Darkman (1990)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Sam Raimi
met Liam Neeson, Frances McDormand en Larry Drake

Peyton Westlake is een wetenschapper die een manier ontdekt om synthetische huid te produceren. Dit blijkt een revolutionaire uitvinding te zijn, maar het probleem is dat je de huid maar 100 minuten kan gebruiken en deze niet bloot gesteld mag worden aan licht. Als gangsters Peyton aanvallen, raakt zijn huid vreselijk verbrand. Peyton is uit op wraak en gaat voortaan door het leven als Darkman.

Toch wel een aardige Actie / Sciencefiction film die er visueel best fraai uitzag. Zeker voor die tijd en het verbaasde me dan ook dat de film uit 1990 komt. Het is best een lange tijd geleden dat ik deze film voor het laatst gezien heb en eigenlijk wordt het weer eens tijd om hem te herzien. Het verhaal is best aardig en ook wel boeiend en er zit ook best veel (spectaculaire) actie in. De film is eigenlijk wat aan de korte kant maar dat komt deze film eigenlijk alleen maar ten goede want zodoende verveelt hij eigenlijk nergens en blijft de vaart hoog. De cast doet het best goed en dan natuurlijk vooral Liam Neeson en Larry Drake. De laatste zet natuurlijk op een heerlijke manier de slechterik weer. Wel jammer dat deze film een echte babe mist want Frances McDormand is dat natuurlijk niet terwijl ze wel best een goede en leuke actrice is.

avatar van Edie
Oef, had ik deze film op 4* staan? Even een herziening, als kind was ik best wel onder de indruk van deze film, vooral door de beelden waar de verminking goed tezien is. Nu viel me op hoe weinig er eigenlijk maar te zien is en hoe slecht de effecten af en toe zijn (zoals wanneer Darkman aan de helicopter hangt). Andere sfx zien er dan weer best ok uit. Het is niet een hele slechte film, maar wel een verlaging naar 3*

Film Pegasus (moderator)
Sam Raimi is verre van een goeie regisseur. Hij had geweldige ideeën met de Evil Dead reeks die uitgroeide tot een cultserie. De man was ongelimiteerd in z'n fantasie en zette die humor ook centraal. Het moest niet zo serieus gaan. Later waagde hij zich meer commercieel en zat toen met veel films gevangen tussen de creativiteit van een cultfilm en het entertainmentgehalte van een blockbuster. En als je ergens tussen loopt is de kans ook groot dat je niets raakt. Darkman heeft het probleem dat de Spider-Man films hebben en films als the Quick and the Dead of Drag me to hell. Ze zijn te kitscherig en te speels voor een goeie blockbuster die je als volwassenen nog kan smaken en te braaf en geforceerd om er een aparte cultfilm van te maken.

Het idee is leuk, een ode aan de horror uit de jaren '30 met freaks als The Mummy, Frankenstein of The Elephant Man gemixt in een superheld stijl The Shadow en Batman. De vijanden zijn stripfiguurtjes, maar wederom te braaf om echt kleurrijk op te vallen. De grootste fout is dan ook nog eens om Danny Elfman als componist te nemen, waardoor het vergelijk met een Batman nog groter wordt.

Om toch positief te blijven is het idee geweldig eigenlijk. Darkman die de gezichten van z'n vijanden digitiaal afprint om hen zo te verschalken. Een concept dat later wel eens meer in films gebruikt wordt, maar hier meer centraal staat. Films als Face/Off laten zien dat met de juiste regisseur en effecten dit best wel mooi kan uitdraaien. Net als bij de Spider-Man franchise verdient Darkman ooit een reboot door een sterkere regisseur.

Film Pegasus schreef:

Vreemd dat Raimi nu opeens wordt ingeschaald als zeer matige regisseur door sommigen. Bovendien zijn de Evil Dead films (vooral 1 en 2) naast leuke cult, ook gewoon echt goed geregisseerd.

Film Pegasus (moderator)
Bwa, plots zou ik het niet noemen. Naast de Evil Dead reeks is The Gift de enige film van hem die bij mij boven de 2.5* scoort...

Dat zijn natuurlijk wel al 4 films (ben dus benieuwd hoeveel je er in totaal zag). En A Simple Plan is toch ook gewoon een goede film? Verder vind ik Drag me to Hell, Darkman en the Quick and the Dead erg vermakelijk (en in elk geval niet slecht gemaakt of zo).

