De Jantjes (1934)

Nederland

geregisseerd door Jaap Speyer
met Willy Castello, Johan Kaart jr. en Fien de la Mar

Drie matrozen Dolle Dries, Schele Manus en Blauwe Ton keren, na een lange reis naar Nederlands Indië terug bij familie en vrienden in de Jordaan. Zij drinken, maken pret, zijn ongelukkig in de liefde en vinden uiteindelijk geen werk. Dries wil daarom weer weg uit de Jordaan. Na een vechtpartij met Leendert om Blonde Greet, de verloofde van Dries, wordt hij opgepakt. In de gevangenis hoort hij dat Greet hem ontrouw is...

Tweede Nederlandse lange speelfilm met geluid.

wat was de eerste?

Philips-Radio (1931) van Joris Ivens. Hoewel dit een korte film (36 min.) betreft.
Wat de eerste Nederlandse lange speelfilm met geluid is geweest ga ik nog even uitzoeken. Zeemansvrouwen had de eerste moeten worden, maar wegens technische en financiële problemen bleef de geluidsband achterwege.

thx voor de info.

FisherKing
Philips-Radio had meerdere lengtes qua speelduur. Maar staat wel bekend als eerste film die in de bioscoop met geluid heeft gedraaid.

Info Philips Radio

Willem van Oranje (1934) is de eerste Nederlandse lange speelfilm met geluid. De Jantjes ging een maand later in premiere.

Deze film is vanaf heden te koop bij het Filmmuseum in amsterdam voor slechts 9.95

Gister deze film in Tuschinski gezien, prachtig!
De hele zaal zong mee met de liedjes van toen.

hab3045 schreef:
Hier een review van de DVD, die ook gewoon te koop is bij de 'bekende' webwinkels. Zijn best aardige en leuke dvd's. TDM Entertainment brengt in samenwerking met het Filmmuseum dit jaar nog zeven titels uit op dvd: Bleeke Bet, Oranje Hein, Het Meisje met den blauwen hoed, Op Stap, Pygmalion, Spooktrein, Morgen gaat het beter.

De Jantjes is een leuke, vrij vlotte muzikale komedie die gedragen wordt door acteurs en actrices als Fien de la Mar, Willy Castello en Johan Kaart jr. Het tempo ligt vrij hoog en de dialogen zijn af en toe erg komisch. De muzikale intermezzi zorgen hier voor een leuke aanvulling en dragen bij aan de fijne, volkse sfeer die het geheel uitstraalt. Het vrij voorspelbare, romantische en dunne verhaaltje wordt op deze manier niet vervelend.

robertus65
Ik vind de liedjes van deze film werkelijk verschrikkelijk, en dan blijft er weinig over, want er word nogal wat gezongen. Weinig hoogtepunten verder, alleen de vechtpartij.

MFEO
Staat in de de Canon van de Nederlandse Film!

Oubollig, truttig en slecht gemaakt.

avatar van JerryL
Voor een film van die tijd is het zeker niet slecht.
Echter is hij soms wat onbegrijpelijk en onverstaanbaar.

Toch 3,5* voor het verhaal voor zover ik het kon volgen, de sfeer van de film en de acteurs waaronder Louis & Heintje Davids!

avatar van AGoos
het schijnt zo te zijn dat willem van oranje en deze film ongeveer tegelijkertijd zijn opgenomen, en deze eigenlijk eerder klaar was dan willem, en dus de eerste Nederlandstalige geluidsfilm had kunnen zijn... echter om nationalitische gevoelens e.d. werd gewacht op willem van oranje, zodat die als eerste uitgebracht kon worden...die film was gemaakt om het zoveel jaren doodzijn ofzo van die goede man en het was het hele jaar al willem van oranjejaar... sounds like real fun...maargoed...die film kwam dus een maand eerder uit dan de jantjes en flopte bij zowel publiek en critici... de jantjes daarentegen was een enorm succes... en... ik vond het wel een leuke/interessante film

avatar van Drs. DAJA
Kon hier barweinig mee. Technisch gezien nogal troep en de film is, zoals hierboven al is gezegt, inderdaad zwaar oubollig. Natuurlijk heel erg goed dat de Nederlandse speelfilm vooruit werd geduwt en dat de makers van De Jantjes dit aandurfden maar voor mij wordt de Nederlandse fictiefilm pas echt interessant vanaf eind jaren '50 met mensen als Haanstra en Rademakers. De Jantjes kon me duidelijk niet bekoren.

Dick2008
Grote namen van destijds in deze film. Het beeld was wel te doen maar het geluid was toch wel matig, met heel wat ruis. Ongetwijfeld zal slijtage, mede door het succes van deze film ook wel een rol spelen.

Ben geen liefhebber van dit soort heel oude films en ook niet van Louis Davids, dus gewoon gekeken uit nieuwsgierigheid. Soms mooie beelden in deze film maar vaak toch ook een veelal rommelige, trage film met aanelkaar geplakte scènes. Het acteren is ook niet wat je noemt, al kan ik wel begrijpen dat zeker in die tijd, mensen het allemaal prachtig vonden. Filmhistorisch dan ook wel de moeite waard een keer gezien te hebben. Beetje hetzelfde verhaal als bij Bleeke Bet (1934) maar volgens mij was bij die het geluid toch beter. Heel bekende hits toen en veel later nog, van Heintje Davids met Sylvain Poons zijn natuurlijk "Draaien (altijd maar draaien)" alleen het wordt tamelijk flauw en overdadig neergezet en "Omdat ik zoveel van je hou" die maar heel kort wordt belicht. Een dramafilm afgewisseld met veel andere liedjes. 2.0.

avatar van Brix
Vandaag op TV te zien > NostagieNet > 20:30 uur en herhaling om 0:30 uur

Ik vind het zeker voor zijn hoge leeftijd best een aardige film, met mooie shots van Amsterdam en een leuk verhaaltje. Maar ik vraag me toch werkelijk af wat mensen in die tijd nou zo fantastisch vonden aan Fien de la Mar...... Haar acteren bezorgt me geen koude rillingen, haar zingen evenmin, en die maniertjes....... om te meppen. Of was het haar quasi-mondaine "wereldster"-uitstraling waar de (toen nog niet verwende) kijker voor viel? Ik vind het drie keer niks, de andere meiden in de film komen veel meer naturel over.

Een week gratis online te zien op Ximon

Aan alles is te zien dat de film gemaakt is in een tijd dat de Nederlandse film zelfs nog niet in de kinderschoenen stond. Het ziet er allemaal wat knullig is, maar het verhaal van “De Jantjes” blijft een onvervalst stuk Nederlandse volkscultuur en daaraan ontleent ook deze film zijn charme in weerwil van het nog al amateuristische camera- en acteerwerk. Bovendien wie kent niet de liedjes?
Als film allesbehalve een topper, maar als cultuurmonument een must voor iedere filmliefhebber.

Leuk tijdsbeeld, maar toch wel heel erg braaf en gedateerd.