Dark Blue (2002)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Ron Shelton
met Kurt Russell, Scott Speedman en Michael Michele

De film speelt zich af enkele dagen voor de vrijspraak van de blanke agenten die de zwarte motorrijder Rodney King in elkaar sloegen tijdens een arrestatie, en de rassenrellen die er naar aanleiding van deze vrijspraak in 1992 uitbraken in Los Angeles. Veteraan Eldon Perry leert rookie Bobby Keough over de wereld van intimidatie en corruptie binnen de politie. Assistent Chef Holland dreigt tegen Perry's handhaving van de 'gerechtigheid' in opstand te komen.

avatar van Ché Cliché
Het ging mij allemaal te traag. Ik had veel meer onderlinge strubbelingen, etc. verwacht. Het was nogal recht toe, recht aan. Niet heel boeiend, maar uitstekende acteerprestaties. Desondanks 2 sterren.

avatar van Sergio
Het uiteindelijk script is niet gebaseerd op een verhaal van James Ellroy, maar meer op zijn ideeën.
De titel The Plague Season werd daarom ook veranderd in Dark Blue.
Even Googlen en je leest het oorspronkelijke script en waarom het werd veranderd.

Aardige film met een aardig verhaal. Kurt Russell vond ik prima spelen.
Het eerste uur vond ik prima, daarna werd het wat minder en saaier.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze misdaadfilm weet goed genoeg de balans te bewaren tussen thriller, aktie en zelfs drama om van het begin tot het eind te entertainen. Russell is zeer op dreef. Goed.

Goede politiefilm met een uitstekende Russel.

Hier wordt bewezen dat een politiefilm niet persé van begin tot einde boordevol hoeft te zitten met aktie en geweld.
Het is hier vooral het verhaal waar 't om draait.

De eerste 30 min. vond ik minder, maar daarna werd 't allemaal een stuk beter, het verhaal werd opeens ( nadat je doorhebt wat er gaande is ) toch wel realistisch, en het wist me dan ook tot de aftiteling absoluut te boeien.
Trouwens, op 't eind een mooie shot van L.A. met de vele rookpluimen...

avatar van aburex
Goede film met sterk acteerwerk van Kurt Russel en ook Ving Rhames. Wist u dat de LAPD heeft geprobeerd deze film te verbieden?

Prima film met een puike Kurt Russell, een van zijn beste rollen ooit.
De film speelt zich af tegen een waar gebeurd feit en dat maakt de prent net zo goed.
Ook de andere acteurs en actrices doen het hier voortreffelijk, vooral dan Ving Rhames die een weliswaar iets kleinere maar zeer belangrijke rol speelt.
Het is reeds de derde maal dat ik de film zie en ik vind hem steeds beter worden, daarom ook dat ik m'n score met een halve ster verhoog.

Ijzersterke film, had nooit gedacht dat Russell dit kon. Zag in hem toch meer een acteur voor het lichtere werk. Samen met Gleeson speelt hij alle andere acteurs van het scherm. Deze film bewijst dat politiefilms niet altijd boordevol actie moeten zitten om te blijven boeien. Het gaat hier eerder om een politiedrama.

Russel is het nog niet verleerd, alhoewel dit met coolness op de automatische piloot gespeeld wordt en hij hier en daar een beetje uit de bocht vliegt. En daarnaast is het geheel net wat te voorspelbaar om boven het maaiveld uit te steken.

De vergelijking met Training Day ligt voor de hand en ondanks dat die film erg succesvol was, is Dark Blue toch echt beter.
Het verhaal is genuaceerder (goed en kwaad ligt soms dicht bij elkaar) en de karakters zijn beter uitgewerkt. Russel speelt uitstekend, helaas is deze acteur toch wat ondergewaardeerd. Misschien moet hij die Disney prul ook links laten liggen..

avatar van Toontje35
Prima film. Goede Russell. Boeit van begin tot einde

Onderhoudende misdaadfilm met goed spel van Russell als corrupte schoothond van de nog corruptere Gleeson. Het verhaal is niet altijd even logisch, maar dat doet weinig af aan het kijkplezier. Ving Rhames speelt een goede rol als rechtschapen wetsdienaar.

avatar van Jan met de pet
Goede film, boeit inderdaad van het begin tot einde, geld corruptie het zal altijd zo blijven:3,5

avatar van nachtschade
Film wordt gedragen door Russell. Het eerste half uur maar lastig te volgen, daarna werd het gaandeweg beter. Uiteindelijk toch nog wel op het puntje van mijn stoel gezeten, hoewel het einde ook wel weer wat voorspelbaar was.

Spannende, intensieve, brute en interessante politiethriller, alleen het einde vliegt enigszins uit de bocht. Vooral Kurt Russell speelt subliem.

avatar van Spetie
Dark Blue is niet direct het soort film wat je van iemand als Kurt Russell verwacht. Meestal acteert hij in makkelijker verteerbare films, maar daar staat wel tegenover dat hij het in deze film gewoon behoorlijk goed doet. Hij brengt zijn personage, die vol woede zit en weet dat zijn hoogtijdagen geschiedenis zijn, overtuigend op de kijker over.

De rest van de cast is echter stukken minder, al blijft het altijd leuk om iemand als Vhing Rhames te zien. Het verhaal is degelijk, al is het corruptieaspect binnen de politie al tig keer verteld. Daarnaast is het redelijk goed uitgewerkt, waarbij de nadruk duidelijk op de dubbele rollen van de diverse personages ligt. De film is sfeervol en de muziek is degelijk en vooral erg somber. Het is een zwaardere film dan je op het eerste oog denkt. Ook de actieliefhebbers zullen hier maar weinig van hun genre in terugvinden. Er zit wel wat behoorde harde actie in, maar de hoeveelheid is niet groot.

Al met al een degelijke film. Vrij somber soms, met prima acteerwerk van Russell, en geen gemakkelijke wegkijker.

avatar van yeyo
Matige politiethriller met een schmierende Kurt Russel en een vreselijk theatrale Mr. Smith Goes to Washington-achtige finale.

Mistaa-g
Best een goed, leuk, doordacht scenario maar het mist de nodige spanning. Vind de cast ook niet echt geweldig presenteren. Enkel Rusell als hij wat licht krankzinnig mag doen. Volgens mij was hier mee te doen.

avatar van frolunda
Onderschatte film met uitstekende rollen van Gleeson en (vooral) Russel.Moet ik nodig weer eens gaan zien.

Tarkus schreef:
Prima film met een puike Kurt Russell, een van zijn beste rollen ooit.

Nog maar eens bekeken, dit keer na aankoop van de film (voor maar 50 cent nota bene).
Voortreffelijke prent is en blijft het, maar ook een puike soundtrack.