Kiss Kiss Bang Bang (2005)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Shane Black
met Robert Downey Jr., Val Kilmer en Michelle Monaghan

Wanneer kruimeldief Harry Lockhart (Robert Downey jr.) op de vlucht slaat na een mislukte overval, loopt hij per ongeluk bij een casting voor een misdaadfilm naar binnen. Zo wordt hij meegenomen naar Hollywood voor een echte screentest en wordt daar door zijn producer voorgesteld als het nieuwste 'snoepje van de maand'. Ter voorbereiding op de screentest moet Harry meelopen met privé-detective Perry van Shrike (Val Kilmer), door de meesten Gay Perry genoemd vanwege zijn homoseksuele geaardheid. Als crimineel die zich voordoet als acteur die zich voordoet als detective komt Harry in contact met Harmony Faith Lane (Michelle Monaghan). Via deze weinig succesvolle actrice raken Harry en Gay Perry betrokken bij een moordzaak die hun eigen levens wel eens in gevaar zou kunnen brengen.

Goeie film. De grappige stukken zijn ook echt (bijna) altijd grappig en de 'misdaad' stukken zijn ook echt misdadig. (Hele rare formulering, maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel). Leuke plotwendingen en een hele goede Downey Jr. (Die tevens de grappige voice-over voor z'n rekening neemt.)
Val Kilmer speelde een goeie gay. Niet van die irritante maniertjes en dat overdreven gedrag. (Zie ook: Morgen Freeman in the Maiden Heist) Subtiel. Al heb ik geen verstand van homoseksualiteit, hij kwam op mij over als realistisch.
Goeie film die net buiten mijn top 10 valt.

LOL:
"Als crimineel die zich voordoet als acteur die zich voordoet als detective" en
"I'm a dude, playing a dude, disguised as an other dude" (Downey jr. in Tropic Thunder)
Toeval? I think not! (Zie ook de geluidsdemperscene in A Scanner Darkly én de geluidsdemperscene in Sherlock Holmes!)

avatar van Co Jackso
deGVR schreef:

Dat is inderdaad de kracht van deze film. Tegenwoordig komt het in films teveel voor dat de actie gemengd moet worden met humor, hierdoor wordt de film zowel niet grappig als niet spannend. Deze film weet het uitstekend te scheiden.

avatar van wyatt earp
Ondanks dat Robert Downey Jr. vaak hetzelfde typetje speelt, is het altijd een genot om deze man te zien acteren. Geweldige droge humor . Er zitten hilarische scenes bij waarbij je je helemaal in een kriek lacht. De voice-over die zich tot het publiek richt was ook wel leuk gedaan, evenals de allerlaatste scene waarbij Robert een woord tot de kijker richt. Het verhaal was helaas minder. Niet altijd even makkelijk te volgen en een beetje vaag. De humor van Robert Downey Jr. maakt wel een hele hoop goed. Val Kilmer was trouwens ook wel leuk als gay. Al met al best een aardige film, die door Robert Downey Jr. nog lichtelijk overeind gehouden wordt.

avatar van hannes64
Een heel goeie scene......Als Harry ( Downey Jr. )onder `t bed ligt, en die mooie meid met `t roze haar ( Shannyn Sossamon ) een paar kogels krijgt, en ze valt precies met haar gezicht naar Downey, die dan onder `t bed vandaan komt en de schutter vermoord....zie `s hoe ie `t doet , met zo`n soort van emotie dat ie em nog een genadeschot geeft....schitterend moment.(
Trouewens de gehele film door is ie prima te pruimen.....en Kilmer is op z`n best.
Echt een prima film.

Leuk filmpje.

Maar volgens mij heb ik een hoop plot gemist, want zo ingewikkeld was het toch niet ? Typisch "the plot thickens" verhaaltje, dat me een beetje aan Sex Crimes deed denken, maar de twists wat egaler verspreidt over de gehele film.

Is gewoon een lekker losse, grappige film. Humor is best oké, al had het af en toe toch wel weer net wat maffer of harder gemogen. Het wordt nooit echt pijnlijk. 't Is dan ook meer een soort van fruitig sarcasme waar mee gespeeld wordt.

Acteerwerk was niet super, maar best te doen. Visueel zag alles er ook leuk uit, de soundtrack ... geen flauw idee eigenlijk. Totaal niet opgevallen. Om de Pulp Fiction vergelijking dan toch ook maar te maken (hoewel de twee films weinig met elkaar hebben vind ik), de dialogen in deze film zijn tich keer leuker.

Goeie 3.5*. Aardig vermaak, leuk en fris, maar echt apart wordt het nergens.

Opgehoogd naar 4 sterren.

Blijft vooral visueel erg leuk. Veel geklooi, paar erg mooi vormgegeven scenes en eigenlijk de hele film door wel aantrekkelijk.

