Jenifer (2005)

Verenigde Staten / Canada
Horror

geregisseerd door Dario Argento
met Steven Weber, Carrie Fleming en Brenda James

Politieman Frank arriveert net op tijd om een man te beletten een jonge vrouw haar hoofd af te hakken. Dichterbij gekomen is het even schrikken, want het potentiële slachtoffer heeft nu niet bepaald een gezicht waarnaar het prettig kijken is. Niettemin ontstaat er tussen Frank en deze Jenifer een innige band, met desastreuze gevolgen voor zijn gezinsleven.

avatar van rep_robert
Vlot tussendoortje van Argento, wat toch bomvol fouten en onlogische handelingen zit. Door de korte speelduur kan ik de acties van Weber eigenlijk niet zo volgen.
Toch werkt het allemaal aanstekelijk als je dat meisje met haar mismaakte gezicht zo in beeld ziet, lekker veel gore en vunzige momentjes zorgen toch voor een klein uurtje aan vermaak. Mits je door de vele dommigheden heen kunt prikken.

avatar van Nitrouz
Een aardige film, deze Jenifer.

Het begon al erg goed, je merkt al direct dat er wat mis is met Jenifer, maar ze weet wel meelij op te wekken.

Zoals al eerder gezegd ziet Jenifer zelf er uitstekend uit, wat een heerlijk mismaakte kop heeft ze. Maar haar lichaam zelf moet wel erg vaak in beeld komen wat op een gegeven moment toch wel een beetje stoort. Eigenlijk de vele seks scènes waren vooral vervelend.
Frank zelf is niet de beste acteur, maar het gaat af en toe zo snel dat ik zijn acties niet helemaal begreep. Opeens besloot hij om samen met Jenifer in het bos te gaan wonen en zijn gezin te verlaten. Dat ging wel erg snel.

Op een gegeven moment wordt de film toch wel wat té voorspelbaar. En dat einde, dat doet mij er toch wel een halve punt afhalen.

2,5 sterren is een goed cijfer voor deze korte film lijkt mij, absoluut geen onvoldoende, maar toch beneden de maat om mij lang bij te blijven.

avatar van anne65998
walgelijke film, stom verhaal.

anne65998 schreef:
walgelijke film, stom verhaal.

Onderbouw je mening eens, aangezien ik me er niet geheel in kan vinden ben ik benieuwd.

avatar van mrmojorisin123
Stomme film in die zin dat hij allang Jenifer had moeten dumpen tenzij zijn fetisj voor verminkte kannibalen centraal staat in het verhaal.

avatar van Bottleneck
Erg tof, net als Pelts. Mooie soundtrack (het liedje en het Psycho-achtige deuntje), soms is het vies bloederig en het onderwerp is origineel: man voelt zich machtig door het redden van een vrouw en de aanhankelijkheid die ze toont, maar eigenlijk houdt zij hem in de tang en kan (bijna) alles flikken. Seks als machtswapen en hoe effectief...

Uit het leven gegrepen dus en een heerlijke metafoor

Behoorlijk stomerige scenes zitten er dan ook tussen, vooral in de auto. Jenifer is de perfecte combi van gruwel, zieligheid en verleiding, en nog overtuigend ook. Goed einde erachter geplakt; in alle opzichten is Jenifer ideaal voor deze reeks.

avatar van Mitchy.
Een vrij mooie aflevering van de MOH-reeks. (En tevens een van de meest gore).
Jenifer, een kruising tussen een mooie droom en een nachtmerrie is prachtig uitgewerkt en lekker creepy. Ook leuk, die simpele maar tevens creepy soundtrack van Jen. De acteerprestaties zijn alleen helaas niet al te best. Sommige dingen zijn ook vrij onlogisch.. Bijvoorbeeld; Toen het kleine buurmeidje verslonden werd.. ging er dan nergens een alarm af dat er een meisje spoorloos verdwenen was?! De hele buurt zou dan toch wel op zijn kop staan, lijkt me. Ook de korte speelduur was wat jammer.. zo af en toe werden dingen wat afgeraffeld, maar dat had ik van tevoren kunnen weten.
Al met al een mooi werkje van de MOH-reeks met een toch verrassend goede regisseur.

