The Italian Job (1969)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Peter Collinson
met Michael Caine, Noel Coward en Benny Hill

Wanneer hij de gevangenis verlaat, 'erft' Charlie Croker een plan voor een grote diefstal in Turijn, Italië. Het plan is afkomstig van meneer Bridger, die vanuit zijn cel alles meesterlijk heeft uitgedokterd. Samen met enkele ex-gevangenen start Charlie met de organisatie van de 'grootste verkeersopstopping van de eeuw' die hen de mogelijkheid moet geven om een heleboel goud te kunnen stelen. Een gewaagd plan, vooral omdat de maffia in de streek de touwtjes in handen heeft en elke indringer zonder pardon uit de weg ruimt.

Een aardige film tot het onbevredigende, slappe einde.

Ik vond de high speed chase echt te stom voor woorden. Bedoel goud achter in die bakken dus wordt moeilijk hard rijden lijkt mij en dan ook de politie hoe wisten ze dat ze daar in zaten en ze verliezen ze en dan vinden ze ze weer. Uhh niet echt helemaal logische film. En dat kruipen ook op het eind alsof je daar iets mee opschiet .

Het einde was toch maf gewoon, letterlijk de beste cliffhanger (hebben ze die term niet uitgevonden via deze film) die ik ooit in een film heb gezien ...
Die gevangenisdirecteur vond ik ook wel goed op het eind.
Verder niet veel zaaks eigenlijk, een beetje stoer doen en zo.
Verre van slecht hoor ...

***' 3,5 op 5 ***'

avatar van Jordy
Jordy (admin)
vond het erg vermakelijk allemaal... en dat einde.. sja het is weer 's wat anders

avatar van petey
En ook deze film is doelwit geworden van het grote remake-monster. Casting is begonnen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Mark Wahlberg, Edward Norton, Charlize Theron, Jason Statham, Seth Green, Donald Sutherland, Mos Def (Monster's Ball, Showtime)...

grote namen, benieuwd wat ze met het eind doen

Ik denk dat ze dit keer het goud houden, Jordy....

Vooral de overval zelf met de mini's was leuk. En de kleine rol van John Le Mesurier als governer(bekent van de fantastische GB comedy "Dads Army), was leuk om te zien.

Niet echt realistisch allemaal, wel vermakelijk. En Michael Caine was toch wel cool in die tijd

Aardig idee, maar nogal zwak uitgewerkt. Het eerste uur was zelfs erg flauw, maar het gedeelte met de mini's was dan toch wel vermakelijk. En dan het einde..tja..

Een 2,5 is toch wel het maximale voor mij. Ik hoop dat de remake beter is.

avatar van titan
Vorige week heb ik de remake gezien en die is toch echt stukken beter dan het origineel dat flauw en slecht uitgewerkt is en een belachelijk einde kent. 2*

De remake is helemaal niet stukken beter, die is nog veel onrealistischer en flauwer. Om deze kan je nog lachen. De remake kan je alleen maar uitlachen. En in deze zit veel betere muziek.

avatar van Wolkenmeter
Het eerste uur vond ik echt fantastisch. Vooral de manier waarop Noël Coward en Benny Hill hun typische, bekende filmrollen parodieerden was echt hilarisch. Ook aan het aantal memorabele oneliners leek geen einde te komen ("Just remember this - in this country they drive on the wrong side of the road"). Dat alles kwam nogal abrupt tot een eind in het laatste halfuur, dat in de remake waarschijnlijk wel beter zal worden gedaan. Alleen de allerlaatste 'cliffhanger' zoals Tony het hierboven al noemde, maakte nog iets goed.

avatar van titan
empirekees schreef:

Helemaal mee oneens. De remake is juist veel realistischer vind je het soms realistisch dat een aantal zogenaamde professionele boeven op belachelijke wijze hun buit op het spel zet door in een logge bus over de slingerende Alpenwegen te scheuren?. Uitlachen heb ik juist bij deze versie gedaan. Ik hoef alleen maar de flauwe (en voor hem karakteristieke) rol van Benny Hill te noemen.

