The Day of the Triffids (1962)

Alternatieve titels: Invasion of the Triffids | De Triffids Komen

Verenigd Koninkrijk
Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Steve Sekely
met Howard Keel, Nicole Maurey en Janette Scott

Een meteorietenregen zorgt er voor dat 99% van de bevolking blind raakt. De chaos die hierdoor ontstaat stelt de Triffids in staat om te ontsnappen. Triffids zijn experimentele planten die in staat zijn om zich zelfstandig te verplaatsen en mensen aan te vallen. Bill Masen lag tijdens de meteorietenregen in het ziekenhuis na een oogoperatie en is hierdoor één van de weinigen die nog ziet.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
bovenstaand verhaaltje klinkt misschien triest maar het boek van John Wyndham waar de film op gebaseerd is is echt geweldig: op een erg mooie manier wordt verteld hoe de mensheid zich aanpast aan de nieuwe omstandigheden, hoe er geprobeerd wordt een nieuwe samenleving op te zetten, enz..

in deze film schijnt hier weinig van terug te zien te zijn, vrij simpel horrorfilmpje. Er schijnt nadien ook nog een mini-serie gemaakt te zijn die het boek wel trouw is

[/fisherking-modus]

avatar van Goodfella
'Wandelende' planten op wieltjes!! Kikke!!

ben net begonnen aan het boek, erg goed tot nu toe

FisherKing

[/fisherking-modus]
Bedankt Jordy
Heel erg mooi boek!!

FisherKing
Film is trouwens niet goed

heb je de Britse TV versie er al van gezien? die is wel goed, maar ja ze is dan ook Brits.

Film is best aardig, zeker voor die tijd vooral de vuurtoren scene is cool, geschoten door Freddie Francis(Elephant Man). Natuurlijk, de Triffids zien er crappy uit maar dat zit het vermaak niet in de weg, er zit vaart in en het acteerwerk is redelijk.

De scènes met de planten op wieltjes zijn zo slecht, dat je er gewoon om moet lachen. Het verhaal vond ik wel leuk opgezet, maar kan iemand me uitleggen wat die twee verhalen in vredesnaam met elkaar te maken hebben (ze krijgen allebei met die planten te maken, maar meer ook niet), want die twee verhalen komen als ik het goed heb nergens bij elkaar.
Ik geef 2,5* en dit komt mede door het leuke en orginele verhaaltje.

beste mensen,

Is er iemand die deze film thuis heeft liggen en hem aan mij zou willen verkopen of een plaats weet waar ik deze film zou kunnen kopen of bestellen? Ik heb deze namelijk nodig voor een eindwerk. Hartelijk dank bij voorbaat
Klaartje

U kan me steeds berichten op volgend mailadres:
Klaartje_LO@hotmail.com

Het boek verdiend een fatsoenlijke remake.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
En beter dan 28 Days Later, graag.

Ik geloof dat ik die film de beste van de afgelopen paar jaar vind, hoor....

Wouter schreef:

Ik geloof dat ik die film de beste van de afgelopen paar jaar vind, hoor....

de film is van '62. hoe oud ben jij dan wel dat je 42 jaar "een paar jaar" noemt????

avatar van Quentin
anarki schreef:

Lees eens goed, het was een antwoord/opmerking op Jordy's bericht!

avatar van Flipman
Ik ben het Boek gaan lezen, omdat de Film "28 Days Later..." onder andere daardoor is geïnspireerd. Voor zover ik nu in 't Boek zit, kan ik zeggen dat zowel 't Boek als "28 Days Later" een zeer goed beeld geven van zo'n soort Rampsituatie.

avatar van Flipman
Ik heb nu 't Boek gelezen en de miniserie uit 1981 gezien. Deze was erg trouw aan het Boek. Ik ben nu wel benieuwd naar deze !
Wouter schreef:
Het boek verdient een fatsoenlijke remake.

Dat ben ik zeer met je eens! Hoewl ik wel denk dat veel mensen die 't Boek niet kennen zullen denken dat 't 'n komedie is ! Want geef toe, als het verhaal nog niet bestond, zou niemand de titel "The Day Of The Triffids" willen gebruiken, aangzien het naar moderne maatstaven een beetje 'n soort van camp-naam is geworden.

