Willem van Oranje (1934)

Nederland
Drama / Biografie

geregisseerd door Jan Teunissen
met Cor Van der Lugt Melsert, Louise Kooiman en Cor Hermus

Het leven van prins Willem van Oranje (1533-1584) wordt vanaf zijn geboorte tot zijn gewelddadige dood in beeld gebracht. Daarbij gaat het nauwelijks om zijn privéleven. De nadruk ligt vooral op de staatsman, die de Staten van Holland van de Spaanse bezettingen de inquisitie wil bevrijden.

kappeuter (moderator)
Willem van Oranje is de eerste Nederlandse lange speelfilm met geluid.

Is hier niet (veel) later ook een mini-serie van gemaakt?

kappeuter (moderator)
In 1984 is een tiendelige tv-serie (AVRO/BRT/Veronica) gemaakt over Willem van Oranje met Jeroen Krabbé in de hoofdrol. Heeft verder niets te maken met deze film uit 1934.

avatar van Quentin
Film moet nog te krijgen zijn, heb laatst zeker voor 10 minuten aan fragmenten gezien ...

Volgens mij is de film een paar jaar geleden door C-sales uitgebracht (net als veel andere oude films).

Zag vandaag ook flink wat fragmenten in het stuk over Willem van Oranje voor de verkiezing van 'De Grootste Nederlander aller tijden'. Ben nu de serie nog eens aan het kijken. Blijft toch erg de moeite waard. Wil de film erg graag zien, de fragmenten zagen er ook best goed uit.

avatar van Quentin
Quido schreef:

Ik heb niets in release schema's of in winkels gezien

Op video bedoel ik he. Via www.mediaal.nl[/url] waren ze pas geleden nog te bestellen (maar of ze toen nog geleverd konden worden vraag ik me af). Daar zijn ze nu ook uit de databse verdwenen. Ik zag laatst op www.marktplaats.nl nog een advertentie waarin 5 van dit soort uitgaves aangeboden werden, maar de prijs vond ik toch iets te hoog (15 euro per film).

En deze uitgaves zijn maar in kleine (en selecte) oplages uitgebracht. Ik heb alleen de film 'Komedie om geld' kunnen bemachtigen voor een redelijke prijs (6 euro). En dan te bedenken dat alles er ook nog zeer goedkoop uitziet. Een volledig lichtgroene hoes met een slecht afgedrukt plaatje. De film zelf is wel van goede kwaliteit.

Waar komt die antieke poster vandaan ?
Iemand die me een grotere scan kan aanleveren ?

avatar van raymon
Ik hoop dat het filmmuseum de film toch is een keer uitbrengt op dvd, er komen heel wat klassiekers aan de aankkomende maanden dus ik hoop dat deze er ook bij komt te zitten. Idd het is en blijft een geweldige poster!

raymon schreef:
Ik hoop dat het filmmuseum de film toch is een keer uitbrengt op dvd
Staat in de planning voor 2008. Precieze datum nog niet bekend.

avatar van wolfmanrene
nu op dvd verschenen, o.a. bij nl store en cd plus te bestellen.
eancode is 8717496852038

avatar van raymon
Net gekocht bij de Free Record shop, en gaat morge weer terug..

Ik hoorde al dat de film niet goed was en dat toen al de pers en het publiek het niks vond. En uiteindelijk is dat helemaal waar. Laat ik maar beginnen met positieve punten. De sets, decors aan kleding en kostums zijn dik in orde en heel mooi. En heel leuk te zien dat alles is na gebouwd in ''Philiwood.''

De regisseur waarvan mij nooit meer wat hebben gehoord heeft een film gemaakt met allemaal losse deeltjes. Tegen het einde van de film vroeg ik me af, wat wil je nou vertellen. Er zijn genoeg elementen die deze film tot een topper hadden kunnen maken. Het acteer werk is oke, maar de film is gevulde met erg lange stille en nutteloze stukken film van bijvoorbeeld de Geuzen en de Intocht van Alva duurt bijna 2 minuten en is maar van een hoek gefilmd! Het camerawerk is niet geweldig maar komt helemaal niet uit de verf door de montage.

Vooral het begin in vreselijk. Een door stel hobby amateur schaal gebouwde replica van Dillenburg van Karton en stukjes mos! Dat was gewoon vreselijk om aan te zien. Terwijl het bedoelde shot heel goed is.
Of de knullige veldslagen van de Geuzen en Spanjaarden, heel grappig terwijl de plunderingen weer wel heel mooi zijn gebracht.

Leuk om een keer te zien, maar beter om de volgende dag weer terug te brengen!
Het enige mooie en enige rede waarom ik de film heb gekocht is het einde, de moord op Willem van Oranje;

''God heb medelij met dit arme, volk.....''
( en deze Speelfilm )

avatar van De Mees
raymon schreef:
De regisseur waarvan mij nooit meer wat hebben gehoord heeft

Denk dat dit de reden is.

robertus65
Totaal niks aan, zag er erg amateuristich uit. De film leek wel als los zand aan elkaar te zitten want het verhaal en personases komen totaal niet uit de verg. Zelfs de langdradige serie uit de jaren 80 was beter. Het einde was ook teleurstellend: de moord is niet te zien.

avatar van movie acteurs
Matig. De oubolligheid van deze film was dan wel te verwachten. Helaas is de film niet echt creatief en ook saai gemaakt. Kostuums zijn goed en de sets, het is dan wel niet in het prinsenhof zelf gefilmd maar het zag er niet slecht uit. Helaas is de rest heel matig. Acteurs kwamen wat mij betreft niet goed over. Af en toe is het zelfs best knullig. Het is inderdaad ook teleurstellend dat de moord van Balthasar Gerards op Willem niet te zien is. 2,0.