Dark Blue (2002)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Ron Shelton
met Kurt Russell, Scott Speedman en Michael Michele

De film speelt zich af enkele dagen voor de vrijspraak van de blanke agenten die de zwarte motorrijder Rodney King in elkaar sloegen tijdens een arrestatie, en de rassenrellen die er naar aanleiding van deze vrijspraak in 1992 uitbraken in Los Angeles. Veteraan Eldon Perry leert rookie Bobby Keough over de wereld van intimidatie en corruptie binnen de politie. Assistent Chef Holland dreigt tegen Perry's handhaving van de 'gerechtigheid' in opstand te komen.

avatar van lorelei
geen leuke film. Ik vind het verhaal niet zo heel erg duidelijk. Maar er stond ook een heel andere beschrijving bij deze film. Dus was hij anders dan ik had verwacht. En dan op de negatieve manier. Jammer..

avatar van moviefreak#1
Wie geeft Ron Shelton nou nog een budget om een film te maken ?

Ik vond de film wel aardig de karakters in de film zijn letterlijk black & White en de film schept een trieste sfeer een dikke 7 .

avatar van zeus
Ik vond het een leuke onderhoudende film met een goed stukje geluid. (of is dit alleen in Zevenaar??) Een 7 van mij.

Goeie film.... Actueel en goed neergezet.... Ben er niet bij geweest maar ik kan me goed voorstellen dat er in Amerika zo gereageerd zou zijn op het vonnis over de moord op Rodney King. En nee... Ik weeet dat dit niet waargebeurd is maar het is wel gebaseerd op een 0waargebeurd feit. Een zeven voor mij dus 3,5 sterren.

review van Dark Blue op www.criticdoctor.com waarin ook vergeleken wordt met The Shield.

hier een leuke qoute: Tv-Shows like The Shield beat this movie up so bad it should be called Black and Blue

onderhoudende en goed geacteerde politiefilm, met name Kurt Russel zet een ijzersterke rol neer als harde cop.
de film heeft duidelijk van The Shield gejat, het hoge niveau van deze serie (zoals in het bericht hierboven al aangegeven) wordt nergens gehaald.
Dark Blue vind ik wel een stuk beter als Training Day.

avatar van cinesue
ben het helemaal met roda eens. veel beter dan training day

avatar van V
V
roda schreef:

Onderhoudende en goed geacteerde politiefilm, met name Kurt Russel zet een ijzersterke rol neer als harde cop.

Met dit gedeelte van je bericht ben ik het volledig eens. 3*

avatar van tevelenco
goede politiefilm
met een zeer grimmige sfeer
en prima geakteerd door kurt russel
3.5 *

Paradiso bracht met Dark Blue één van de betere thrillers / misdaadfilms van de laatste jaren uit . Zowel op het gebied van beeld en geluid werden ik heel aangenaam verrast.
Met Dark Blue maakte Ron Shelton (die we verder ook kennen van ondermeer Hollywood Homicide, White Men Can't Jump en het redelijk walgelijke Tin Cup) zijn beste film tot nu toe. Naast een goed scenario kon hij rekenen op een overtuigende cast. Zowel oude bekenden Kurt Russel die hier misschien wel de meeste geslaagde prestatie uit zijn lange carrière neerzet en Ving Rhames als relatieve nieuwkomer Scott Speedma kwijten zich uitstekend van hun taak.
Een aanrader!

4 sterren

Ik vond niet veel aan deze film en wil er dus ook niet te veel woorden aan vuil maken.

Een film die je misschien wel kan bekoren als je van een donkere politie film houdt, maar het einde vind ik dan weer ontzettend Hollywoodiaans.

Ik vind het best wel een spannende film... ook wel een beetje beangstigend...

De politie is je beste kameraad?!

3,5 *

Freddy1953
Ik vind het wel een knappe film.Sommige stukken komen wel overéén met de werkelijkheid in de grootsteden van Amerika.Zeer goeie vertolking van Kurt Russell als uitgebluste agent.
Is voor mij een 4 waard.

avatar van Captain Pervert
Haalt het niet bij Training Day maar is toch gewoon een prima film. Ik dacht dat het over de zaak-King zelf ging, maar dat was niet zo, het is een heel ander verhaal dat zich enkel afspeelt tegen de achtergrond van die rechtszaak en de rellen die daarop volgden.