Film Pegasus (moderator)
Evil Dead (4*) en Army of Darkness (3.5*) scoren zoals gezegd niet zo slecht. Evil Dead II heb ik nog niet gezien (of misschien in een te ver verleden om deftig te kunnen beoordelen). Verder heb ik deze nog gezien van Sam Raimi:

Darkman: 2.0*
The quick and the dead: 2.5*
For love of the game: 2.5*
The gift: 3.5* (zoals gezegd is dit de enige film die wat hoger scoort)
Spider-Man: 2.5*
Spider-Man 2: 2.5*
Spider-Man 3: 2.0*
Drag me to hell: 2.5*

A simple plan nog niet gezien, er is dus nog hoop voor Raimi.

avatar van Insignificance
Als je een verhaaltje hebt dat nergens op slaat, kan je ook maar beter een sfeertje creëren dat nergens op slaat. En daar slaagt Raimi wonderwel in met een cast die overdreven, melodramatisch en quasi stoer te werk gaat. Al vanaf de opening, een lompe introductie van de bad guy van dienst. Overigens de enige die ik me nog kon herinneren van deze superheldenvariant. Indringende kop kennelijk. Liam Neeson daarentegen was blijkbaar toen ook al een zoutzak.

Al is dat binnen deze setting niet zo'n probleem. Elfman's score blijft maar tetteren en Raimi geeft er met enige regelmaat een flinke snok aan, waardoor alle nonsens van het vitale en flamboyante soort is. Maakt het allemaal gemakkelijk verteerbaar en dan is iets als die adrenaline effectjes weliswaar gammel, maar stiekem toch ook wel leuk. De helikopterrace is dat sowieso en dit filmpje is voor anderhalf uur ratelende onzin ook nog altijd best te doen.

avatar van tattoobob
leuke klassieker!!

Drakerig.

Niet dat geloofwaarheid noodzakelijk een criterium is bij een film als deze, maar Neeson die doormiddel van een rubberen velletje ineens "andere mensen imiteert" kwam mij vooral erg lui over. In het begin is het één of ander enorm gedrocht, maar als hij z'n maskertje opzet zit alles meteen weer strak, inclusief pruikje. Stemmen en maniertjes doet hij ook perfect, naast professor ook een meester acteur waarschijnlijk.

Het had allemaal niet zo erg geweest ware het niet dat de film in één of ander lelijk late 80s actiefilmpje vermaakt zit. Domme bad guys, brakke actiescenes, vaak énorm lelijke effecten (ook de zelfbewust lelijke effecten zijn slecht trouwens) en een romance met McDormand (wat een miscast) die zwaar in de weg zit.

Mnee, Raimi zal mijn regisseur nooit worden denk ik. Hoewel z'n films vaak de potentie hebben om leuke en over-the-top wegkijkertjes te zijn is het Raimi's gebrek aan regisseurskwaliteiten die ze de nek omwringen.

avatar van wilofski
Ik weet eigenlijk niet goed waarom ik deze film nog 2* geef.

Hij is vrij tot extreem slecht geacteerd en de special effects trekken nergens op.
Het plot op zich is best tof maar is inspiratieloos uitgevoerd, oké: met maskers u vijanden naspelen. Maar voor zover ik weet was er nog altijd geen manier om zijn postuur te veranderen?
Als laatste was de actie ook vrij lauw en echt super ongeloofwaardig. Neem nu het begin "hé jongens, moet je dat nu zien: die mafkees haalt gewoon een machinegeweer uit zijn poot. Laten we gezellig samen kijken hoe hij ons afknalt en zeker niet terug schieten!"
Ik verschoot ook even toen ze die hangaar binnen marcheerden, ik dacht even dat er een musical op komst was.

Toch ergens tussenin moet ik mij geamuseerd hebben maar ik kan me absoluut niet herinneren waar.

avatar van D-ark
Cult eerste klasse

Tjah de opening credits die door alle logos van universal gaat maakt al een goed punt, Sam Raimi's darkman is niet erg 1990 maar veel meer 1930-1940. De jaren 30-40 waar prachtige decor kouwende revenge films werden gemaakt en serials over alles reddende goeierikken die soms een stuk minder kindvriendelijk eruit zagen als Batman. De pompende score doet ook vooral denken aan deze serials die vaak voor films zelf werden gedraaid en oude film noirs(de cut van de explosie naar de begrafenis is erg jaren 40 in de Welles manier. Touch of evil zit er vol mee..

Darkman heeft een giga budget vergeleken met de (eerste twee) Evil dead en valt eigenlijk niet te vergelijken, de humor is er wel maar zit erg veel in dubbele lagen en de film word vooral gedreven door een simpel wraak plot dat in de eerste 30 minuten prima word opgebouwd. Daarna gaat Raimi los op darkman.

