Publieke Werken (2015)

Nederland
Drama / Historisch

geregisseerd door Joram Lürsen
met Gijs Scholten van Aschat, Jacob Derwig en Rifka Lodeizen

1888: Een vioolbouwer, Vedder (Gijs Scholten van Aschat), moet het veld ruimen als zijn huisje, gelegen tegenover het net opgeleverde Centraal Station van Amsterdam, moet wijken voor het geplande Victoria Hotel. Zijn neef Anijs (Jacob Derwig), apotheker te Hoogeveen, heeft zich door ongeoorloofd medisch handelen in de nesten gewerkt en zoekt een uitweg, voor zichzelf en zijn vrouw Martha (Rifka Lodeizen), maar ook voor een groep arme turfstekers die hij een toekomst in Amerika belooft. Bevlogen - of is het hoogmoed? - beramen de twee een plan om het onderste uit de kan te halen. Met tragische gevolgen.

avatar van pvl63
Heel aardige Nederlandse film, vooral door de beelden die de tijd eind 19e eeuw goed weer geeft. Op het scenario is misschien het e.e.a. af te dingen zoals bij de punctie scene. De beide hoofdrolspelers Scholten van Aschat en Derwig spelen erg overtuigend.

avatar van pierre18
scorsese schreef:
De film speelt zich af in het Amsterdam van 1988.
Een eeuwtje eerder lijkt me.

avatar van 93.9
Puike Nederlandse film.
Eindelijk een waardig Nederlands historisch werk in de goede filmtraditie van weleer. Niet zo nep als bijvoorbeeld Nova Zembla met die opzichtige computerbeelden. Helemaal geslaagd is deze film helaas ook niet. Ik kon nauwelijks iets voelen bij de acteurs..

bombario schreef:
Prima Nederlandse film. Visueel mooi aangekleed en met name Gijs Scholten van Aschat overtuigt zeer. Het verhaal zelf wordt nergens memorabel en er zitten wat onwaarschijnlijkheden in het plot, maar al met al met veel plezier bekeken.

Precies ook mijn mening.

avatar van Ben de Hoog
Voor Nederlandse begrippen niet onaardig. Wel te veel gedramatiseerd. Waarom gaat die Gijs Scholten er nu als een zwerver uitzien in zijn strijd?

avatar van Flat Eric
Een mooi verhaal maar een beetje wankel uitgewerkt.

Er zaten af en toe wat niet ter zake doende scènes in maar de hele aankleding qua decors en kleding zag er erg mooi en verzorgd uit.
Prima geloofwaardig geacteerd en een genot om te kijken naar Amsterdam in 1888.
Als Amsterdammer zijnde nog nooit binnen geweest dus binnenkort ook maar eens een kijkje nemen ín het Victoria Hotel!

Wat een begin van de film, te achterlijk voor woorden. Draagt totaal niks bij aan de film, puur weer om te shockeren en totaal onrealistisch. Volgens mij doe je als vader er alles aan om dit te voorkomen, al kost het je je eigen leven. Goed laat ik niet te veel off topic gaan. Acteerwerk is redelijk alleen zie als geschiedkundige veel missers. Ik zou 4 sterren willen geven maar door het idiote begin en de missers geef ik 2 sterren.

avatar van Night's Watch
Zeer middelmatige film. Het acteerwerk en de beelden van Amsterdam in de 19e eeuw zijn prima maar het plot is ondermaats. De film laat mij helaas volledig koud, het plot wekt geen enkele sympathie op. Tweeënhalve ster voor Publieke Werken, een matige vijf.