Maar dat wil dus niet zeggen dat ook ik graag een moderne verFilming van dit magistrale Boek zou willen zien.

Dan noemen ze het 'The Triffids'.

avatar van Flipman
Dat zou heel goed kunnen, vind ik 'n goed idee !

avatar van Flipman
Nou, ik heb nu 'n klein stukkie van deze Film gezien, maar de serie uit 1981 houdt beter vast aan 't Boek. Want in de Film is 't de meteoregregen die de Triffids tot 'leven' doet komen ! En Bill is opeens een Amerikaan!

Ik ga de Film wel uitzien, maar ik denk niet dat ie meer dan 'n drie zal krijgen. Waarschijnlijk een twee en 'n half of 'n twee.

avatar van zombie
Mmm...gisteren gekocht op VHS, omdat ik het boek zo geweldig vond (dat is het enige boek dat ik 2x gelezen heb...op "Groene Eieren Met Ham" en "De Griezels" na dan ). Ondanks dat het genre mij altijd doet opleven, zal ik hier maar niet te veel van verwachten!

avatar van Flipman
Nee, niet doen! Wat vond je ervan?

Geweldig boek!

avatar van Baklap
Het enige dat ik weet is dat ik heel slecht geslapen heb toen ik deze film zag en dat is al ff geleden... zou hem nog een keer moeten zien om er een beter oordeel over te kunnen geven. Zover ik weet een 3,5

avatar van Betamax
Prima spannend verhaal.
Effecten natuurlijk slecht maar de film is uit '62.
Ik vond het boek ook al erg goed en de film is voor mij een topper.

avatar van bioscoopzaal
Geslaagde en boeiende verfilming van het bekende boek van Wyndham, ook al wijkt het script enorm af van het oorspronkelijke verhaal. De sfeer en spanning zitten er goed in, en de productie hoefde duidelijk niet te besparen op sets en speciale effecten.

Enige minpuntje is het wat flauwe einde, met een "toevallige" oplossing voor het Triffid-probleem die meer aan War of the Worlds doet denken dan goed is. Waarschijnlijk een verplichte toegeving om de film ook op de Amerikaanse markt te kunnen verkopen.

Toch een verdienstelijke 3,5 sterren.

avatar van Nephilim
Heb het boek niet gelezen en ook de miniserie niet gezien maar als fan van ye olde scifi films heb ik hem gister bekeken.

De film was imho aardig. Niet meer dan dat.
Het verhaal was tof maar het tempo lag me te laag.
De planten nemen de wereld over maar de personages lijken de dreiging niet helemaal door te hebben ondanks dat bijna iedereen blind is en de plantjes toch wel overduidelijk aanwezig zijn.
Pas tegen het einde aan komt er dan toch wat vaart in de film maar dan is ie ook snel afgelopen.

Niet slecht maar ook niet echt goed. Hangt er dus een beetje tussen in.

avatar van erik neuteboom
Na het lezen van het boek zag ik deze film uit 1962 eind jaren '70 bij de BBC, ik was er toen behoorlijk van onder de indruk en vond het zonder meer spannend en zelfs eng. Later nog diverse keren terug gezien, ondanks het feit dat het allemaal zeer gedateerd en nogal traag oogt blijft het een klassieker. Dat komt omdat het verhaal ijzersterk is (hoewel het afwijkt van het boek dat maatschappij kritischer en filosofischer is), je voelt de constante dreiging door de planten en de wanhoop van de blinde mensen. Ook die Triffids met hun dodelijke zwiepende angels zien er wat mij betreft na bijna 40 jaar nog steeds eng uit. Halverwege valt de film een beetje dood maar het einde is boeiend en dynamisch waardoor ik toch een goed gevoel blijf houden.