Darkman is een superhelden film die niet bepaald pro-Amerikaans of heldhaftig is. De held is een 'normale bioloog' die bezig is met een belangrijke uitvinding en door toe doen van andere veranderd in een 'naar wezen' dat alleen maar een gedachten heeft: wraak. Dit word meteen duidelijk wanneer hij ontwaakt en na een licht dramatische scene op zijn wraakpad gaat.

Daar gaat Raimi een pad op wat veel mensen het verkeerde keelgat inschiet, Darkman is nergens een subtiele of spanning opgebouwde film maar na de opbouw word het meer een lange en soms nare treinrit die je eerder ongemakkelijk maakt dan het een belangrijke goed tegen kwaad strijd is.

Tuurlijk is er wel spraken van een goed en kwaad maar de acties van Darkman en de motivatie zijn ook niet loep zuiver. Een medisch gecreëerde 'superheld' die zoals ik al eerder zei alleen opzoek is naar wraak voor de mensen die hem zijn verminkingen hebben aangedaan.

Toch blijft er nog een graantje menselijkheid hangen tussen de relatie van Peyton en Julie. De scenes zitten soms tegen het sentimentele aan maar vooral de kermis scene geeft een mooi beeld van hoe langzaam Peyton zijn geestelijke welzijn verliest maar toch probeert vol te houden.

Wat ik hierboven leest is dat veel mensen er tegen opzien dat Darkman niet echt een plot heeft, dit klopt het is een simpel verhaal dat toch perfect vormgegeven word door Raimi. De cut in and fade outs die gebruikt worden laten duidelijk zien dat Raimi net als Disney's jammer genoeg gigantisch geflopte The Rocketeer zich vooral laat beïnvloeden door oude revenge films/serials en film noirs. De kale aankleding van de film, de stofwolk en donkerheid die over veel van de scenes hangt en vooral het gebrek aan veel zinnig dialoog zorgt ervoor dat de film soms wat clownish kan aanvoelen voor mensen. Als je tegen wat kitsch kan zit je wel goed met darkman.

Wat ik vooral in Darkman zie is een prachtig gemaakte ode aan de de jaren 30-40 revenge films en comics die nogal extreem naar en hatelijk kan zijn op sommige mensen. Je moet er vooral niet een te diepe gedachte erin zoeken. Raimi maakte hier een behoorlijke gok na de horror(-komedie) van de Evil Dead maar het pakt verrassend goed uit.

avatar van tattoobob
D-ark schreef:
Cult eerste klasse

Tjah de opening credits die door alle logos van universal gaat maakt al een goed punt, Sam Rasmi's darkman is niet erg 1990 maar veel meer 1930-1940. De jaren 30-40 waar prachtige decor kouwende revenge films werden gemaakt en serials over alles reddende goeierikken die soms een stuk minder kindvriendelijk eruit zagen als Batman. De pompende score doet ook vooral denken aan deze serials die vaak voor films zelf werden gedraaid en oude film noirs(de cut van de explosie naar de begrafenis is erg jaren 40 in de Welles manier. Touch of evil zit er vol mee..

Darkman heeft een giga budget vergeleken met de (eerste twee) Evil dead en valt eigenlijk niet te vergelijken, de humor is er wel maar zit erg veel in dubbele lagen en de film word vooral gedreven door een simpel wraak plot dat in de eerste 30 minuten prima word opgebouwd. Daarna gaat Rasmi los op darkman.

Daar gaat Rasmi een pad op wat veel mensen het verkeerde keelgat inschiet, Darkman is nergens een subtiele of spanning opgebouwde film maar na de opbouw word het meer een lange en soms nare treinrit die je eerder ongemakkelijk maakt dan het een belangrijke goed tegen kwaad strijd is.

Wat ik hierboven leest is dat veel mensen er tegen opzien dat Darkman niet echt een plot heeft, dit klopt het is een simpel verhaal dat toch perfect vormgegeven word door Rasmi. De cut in and fade outs die gebruikt worden laten duidelijk zien dat Rasmi net als Disney's jammer genoeg gigantisch geflopte The Rocketeer zich vooral laat beïnvloeden door oude revenge films/serials en film noirs. De kale aankleding van de film, de stofwolk en donkerheid die over veel van de scenes hangt en vooral het gebrek aan veel zinnig dialoog zorgt ervoor dat de film soms wat clownish kan aanvoelen voor mensen. Als je tegen wat kitsch kan zit je wel goed met darkman.

Wat ik vooral in Darkman zie is een prachtig gemaakte ode aan de de jaren 30-40 revenge films en comics die nogal extreem naar en hatelijk kan zijn op sommige mensen. Je moet er vooral niet een te diepe gedachte erin zoeken. Rasmi maakte hier een behoorlijke gok na de horror(-komedie) van de Evil Dead maar het pakt verrassend goed uit.

