Trail of the Pink Panther (1982)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Blake Edwards
met Peter Sellers, David Niven en Herbert Lom

Het zesde deel uit de Pink Panther serie, gemaakt na de dood van Peter Sellers met oude fragmenten. De Pink-Pantherdiamant wordt weer eens gestolen van de staat Lugash. Inspecteur Clouseau wordt erbij geroepen, maar het vliegtuig waar de inspecteur in zit verdwijnt en route. De tv-reporter Marie Jouvet gaat op onderzoek uit en interviewt iedereen die inspecteur Clouseau kent. Zij wordt zelf ontvoerd door een maffiabaas die niet wil dat Clouseau gevonden wordt. Maar ze geeft niet op. Is de inspecteur dood of nog in leven? Dat is de vraag...

avatar van Curriculum
Wat is hier zo slecht aan?

Ik vind het wederom een plezante film.

Vond het eerbetoon niet geheel onaardig. Natuurlijk is de opzet merkwaardig, ik vraag me ook af of zoiets al eens vaker is gedaan. Outtakes van de vorige films vormen een halve film lang een soort van verhaaltje, de andere helft bestaat uit wel gebruikt materiaal en het geheel wordt aan elkaar geregen door nieuw materiaal van de bijrolspelers die dan ook nog leven. Het is vrij bizar.

De outtakes zijn niet helemaal onvermakelijk, maar er natuurlijk voor een reden uitgehaald; zo leuk zijn die sketches namelijk niet. De wel al gebruikte fragmenten zijn leuk, maar ja die hebben we al gezien. Toch is het als ode allemaal niet zo slecht en met een beetje goodwill kom je al wat verder. De nieuwe scènes (dus alles zonder Sellers) zijn wat matig, maar ook daar zitten wat leuke scènes bij, waarvan die bij de vader van Clouseau, met die door schaapshond begeleide bediende, de enige is die echt de moeite van het noemen waard is. Al met al niet de ramp die ik gevreesd had. 2,5 sterren.

avatar van Roel_
Het zou een eerbetoon zijn geweest als deze film nooit zou zijn uitgebracht...

avatar van RuudC
Je vraagt je automatisch een beetje af of deze film afgemaakt is als eerbetoon of om in elk geval de investeringen terug te verdienen. De film begint met een paar leuke sketches, maar verandert plots in een vreemde in memoriam. Na een tijdje had ik daar wel weer genoeg van en heb ik het afgezet. Als ik fragmenten van de vorige films wil zien, dan zet ik die wel op. Het blijft alleen wel geweldig om te zien hoe Dreyfus wordt geïnterviewd over Clouseau en zijn lach ongelooflijk moet inhouden, terwijl de kijker denkt dat hij zijn tranen nauwelijks kan bedwingen. Toch denk ik dat de paar leuke scenes beter tot hun recht komen als extra's op een dvd'tje dan als een speelfilm. Dat ging anno 1982 wat lastig natuurlijk, maar het had nu de dvd-box die ik heb, een stuk logischer gemaakt als het vijfde schijfje was gebruikt voor de derde PP-film.

Dick2008
Ik vind deze eigenlijk meevallen, minder slecht als gedacht. Als komedie is het mager en Peter Sellers-fans zullen wel teleurgesteld zijn. Een waardige afsluiting is het ook niet. Deels is het een flashback met oude fragmenten erin met daaromheen een nieuw verhaal. Het heeft wat weg van een special. Sommige gedeelten zijn wat langdradig. De bezetting is lang niet slecht. Lom is zoals in de andere films hier ook leuk. Ook leuke rol van Purdey, natuurlijk Joanna Lumley (knappe vrouw wel net als die andere uit de Wrekers, Diana Rigg). In de volgende Pink Panther heeft ze ook weer een rol. Verder is het visueel sfeervol gemaakt, met wat mooie opnamen, grappige scène ook met die hond. Ietwat merkwaardige montage maar best aardig. 3.0

avatar van Duke Nukem
The One Ring schreef:
dit zou geslaagder zijn als het gewoon een geinige dvd-extra was. Aan de andere kant waren er in 1982 nog geen dvd's, natuurlijk.
RuudC schreef:
JToch denk ik dat de paar leuke scenes beter tot hun recht komen als extra's op een dvd'tje dan als een speelfilm. Dat ging anno 1982 wat lastig natuurlijk, maar het had nu de dvd-box die ik heb, een stuk logischer gemaakt als het vijfde schijfje was gebruikt voor de derde PP-film.

Precies wat ik ook bedacht toen ik deze film bekeek. Als extra outtake scenes op een andere dvd had dit perfect tot zijn recht gekomen, maar een hele film opbouwen rond een paar leuke scenes en vooral het gebruik maken van scenes die we al gezien hebben in andere films is totaal belachelijk en geldklopperij.

Ook ik heb de dvd-box met 5 Pink Panther films waarin de derde film ontbreekt maar men wel dit slap aftreksel van een Pink Panther film heeft toegevoegd. Ik heb The Return of the Pink Panther (1975) dan ook apart moeten aankopen om de eerste 5 films (de enige Pink Panther films die echt de moeite waard zijn) in mijn bezit te hebben.

avatar van keimpeS
Hele leuke reeks pink panther films allemaal met de enige echte inspector clouseau Peter Sellers!
Deze film is meer een eerbetoon aan Peter Sellers met allemaal scènes uit de voorafgaande films, het leuke aan deze film vond ik voornamelijk het bezoekje aan de vader van Clouseau. Dat was dan ook wel het enige wat ik goed vond, voor de rest hadden ze misschien dit eerbetoon achterwege kunnen laten. Ik heb de gehele reeks gezien en kom gemiddeld voor de gehele reeks op 3 sterren uit. Ik vond de humor op een gegeven moment wel eentonig worden. De curse of the pink panther heb ik nog nooit gezien, weleens wat trailers op YouTube, je kan daar trouwens ook de gehele film kijken. Gezien de trailers die ik heb gezien, weet ik nog niet of ik deze ga kijken, zonder Peter Sellers geen Clouseau!