Acteerwerk kon mij deze keer blijkbaar ook wat beter bevallen. Leuke rol van Downey, ook Val Kilmer eigenlijk gewoon goed op dreef. Zeker die laatste vind ik meestal helemaal niks. Geinige voice overs verder en aardig wat geslaagde grapjes.

Van de soundtrack kan ik me nog steeds niks herinneren, behalve dan even Felix Da Housecat op de achtergrond. Heb er mij in ieder geval ook niet aan geïrriteerd.

Blijf er wel bij dat het redelijk braaf blijft allemaal. Eerder guitig en fris dan sarcastisch en/of hard. Maar stoort me blijkbaar iets minder. Gewoon lekker vlot en grappig, perfect vermaak.

AHWA

avatar van The One Ring
Onderhond schreef:

Ja, maar heb jij de indruk dat het echt sarcastisch of hard wil zijn?

Meer dan dat het helemaal overkomt.

avatar van Tiepie
Bij sommige acteurs weet je gewoon dat een film 'goed' is ook al is de film eigenlijk niet goed. Robert Downey jr. Speelt altijd geweldig zijn rollen. En daarbij is dit geen slechte film. Heb heel erg genoten van deze film. En ik ga m zeker nog eens kijken. 4*

avatar van Minotaures
Gewoon een goede film met droge humor.

Verhaal was één en al puzzelen. Personages waren geweldig raar. En ook het humor kwam op een rare manier tot lachen aan.

Decors, acteerprestatie's, etc. laat ik achterwege.

Qua komedie zou dit niet geschikt zijn voor iedereen. Er zitten wat 'zwarte' grappen bij. Ik zou het niet echt sterk aanraden voor komedie-liefhebbers. Maar het is wel een film die je een keertje moet zien.

avatar van xeegen
Wat een heerlijke film. De actie was goed, de personages waren geweldig en de humor was briljant. Is lang geleden sinds ik zo hard heb gelachen, droge en harde humor ten top.
Maar zoals al eerder werd aangegeven door hannes64 had de film ook een aantal rauwere scene's zoals de beschreven moord op het paars-harige meisje. Voor mij kwam de grootste klap echter tegen het einde toen Perry een bezoekje gaf aan de vader van Harmony. Het besef kwam toen pas bij mij dat incest toch een belangrijk thema van de film is.
En daar ook mijn grootste minpunt voor deze film. Het verhaal voelde voor mij overschaduwt door de humor. De lachsalvo's en de dialoog tussen de personages leidde mij zoveel af van het verhaal dat ik eigenlijk zoals normaal gesproken niet het verhaal probeerde te ontrafelen. Het plot kwam op mij dan ook niet erg overtuigend over en de impact van een thema als bv incest bleef voor mij uit. Maar ik zal bij de tweede kijkbeurt zeker beter op het verhaal letten.
Persoonlijk denk ik dat hier meer in had gezeten als de film een wat sterker plot met meer rauwe misdaadscene's had gehad dan de stortvloed (ondanks hilarisch) aan grappen. De makers bewijzen in ieder geval dat ze zowel harde scene's zoals die met het paars-harige meisje en de zwarte humor heerlijk kunnen brengen.

avatar van leidsehoodie
Een van de beste wegkijkfilms ooit gezien. Grappig, vlot, met humor en snel. Dus je lacht, en dan nog een paar keer, en dan is het voorbij. Mooi gemaakt ook, veel visuele geintjes, en mooie shots. Leuke typetjes, en een onnavolgbaar verhaal. Dikke vette prima voor Kiss Kiss Bang Bang en Michelle Monaghan is debiel lekker in deze film. Nog steeds een 4,5*

avatar van SnakeDoc
Aardig filmpje. Beetje chaotisch soms en daarom wat moeilijk te volgen!
Wel een paar goeie grappen tussendoor.

Vooral grote complimenten naar Val Kilmer en Robert Downey Jr.

avatar van Boogeyman
Gebakken lucht,

het begon met een lach die onbekommerd van de springplank
duikelde, op het plat van het water, en nog eens en nog eens en nog eens, tot de lach, zoveel harder en grijzer, binnen bleef. ik doe niet meer mee, schreef de lach, de tanden hebben het koud gekregen.

Het kwam nog tot een eind toen het water, plat en hard, al onder het maanlicht lag, als een hoofdstuk afgesloten.