Je bedoelt Raimi?

avatar van D-ark
tattoobob schreef:

Je bedoelt Raimi?

Oeh lelijk schoonheids foutje, maar snel aangepast. Bedankt voor de heads up

avatar van Filmkriebel
Aparte superheldenfilm waarbij het komedie-genre nooit ver zit. Ook een leuke film wat de rolinvulling betreft. Zowel Drake als die kale gangster spelen twee personages wanneer Darkman hun identiteit overneemt. Dit soort dingen vind ik altijd best leuk. Sowieso is Darkman een interessante held, die voortdurend in strijd is met zijn toegenomen impulsiviteit. Ook de scène op de kermis met de roze olifant was grappig gebracht. De special effects zijn nogal gedateerd, toch blijft het een film met een goede flow en enkele sterke scènes (de helicopterscène). Een goed cijfer is dan ook op zijn plaats.

Deze productie oogt vandaag de dag niet meer van deze tijd (modern). De regisseur maakte bij deze combinatie van horror, actie en idiote humor, gebruik van tegenovergestelde stijlen en het duistere superheldenstripverhaal over het (in feite) niet begrepen "monster" wist vooral te onderhouden door de heftige actiescènes en de speciale effecten. Doodzonde trouwens van het onnozel bedachte einde. Het camerawerk was mooi en Liam Neeson speelde kalm en stemmig.

avatar van baspls
"Take the fucking elephant!"

Wetenschapper Peyton Westlake doet onderzoek naar synthetische huid en is erg dicht bij een doorbraak. Het is hem gelukt om een huid te maken die 99 minuten vast blijft. Als zijn vriendin echter een memo vind die bewijst dat haar baas mensen heeft omgekocht voor de crimineel Robert G. Durant, haalt diens bende zijn hele laboratorium overhoop en laat Peyton gewond achter als het explodeert. In een speciale brandwondenkliniek worden zijn zenuwen geblokkeerd waardoor hij geen pijn meer kan voelen. Dit zorgt er echter wel voor dat hij een enorme adrenaline toevoer heeft en last heeft van woede-aanvallen. De zwaar misvormde Peyton ontsnapt uit de kliniek en bouwt een nieuw lab in een verlaten industriegebouw en zweert wraak te nemen als Darkman...

Omdat Sam Raimi de rechten voor The Shadow en Batman niet kon krijgen maakte hij zijn eigen superheld, gebaseerd op The Hunchback of Notre Dame, The Phantom of the Opera en The Elephant Man. En zo is Darkman ontstaan, eigenlijk een eerbetoon aan de Universal Horror Classics. De vergeljking met Batman (en dan met name de film van Tim Burton) is natuurlijk snel gemaakt, en het feit dat Danny Elfman de muziek maakt help natuurlijk ook niet echt. Toch vind ik Darkman alles behalve een rip-off die wil meeliften op het succes van Batman.

Liam Neeson zet een erg goede Darkman neer. Hij gaat heerlijk in de rol op en doet het goed tijdens zowel de drama, de actie als de komische scenes. Hoe hij te kampen heeft met woedeaanvallen, geconfronteerd word met zijn verminking en wraak neemt op de boeven zijn echt de sterkste punten van de film. Verder is het acteerwerk wel aardig, het blijft alleen een comic-book film en niet alle personages hebben even veel inhoud. Wel erg leuk gedaan hoe Darkman de identiteit overneemt van zijn slachtoffers.

Het verhaal is wel aardig en het wraak-aspect was wel geslaagd. De film neemt zichzelf niet te serieus en daarom kan ik de semi-sciencefiction theorieën over de synthetische huid en Darkman's verbrandingen nog wel voor lief nemen. Het einde was echter wel een beetje vreemd, er was kans op een heus happy-end maar er word bewust voor een iets somberder (open) eind gekozen. Wel leuk dat we nog even een shot van Bruce Campbell zien aan het einde.

Danny Elfman's soundtrack lijkt soms wel heel erg op de muziek die hij voor Tim Burton's film maakte, maar is wel weer lekker duister en helpt de drama van de film enorm. Sam Raimi's visuele stijl helpt de film ook enorm. Erg leuk opgenomen met gave close-ups van ogen en practical effects die doen denken aan de Evil Dead-films. Niet alle effecten zijn even goed gelukt, rond de randjes is het meestal niet goed afgewerkt en veel was in die tijd al gedateerd, maar het heeft zeker zijn charme.

