The Italian Job (1969)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Peter Collinson
met Michael Caine, Noel Coward en Benny Hill

Wanneer hij de gevangenis verlaat, 'erft' Charlie Croker een plan voor een grote diefstal in Turijn, Italië. Het plan is afkomstig van meneer Bridger, die vanuit zijn cel alles meesterlijk heeft uitgedokterd. Samen met enkele ex-gevangenen start Charlie met de organisatie van de 'grootste verkeersopstopping van de eeuw' die hen de mogelijkheid moet geven om een heleboel goud te kunnen stelen. Een gewaagd plan, vooral omdat de maffia in de streek de touwtjes in handen heeft en elke indringer zonder pardon uit de weg ruimt.

Aardig idee, maar nogal zwak uitgewerkt. Het eerste uur was zelfs erg flauw, maar het gedeelte met de mini's was dan toch wel vermakelijk. En dan het einde..tja..

Een 2,5 is toch wel het maximale voor mij. Ik hoop dat de remake beter is.

Duidelijk twee kampen bij deze film. Ik sluit me in elk geval aan bij de genen die de remake een stuk beter kunnen waarderen dan dit orgineel. Wat me nogal stoorde is dat zowel de boeven als de politieagenten als een stel debielen werd afgeschilderd. veel onzin zoals Mini's volgeladen met goud die wel over een kloof kunnen springen een een veel lichtere politieauto niet en natuurlijk de ridicule slotscene waarin de pallet met goud zo'n tien meter naar achteren schuift en de bus nog niet in het ravijn flikkert.... Nee, dit was voor mij een tegenvaller 1.5* Wel geinig om von Smallhausen uit 'Allo Allo' nog even voorbij te zien flitsen.....

neo (crew)
Heerlijk Britse humor. Neem alleen al die kleuren van de drie mini's! Op humor gebied in ieder geval al stukken leuker dan de remake. Naast de rol van Caine is ook de muzikale rol van Quincy Jones prima. 3.5 sterren

avatar van otherfool
De remake zag ik nog altijd niet, maar (veel) minder dan dit kan hij niet zijn. Voor de 'boefjes' had ik in deze film geen sympathie, toch wel een voorwaarde voor een vlotte heistfilm. Voor Caine en de autootjes: 2*.

Wel een melig filmpje, met een apart soort humor.
Volgens hedendaagse maatstaven duurt de aanloop naar de climax misschien wat te lang, maar ik vond het nergens saai.
Vooral het laatste half uur is erg vermakelijk.

avatar van stephan73
The Italian Job blijft een lekker film.
Michael Caine is (zoals in bijna al zijn films uit deze tijd) erg cool en de heist is prachtig in elkaar gezet. De muziek van Quincy Jones maakt het geheel af.
Bij elkaar zou dit een vette voldoende moeten zijn, maar het nogal abrupte einde (komen ze met het geld weg. of storten ze naar beneden zorgt bij mij voor vraagtekens. Waarom zo'n einde?

Maar bij elkaar is dit gewoon een zeer lekkere wegkijkfilm, die je vaker kan zien!

avatar van Chimpz
Heerlijk luchtige (en soms cartooneske) heist-film met een geweldige Michael Caine (als broekventje). De opbouw is vrij goed (al zakt het na drie kwartier ofzo wel wat in), maar de uiteindelijke heist (de 3 mini's, weet je wel) is het toppunt van geweldig stuntwerk. Het einde vond ik dan weer wat spijtig, want ookal is het iconisch voor de Britse cinema, een open einde is meer dan de film plots af te kappen. Waarom Benny Hill erin zit begrijpt geen mens. Geweldige fun fact trouwens: Paramount (dat de rechten heeft op deze film) heeft de chase scène gerecycleerd in een van de eerste MacGyver afleveringen, waar je feitelijk gewoon het laatste half uur van de film kijkt met wat MacGyver-dialoog ertussen. Geniaal om te zien.

