A Shot in the Dark (1964)

Alternatieve titel: Inspecteur Clouseau Slaat Weer Toe

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Mystery

geregisseerd door Blake Edwards
met Peter Sellers, Elke Sommer en Herbert Lom

Nadat de chauffeur van de rijke heer Ballon dood wordt aangetroffen, gaat inspecteur Clouseau op zoek naar de moordenaar. Alles wijst erop dat de mooie Maria Gambrelli het gedaan heeft. Maar inspecteur Clouseau denkt dat zij iets te verbergen heeft. Zij wordt dan ook snel uit de gevangenis ontslagen. Het is daarna een aaneenschakeling van dingen die mis gaan en er vallen steeds meer doden. Iedere keer wijzen de feiten in de richting van Maria. Van hogerhand wordt bepaald dat Clouseau op de zaak blijft, tot ergernis van de hoofdinspecteur Dreyfuss. Clouseau blijft moeilijkheden veroorzaken zonder dat hij zichzelf hiervan bewust is...

Van de zetel rollen, uit het venster vallen, in het water vallen, zijn broek scheuren, het biljartlaken om zeep helpen, morsen met al wat ge in uw handen neemt, enz.....Ik zag het al van Laurel en Hardy en nog een pak anderen daarna, maw met deze "A Shot in the Dark" brengt Blake Edwards niets echt grappigs. De titel is best gekozen want een schot in de roos is deze film zeker niet.

Dick2008
Deze film en de eerste Pink Panther bekeken van dvd en daarna weggedaan. Sindsdien ben ik een stuk terughoudender geworden met het kopen van dvd's.
Vroeger op tv, dat was lachen geblazen maar inmiddels toch behoorlijk gedateerd en ook lang niet meer zo leuk. De nudistenscene is misschien nog de beste scene uit de film, maar zelf die viel al tegen, alleen dat hij in water valt kon ik nog om lachen, maar verder allemaal nogal flauw. Die films van "vroeger" kunnen vaak nu ook nog zo leuk zijn, maar wat betreft deze reeks kan ik er wel een punt achter zetten. 3.0

avatar van Karl van H.
Peter Sellers is een grappige kerel, maar dat maakt nog niet direct een grappige film: de humor is vaak gewoon te makkelijk en te flauw om een echt lachsalvo te bewerkstelligen en bovendien worden bepaalde grappen ook gewoon te vaak herhaald (al moest ik wel gniffelen, elke keer als Sellers werd opgepakt en daarna Elke Sommer uit de gevangenis liet). Voor het overige heeft de film zoals verwacht maar weinig te bieden, maar dat is niet zo heel erg. 't Is een leuke om een keer gezien te hebben, al was het maar vanwege het grappige hoofd en accent van Peter Sellers: die man blijft toch wel een klein beetje een held.

avatar van dutchtuga
Was in mijn herinnering wel wat beter. Desalniettemin een verbetering op het eerste deel, om de reden die hier al meermaals voorbij is gekomen: Sellers als Inspector Clouseau is een genot om naar te kijken. Jammer van het einde, dat een beetje een domper is en wel erg makkelijk. Verder meer dan vermakelijk tweede deel.

Edit: Ook leuk om te zien dat Clouseau veel weg heeft van maniertjes die Laurel & Hardy hadden, duidelijk een inspiratie voor Edwards geweest. De biljartscène is hier het beste voorbeeld van.

avatar van the hustler
Voor 1€ gevonden bij free record shop. Kon ik niet laten liggen.

De beste uit de pink panther reeks. Ook al is de humor soms wat gedateerd, het scenario maakt veel goed.

