht de pret niet drukken.

Grappig en vermakelijk filmpje, komt wat traag op gang waardoor het echte killl werk maar 20 min duurt ofzo.. maar de rest van de film was toch makkelijk wegtekijken en had een aantal zeer grappige momenten... leuk b- filmpje voor op een avond!!

Niet al te best.

De gehele film lang heb ik zitten denken dat ik beter Slither een keertje had kunnen herzien. Die doet zo'n beetje hetzelfde, maar dan wel leuk en over-the-top.

Jack Brooks oogt gewoon te goedkoop, en niet op een leuke manier. Knautz mist het talent om pulp als deze toch nog op een professionele manier te brengen. Nu leunt het vaak te dicht aan bij een amateurproject.

Enige echte positieve noot is Englund, die hier echt wel goed op dreef is. Verder zijn er wel komische momenten en personages, maar het is steeds hit and miss. Soms grappig, soms compleet de mist in.

Ik begrijp verder dat mensen niet veel op hebben met slechte CG, maar slechte real life plastic is echt niet beter. De monsters ogen debiel, lelijk en worden dan nog eens weinig succesvol in beeld gebracht. Dat maakt het laatste half uur eigenlijk een redelijk lange en vervelende zit terwijl dat het hoogtepunt van de film zou moeten zijn.

Af en toe kunnen lachen (het oude mannetje dat opstaat bij, of die kerel die z'n stem kwijt is), maar verder biedt deze film weinig positiefs. Englund is een solide lichtpuntje, de rest is ondermaats. Niet dat ik hem nog aan te raden aan liefhebbers van dit genre, maar Slither vond ik héél wat beter geslaagd.

avatar van Phantasm
Vermakelijke komedie/horrorfilm met een leuk opbouwend verhaal, al is ie wel wat voorspelbaar.

avatar van Pistons
Aardig tussendoortje met Robert Englund die laat zien meer te kunnen dan Freddy en niet slechte actiescènes met effects waarvoor geen cgi is gebruikt.

avatar van erik1677
Weer zo'n favoriet van me.
Prachtig gemaakte gore,een geweldig antiheld in de hoofdrol,een prachtig sfeertje.
Daar komt nog bij een uitstekende acterende Robert Englund, en eindelijk komen alle special effects niet een keer uit een pc geroldt.
Eigenlijk best wel een horror/comedie volgends de old school.
Een absolute aanrader voor de horrorfans

avatar van Corcicus
Redelijke bfilm met helaas wat te weinig humor, maar wel zalige monsters.

avatar van akira124
Kent meer diepte dan hoogtepunten, helaas.

avatar van Daan258
Wat een slechte film zeg.

* onwijs dom verhaal
* acteren heel erg slecht
* monsters zagen er niet uit

Echt zonde van me tijd.

het grote monster wat je op het einde zag ( Robert Englund) zag er uit als muzzy

avatar van Noodless
Totaal geen horror of humor !

Qua horror stelt de film helemaal teleur. De monsters zien er echt niet uit en griezelig is het op geen moment. Dan verwacht je tenminste humor, maar ook hier scoort deze prent een onvoldoende. Het wordt allemaal heel flauw gebracht. Ook de personages zoals de held en de rol van Englund weten niet te boeien. Naar het einde wordt de film nog even leuk, maar dan is het al veel te laat. 2/10

avatar van jordandejong
Geinige horror komedie, maar ook niet meer dan dat...

Voor een regelmatige glimlach kun je deze film best opzetten. Geen dijenkletsers, maar de film komt desondanks vermakelijk over. Het eerste uur gebeurt er eigenlijk verrassend weinig. Weinig tot geen monsters en Robert Englund die de koelkast plundert of gekke bekken staat te trekken voor de klas heb je na een tijdje ook wel gezien. Trevor Matthews zet een fijn hoofdpersonage neer en ook die ultra-douchebag John is geinig om te zien...

Na een uur verandert Englund in een soort Jabba the Hutt en kan de horror gerelateerde actie dan eindelijk beginnen. Jack Brooks slacht wat monsters af, met hier en daar wat leuke gore, en laat het hoofd van Englund exploderen---> roll credits.. Jup, wat dat betreft had er van dat middenstuk best wel wat af gemogen om de finale wat uitgebreider te behandelen.

Prima vermaak, maar er gebeurt te weinig interessants om echt een grote te zijn in het horror-komedie genre.

avatar van tattoobob
Een oke filmpje ...niet meer dan dat.
Meer komedie dan horror al is de komedie tegenvallend....net als de horror
Dit soort genre films zijn altijd wel aan mij besteed maar ik vod deze erg tegenvallen...ook het acteerwerk viel wat tegen.
Wel leuk dat Englund er in zit....ben een fanboy!