Mza
Na veel gehoord en gelezen te hebben over de achtervolgingscènes uit deze film vielen ze uiteindelijk nogal tegen. Wel een grappige vondst om mini's te gebruiken maar in een achtervolging moet naar mijn idee toch meer vaart en spanning zitten. Het erge was dat de achtervolging ook meteen het hoogtepunt van de film was. Het begin vond ik maar saai en de humor flauw. Dit is eigenlijk ook wel zo'n film waarvan ik verwacht dat de remake beter wordt. Er mag wel wat meer spectacel in zitten namelijk. 2*

tovenaar
Ik hier toch wel een beetje meer van verwacht. Het geheel bleek uiteindelijk ietsje te flauw en was nergens écht amusant. Ik moet wel even melden dat het einde weliswaar wat raar was, maar niet onbevredigend. Ik had het op dat tijdstip allemaal wel gezien en het interesseerde me vrij weinig wat er nou precies ging gebeuren... de film heeft niet echt indruk gemaakt dus. Wel een aardige streek om deze film uit te zenden, terwijl die in dezelfde week in de sneak draait!

Heb hem net ook even gekeken, na de overigens geweldige remake te hebben gezien. Ik kon weinig overeenkomsten vinden tussen de twee films behalve dan de naam, de mini´s en het goud (wat in het origineel volgens mij gewoon bakstenen waren, ze moesten waarschijnlijk ergens op bezuinigen ). Dat is ook de reden dat ik deze versie niet echt interressant vond en de remake wel. Zoals al eerder vermeld zitten er een aantal belachelijke stukken in de film, dus zelfs van een film van die leeftijd had ik meer verwacht. Geef hem 2 sterren

avatar van Sjan
Wel aardig deze film. Héél af en toe een leuke grap en de aandacht wordt al snel gevestigd op de achtervolgingsscene die wel vermakelijk is (maar wel vollegige onzin als je het mij vraagt: mini's met goudblokken die niet kantelen ofzo...). Ik vond het einde eigenlijk wel grappig. 3*

Tonyvdb schreef:

Tja, maar wat heb je aan een cliffhanger aan het einde in een reguliere speelfilm. (De term is veel ouder, btw)

avatar van jassonn
Dat er nog een vervolg komt misschien?Trouwens in een film als Kill Bill:volume 1 zit ook een cliffhanger naar volume 2 dus.......
Maar dat komt waarschijnlijk door dat het 1 verhaal te lang is voor 1 film(vond de filmmaatschapij).

jassonn schreef:

Leuk, maar er is geen Italian Job 2....

M

Die kun je toch maken?

avatar van bioscoopzaal
Da's toch niet leuk? Het kan heus geen kwaad om eens een keertje iets aan de verbeelding over te laten, in plaats van een goed gegeven eindeloos uit te melken ...

avatar van jassonn
Ik zeg niet dat er een vervolg moet komen(heb de film nog niet gezien)maar ik reageerde alleen maar op een berichtje.

avatar van bioscoopzaal
Zo klonk het anders wel

Die kun je toch maken?

Maar wat heb je aan een cliffhanger als je niet de bedoeling hebt een tweede deel te maken? (En dat hadden ze niet, getuige het verleden)

avatar van jassonn
Zit de cliffhanger dan ook in het origineel?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
jassonn schreef:

Zit de cliffhanger dan ook in het origineel?

Ehm, je reageert constant bij het origineel. Het gaat hier dus over het origineel.

avatar van jassonn
Ik zag het net pas,wou het bericht stiekem weghalen maar kan al niet meer......(aangezien er al op gereageerd is)

Dit vind ik typisch zo'n geval dat een remake wel degelijk een stuk beter kan zijn.
Alhoewel remake een vreemd woord is, want de films lijken nauwelijks op elkaar.

Ik ergerde me ook een beetje aan het pro-Engelse sfeertje. Het leek wel een grote commercial.