Dark Blue (2002)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Ron Shelton
met Kurt Russell, Scott Speedman en Michael Michele

De film speelt zich af enkele dagen voor de vrijspraak van de blanke agenten die de zwarte motorrijder Rodney King in elkaar sloegen tijdens een arrestatie, en de rassenrellen die er naar aanleiding van deze vrijspraak in 1992 uitbraken in Los Angeles. Veteraan Eldon Perry leert rookie Bobby Keough over de wereld van intimidatie en corruptie binnen de politie. Assistent Chef Holland dreigt tegen Perry's handhaving van de 'gerechtigheid' in opstand te komen.

Aardige film met een aardig verhaal. Kurt Russell vond ik prima spelen.
Het eerste uur vond ik prima, daarna werd het wat minder en saaier.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze misdaadfilm weet goed genoeg de balans te bewaren tussen thriller, aktie en zelfs drama om van het begin tot het eind te entertainen. Russell is zeer op dreef. Goed.

Russel is het nog niet verleerd, alhoewel dit met coolness op de automatische piloot gespeeld wordt en hij hier en daar een beetje uit de bocht vliegt. En daarnaast is het geheel net wat te voorspelbaar om boven het maaiveld uit te steken.

Spannende, intensieve, brute en interessante politiethriller, alleen het einde vliegt enigszins uit de bocht. Vooral Kurt Russell speelt subliem.

avatar van Spetie
Dark Blue is niet direct het soort film wat je van iemand als Kurt Russell verwacht. Meestal acteert hij in makkelijker verteerbare films, maar daar staat wel tegenover dat hij het in deze film gewoon behoorlijk goed doet. Hij brengt zijn personage, die vol woede zit en weet dat zijn hoogtijdagen geschiedenis zijn, overtuigend op de kijker over.

De rest van de cast is echter stukken minder, al blijft het altijd leuk om iemand als Vhing Rhames te zien. Het verhaal is degelijk, al is het corruptieaspect binnen de politie al tig keer verteld. Daarnaast is het redelijk goed uitgewerkt, waarbij de nadruk duidelijk op de dubbele rollen van de diverse personages ligt. De film is sfeervol en de muziek is degelijk en vooral erg somber. Het is een zwaardere film dan je op het eerste oog denkt. Ook de actieliefhebbers zullen hier maar weinig van hun genre in terugvinden. Er zit wel wat behoorde harde actie in, maar de hoeveelheid is niet groot.

Al met al een degelijke film. Vrij somber soms, met prima acteerwerk van Russell, en geen gemakkelijke wegkijker.

Tarkus schreef:
Prima film met een puike Kurt Russell, een van zijn beste rollen ooit.
De film speelt zich af tegen een waar gebeurd feit en dat maakt de prent net zo goed.
Ook de andere acteurs en actrices doen het hier voortreffelijk, vooral dan Ving Rhames die een weliswaar iets kleinere maar zeer belangrijke rol speelt.
Het is reeds de derde maal dat ik de film zie en ik vind hem steeds beter worden, daarom ook dat ik m'n score met een halve ster verhoog.

Nog maar eens bekeken, dit keer na aankoop van de film (voor maar 50 cent nota bene).
Voortreffelijke prent is en blijft het, maar ook een puike soundtrack.