Leuk voor tussendoor!
Een voldoende, 3 *.

avatar van Nitrouz
Klagen over de speelduur in een Masters of Horror aflevering, je weet toch dat het maar een uurtje duurt?

avatar van Mitchy.
Ja natuurlijk, maar het gaat er toch ook om hoe de ''speelduur'' benut word eh? Ik vind dat bij de MOH-reeks onderling nogal verschillen.

avatar van Nitrouz
Ik vind juist dat de speelduur van deze Jenifer te 'goed' benut wordt. Het verhaal had eigenlijk veel beter uitgewerkt kunnen worden als het een 'gewone' speelfilm was. Ik weet niet of je dat ook bedoeld? Want dan zijn we het wel met elkaar eens.

avatar van Mitchy.
Hmmm ja ik snap precies wat je bedoeld, maar dat is ook vrij logisch. Maar op dit pad bijvoorbeeld; Men had toch beter een paar scene's in kunnen lassen over de familie die frank ''verlaten'' heeft, dan een scene of 3 / 4 in de buurtsupermarkt waar Frank dienst doet?!

avatar van misterdhdh
matige film, verhaal is best wel ok, maar misschien was de film iets tekort, ik heb me aan vele zaken geergerd. je weet niets over de voorgeschiedenis, paar onlogische samenhangingen, laat ik even bij dat meisje blijven nadat ze je bburmeisje, en andere vermoord heeft, en dat allemaal voor de seks en omdat ze alleen is., misschien iets teveel seks, ook dubbel gevoel, was zeer opwindend met dat lichaam tot je haar kop zag. die man vond ik niet goed acteren, het meisje wel. die scenes waarin de man werkte in die winkel, mochten eruit gelaten worden. leuke muziek, te weinig horror en te weinig spanning, mochten meer schrikmomenten zijn. had het einde niet verwacht want de film kon alle kanten uit.

2.5/5
wacht nog altijd op een topper in de MOH reeks, maar vrees ervoor
beste film blijft (heb er nog maar 4 gezien) dan cigarettes burn, van de reeks

Ongemakkelijke film. Overtuigende make-up en enkele sterke smerige momenten, maar ik voel me toch niet gemakkelijk bij het kijken van een film waarbij de meest smerige scenes meerdere momenten bestaan uit een misvormd meisje wat haar lichaam als wapen gebruikt om dingen gedaan te krijgen. In dat opzicht heeft de film toch een misogyn trekje wat het allemaal wat moeilijk maakt om uit te zitten.

Acteerwerk is erg slecht van praktisch iedere acteur en ook het script is zeer matig. Wie zag er niet aankomen dat de hoofdpersoon zich op het einde precies zou bevinden in dezelfde situatie als de persoon die hij in het begin neerschoot? De film slaagt echter in een bepaald opzicht wel door gewoon macaber te zijn, dat is in ieder geval nog iets ten opzichte van de andere Masters Of Horrorfilms die ik tot nu toe nog heb gezien. Een echte aanrader zou ik het echter niet noemen.

avatar van Spetie
Leuke film van Argento, en eindelijk weer een echte horror in de reeks.

Pelts vond ik nog wat beter, maar ook deze Jenifer is niet verkeerd. Jenifer zelf is een vrij bizar en creepy personage, dat door haar misvormde uiterlijk en haar acties, voor een hoop smerige en gore momenten weet te zorgen.

Argento brengt het allemaal erg stijlvol en sfeervol in beeld. Wel is het jammer dat Steven Weber maar een matige hoofdrol neerzet, en dat zijn personage ook nog eens wat zwak uit de verf komt. Ik vond hem vaak maar als een mak schaapje achter Jenifer aanlopen, zonder de reden daarvan te begrijpen.

Wel mooi trouwens, dat op het einde de cirkel weer rond is. Al met al erg vermakelijk, maar helaas niet meer, dankzij een matige hoofdrolspeler.

avatar van Daan258
Mwah, ook dit deel is maar redelijk.
Toen de film 15 min bezig hoopte ik dat de film niet zo zou eindigen als ik dacht dat het zou eindigen, maar helaas gebeurde dat toch wel en vond dat een heel groot minpunt, op één of andere manier was dat toch heel erg voorspelbaar.
Verder moet ik wel zeggen dat de film toch zo wel ze leuke momentjes had, ook jenifer zag er lekker creepy uit.

Redelijk mee vermaakt.

avatar van Phantasm
Leuke horrorfilm waarmee ik me wel heb vermaakt, geweldig gezicht had dat mens

avatar van Franza
Deze film was iniedergeval niet mijn meest favoriete.
Hij is me heel erg tegengevallen.
En snap niet dat ie jenifer niet gewoon meteen ergens gedumpt had.
Maargoed 2*/2,5*

avatar van leatherhead
Leuk!

Volgens mij pas de tweede die ik zie uit de Masters of Horror reeks, en ook dit filmpje is erg goed bevallen. Argento maakt er een aardig sfeervolle bedoening van, zoals we uiteraard van hem gewoon zijn.