Dit is een absolute klassieker en imho lichtjaren beter dan de slappe remake

Geen film voor iedereen misschien maar elke petrolhead (autoliefhebber) MOET deze film gezien hebben .
Het is samen met "Bullit" en de originele versie van "Gone in 60 seconds" uit 1974 en misschien " Vanishing point" een van de absolute autofilmklassiekers ooit .
Elke petrolhead (autoliefhebber) MOET deze film gezien hebben .
En niet alleen voor de mini's, ook de Italiaanse auto's komen ruim aan bod)
.Niet voor niets wordt deze film in Engeland nog regelmatig op het grote doek vertoont voor echte liefhebbers.

De prachtige scenes in de bergen , maar ook in Rome geven een heerlijke sfeertekening van de zestiger jaren, een sfeertekening die ook mooie gevoelens oproept als je niet van auto's houd trouwens.

Het verhaal is natuurlijk niet al te zwaar maar kan me wel zeker boeien en de humor is lekker Engels.
Het open einde waar een aantal mensen hierover klaagt vind ik geen probleem, kennelijk zijn velen een prachtig afgewerkt Hollywood einde gewend maar zo blijft er wat te fantaseren over .!

Voor mij een absolute topper!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermakelijk.

Ookal hangt de hele film als los zand aan elkaar en is de heist allesbehalve realistisch, toch is dit een leuk filmpje.

Met dank aan de charismatische Caine, de dubieuze soundtrack, leuke achtervolgingsscenes (let op de politie-dummies in de politieauto die uit de tunnel komt) en de schitterende plaatjes van het landschap. En natuurlijk de humor.

De BluRay is een pareltje. Wat een kleurgebruik ook. Met zorg uitgebracht.

De remake kun je rustig overslaan, op de titel en de mini's na heeft dat gedrocht weinig met het origineel van doen.

Goed.

avatar van Prudh
Zelfs Michael Caine was maar zo zo. Zijn charme en acteertalent rijpen als een whiskey. maar hier is hij nog jong. Verder is The Italian Job veel te flauw voor een Britse film en naar het einde toe stapelen de plothiaten zich op. De veelgeprezen Minirace houdt daardoor ook niet over, ook al is het in de basis best cool. Deze prent mist de bezieling die veel andere Britse misdaadfilms wel hebben. Het gaat te vlot en mist sfeer. Benny Hill die in dikke konten knijpt is niet grappig. De remake is met dezelfde opzet een stuk beter uitgewerkt. Dit is suf. Toch een cool einde, dat nog net wel.

Vermakkelijke caper-movie met de fameuze achtervolgings-scene met de drie mini-coopers, die er inderdaad spectaculair uitziet. Zelfs 40 jaar na dato. Mooi camerawerk en ook het einde is briljant.
De eerste helft van de film is helaas wat minder boeiend. Ook worden er maar een paar leden van het team uitgelicht, waardoor je er toch minder bij betrokken bent.

avatar van Sergio Leone
Dubbel.

Het begin is erg goed (de tijgerdialoog!) en dat blijft zo tot de eigenlijke voorbereiding begint. Nadien zakt het niveau zienderogen. Het (te grote) team heeft weinig kleur en animo en enkele personages zijn te flauw voor woorden.
De overval zelf is redelijk, maar weinig bijzonder - ook de achtervolging met de mini's is maar zo zo. De eindscène daarentegen is wél helemaal geweldig.

De stijve doch charismatische Michael Caine draagt natuurlijk de film. Zijn komische timing is sowieso het sterkste punt aan The Italian Job en dat vette cockney-accent zorgt eveneens voor amusante dialogen.

Op BluRay ziet The Italian Job er verrassend goed uit - fantastisch zelfs. De kleuren zijn erg mooi, maar ook van enige gedateerdheid inzake cameravoering is geen sprake. Anno 2012 hoeft The Italian Job zich niet te schamen op dat vlak.

"You must have shot a lot of tigers, then."
"Yes, I used a machine gun."

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Hoe misleidend een affiche kan zijn. Ik kende The Italian Job vooral van de remake met Mark Wahlberg en Edward Norton uit 2003. Deze originele versie heeft wel de nodige charme, maar de grote cast is niet in vorm moet ik zeggen. Bovendien rammelt het verhaal nogal, iets wat eerlijk gezegd later beter werd gedaan in de remake. De grote troef in deze film zijn de achtervolgingen met de mini's die wat aan Herbie doen denken. Vooral humor natuurlijk, heel anders dan een film als Gone in 60 seconds. Gelukkig werken de 60's sfeer en het gebruik van de mini's wel. Verder is dit niet zo'n sterke film.

