Kiss Kiss Bang Bang (2005)

3,35

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Shane Black
met Robert Downey Jr., Val Kilmer en Michelle Monaghan

Wanneer kruimeldief Harry Lockhart (Robert Downey jr.) op de vlucht slaat na een mislukte overval, loopt hij per ongeluk bij een casting voor een misdaadfilm naar binnen. Zo wordt hij meegenomen naar Hollywood voor een echte screentest en wordt daar door zijn producer voorgesteld als het nieuwste 'snoepje van de maand'. Ter voorbereiding op de screentest moet Harry meelopen met privé-detective Perry van Shrike (Val Kilmer), door de meesten Gay Perry genoemd vanwege zijn homoseksuele geaardheid. Als crimineel die zich voordoet als acteur die zich voordoet als detective komt Harry in contact met Harmony Faith Lane (Michelle Monaghan). Via deze weinig succesvolle actrice raken Harry en Gay Perry betrokken bij een moordzaak die hun eigen levens wel eens in gevaar zou kunnen brengen.

366 BERICHTEN 50 MENINGEN
avatar van Alathir
Degelijk op het vlak van komedie, ik heb zeker een aantal keren gelachen. Ik snap wel dat dit geklasseerd wordt onder neo-noir omdat je zou kunnen zeggen dat Michelle Monaghan hier een beetje de femme fatale speelt en op het einde is er ook nog is de typische twist.

Het plot is zonder twijfel rommelig te noemen en de voice-over vertelstijl doet er soms nog een schepje bovenop. De acteurs spelen best oké, maar zeker niet geweldig. Toch is het een vermakelijke film geworden die gemakkelijk wegkeek.

avatar van Teejey
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Flinke tegenvaller, die Black natijd goed heeft gemaakt met The Nice Guys. Die laatstgenoemde heeft wel de sfeer, humor en karakters die deze film niet heeft.

Was de draad al behoorlijk snel kwijt betreft de namen en moorden. Dan zit je als ware een puzzel af te maken waarvan je weet dat er stukjes missen. Ook de humor sloeg niet aan, op een enkele keer na, toen ze dat lijk naar buiten gooide. Verder was het te makkelijk en flauw.

Robert Downey is zo'n A-acteur die ik niks bijzonders vind hebben, al kon ik hem in Zodiac wel hebben. Val Kilmer deed het prima en Michelle Monaghan overtuigde me hier juist wel.

De luchtige niks-creërende soundtrack sluit aan bij de beelden, waar ook al geen moeite in is gestoken.

Al met al heb ik denk ik niks met films zonder eenrichtingsverkeer. Het werkt op uitzonderingen na niet wanneer je verschillende emoties wilt opwekken, zoals humor en spanning.

avatar van flaphead
Superhippe film in hoog tempo met een bak aan dialoog. Benader hem zeker niet als misdaadfilm met komische inslag, maar als komedie tegen een misdaadverhaal. Want dan wordt je minder teleurgesteld. De film is een aaneenschakeling van onlogische karakterkeuzese en absurde gebeurtenissen, tamelijk over de top. Niet te serieus nemen op voorhand dus.
De kekke voice-over is nog leuk en fris in het begin, maar spreekt te vaak rechtstreeks tot het publiek en wordt daardoor ververvelend. Er wordt een ingewikkeld misdaadverhaal vertelt en door het bewust hoge tempo soms wat lastig te volgen. Deze poging tot intelligent plot komt wat geforceerd over. De humor is over het algemeen erg lekker -als je inmiddels geaccepteerd hebt dat je niet naar een misdaadfilm zit te kijken- en daar moet de film het dan ook absoluut van hebben. De ietwat donkere sfeer is ook fijn. Downey en Kilmer hebben leuke rollen en zo te zien hadden ze er plezier in.
Leuk wegkijkertje, maar niet meer dan dat.

avatar van gizzegiz
Verwarrende film, te snel voor mij, vrees ik...

Kon de verwachtingen door de hoge scores niet inlossen.
Nogal onduidelijke plot en de manier van "vertellen" vanaf het begin kwam mij eerder irriterend over.
Later volgden er nog wel enkele grappige gezegden, maar in zijn geheeld toch onvoldoende.

avatar van Roger Thornhill
Een niet onaardige kruising tussen film-noir en komedie, maar het totaalpakketje is zo overduidelijk zelfbewust en clever dat mij dat op een gegeven moment gaat tegenstaan, en van Robert Downey's gebruikelijke mix van arrogantie en charmante (zogenaamde) onhandigheid heb ik al enige tijd genoeg. Val Kilmer houdt het schip recht met een onverwacht sterke rol, en Michelle Monaghan is altijd een feest om naar te kijken, hoewel het mij totaal ontgaat waarom ze van de regisseur even topless moet, maar ach, dat is wel emblematisch voor de geforceerdheid van het hele concept van deze film. Wel nog een verrassend mooi verstild moment onder de bank.