Narc (2002)

Verenigde Staten / Canada
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Joe Carnahan
met Ray Liotta, Jason Patric en Chi McBride

Wanneer een undercoveragent komt te overlijden raakt een drugsonderzoek in het slop. De politie van Detroit roept Nick Telles terug in dienst, die achttien maanden eerder ontslagen is toen één van zijn kogels een zwangere vrouw raakte. Tellis werkt samen met Henry Oak, een vriend van de dode agent, en samen gaan ze op zoek naar wat er met hem gebeurd is.

avatar van ChrisM
Voortreffelijk regie/camera en edit werk in deze film ook het verhaal en acteurs allemaal boven de middelmaat!

avatar van SmackItUp
Visueel maakt Carnahan er zeker wat moois van. Film is verder strak en rauw, iets wat bij soortgelijke films regelmatig ontbreekt. Redelijk voorspelbaar, dat wel. Gelukkig doen Patric en Liotta het prima, en kakt de film verder nergens in.

Uitstekende film waarin een voormalig undercover agent de moord op een collega onderzoekt. Een vrij standaard verhaal, maar wel goed uitgewerkt met ook nog wat verrassingen tegen het einde. Deze politiefilm is vooral rauw in beeld gebracht. Van de cast maakt Ray Liotta de meeste indruk in een maniakale rol.

avatar van Lovelyboy
You officially fucked yourself for life!

Uitstekende en boeiende misdaad thriller die het vooral van zijn grauwe en troosteloze stijl moet hebben.

Het begin is er één die agressief, grauw en stressvol uit de startblokken schiet. Een gevoel dat extra kracht bijgezet wordt door beelden van de fatale schietpartij, het kniezen achteraf, en het algemene idee van het ondankbare undercoverwerk waar je nooit onbeschadigd uit komt en waar de ellende afspat. Dan de sombere tegenstelling dat je dergelijk werk met alle mogelijk gevaar voor lijf en leden uitvoert, de criminelen wel vals en gemeen mogen spelen maar iedere fout van jouw wel onder het vergrootglas ligt. Wat nog verder volgt is vooral het verlies van onschuld, het grote grijze gebied waar je je in welke hoedanigheid als smeris dan ook in beweegt, en dat smerissen in die zin ook maar mensen zijn.

De sfeer is uitmuntend, Liotta uiteraard in een rol die hem bijzonder goed ligt maar Patric speelt in die zin ook niet bepaald misselijk en laat zien meer dan behoorlijk een dergelijke rol te kunnen dragen. Vooral het samenspel van de twee richting het einde is meer dan prima. Voeg daar een aantal bijna droogkomische scenes aan toe met keiharde maar ook humoristische dialogen zoals 'Mister Itchycrotch', de ondervraging van de lijmsnuivende informant in zijn eigen flat en die gozer in zijn bad. Het is in alle gevallen de uitzichtloosheid, criminaliteit, ellende en armoede ten top. Het 'straight on' verhaaltje doet het in eerste instantie prima en weet zich op het einde nog verder te ontwikkelen tot een 'who dun it' met alle mogelijke verdachten en uiteindelijk best wel een hele aardig motief waarom Oak de twee gangster erin willen luizen om een pensioen voor zijn pleegdochter veilig te stellen. Hoewel niet helemaal correct natuurlijk wringt de schoen wel een beetje bij het feit wie het grootste slachtoffer is van wat er gebeurt is met Mike.

Narc is een uitermate boeiende, sobere en harde misdaad thriller en weet mij altijd weer te overtuigen. Fijne filmpje.