• 8.613.602 stemmen

Genre: Komedie / Romantiek

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Nicole van Kilsdonk

Met onder meer: Michiel Huisman, Johnny de Mol, Caro Lenssen

IMDb beoordeling: 5,9 (463)

Releasedatum: 6 oktober 2005

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Johan

JOHAN gaat over een gezin met 10 voetballende broers, allemaal vernoemd naar bekende Nederlandse voetballers. Dan wordt nummer 11 geboren en ze noemen hem: Johan. Er is echter een probleem: Johan houdt niet van voetballen, hij houdt van zingen en muziek. En hij houdt van zijn buurmeisje Evy, maar ook zijn broer Johnny heeft gevoelens voor haar. Terwijl de broers stuk voor stuk carrière maken bij de beste clubs van Nederland, jaagt Johan zijn droom achterna: zanger worden. Evy moet kiezen, wordt ze liever voetbalvrouw of gaat ze toch voor haar eerste liefde Johan?

gotti

Haha. Het begint echt een beetje treurig te worden kos.

Ja, het lijkt een complot. .

En toen de spits van 'NEK' naar Vitesse zou gaan wist ik zeker dat van Kilsdonk het op mij gemunt had. .

Overigens laat ik die ster aftrek maar zitten anders blijft er helemaal weinig over. Die hoofdpersoon was wel de meest irritante kneus ever die bovendien echt voor geen meter kon zingen (en dan ook nog eens en passant ons' Frank Boeijens mooiste nummer verneukt ) .

Wat ie met dat grietje moest was me ook een raadsel, dom oppervlakkig wicht.

PaulieWalnuts

Te standaard verhaal. Acteerprestaties lieten te wensen over (Johnny de Mol, hou toch op). Veel clichés.

avatar van Sannz

Sannz

Kan iemand uitleggen waarom tijdens die wedstrijden van Johnny de Mol hij de enige is zonder scheenbeschermers? Vedette?

avatar van DiKKe_OsCaR

DiKKe_OsCaR

Heb deze op tv gezien v/d week. Moet zeggen dat ik vaak wel van dergelijke films houd, en ook deze vond ik erg prettig kijken.

avatar van robertus65

robertus65

Weinig opzienbarend en erg ongeloofwaardig, allemaal erg onlogisch ook, neem nou de hoodrolspeler, die houd niet van voetbal maar wel van het mooie buurmeisje. Caro Lenssen was het einge lichtpuntje.

robertus65 schreef:

Ik vond het ook nogal een rukfilm, maar wat hier onlogisch aan is ontgaat me een beetje.

gotti

Ik zou het wel weten hoor...

avatar van Malick

Malick

Mijn eerste film van Nicole van Kilsdonk is een vrij oppervlakkige, formule film. Waarom in elke commerciële film Johhny de Mol te zien is weet ik niet. Wat ik wel weet is dat Michiel Huisman een gebrek heeft aan talent waardoor het gezang continue op de lachspieren werkten. Verder was het een kwestie van uitkijken want de film had op geen enkel gebied iets te bieden voor de kijker. Door dit soort films krijgt half Nederland een dergelijk hekel aan hun eigen vaderlandse films. Ooit eens een testpubliek losgelaten aan dit soort producten?

PaulieWalnuts

Hoe heet dat Franse nummer dat je een paar keer hoort?

Une Belle Histoire?

kos schreef:

Une Belle Histoire?

Nee, die is het volgens mij niet. Het is het liedje dat die gozer een paar keer meezingt.

avatar van R13

R13

stom.

ja dat is mijn mening, ik vond 'm echt stom!

Wat stom zeg...

avatar van losbandig

losbandig

Leuke film, simpel, eenvoudig maar kijkt lekker weg...

avatar van Jeauhan

Jeauhan

Ohw men, dat uitgerekend ik (hence the name) deze film nog niet gezien heb.

avatar van deTuinman

deTuinman

tja vermakelijke film, maar niet door de hoofdpersonages

avatar van Mug

Mug

PaulieWalnuts schreef:

Hoe heet dat Franse nummer dat je een paar keer hoort?

Venise van Julien Clerc.

avatar van Mug

Mug

...En Venise is dan ook een van de weinige hoogtepuntjes van de film. Een veelbelovend begin, maar tijdens de strafschoppenserie weet deze Nederlandse film net als onze vaderlandsche elftal het flink te verbruien.

Het belangrijkste Van Kilsdonk-element zit er in. Het gebruik van de muziek en bekende liedjes. In 'Ochtendzwemmers' was dat nog fris, hier is het behoorlijk halfbakken. Venise is dan nog leuk, maar als onze Johan verkondigt dat hij vanaf nu liedjes gaat zingen die Evy zullen achtervolgen, kun je niets anders dan in de lach schieten als de klassiekers als 'When the Lady Smiles' en 'Als Ze Er Niet Is' (ook nog eens op slechte wijze) worden ingezet.

