Daisy Miller (1974)

geregisseerd door Peter Bogdanovich
met Cybill Shepherd, Barry Brown en Cloris Leachman

Daisy Miller is een onbevangen blondine, die met haar moeder een reis door Europa maakt rond 1800. Zij maakt in Geneve kennis met een student die verliefd op haar wordt. Het reisje neemt helaas een onverwachte wending.

Naar een korte roman van Henry James. Shepherd was Bogdanovich z'n vriendin, destijds, en hij liet haar de hoofdrol spelen. Dat is hem door de HH critici zeer kwalijk genomen. Iedereen vond haar slecht. Goddank heeft ze het uitgemaakt met Peter B. en is het toch nog best goed met haar gekomen.

Een gevalletje liefdescasting dus. Is altijd uitkijken.

Een draak van een film. Vanaf de eerste minuut stoorde ik me verschrikkelijk aan het belabberde acteerwerk (Shepard was idd erg slecht), van vrijwel de gehele cast. Ook inhoudelijk stelt de film geen fluit voor (het is een standaard relatieverhaaltje) en ik vroeg me aan het eind ook echt af waar ik die anderhalf uur naar gekeken had. Inhoudsloos geneuzel... 1*