Meningen
Hier kun je zien welke berichten gotti als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Da Hong Deng Long Gao Gao Gua (1991)
Alternatieve titel: Raise the Red Lantern
Had d'r meer van verwacht. Wel erg mooie beelden, maar na een uur of wat had ik het wel gezien met de haat, de intriges en de verdenkingen. Wellicht moet ik maar eens wat later werk van deze regisseur gaan kijken, want na The Road Home kon ook deze film me niet echt overtuigen. 3*
Da Vinci Code, The (2006)
Ondanks het zeer matige boek toch maar gaan zien. Gelukkig niet zo slecht als ik gedacht had, maar toch blijft het allemaal maar een matige bedoeling. Veek te uitleggerig (het grote probleem van het boek; ellelange pagina's waar over een specifiek iets uitgeweid wordt), gebrek aan chemie tussen Hanks (die sowieso weer met verstand op nul acteert en z'n standaard Hank's smoeltje opzet). En wat een traagheid aan het eind (ook storend in het boek), had allemaal wel wat vlotter gemogen (en ze konden het niet laten om ook het einde nog eventje haarfijn uit te leggen, alsof een stel randdebielen naar de film moeten kijken...
2*
Dagen zonder Lief (2007)
Geweldige film. Blijft altijd uitermate boeiend; mensen die langzamerhand uit elkaar zijn gegroeid, zonder dat iemand eigenlijk weet waar het nou precies fout is gegaan. Sterk script, dat naar het einde toe alleen maar sterker wordt. Schitterend laatste deel in Frankrijk. Geweldige cast ook.
Mooie muziek. Geinig om zowel Felix als Lasgo weer terug te horen en ze ook in een andere vorm te horen. Beiden werken uitstekend binnen de film. Oude tijden vervliegen, nieuwe tijden komen. Mooi, mooi, mooi.
4,5*
Daisy Miller (1974)
Een draak van een film. Vanaf de eerste minuut stoorde ik me verschrikkelijk aan het belabberde acteerwerk (Shepard was idd erg slecht), van vrijwel de gehele cast. Ook inhoudelijk stelt de film geen fluit voor (het is een standaard relatieverhaaltje) en ik vroeg me aan het eind ook echt af waar ik die anderhalf uur naar gekeken had. Inhoudsloos geneuzel... 1*
Dak Mo Mai Sing (2001)
Alternatieve titel: The Accidental Spy
Ik ben ook zeker geen fan van Jackie Chan. Vind bijna al zijn films gewoon te flauw voor woorden. Vooral door zijn vele gevechten (waar het toch vooral om gaat) vind ik de film erg veel (té veel) realisme verliezen (voorzover je dat in zo'n verhaaltje kan vinden). 1*
Dakota (1974)
Eén van de weinige films waarin eigenlijk geen bal gebeurd, maar toch wel interessant is.
2,5*
Dan in Real Life (2007)
There's some rightness in our wrongness
Hedges does it again. We wisten al dat het een uitmuntend verhalen verteller was, afgaande op What's Eating Gilbert Grape (nog steeds één van de beste films van de jaren '90 - zo niet dé beste), met Pieces of April liet hij zien dat een plek op de regisseurstoel hem ook niet misstond.
En met Dan in Real Life overteft hij zelf deze Pieces of April. Opnieuw laat hij hier zien het verhalen vertellen niet verleerd te zijn. Pijnlijk grappig en ontroerend echt schetst hij in anderhalf uur het relaas van een familie rondom een beeldschone vrouw. Carrell laat zien dat hij buiten alle rotzooi waar hij in zit toch een geweldig acteur is, zoals hij ook al eerder in Little Miss Sunshine. In combinatie met Binoche zorgt dit vol échte scènes waar de strubbelingen, de hartstocht en de verlangens op je netvlies gebrand zullen zijn.