Toch wel erg grappig. Ongeveer net zo leuk als deel 1 (maar ja daar zat een verschrikkelijk inkakmoment van 20 minuten in, hier niet). De slapstick is op zich niet uniek natuurlijk, ik snap zo'n reactie van Movsin wel. Toch vind ik de combinatie met het hele maffe mysterie, een aantal gimmicks, het personage van Clouseau (Sellers is een held), sommige geestige (establishing) shots en enkele meer originele (verbale, non verbale) grappen toch wel erg goed. Begin langzaam PP fan te worden, al heb ik de beste delen waarschijnlijk wel gezien. 4 sterren.

avatar van tbouwh
Vermakelijke Sellers-film. Niet erg bijzonder, maar weer met mooie lachmomenten.
Elke Sommer is erg goed als Maria, en het is leuk om de krankzinnigheid van Dreyfus 'te zien starten'. Vond em iets grappiger dan deel 1, maar in deel 1 was het verhaal beter. Tevens 3*

Aardige film waarin inspecteur Clouseau een moord probeert op te lossen. Peter Sellers kruipt hier voor de tweede keer in de huid van de klunzige inspecteur Clouseau. Het plot stelt weinig voor en de film moet het dan uiteraard ook hebben van de grappen. Deze zijn soms wat flauw, maar daardoor ook wel weer leuk. Nog net 3.0 sterren.

avatar van GuidO96
In mijn ogen de beste van Peter Sellers als Clouseau. Alle oude Pink Panther films toen in een weekend gezien en deze is mij het meest blijven hangen. Dreyfus blijft vooral de meeste grappen bezorgen in de film en dat blijft zo in de gehele serie.

avatar van RuudC
Dit begint langzamerhand toch wel erg pijnlijk te worden. Ik vond vroeger de Pink Pantherfilms echt fantastisch. Zo vaak moeten lachen om alle flauwekul en dan heb ik het over iets meer dan tien jaar geleden en verder. Ik had wel zin in droge humor en slapstick, maar anno 2015 brengt het vaak hooguit een glimlachje op mijn gezicht. Cato zit er in, maar waar ik jaren geleden over de grond rolde van het lachen, zat ik nu teleurgesteld toe te kijken. Ik zie precies wat er gebeurt en ik weet exact wanneer en waar om gelachen moet worden, maar het prikkelt me simpelweg niet. In elk geval is dit beter dan de eerste film, maar daar is het ook wel mee gezegd. Ik wilde dit zo graag weer leuk vinden, maar het is me niet gelukt. Nog drie films te gaan...

avatar van Duke Nukem
Dit is één van mijn favoriete Pink Panther films en stukken beter dan de eerste, omdat nu de nadruk op de geniale komedie van Sellers ligt daar waar in de eerste film de nadruk meer op sir Charles Lytton (The Phantom) lag en Clouseau maar een bijrol had.

The Pink Panther (1963) was eerder een romantische komedie, maar vanaf A Shot in the Dark (1964) beginnen de Pink Panther films puur voor de humor te gaan. Een slimme zet van Blake Edwards.

De hoofdrol was nu niet meer weggelegd voor David Niven maar voor Peter Sellers als de blunderende inspector Jacques Clouseau. In deze film lijkt zijn typetje Clouseau sterk op dat in de eerste Pink Panther film, maar Sellers gaat meer aan zijn 'frans' accent werken (dat in het grootste deel van de eerste film naar mijn mening meer op een Italiaans accent leek).

Ook de bijrollen van George Sanders als monsieur Ballon, Herbert Lom als chief inspector Dreyfus en Burt Kwouk als manservant Kato worden heel goed ingevuld. Elke Sommer als Maria Gambrelli is dan weer heel beminnelijk, speels en bijzonder aantrekkelijk.

Blake Edwards zou na deze film nog 3 topfilms in de Pink Panther-serie met Peter Sellers maken: The Return of the Pink Panther (1975), The Pink Panther Strikes Again (1976) en Revenge of the Pink Panther (1978). De films die daarna gemaakt werden (en ook Inspector Clouseau (1968)) tellen we voor de goede orde maar niet mee.

De muziek van Henry Mancini en zijn orkest verhoogt de kwaliteit van de film nog meer. Het bekende Pink Panther theme mankeert wel in A Shot in the Dark, maar laat zich niet al te veel missen.