Al met al is Darkman een erg vermakelijke en een bijzonder geslaagde comic-book verfilming. Kijk dit veel liever dan al die domme Marvel-films waar we de laatste tijd mee platgebombardeerd worden. Vooral de leuke visuele stijl en het acteerwerk van Liam Neeson maken het kijken zeker waard.

Aanrader.

avatar van james_cameron
De tand des tijds heeft flink zitten knagen aan dit werkje van regisseur Sam Raimi, maar de film is nog steeds zeer vermakelijk. Het is een soort vroege superhelden-film, maar door de aparte visuele aanpak en de maffe, onevenwichtige toon van het geheel heeft dit nooit een groot publiek weten te bereiken. Op sommige momenten zijn de ambities van Raimi groter dan budget en de staat van de special effects van toen toelaten, maar de film heeft uiteindelijk wel een heel eigen stijl en sfeer. Een hier nog jonge Liam Neeson doet het prima in één van zijn eerste hoofdrollen. Let goed op, anders heb je de cameo's van oa John Landis en Bruce Campbell zo gemist.

avatar van JacoBaco
Waar blijft de reboot?

leuke film heb ze ook op dvd.heb ze al vaker gezien en vind ze nog steeds wel leuk.

avatar van ChrisM
Sam Raimi duidelijk ook in de film te herkennen stijl

avatar van alexspyforever
Ok geen horror ondanks dat deze van de regisseur is van The Evil Dead. Waarom Boeikens deze ook graag op de lijst had van de horrorkarakters is me wel duidelijk er zit zeker wel een vorm van horror in, al denk ik dat het meer actie superhelden en sci-fi is. Het verhaal is niet om over naar huis te schrijven, personages zijn vrij vlak. Het is je standaard revenge filmpje waar de actie hoe langer hoe spectaculairder en ongeloofwaardiger wordt. Hoe slecht kan men eigenlijk schieten? Ben het wel eens met baspls dat Raimi zich moet hebben laten inspireren door oa Phantom of the Opera waar ik meteen aan moest denken. Het is tot een uur ver eigenlijk nog allemaal best vermakelijk al zag ik al van mijlenever aankomen wie de echte bad guy was. Als dan op een moment de actie en gebeurtenissen naar het komische, cartooneske en ronduit belachelijk worden (hé dat dacht ik bij het laatste half uur van Evil Dead ook) tja toen was ik er toch een beetje mee klaar. Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Antonev
Standaard wraak filmpje in een onvervalst jaren 90' jasje. Voor die tijd moet het visueel heel wat zijn geweest, nu oogt het allemaal wat houterig. Leuk voor een keer.

avatar van FlorisV
Ik heb hem voor de 3e keer gezien en blijf hem goed vinden. Lekker slechte schurk, een goede dosis gorigheid, lekker duister en een toffe antiheld. Geloofwaardigheid mag niet teveel verwacht worden in een superhelden fantasy zoals deze, het blijft stripachtig. Neeson vind ik prima als Darkman, net als Mc Dormand (en zo slecht ziet ze er zeker niet uit!). Met cameo's van Sam Raimi (dokter in het begin die meeloopt met de arts die laat zien hoe ze Neeson van zijn pijn verlost heeft) en Bruce Campbell (aan het eind). Overigens zou Bruce eerst Darkman spelen maar ik ben toch blij dat het Liam Neeson is geworden.

Bepaalde effecten, zoals blue screen, zijn wat te duidelijk nep, maar voor een film uit 1990 is het prima in orde. De makeup van Darkman zelf is fantastisch. Ik zag in een imdb-recensie een verwijzing naar Robocop en ook ik moest er onbewust aan denken, waarschijnlijk door de setting (verlaten industriegebouwen) en het sadisme van de schurken. Typisch Raimi is naast over de top actie dat de gore grappig wordt, in ieder geval zodra de schurken aan de beurt zijn (zeker die man die zijn hoofd boven het rioolputdeksel uit moet steken midden op de weg)!

avatar van as
as
Sam Raimi krijgt niet de rechten The Shadow en creeert dan maar z'n eigen pulp superheld. Past eigenlijk perfect in deze hybride van tragisch monster -en superhelden film.

Liam Neeson is goed op z'n plek en weet de lolligheid te omarmen. De schurken zijn met hun boeventronies altijd direct te herkennen met een goede Larry Drake voorop. Hier en daar best gedateerd maar altijd met de visuele flair van de regisseur van Evil Dead.

Herziening doet wonderen. 95 strakke min. vlogen voorbij. Was er vroeger wat meer van onder de indruk, maar blijft fier overeind staan.

Nog steeds: 4*en

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film die me geen moment heeft verveeld.