Helaas kent de film zo nu en dan wat schoonheidsfoutjes en worden er naar het einde toe net wat te makkelijke keuze's gemaakt, maar dit doet niet af van het feit dat Dan in Real Life bij vlagen het niveau van What's Eating Gilbert Grape haalt, verhaal-wise. Want een schitterend verhaal vertellen, dat kan Peter Hedges als de beste...
4,5*
Gaat dat zien!!!
Dance of the Dead (2005)
Alternatieve titel: Masters of Horror: Dance of the Dead
Een aardig idee, maar te kort en te weinig interessant uitgewerkt.
Dangerous Lives of Altar Boys, The (2002)
Heerlijke film. Geweldige afwisseling tussen de comic verhalen en de gewone verhalen; het verhaal was wellicht een tikkeltje te mager, om het echt heel goed te laten zijn. Nu 4*...
Dans, Grozny Dans (2003)
Alternatieve titel: The Damned and the Sacred
Boeiende docu, maar imho veel te kort om een beetje een beeld te krijgen van de gebeurtenissen rond de dansgroep. Er had van mij veel uitgebreider vertelde mogen worden over beide verhaallijnen; diegene in Tsjetenië en die van de rondreizende dansgroep. Jammer, want wat ik zag leek me erg boeiend, maar door dit weinige materiaal voldeed hij dus jammer genoeg niet aan mijn (wellicht te hoge?) eisen... 2,5*
Ik zie nu trouwens dat de film wel 75 minuten duurt. Het leek mij allemaal zo snel voorbij gaan…
Dansmariekes (2004)
Een heerlijke schets van dorpse kneuterigheid en kleinburgelijkheid. Uitermate herkenbaar.
Dit was dus ook de docu die ik aanprees bij de HKU terwijl, zonder dat ik het wist, die maakster tegenover me zat. Erg lollig.
Darjeeling Limited, The (2007)
Ietwat tegenvallend. Het korte "part 1" filmpje is achteraf gezien misschien nog wel leuker, dan de film zelf, mede door de scherpe dialogen, die op veel momenten voor een grote glimlach zorgen.
De film zelf begint heel leuk met Murray die met gevaar voor eigen leven in een taxi zit, maar helaas wordt deze absurdistische toon (die we onderhand wel van Anderson en consorten gewend zijn) niet voldoende doorgezet. Enkele van zulk soort grappen werken wel, maar na verloop van tijd wordt een beetje gezapig, gaat het wat trekken en pak weg de laatste vijfentwintig minuten is het gewoon niet heel boeiend meer. Het einde is zelfs wat flauw en zwakjes. Jammer dat Anderson in The Darjeeling Unlimited niet dezelfde soort humor als zijn vorige films heeft gestopt; nu is het niet alleen meer een drama, dit wordt het na verloop van tijd ook om naar te kijken helaas....
2,5*
Dark Blue (2002)
Alternatieve titel: The Plague Season
Russel is het nog niet verleerd, alhoewel dit met coolness op de automatische piloot gespeeld wordt en hij hier en daar een beetje uit de bocht vliegt. En daarnaast is het geheel net wat te voorspelbaar om boven het maaiveld uit te steken.
3*
Dark Knight Rises, The (2012)
Alternatieve titel: T.D.K.R.
Waardige afsluiter van de 'trilogie', die ondanks enkele schoonheidsfoutjes opnieuw overtuigd. Nolan is op dit moment de beste in zijn genre, zoveel is duidelijk.
Dark Knight, The (2008)
Mhja. Is dit het nou? was mijn eerste reactie toen The Dark Knight in beeld kwam aan het einde. Maar na al die lovende verhalen kon ie eigenlijk alleen maar tegenvallen en dat terwijl ik me er niet eens écht op verheugd had.
Een enorm groot manco aan de film is dat je nauwelijks met wat voor personage dan ook meeleeft. Batman doet het één en ander zonder dat je écht weet wat ie nou wil of denkt, Harvey Dent is een zoutloos karakter die een totaal ongeloofwaardige ommezwaai maakt en daarbij aan het einde nog voor de grootste tenenkrommende symboliek van het jaar zorgt. Het deed me ook geen zak dat het meisje eraan ging. Dit had deels ook te maken met het feit dat je eigenlijk wacht totdat ze weer om de hoek komt kijken, net als het eerder bij Oldman's personage gebeuren. De schuld van Nolan en co. die met dit trucje de mensen op een verkeerde manier op het verkeerde been zetten.