Voor goed acteerwerk zit je aan het verkeerde adres. De hoofdpersoon's performance is bepaald niet denderend, tevens slaan zijn beweegredenen vaak als kut op dirk. Maar veel maakt het allemaal niet uit. Waar het om gaat in deze film is Jenifer, wiens personage er werkelijk disturbing uit ziet. Vrij geniaal vormgegeven.

Daarnaast kent de film een sfeervolle, typische Argento soundtrack, en een best voorspelbaar, maar toch zeer leuk einde. Eigenlijk ook het enige echt gepaste einde, had het zeker niet anders willen zien. Kleine 3,5* voor dit goede filmpje.

Deze korte, circa 50 minuten, durende bizarre (zowel smerig als erotisch) Horror film heb ik vroeger gezien tijdens het eerste seizoen van de leuke "Masters Of Horror" TV-serie. Omdat ik afgelopen nacht toevallig de film "Suspiria (1977)" van regisseur Dario Argento heb gezien en hij ook deze korte film heeft geregisseerd, schoot deze film me weer te binnen (nadat ik de lijst van films had bekeken die Dario Argento heeft geregisseerd) en heb ik hem ook gelijk herzien.

In dit leuke maar wel vrij voorspelbare en eenvoudige verhaal, draait het om politieman Frank (verdienstelijk gespeeld door Steven Weber), die net op tijd een man belet van het doden van een jonge vrouw. Als Frank naar het doodschieten van de man (die met zijn laatste woord de naam van de vrouw opnoemt, te weten Jenifer), zich ontfermd over de vrouw, is het even behoorlijk schrikken voor Frank, vanwege haar enge gezicht (grote zwarte ogen, openstaande scheve mond met grote tanden die uit elkaar staan, misvormde lippen en een vieze plakkerige tong). Toch ontstaat er tussen Frank en Jenifer een band (Frank ontfermt zich ook over haar), met desastreuze gevolgen voor zijn gezinsleven en werk als politieman.

Het best aparte korte verhaal zit leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan. Dat komt eigenlijk geheel op conto van de enge vrouw Jenifer (leuk gespeeld door Carrie Anne Fleming), die buiten een zeer lelijk en eng hoofd, wel een mooi lichaam (is ook regelmatig topless te bewonderen) heeft en daarmee ook mannen verleidt. Ze is ook steeds enorm geil en wilt met de persoon die haar gered heeft ook continue neuken, en daar is Frank ondanks haar lelijk en eng hoofd niet vies van (o.a. in auto en slaapkamer). Aardig is Jenifer daarentegen niet (alleen voor de persoon die haar red) en ze heeft ook een enorme duistere kant, want zo eet ze o.a. dieren (huiskat van het gezin van Frank) en personen (Aziatisch buurmeisje van Frank, man van een circus die ook wordt bewaard in de koelkast en zoontje van een vrouw die Frank helpt) op, welke lekker goor en smerig in beeld werden gebracht. Hierdoor raakt Frank helemaal van slag (wilt ook van Jenifer afkomen) en dit gaat dan ten koste van zijn gezin en baan. Ook de reacties van personen die Jenifer voor het eerst zien, mochten er wezen zoals:

"Hoe krijgen ze zo'n kop op dat lichaam ?" (wordt gezegd door een dokter)

"Wat is dat in Godsnaam" (wordt gezegd door Ruby, die de vrouw is van Frank)

"Ze is geweldig ! Flinke bos hout. Voor een mongool dan" (wordt gezegd door Pete, die de zoon is van Frank)

Het einde van de film was goed en leuk en is tevens een déjà vu (het herhaalt zich van voor af aan) van het begin van het verhaal. De cast deed het best verdienstelijk en vooral natuurlijk de twee hoofdrolspelers Steven Weber in de rol van politieman Frank Spivey en vooral Carrie Anne Fleming in de rol van de enge Jenifer. De roodharige Brenda James in de rol van Ruby (de vrouw van Frank), had opzicht maar een korte rol, maar ze zag er wel leuk uit en ze was ook nog even topless te bewonderen. Die scene was best hard, want i.p.v. liefdevol met maar haar te vrijen deed Frank het juist keihard (omdat hij inmiddels in de ban was van Jenifer) en dat werd niet bepaald gewaardeerd door Ruby. Omdat het verhaal maar iets van 50 minuten duurt, kijkt het natuurlijk ook lekker weg, maar wordt het aan de andere kant ook flink afgerateld (zeker m.b.t. het laatste gedeelte).

Gewoon een leuke korte Horror film die op bepaalde momenten lekker smerig en goor is en op andere momenten juist erotisch is.

avatar van SmackItUp
MOH aflevering 5.