Vroeger gezien en destijds vond ik het best een goede en ook spannende Horror / Sciencefiction film. Het verhaal was leuk verzonnen en de uitvoering was ook best goed gedaan, zeker de eerste drie kwartier toen het nog allemaal een beetje mysterieus was. Het einde in de vuurtoren was overigens best aardig ook een best spannend. Althans vroeger dan want hedendaags is de film natuurlijk zeer gedateerd en ziet het er allemaal vreselijk nep uit (vooral de planten die ook nog eens super traag zijn).

Je zou van minder nooit meer plant-aardig zijn.

Viel me toch behoorlijk mee. Ik had al verhalen gehoord over traag bewegende planten (en ja, in tegenstelling tot de versie uit 2009 zijn ze inderdaad gruwelijk traag), maar eigenlijk vielen de special effects me honderd procent mee. Je blijft gedurende de wel erg korte speelduur jezelf continu afvragen waarom men het verhaal zo versimpeld heeft, maar uiteindelijk is het alsnog allemaal behoorlijk spannend met sterke scenes als het moment waarop de duizenden Triffids voor het hek staan en met de vlammenwerper bestreden moeten worden of de ijzersterke eindscene in de vuurtoren.

Uiteindelijk blijft het af en toe wel een beetje knullig, maar tegelijkertijd is het net zoals in zombiefilms zo dat de planten op zichzelf nog geeneens heel eng zijn, maar zodra ze in grote massa's opdoemen begint de sfeer al iets benauwder te worden. Voor de liefhebbers van de oude Doctor Who afleveringen (vond het een vergelijkbare sfeer, helemaal de vuurtorenscenes deden me heel erg aan de aflevering Horror Of Fang Rock denken) een hele goede aanrader!

avatar van RaoulDuke
Vrij naar het (uitstekende) boek van Wyndham. Hoewel de special effects zelfs voor 1962 soms hilarisch slecht zijn, (kwaadaardige planten die worden voortgetrokken op platte karretjes) is de amusementswaarde dik in orde. Einde is natuurlijk te simpel voor woorden.
Cultklassieker.

avatar van alexspyforever
Door het inslaan van een meteoriet gebeuren er 2 zaken die het voortbestaan van de mensheid bedreigen: de meerderheid van het mensdom wordt blind en een nog grotere dreiging zijn een bepaalde plantensoort (triffids) die uit zijn op vlees. We volgen twee verhalen: een koppel (man en vrouw) die met hun wetenschappelijk kennis opgesloten in hun huis proberen de planten te verdelgen en het interessantste verhaal en meest in beeld gebracht van een marinier en een weesmeisje (door het lot samengebracht) die op de vlucht gaan en de nodige avonturen beleven. Ook wordt de film doorspekt met enkele realistische chaotische momenten, want ja stel je voor dat veel mensen plots blind worden hoeveel ongelukken er dan kunnen gebeuren? Ik lees dat mensen spreken van planten die zich voortbewegen op wieltjes, maar wellicht was de beeldkwaliteit te slecht want ik heb er niets van gemerkt. Het voortbewegen en het uitzicht van de triffids vond ik prima, ik heb al veel slechter gezien. Het is eens iets anders dan een zombie apocalyps. Vond deze erg genietbaar en ga misschien op zoek naar deze film in betere beeldkwaliteit. De film is ook gebaseerd op een boek blijkbaar.

avatar van alexspyforever
Ik heb niet veel toe te voegen aan mijn eerste kijkbeurt van een maand of 3 geleden. Ik blijf het een goede film vinden. Ondertussen heb ik de belevenissen van het koppel dat vastzit op het eiland al wat meer weten te waarderen. De reden waarom zij in het verhaal zijn betrokken ook al komen ze nooit in contact met de echte hoofdpersonages Bill Mason en Susan, is omdat zij ook de oplossing bieden om de vleesetende planten te verslaan en ze krijgen ook het meeste monsteractie. Hoe dan ook blijven Bill en Susan de interessantste personages en de reden dat ik het een fijne film vindt al is voor hen de plantendreiging iets minder frequent in beeld gebracht. Zij hebben immers ook nog andere problemen die ze op hun weg tegen komen zoals blinde mensen die hun hulp willen en soldaten die misbruik proberen te maken van de situatie