En dan de Joker. Als groot fan van Nicholsen is er eigenlijk maar één joker, dus ik was nogal huiverig. Maar na alle lovende woorden over Ledger toch stiekem wel benieuwd. Maar het is al een beetje wat ik vreesde; het LPP-effect. Hij is dood, dús vinden veel mensen hem autmatisch goed. Daarbij vallen veel mensen natuurlijk voor de leuke en koddige maniertjes die hij heeft, maar ze werken lang niet altijd helaas. Het beste is hij nog in de één op één scenes in de overhoringsruimte, maar vaak genoeg schmiert hij zichzelf net over het randje.
Daarbij komt natuurlijk ook nog dat het personage van de Joker eigenlijk totaal geen match is voor Batman. De Joker heeft totaal niets te verliezen; Batman wel. Hierdoor kan eigenlijk alleen Batman iets verliezen, waardoor er eigenlijk geen conflict is tussen Batman en de Joker, maar meer een innerlijk conflict bij Batman zelf.
Verhaaltechnisch gezien had er ook wel het één en ander uitgekund. Die ontvoering van die Lau-gast had ook in twee minuten verteld kunnen worden, in plaats van de 20 tot 30 die het nu in beslag neemt. TDK kent nog wel meer van die "leuke actie, maar weinig behulpzaam voor de snelheid van de film" scènes.
Is er dan niets goed aan TDK? Tuurlijk wel. Ledger is bij vlagen heel goed, net als Bale. De actie scenes zijn fenomenaal, mede door het geweldige camerawerk. Fijne muziek ook.
Alleen niet zó goed als iedereen de laatste tijd beweert.
3* en dan ben ik erg zuinig...
Darkman (1990)
Heerlijk over the top, een uitstekende Neeson en een ietwat simpel, maar orgineel wraakverhaaltje in de totaal gedateerde, maar desalniettemin geweldige visuele film van Raimi. Voorlopig 3,5*
David and Lisa (1998)
Matig tv filmpje. Aardig acteerwerk. Niet bijzonder. 2* (orgineel lijkt me leuker. Is volgens mij wel een klasieker)
Dawn of the Dead (2004)
Indrukwekkend. Het niveau van het origineel wordt niet gehaald, maar ik zat toch de hele tijd op het puntje van m'n stoel (ik lag eigenlijk op het puntje van m'n bed, maar dan klopt de uitdrukkingn iet meer). Bijna alleen maar non-stop beschietingen, ontploffende hoofden en half aangevreten zombies. 4*
Day after Tomorrow, The (2004)
Leuk en interessant uitgangspunt (of het werkelijk kan of niet, doet d'r niet zo toe), maar helaas komt de film om in 'het' Amerikaanse sentiment, zoals we in zulke films meestal wel gewend zijn, zodat het niet compleet aan mijn verwachtingen voldeed.
Day of the Dead (1985)
Minder dan deel 1 en zeker minder dan deel 2. Over het algemeen best ok, maar het is meer een slappe herhaling van vooral het tweede deel, dan (weer) een heel vernieuwende zombiefilm. 3*
Day of the Jackal, The (1973)
Vaag eens gehoord van de film en gelukkig heb ik hem dus ook een week of wat geleden opgenomen.
Een verrassend goed verhaal, die zoals al eerder gemeld werd helaas op een sisser afloopt. Jammer, maar toch 3,5* voor het geweldige sfeertje in de film.
Day of the Triffids, The (1963)
Alternatieve titel: Invasion of the Triffids
De scènes met de planten op wieltjes zijn zo slecht, dat je er gewoon om moet lachen. Het verhaal vond ik wel leuk opgezet, maar kan iemand me uitleggen wat die twee verhalen in vredesnaam met elkaar te maken hebben (ze krijgen allebei met die planten te maken, maar meer ook niet), want die twee verhalen komen als ik het goed heb nergens bij elkaar.