En best wel een bizarre film in de reeks. Al is het verloop voorspelbaar en het einde alles behalve verrassend, toch weet Argento er een vermakelijk en spannend geheel van te maken. Het verhaal stelt weinig voor, maar Jenifer trekt alle aandacht naar zich toe. Freaky scènes aldoor, al weet je het op een gegeven moment wel wat je kan verwachten. De bizarre en gore scènes houden het leuk, maar doordat het verhaal weinig om het lijf heeft, blijft het toch een redelijk 13 in een dozijn filmpje. Al met al een dikke 3*.

avatar van Donkerwoud
Mannen die vrouwen redden in films. Ze blijven het doen, maar het lost nooit iets op. Giallo-legende Dario Argento doet een ranzig filmje vol vrouwen hatende mannen en een monsterlijke vrouw die haar aanbidders gruwelijk naar de afgrond leidt. Net als in het latere MoH-deel 'Pelts' (2006) heeft het de groezelige, unheimische sfeer waar Argento zijn B-films mee kruidt. Vrij bizarre seksuele fetisj: een vrouw met een misvormd hoofd en het lichaam van een pornoster. Zo absurd dat het grappig wordt.

avatar van Roger Thornhill
“She’s fucking awesome, and she’s got a great rack. You know – for a Morlock.” Bizar hoe kort het nog maar geleden is (of lijkt?) dat een Amerikaanse televisiefilm synoniem was met veilig vermaak zonder sex of extreem geweld en met een moraal voor het hele gezin. Dat zulks al een tijdje niet meer het geval is wist ik natuurlijk wel, maar toch was déze televisie-produktie nog een flinke verrassing, met diverse bepaald schokkende en/of expliciete scènes pontificaal in beeld gebracht en zonder enige sentimentele terughoudendheid ten opzichte van bijvoorbeeld kinderen, dieren of de goede smaak (“She’s retarded, I think. Sorry – mentally challenged.”). (En dan zie je in de extra's van de DVD nog dat er een scène waarin Jenifer de penis van Jack zit op te eten uitgeknipt is, en dat Argento een scène met een alien vagina niet eens mocht verfilmen...)
        Wat de "twist" op het einde betreft, veel gebruikers hier zagen die kennelijk aankomen, maar ik ben daar nooit zo sterk in en ik let er ook niet zo op – ik vond het zelf in ieder geval een mooie en passende afronding (en dat laatste ook lètterlijk: de cirkel is weer rond). Dat Jenifer geen achtergrond of "verklaring" heeft stoort mij ook absoluut niet; het enige flauwe aan de film vond ik dat zingende meisje op de geluidsband : de associatie van kinderen met horror en de vervreemdende contrastwerking daartussen is onderhand wat te vaak gebruikt om voor mij nog langer effectief te zijn. Maar al met al toch een lekker eigenzinnige en verwrongen film met een mannelijke hoofdpersoon die precies de juiste zorgelijke kop voor zijn rol heeft en een vrouwelijke hoofdpersoon op wiens uiterlijk ook al niets aan te merken is...

avatar van baspls
In de jaren '80 had Argento samen met andere horror-grootheden regelmatig plannen voor tv-series, alleen kwam het er nooit van. Toen Guillermo del Toro tijdens zo'n samenkomst van horror-grootheden grappend "The Masters of Horror salute you!" tegen Mick Garris zei, was opnieuw zo'n idee geboren. De Amerikaanse tv-zender Showtime gaf de productie meteen groen licht, gezien Garris om weinig tijd en budget had gevraagd. Na zijn geflopte Hollywood-avontuur Trauma mocht Argento dus nog twee films in Canada draaien. Ieder in een periode van 12 dagen en met een script waar hij zelf niets mee te maken heeft gehad. Het idee van Jenifer kwam van acteur Steven Weber.

Een politieagent komt op een dag een man tegen die dreigt een vrouw met een hakmes te bewerken. Hij schiet hem neer en komt erachter dat de vrouw ernstig misvormt is en niet kan spreken. Na het incident wordt hij erg zorgzaam over deze vrouw, ondanks dat iedereen in zijn omgeving haar afstotelijk vind. Maar dan begint de horror pas...

Het acteerwerk is best wel goed in deze aflevering, met name Steven Weber presteert voor een tv-acteur zeker niet onaardig. Dat de film niet aan voelt als een Argento-product is logisch. Het verhaal doet eerder denken aan een iets rauwere variant op iets uit The X-files en de darmerige gore is meer iets voor Fulci. Wel helemaal Argentoësk was de sfeervolle soundtrack van Claudio Simonetti. Wel typisch dat dit de enige aflevering uit het eerste seizoen van MoH is dat door de producenten is bijgeknipt. Argento maakte het voor de Amerikanen een beetje bont in de seks-scènes.

Al met al was dit best een vermakelijke aflevering van MoH.