Tja, de film vind zichzelf echt te grappig, de moorden zijn ook te zien in een doordeweekse CSI aflevering, en die luchtige dialogen zijn ook maar vanille vla.

avatar van Denveen
Bezit die Robert Downey Jr. toch een charisma zeg! Zeer prettige film om naar te kijken. Een opzich zwaar verhaal wordt luchtig verteld en komedie en misdaad wisselen elkaar goed af. Het nut van de voice-over vond ik discutabel, hoewel de film zichzelf op deze manier in elk geval niet te serieus leek te nemen.

avatar van boozebelly
Boogeyman schreef:

Amen. Een film die overloopt van de gemaakte coolness.
Die flauwe slotscene (Dat betoog) was echt helemaal de krent op de keutel.

Slecht....1,5*

avatar van Purmerend
Verhoogd van 3,5 naar 4 sterren.
Een paar leuke scene's borst en spin scene, dat ie over het lijk heen pist in de badkamer en op het laatst dat alle dooien levend terugkomen in het ziekenhuis en dat Elvis ook nog ff om het hoekje komt kijken

avatar van Jesse93
Voor de 2e keer gezien en hij blijft geweldig. Alles kwam weer naar boven. Het kijkt super lekker weg, er zit goede humor in en het acteerwerk is geweldig. Door deze film was ik toch wel fan geworden van Robert Downey Jr. Alleen vind ik hem in deze film toch het best (in vergelijking met andere films die ik heb gezien). Deze film kan mij denk ik nooit vervelen. Ik denk dat een 5* net iets te hoog is, daarom een dikke 4,5*.

avatar van Sgerrard_8
Veel minder leuk dan ik had gehoopt, enkele leuke grapjes maar voor de rest overstijgt dit de middelmaat niet. Net niet in slaap gevallen na 50 minuten. Nipte voldoende.

avatar van Movie Man
Afgelopen zondagmorgen geprobeerd deze film helemaal af te kijken; 't bleef echter bij proberen: 't laatste kwart uit verveling de labtop op schoot erbij getrokken ....
't script is "too jumpy" en te ongeloofwaardig om te volgen en Val Kilmer is hopeloos verkeerd gecast.
Robert D. doet erg zijn best, maar kan in zijn eentje niet verhoeden dat het geheel zachtjes als een nachtkaarsje uitgaat...
Zie wel dat vele anderen een hoge waardering geven, maar ik kan er niet meer dan 2 sterren voor geven - voor Robert's vergeefse moeite.

Driello
Duidelijke overeenkomsten in het acteerwerk van Downey met dat in Sherlock Holmes,ondanks dat dat een totaal andere film is. Vraag me af of hij het wel eens anders doet maar heb geen vergelijkings materiaal.Niets verkeerds aan, en in deze film werkte het prima, maar als dit zijn maniner van acteren is en blijft wordt het wat saai. In tegenstelling tot Movie Man vond ik Kilmer hier juist erg goed gecast. Tis toch een beetje een kerel met een stoer lichaam en een gay gezicht. Hij wist me hier prima te overtuigen.

Het verhaal is verder naar mijn mening onnodig gecompliceerdgemaakt met te veel toevalligheden en plotwendingkjes.Dat zorgde ervoor dat de wrevel uiteindelijk een beetje toesloeg. ('ja, wat is het nou, moord of zelfmoord. Maak een keuze en zeg het maar!'). Toch is de film vermakelijk, met soms fraaie en in ieder geval interessante shots en her en derhilarische momenten. 3*

Driello schreef:

Dat is niet per ongeluk gegaan. Het is gebaseerd op de oude film noirs, die vaak (al dan niet nodeloos) gecompliceerd waren met toevalligheden en plotwendigen elke 5 minuten. Het is onzin, maar inderdaad wel vermakelijk.

Driello
Gisteren herzien en ik ga verlagen. Er zitten toch wel redelijkveel technische foutjes in de film diebegonnen te storen. Slecht geknipt, gebruik van overloop filterswat erg duidelijk was en continuiteits foutjes die behoorlijk opvielen. Misschien dat dat ook opzettelijk was, maar het stoorde. 2,5*

avatar van xenotox
boozebelly schreef:

Amen. Een film die overloopt van de gemaakte coolness.
Die flauwe slotscene (Dat betoog) was echt helemaal de krent op de keutel.

Slecht....1,5*

De krent op de keutel? WTF XD

avatar van DVD-T
Perry: My $2000 ceramic Vektor my mother got me as a special gift. You threw in the lake next to the car. What happens when they drag the lake? You think they'll find my pistol. Jesus. Look up "idiot" in the dictionary. You know what you'll find?
Harry: A picture of me?
Perry: No! The definition of the word idiot, which you fucking are!

Een van de vele hilarische gesprekken tussen Gay Perry en Harry.