Nog even terug op de affiche komen die best wel misleidend is. Blijkbaar werd deze vooral in de VS gebruikt en was Caine hier verre van tevreden over omdat het geen juist beeld van de film geeft. Geen idee trouwens of dit wel degelijk de originele affiche zou zijn.

avatar van RuudC
Zoals verwacht veel beter dan de remake. Deze film straalt iets fris, doch vertrouwds uit. De sfeer is ongedwongen (geen filmmaker die het aandurft om een achtervolging van een half uur te gebruiken) en bovendien lekker Brits, wat ongelooflijk goed samen gaat met de 1969 setting (The Bank Job is ook zo’n mooie). Het is alleen dat de film soms wat vaart mist, maar The Italian Job heeft een sterke cast met een sublieme Michael Cain! God, wat heb ik moeten lachen om zijn droge opmerkingen. De film zelf is wat over de top soms, maar nergens overdrijft men. Geen overdreven spektakel wat je tegenwoordig vaak ziet. Het is erg vermakelijk en de muziek is best leuk. Spectaculair mooie bluray trouwens. Deze film kan vandaag de dag nog gemakkelijk mee. Godzijdank bestaan er wel degelijk goede misdaadkomedies.

Mooi trouwens om Kilmainham Goal weer even te zien, de gevangenis waar Michael Caine uit ontslagen wordt. Als je ooit in Dublin bent, is het absoluut de moeite waard om er naar toe te gaan. Niet in de laatste plaats omdat zich er een bijzonder tragisch stukje Ierse geschiedenis heeft afgespeeld.

avatar van Vinokourov
Het is dat het actievolle laatste stuk nog enigszins geinig uitgevoerd werd, anders was het oordeel wel wat lager uitgevallen. Een groot gedeelte zit lam en klunzig in elkaar en gaat meer over het dissen van de Italianen door een stel Britten. De humor levert spaarzame grinnikmomenten op en Michael Caine doet ook maar duffig. De remake is hoe dan ook beter.

avatar van Night's Watch
Opvallend dat deze film hier slechts 387 keer bekeken is en dat de remake bijna 10 keer zo vaak beoordeeld is. Ook krijgt de remake een betere beoordeling al zijn deze verschillen minder rigoureus. Het is een tijd geleden dat ik de remake gezien heb maar dit origineel is wat mij betreft absoluut de betere van de twee.

Een korte research leerde mij dat deze film in eigen land een cultstatus heeft door de Britse toon die erin verwerkt zit, daarnaast is de zin 'You're only supposed to blow the bloody doors off' algemeen bekend. Films uit het Verenigd Koninkrijk kan ik over het algemeen goed waarderen en het viel dus te verwachten dat ik me met deze uitstekend zou vermaken, en niks is minder waar.

De 'Britse toon' is fantastisch, om te beginnen met Michael Caine. Mark Wahlberg is zeker geen slechte acteur maar hij haalt het niveau van Caine bij lange na niet in de remake, wat een rol zet deze man neer. Om Caine heen zit een fijne maar voor mij onbekende cast die stuk voor stuk typische personages spelen. Deze personages gaan hand in hand met humor, een ander sterk punt. Geen geforceerde grappen en ook geen grappen/scenes waarvan je van de bank rolt van het lachen maar de film wekt veel, heel veel, glimlachen op. Dit zorgt er mede voor dat de film geen moment gaat vervelen.

En uiteindelijk de ontsnapping waar het allemaal om draait, met de mooie en inmiddels antieke Mini Coopers. De gehele ontsnapping is één groot feest om naar te kijken, dat niet alles even geloofwaardig is doet hier niks aan af. Ook het eind van de ontsnapping als voetbalfans is leuk gevonden en uitgewerkt.

Zo sterk als ik de openingsscène met Rossano Brazzi rijdend in een Lamborghini Miura door de Italiaanse Alpen vind zo jammer vind ik het einde van de film. Het open einde had wat mij betreft weggelaten mogen worden, de film simpelweg een paar minuten korter laten duren had ik een betere oplossing gevonden. Maar goed, een nare nasmaak geeft het gelukkig niet. 4 ruim verdiende sterren!