avatar van Collins
Boeiend historisch drama van Nederlandse bodem. Het kan dus nog. Een goede Nederlandse film produceren is gelukkig nog steeds mogelijk.
Het verhaal is intrigerend. Heerlijk dramatisch ook. Hoewel de gebeurtenissen grotendeels fictief zijn, zijn de grotere kaders waarin het verhaal plaats vindt gebaseerd op feitelijkheden. Zo lagen bij de bouw van Hotel Victoria wel degelijk twee huizenbezitters dwars en zijn de erbarmelijke omstandigheden waaronder de turfstekers leefden niet overdreven. Die wetenschap geeft aan het verhaal een extra realistisch tintje mee.
De aankleding is imponerend. Het tijdsbeeld van eind 19e eeuw is prima vormgegeven. Met vooral veel dank aan de goed ogende CGI natuurlijk. Daarnaast ogen lokaties, interieurs en landschappelijk leven behoorlijk authentiek. Althans zo oogt het voor mij als niet-autoriteit met betrekking tot het leven in de 19e eeuw.
Acteerwerk in Nederlandse films haalt de kracht van een scenario vaak naar beneden waardoor het filmische eindresultaat vaak teleurstelt. Dat is hier niet het geval. Er wordt goed geacteerd. Echt een verademing vergeleken bij ander recent Nederlands werk.
Fijne dialogen ook. Mooi taalgebruik. Ouderwets en formeel. Toch goed begrijpelijk. Ik hou er wel van.
Goeie film.

avatar van Arri
Niet slecht. Ten eerste: respect voor het gebruik van VFX op zo'n grote schaal, zeker met zo'n beperkt budget. Zowel voor het aandurven om het zo groot in te zetten als de manier waarop het gebruikt is, nergens is VFX ingezet puur omdat het kan, maar overal om een verhaal te vertellen. Het verhaal is boeiend maar niet fantastisch, leuk om het verhaal achter het huisje te weten te komen.

avatar van Kahlo
Mooie verfilming van Rosenbooms historische roman, gebaseerd op onder meer de biografie van apotheker Anijs. De hoofdrolspelers zijn bezeten van hun idealen wat echter op een mislukking uitloopt. Heel tragisch maar ook ontroerend. Ik vond de acteurs bijzonder overtuigend.

Opzich wel een knappe film, zelfs het acteerwerk kon ermee door. Maar de film boeide me simpelweg gewoon nauwelijks en de manier waarop het verhaal verteld wordt is toch wel matig en rommelig.

Had hem al lang op mijn kijklijstje staan en vanavond was hij op tv, dus geen excuus meer. Ik heb genoten van deze film. Van de mooie settings, van het goede acteerwerk, van de voelbaar oplopende spanning. De scène aan het begin lijkt er met de haren bijgesleept maar is een wezenlijk onderdeel van het verhaal. Dit soort films zie ik graag.

avatar van E. de Schrijver
Afgrijselijk slecht acteerwerk. Ook van Gijs Scholten van Asschat. Zal aan de regisseur liggen. En wat een knullige decors. Stadsscenes zijn op twintig vierkante meter opgenomen. Alles op de achtergrond is geschilderd.

avatar van hdehoon
Sj.jansen83 schreef:

Ik kan me jouw opmerking over de openingsscene wel voorstellen, ik had hetzelfde gevoel. In het boek komt dit ook helemaal niet voor op deze manier, dus inderdaad door scenarioschrijver verzonnen om te shockeren. Je blijft daardoor ook de hele film zitten met een onbevredigd gevoel: laat die familie dat er zo bij zitten? Er wordt bij wijze van spreken niet eens een veldwachter bij gehaald. Hoe kan die dochter nog respect hebben voor haar vader? Dat laat de film allemaal in het midden.
Verder was het een keurige boekverfilming, visueel zag het er goed uit en qua acteren heel behoorlijk niveau. Maar het blijft moeilijk je in te leven in het toch tamelijk gekunsteld verhaal.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel bekende acteurs Gijs Scholten van Aschat en Jacob Derwig...
Ook een bekende actrice Rifka Lodeizen...
Mooi ouderwetse opname en huizen/treinen...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Ik heb de film afgekeken in de hoop dat het nog spannend ging worden maar binnen een half uur is het plot wel duidelijk. Acteerwerk was ook niet denderend.