Heerlijke film die het vooral moet hebben van de vele leuke dialogen. Plezier druipt gewoon van het scherm. Het begint al met de heerlijke cynische voice over van Downey Jr. die gewoonweg erg geslaagd is. Normaal falen films hierin een beetje, maar hier past het perfect. Naast de leuke voice over staat de film bol van leuke en soms erg onzinnige gesprekken. Dit maakt de film geoon erg leuk om te blijven volgen. Verhaal verloop is ook erg fijn. Veel verassingen en wendingen maken Kiss Kiss Bang Bang een niet allerdaagse Hollywood productie. De ene bizarre scène na de andere volgen elkaar snel op. Elke scène is dan ook weer anders. Daardoor blijft de film de gehele speelduur zijn kracht behouden. Verder erg mooi en stijlvol geschoten, en de heerlijke muziek maakt het helemaal af.

Kilmer is geknipt voor deze rol, net als de rest van de cast. Downey Jr. maakt er altijd wat van, en Moynahan is niet alleen leuk om naar te kijken, maar heeft ook een balangrijke rol in het geheel. Het einde is te bizar voor woorden Kilmer is neergeschoten en leeft dan weer maar past perfect bij de rest van de film.

Bovengemiddelde en stijlvolle misdaad komedie.

avatar van blurp194
Na een hele serie mislukte films met Val Kilmer - moet ik MacGruber noemen? - met enige aarzeling naar deze gaan kijken. Die aarzeling blijkt echt overbodig te zijn, dit is een fijne film. Het verhaal is grappig losjes opgehangen aan de stijl van een pulp detective romannetje - en geeft dat ook openlijk toe. En die stijl lukt - is dat een verrassing? Alle boeken van Mickey Spillane zijn tenslotte ook prima verfilmd, en nou wil ik nog niet meteen zeggen dat deze film daarbij aan kan haken, maar heel ver ligt het nou ook weer niet.

Goed - het verhaal is spannend, springt van de ene plotwending in de andere, maakt af en toe een onverwachte zijsprong. Echt de sfeer en het gevoel van een ouderwetse detective. Robert Downey Jr. is de held van het verhaal, en doet dat best aardig - en hij wordt daarin ook goed aangevuld door Val Kilmer, de ene geeft aan en de ander trapt in. Michelle Monaghan is de femme waarvan in het verhaal zal moeten blijken of ze wel of niet fatale zal zijn - zoals dat hoort in dit soort film - en dat lukt zonder enig probleem door alle plotwendingen heen, ze draagt die rol volstrekt geloofwaardig. Ze had voor de film wel wat meer concurrentie kunnen hebben - de rol van Angela Lindvall als Flicka is wat aan de kleine kant, zoals al uit haar eerste scene blijkt - helaas blijft het daar ongeveer bij. En heel jammer natuurlijk ook dat Shannyn Sossamon maar zo'n klein rolletje heeft - ik had haar best langer willen zien. Aan de andere kant Corbin Bernsen dan, heeft ook net zo'n twijfelachtige eer als Val Kilmer - als hij op een poster staat, krijg ik twijfel of ik een film wel moet gaan zien - maar in dit geval ook volkomen onterecht, hij heeft maar een klein rolletje maar doet dat onwaarschijnlijk goed.

De actiescenes zijn niet de hoofdmoot van het verhaal, maar zijn op zich wel goed in het verhaal gepast en ook spectaculair genoeg om bovenop alle plotwendingen nog wat extra spanning te geven. Waar de actie onwaarschijnlijk wordt is daar in het verhaal ook een goede smoes voor - en dat is een van de vondsten die deze film echt tot een uitschieter maakt. Nog niet tot een topper - daar mist het verhaal net iets teveel het genie van Mickey Spillane voor, een echte film noir wordt het niet - en de held is ook niet echt een Mike Hammer. Toch echt een leuke film.

avatar van John Lee Hooker
Ik was er niet zo onder de indruk van.

Robert Downey Jr. komt echt als een idioot over en zelfs als hij het sirieus bedoeld vind ik 'm eerder een comedian dan een crimineel. Val Kilmer had ook gerust plaats kunnen maken voor een andere acteur, al speelt 'ie wel redelijk.

Verhaal zelf is niet echt boeiend.
Dialogen zijn met opzet heel melig in elkaar gezet en ik werd dat aanstellerige gedoe echt zat op 'n gegeven moment. Ook die ruzies met Harmony waren best wel irritant.

Actie was matig en de humor sprak me niet aan. Het is wel redelijk verfilmd en het ziet er allemaal verzorgd uit.

avatar van Strike0ut
John Lee Hooker schreef:
Ik was er niet zo onder de indruk van.

Verhaal zelf is niet echt boeiend.

mee eens. ik vond alleen het stukje van die russische roulette grappig

avatar van benni
Kwam bij mij eerst moelijk op gang, maar al gaande weg, steeds beter. Paar keer echt gelachen. Vond alleen de voiceover vervelend. Zaten echt wel gekke scenes in , en een leuk chickje...

Bij vlagen echt geniaal!