Pygmalion (1937)

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Ludwig Berger
met Lily Bouwmeester, Johan de Meester en Emma Morel

De taalgeleerde professor Higgins heeft met zijn vriend kolonel Pickering een weddenschap afgesloten: door spraakoefeningen wil hij het platte Amsterdams van het bloemenmeisje Liesje Doeluttel in perfect Nederlands veranderen.

In 1937, twee jaar nadat zij haar laatste toneelrol had gespeeld, werd Lily Bouwmeester gevraagd auditie te doen voor de verfilming van Pygmalion van G.B. Shaw. Toen Ludwig Berger, de uit Duitsland afkomstige regisseur van de film, haar zag, wilde hij haar onmiddellijk voor de hoofdrol: 'U moet ik hebben', zei hij, 'U bent het helemaal' (Vogel (1987)). Hoewel haar man erop tegen was, accepteerde Bouwmeester de rol van 'Liesje Doeluttel', het volksmeisje dat door de inspanningen van professor Higgins - een rol van Johan de Meester - een echte societydame wordt. Pygmalion werd een overweldigend succes, niet in de laatste plaats door Lily Bouwmeester. 'Wanneer wij dan nog geen film productie hebben', schreef de gezaghebbende filmcriticus L.J. Jordaan, 'een film actrice hebben wij in ieder geval!' (Haagsche Post , 27-2-1937). Lily Bouwmeester werd overspoeld door fanmail en moest zelfs een secretaresse in dienst nemen om alle post te beantwoorden en foto's met handtekening te versturen. 'Ik vond het wel een beetje mal', zei ze hierover nuchter (NRC , 1954).

Lily Bouwmeesters gebrek aan sterallures bleek ook op andere wijze. Haar optreden in Pygmalion bleef in het buitenland niet onopgemerkt. Reeds een maand na de première kreeg zij van de Amerikaanse filmmaatschappij 'Paramount' een uniek aanbod voor een vijfjarig contract. Maar Lily Bouwmeester sloeg het af. Niet alleen weigerde haar man haar naar Hollywood te volgen, maar zij besefte tevens dat, terwijl ze in Nederland 'iemand' was, ze in de Verenigde Staten 'niemand' zou zijn. Bovendien deed de vaderlandse filmindustrie een dringend beroep op haar om te blijven: 'Ze zeiden hier je kunt ons dat niet aandoen, het gaat nu net zo goed' (Ockersen).

bron: Instituut voor Nederlandse Geschiedenis

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ooit op televisie gezien (een paar jaar terug) en toch een behoorlijk frisse film voor Nederland anno 1937. Soms ietwat toneelmatig, maar de opbouw en het tempo maken de film toch minder verouderd dan ik had vermoed. Aardig gedaan en heel goed kijkbaar.

avatar van mdj
mdj
Wim Kan heeft er nog een kleine rol in. Inderdaad niet zo'n verouderde film als je zou verwachten en leuk om te horen hoe het Nederlands wat woordenschat en vooral intonatie betreft, veranderd is (en zelfs vooroorlogs Gronings is nog even te horen!). Vermakelijk.

Prachtige film, zoo maken ze ze niet meer.
Toen Nederland nog een filmland was.

robertus65
Erg drukke en zelfs soms schreeuwerige film, gelukkig werd het allemaal wat beter in het tweede gedeelte, net zoals met Lily Bouwmeester, die een mooie rol speelde.

avatar van matthijs_013
Een van de beste voor-oorlogse (Nederlandse) films, dat is de titel die deze film regelmatig krijgt. Ik kan me er wel in vinden. Het is een ware klassieker met een geweldig verhaal. Lily Bouwmeester bewijst haar veelzijdigheid als actrice en speelt zowel overtuigend als meeslepend. Haar beste acteerprestatie tot nu toe.

Lily Bouwmeester is wat mij betreft één van de weinige Nederlandse filmactrices die de tand des tijds hebben weten te weerstaan. De rest is hopeloos uit de tijd geraakt. En persoonlijk krijg ik jeuk van 'diva' Fien de la Mar, een onuitstaanbaar kreng moet dat geweest zijn, met haar gemaakte naturel. Nee dan Lily.... spits, onderhuids komisch en losgekomen van dat zware, gewichtige uit die tijd.

avatar van Dutchfan
Ik vind deze Nederlandse filmversie van het bekende verhaal van G.B. Shaw, vrij zwak.

De acteurs zijn wel erg goed,alhoewel ik Lili Bouwmeester soms een beetje te veel van het goede vind.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Pygmalion - YouTube.