Ik geef 2,5* en dit komt mede door het leuke en orginele verhaaltje.
Days of Heaven (1978)
Had meer verwacht van deze Malick film. De film zit vol met schitterende plaatjes, maar helaas kom je alleen daarmee niet zo heel ver.
Het verhaal vond ik veel te afstandelijk; het deed me erg weinig. De cast doet allemaal wel erg zijn best, maar voor mij werktte deze film niet echt.
3*
Dazed and Confused (1993)
Ook deze is weer erg leuk. Ben nog geen Linklater tegengekomen die me tegenviel. 4*
De Rouille et d'Os (2012)
Alternatieve titel: Rust and Bone
Fantastisch. Komt als een mokerslag binnen. Schoenaerts en Cottilard zijn geweldig, mooi gedraaid en goed geregisseerd.
4,5*
Dead in Tombstone (2013)
Niet heel fantastisch, maar Reine weet er een redelijk spektakel van te maken. Beetje van dik hout af en toe, maar het is Roel vergeven.
Dead Man's Shoes (2004)
Verontrustend en absurd. Dead Man's Shoes weet op vele manieren niet in de standaard clichés te vallen, waar een wraakfilm als deze al snel verdoemt is om op terug te vallen.
Aan het begin heeft de absurde humor de overhand (die knakker die opeens met dat gasmasker op de stoep staat, elk van dat tuig had zo'n duerbeltelefoon, ook als ze twee meter van de deur af zaten en natuurlijk dat stelletje losers in die eend...) in combinatie met de bizarre dialogen.
Dat je van tel 1 al weet wie de moordenaar is, haalt wellicht wel wat van de spanning weg (als dat al nodig is in deze film), maar het Calvaire-achtige sfeertje (kleine stukken in scènes deden me erg denken aan dat café-volk uit Calvaire) draagt ontzettend bij aan de vreemde sfeer. Uiteindelijk is het jammer dat het verhaaltje vrij dun blijkt te zijn, maar op de één of andere manier beklijven de scènes buiten de flashbacks om wel.
De tripscènes vond ik daarin één van de sterkste. Geen visueel geflip a la Trainspotting of Fear and Loathing, maar dit keer wordt het een keer auditief opgelost. Werkt erg goed, als je geen idee hebt of het nou score, of vervormd source geluid is.
Absurd en verontrustend zoals ik al zei; een film die nog dagen door m'n hoofd zal blijven spoken.
Dead Men Don't Wear Plaid (1982)
Zoals gezegd is Dead Men Don't Wear Plaid heel erg leuk qua sfeer. Helaas is het verhaal zo flinterdun en voel je gewoon dat er nodeloos scenes tussen zijn 'geplakt'. Hierdoor rakt langzaam maaer zeker het magische effect van de film weg. De enorm flauwe komedie momenten verstoren dit ook helaas. Had wat mij betreft totaal niet gehoeven.
2,5*
Dead or Alive: Final (2002)
Alternatieve titel: Dead or Alive 3
De beste van de drie. Ook dit deel heeft enkele mankementen (kan me niet voorstellen dat de aarde er zou uitziet in 23ennogwat en men heeft daar schijnbaar ook nog benzine). Maar als je je over deze dingen heen kan zetten is het best een goed filmpje. Miike weet (eindelijk) eens bijna de gehele speelduur (al was het maar een kleine anderhalf uura) te boeien, iets wat ik bij zijn films nog maar zelden meegemaakt heb.
De beste van de drie, wat mij betreft.
Dead or Alive: Hanzaisha (1999)
Alternatieve titel: Dead or Alive
Een retesnel begin (in positieve zin) en een zeer geestige eindscène. Daar tussen zit, op een enkele scène na, oninteressant gewauwel en Miikeiaanse absurditeiten (die mij maar enkel wisten te bekoren).