De grap dat Johan eigenlijk ook de meest getalenteerde voetballer van de elf is, wordt dan wel geniaal uitgewerkt, en het is des te jammer dat dit maar mondjesmaat aan de beurt komt.

De finale, daar wil ik weinig woorden aan vuilmaken, regelrechte troep. Oftewel, een gestopte penalty. Jammer, net als de verschrikkelijke poster overigens, die uitstraalt alsof de film zich afspeelt op de witte stranden van Ibiza ipv Texel.

avatar van niethie

niethie

Nederlandse romkoms zijn me nooit goed bevallen en dat zullen ze waarschijnlijk ook nooit gaan doen ook, we hebben (op filmgebied) veel kwaliteiten, maar ze liggen niet bij dit soort films. Achteraf bleek het hier allemaal wel mee te vallen. Het plot (vooral met betrekking op dat elftal aan kinderen) is nogal ongeloofwaardig, maar de uitwerking was ditmaal niet zo knullig, bij momenten zelfs best sympathiek. De cast vol BN'ers (veelal ex soapsterren) wist het een keer niet voor me te verzieken en voor Lenssen heb ik nog steeds een zwak. Jammer alleen van die ietswat geforceerde finale.

2,5 sterren

avatar van Kjell_

Kjell_

Van Nederlandse bodem vindt ik dat er steeds meer goede speelfilms verschijnen en hier is Johan een voorbeeld van. Ik heb ooit de première van deze film bijgewoond en ik heb deze laatst ook op DVD aangeschaft en nog eens bekeken. Leuk komisch verhaal en erg leuk om eens te zien.

avatar van Erick_E

Erick_E

Nog nooit gezien en aangezien er vanavond niks op tv komt wordt dit mijn doelstelling.

avatar van MJP10

MJP10

zeker goede film dat hij in het goal staat en er gewoon mee kapt geweldig

3.5

avatar van Brooklyn

Brooklyn

Ik zat dit gisteren een stuk te kijken, wat is dit me een partij slecht zeg...

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ai, dit was niet best. Een flinterdun plot op basis van een personage - Eef - waarvan je alleen maar vanwege haar uiterlijk begrijpt waarom Johan op haar valt... verder is het een wispelturige muts. Daarnaast neemt het te vaak een loopje met de geloofwaardigheid. En wat is voetbal toch een vreselijke sport.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Pfoei... Het is dat de film luchtig en vlot is dat hij nog degelijk uit te zitten was maar het geheel is niet best. Veel kleine plotholes en een matige sounddesign (heeft vooral met de nasynchronisatie te maken) zorgen er voor dat dit al niet briljante verhaaltje me vrij weinig deed. Kijkt prima weg, maar om nou te zeggen dat Johan memorabel is...

avatar van Stephanovic

Stephanovic

Deze ook gezien op tv afgelopen week, maar als voetbalfan kun je deze film denk ik beter juist niet kijken wegens het wel hele onrealistische verhaaltje, kon er geen moment inkomen eigenlijk. Mooiste aan de film was Caro Lenssen, die een aardige rol neerzet. De Mol en de rest doen het ook leuk, maar ik kon gewoon geen moment in het verhaal komen.

avatar van DonPeliculón

DonPeliculón

Luchtig filmpje dat weinig echt fout doet maar vrijwel nergens goed wordt. Op bepaalde momenten zeker grappig, maar bovenal een vermakelijk wegkijkertje.

avatar van jippie2010

jippie2010

Wat een flauw en kinderachtig plot. Daar word ik niet enthousiast van.

Wat ik wel leuk vond was het verwarmende acteren van Huub Stapel,

en ik moet zeggen dat Michiel Huisman mij muzikaal verrast heeft.

Maar dat is niet genoeg voor een voldoende: *2,5

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Haha, om te janken. Er is werkelijk niks goed aan deze film. Flinterdun plot, hilarische uitwerking. Qua cast allemaal slecht, met Johnny de Mol als koploper. Werkelijk hoe verzin je zoiets als schrijver / regisseur. Elke halve zool ziet toch bij het lezen van zo'n scenario dat dit rechtstreeks in de prullenbak gedonderd moet worden? Het einde ook in de Arena. Dat kan echt niet. Snap er niks van. Snel vergeten deze meuk.

avatar van missl

missl

Naar aanleiding van Huismans Grote Doorbraak in Amerika, men daar zo vol lof op deze Grote Doorbraak wacht, heb ik deze film aangezet. Om te zien welk groot Nederlands talent het gaat maken in the States. Hij houdt niet van voetbal, onze Huisman, wel van muziek. En dat is een probleem want zijn hele familie houdt wel van voetbal, hij voelt zich niet thuis en wordt verliefd. Maar dan gaat al redelijk snel alles mis. Met een zoetsappige voice-over die alles 5 min eerder aankondigde en veel moeilijke blikken was dit geen aangename kennismaking met het nieuwe talent. Al is hij wel knap.

positieve dingen:

Blof in de soundtrack.

Michiel op zijn brommer met lang haar.