Curse of the Pink Panther (1983)

Alternatieve titel: De Briljante Ontknoping van het Inspecteur Clouseau Mysterie

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Blake Edwards
met Ted Wass, David Niven en Robert Wagner

Als Clouseau spoorloos verdwijnt, moet er een zoekactie op touw worden gezet. Charles Dreyfus, de voormalige baas van Clouseau, wil echter voorkomen dat hij gevonden wordt en zorgt ervoor dat de slechtste detective ter wereld op de zaak wordt gezet, de Amerikaan Clifton Sleigh, die net zo onhandig blijkt te zijn als Clouseau zelf.

FisherKing
man o man; wat was deze slecht... Gelukkig ook het einde van Ted Wass

Van wie.....?

FisherKing
Van wie.....?

mr nobody

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Wass filmcarriere werd gelijk om zeep geholpen met deze draak. Waar Edwards goede intentie nog merkbaar was in Trail blijkt dit zeer matige aftreksel van Sellers een regelrechte belediging voor de fans te zijn.

avatar van Betamax
Wat erg.....
Hij hoort bij de andere Pink Panther films dus ik heb hem uitgekeken.
Maar dat was zwaar, héél zwaar.

avatar van thunderball
Deze net maar weer eens bekeken op het MGM Moviechannel.

Tja, ik herinnerde me hem als zeer slecht en helaas het was er niet beter op geworden.

Een hele boel scene's zijn onleuk, helpen het verhaal totaal niet verder en het lijkt er op dat Edwards & co gedacht hebben:

we stoppen er zoveel mogelijk bekende gezichten in uit vorige Pink Pantherfilms, dan lijkt het misschien nog ergens op..... niet dus!

Op zich is het idee nog wel geinig: om via een computer, die Dreyfus saboteerd, een politieman te zoeken, die het meest op Clousseau lijkt en die naar hem op zoek te laten gaan.

Helaas is de uitwerking catastrofaal en een pure uitmelkerij van de Pink Panther serie.

Roger Moores cameo is voor zijn fans, zoals ik, dan nog wel leuk, maar feitelijk net zo er met de haren bij gesleept als heel de film.

Misschien was het beter geweest wanneer ze de beste ideeen van deze en de vorige film hadden gebruikt voor Trail of the Pink Panther, dan was ons deze film bespaard gebleven.

Overslaan!

Een twee, ofwel 1 ster.

Een van de slechtse pink panther films helaas. ik vond hem moeilijk te volgen. jammer geen beste afsluiting van een toch wel hele leuke reeks pink panther films!

Dick2008
Ik dacht vanwege Joanna Lumley ik zal deze ook maar bekijken, alleen ze niet eens zo vaak te zien. Zo slecht vind ik hem helemaal niet. Het is lastig om in de voetsporen van Sellers te treden en het concept is uitgekauwd, al was het dat al toen Sellers nog de rol van Clouseau speelde. (De samenwerking tussen Edwards en Sellers verliep moeizaam). Ted Wass, als Clifton Sleigh wil te leuk doen en dat werkt niet. De slapstick is ook niet echt leuk. Wat dat betreft is het meer een saaie dan leuke film. Lom als Dreyfus is weer de lul. En het lijkt wel of ze helemaal opnieuw willen beginnen met die reeks door David Niven en Robert Wagner er weer bij te halen. Klein rolletje van Roger Moore. Maar als je Sellers zo geweldig vindt, moet je maar niet kijken. Hierna volgde nog Son of the Pink Panther en 2 remakes met Steve Martin. 3.0