The Italian Job (1969)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Peter Collinson
met Michael Caine, Noel Coward en Benny Hill

Wanneer hij de gevangenis verlaat, 'erft' Charlie Croker een plan voor een grote diefstal in Turijn, Italië. Het plan is afkomstig van meneer Bridger, die vanuit zijn cel alles meesterlijk heeft uitgedokterd. Samen met enkele ex-gevangenen start Charlie met de organisatie van de 'grootste verkeersopstopping van de eeuw' die hen de mogelijkheid moet geven om een heleboel goud te kunnen stelen. Een gewaagd plan, vooral omdat de maffia in de streek de touwtjes in handen heeft en elke indringer zonder pardon uit de weg ruimt.

avatar van missl
Vermakelijke, grappige Heist film met een charismatische Cabine. Alleen het (spontane) einde is een beetje jammer.

avatar van SanderPuntCom
Mooie auto's in beeld, een coole Michael Caine en 2-3 grappige momentjes met Benny Hill. Meer heeft deze The Italian Job niet te bieden.

avatar van blurp194
Perfect.

Een genrefilm, alla, maar dan ook wel een voorbeeld van hoe zo’n film gemaakt dient te worden. Alles klopt, en dan nog de geniale scene voor Michael Caine - ‘you were only supposed to blow the bloody doors off’, kom er eens om. En zo zijn er nog wel wat. Het is dat ik een bloedhekel aan Mini’s heb, en wat een verschrikkelijk slechte autos zijn het tenslotte, tot in de dag van vandaag. Toch wel een teken, dat zelfs de Duitsers van BMW daar niets mee kunnen.

Maar goed, het ging over de film. Geniaal, dat past wel als woord, al is het toch wel wat ongeloofwaardig - de Italiaanse tank die als het er op aankomt een waterkanonnetje heeft, als voorbeeld. Maar wat maakt het uit, het einde is ijzersterk.

avatar van Duke Nukem
blurp194 schreef:
‘you were only supposed to blow the bloody doors off’

Heerlijke klassieker, vooral dankzij Michael Caine en de aangename muziek, mooie locaties, de nodige humor en natuurlijk de Mini Coopers!
Volgens IMDb FAQs was er inderdaad een sequel gepland, maar die is er jammer genoeg nooit gekomen omdat de film geflopt was in de VS. Toch vind ik het open einde aan deze film wel interessant en zeker onvergetelijk.

avatar van Roger Thornhill
Luchtig en leuk, met Caine als een crook die eigenlijk gewoon een hippe cat uit de swingin' sixties is. Lekker kort en vlot, met veel nog niet of slechts half bekende gezichten in de cast (onder meer mijn persoonlijke favoriet Robert Powell) en Noël Coward in zijn laatste filmrol als kers op de taart. Ik kan er wel inkomen dat mensen hier moeite hebben met de meligheid van het eerste uur, maar wanneer de Mini's eenmaal aan het rollen gaan komt ook de film als geheel in een hogere versnelling en krijg ik een hilarische choreografie voorgeschoteld. Heerlijk, alles ècht gedaan, geen CGI, een misdaadkomedie met een ranke gestalte en geen onsje vet.