Goede sfeer, goede kleuren, goede muziek, goede regie, goed acteerwerk. Maar niet echt iets wat de film uitermate goed maakte. Vond de rede van Kurt Russell erg melig trouwens.

De film krijgt 3.5 sterren van mij

Leuk detail is dat die Rodney King later een drugsdealer werd en opgepakt is en ondertussen alweer in de bak zit geloof ik. Prutser.

avatar van sn@ke
Haalt het niveau van training day niet , maar niettemin een erg sterke en ingenieuse thriller met overtuigend acteerwerk. Op en top vakwerk op alle vlakken.

meevaller was beter als ik dacht!!

Zeer goede actiedramafilm met Kurt Russell.
Een film die zet tot nadenken.
De film verbloemt het geweld niet en schetst een goed beeld van de huidige amerikaanse maatschappij.
Aanrader, een film met inhoud en "guts".

Het verhaal is vintage Ellroy en werkt ook als scenario.
de zet om het verhaal van de rellen in 68 naar de nasleep van het rodney kingproces te plaatsen werkt wel,maar haalt die sfeer die je in La Confidential had er wel uit..dat maakt deze de mindere,maar als actiethriller is het een stevig beestje met een verrassend goeie Kurt Russel in de hoofdrol.
3.5

avatar van TheRisingSun
Goede film met sterke acteerprestaties. Met name Russell was sterk als "bad ass motherfucker". Wat een lul speelt hij, maar wel erg overtuigend! In het begin moest ik wel even denken hoe het nu allemaal in elkaar zat, want het ging een beetje van de hak op de tak, maar daar kwam snel verandering in, waarna er een sterke film ontstaat.

avatar van skip
Een film die niet al te sterk begint, toch als je blijft kijken zie je wat opmerkelijks gebeuren. In aanvang zien we een stuntelende Russel veel te overdreven acteren en een gladde Speedman als jonge rechercheur.Zijn coupe zat veel te goed ........ . Maar dan opeens begint deze film te lopen en gaat vooral Russel sterk acteren. De eerste helft van deze film vond ik rommelig, matige scenes en overdreven karakters, de tweede helft was echter een stuk beter en daarmee weet deze film zich toch nog naar een goed niveau te tillen.

avatar van brielen
Intelligente politiefilm. Uitstekende cast. Kurt Russell trekt alle registers open. Ving Rhames acteert heel ingetogen.
WEETJE: De LAPD wilde helemaal niets met deze film te maken hebben en heeft zelfs geprobeerd re release ervan te verbieden.
Voor mij een 3,5.

guulbert
Zwakke film die me echt niet kon boeien.
Ben niet zo aan Kurt Russel en door deze film is hij zeker verleden tijd.
Verveelde mij de hele film door en op het einde kwamen alle cliché's weer bovendrijven.

avatar van zoutzak
Zeer sterke Kurt Russel zoals we hem graag zien, als een nietsontziende harde cop.
Ook aardig was dat de hele film tegen de achtergrond speelt van de 'zaak King' welke op het eind tot een zwaar climax komt.

avatar van Quentin
Solide film, het verhaal is matig maar Russel zet een goede rol neer. 3*

avatar van 606
TheRisingSun schreef:

4 sterren

zeker was een goede film

Usual Suspect
Verassend goede film, waarin Kurt Russel een meesterlijke rol neerzet.
Kan zeker tippen aan het soortgelijke Training Day.

4****

avatar van DragQueen
Klasse politie-thriller, met een sterk verhaal. het acteerwerk van kurt russel is tevens verassend goed. leuke rol van ving rhames trouwens. de film heeft nogal een eigen willetje,en aparte sfeer. en kan zich meten met vele andere uit het genre. 4 sterren.

avatar van Timecop
stinissen schreef:

Een 7?

avatar van Timecop
Een redelijke film, had niets unieks van zichzelf, maar meer van alles wat. Hij deed me een beetje denken aan training day, alleen dan nog niet half zo goed.
Al met al kijkt ie toch wel lekker weg. Een 3.0.