Kiss Kiss Bang Bang (2005)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Shane Black
met Robert Downey Jr., Val Kilmer en Michelle Monaghan

Wanneer kruimeldief Harry Lockhart (Robert Downey jr.) op de vlucht slaat na een mislukte overval, loopt hij per ongeluk bij een casting voor een misdaadfilm naar binnen. Zo wordt hij meegenomen naar Hollywood voor een echte screentest en wordt daar door zijn producer voorgesteld als het nieuwste 'snoepje van de maand'. Ter voorbereiding op de screentest moet Harry meelopen met privé-detective Perry van Shrike (Val Kilmer), door de meesten Gay Perry genoemd vanwege zijn homoseksuele geaardheid. Als crimineel die zich voordoet als acteur die zich voordoet als detective komt Harry in contact met Harmony Faith Lane (Michelle Monaghan). Via deze weinig succesvolle actrice raken Harry en Gay Perry betrokken bij een moordzaak die hun eigen levens wel eens in gevaar zou kunnen brengen.

avatar van davidov
wat een genepte titel zeg

Als ze ook nog thunderball gaan draaien tijdens de film is het echt een drama

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik dacht ook eerst aan het verhaal van Fleming. Wel erg verwarrend als je een titel pikt...

avatar van afca_fanatic
Ik dacht aan een vervolg van de film Bang Bang You're Dead... We zullen zien wat voor een film dit woord.

avatar van Edie
Wel met Corbin Bernsen

Tonymortaza
gezien de trailer wel een origineel film

trouwens de verhaal wat daar boven staat is fout.

hij komt geen auditie doen, hij beland daar per ongeluk.

avatar van Quentin
Ziet er best aardig uit. Kilmer ziet er ook beter uit dan in zijn vorige films.

avatar van Wolkenmeter
Dit is voor mij misschien wel de verrassing van het jaar: een misdaadkomedie waar ik amper iets over gelezen had, blijkt een razendsnelle, speelse en ontzettend grappige thriller te zijn die werkelijk met alles de draak steekt. De one-liners vliegen je dan ook om de oren, en een beter duo als Val Kilmer en Robert Downey Jr. om ze naar elkaar af te vuren, kan je waarschijnlijk niet vinden. Hun vlotheid helpt je ook doorheen enkele zeer groffe scènes, die ik hier niet zal vermelden.

Het verhaal zelf is dan ook niet eens zo belangrijk. Zeker wanneer ze naar de ingewikkelde plots van Raymond Chandler beginnen te verwijzen, is het haast onmogelijk om nog bij te blijven. In plaats daarvan concentreer je je dus beter op de dialogen. Tussendoor krijg je ook nog een paar heel straffe scènes die je als kijker wel even wakker schudden. (Kijk maar wat er gebeurt als Robert Downey Jr. zich schuilhoudt onder het bed van één van de kidnappers.)

Dit is het soort film dat je makkelijk een tweede keer zou kunnen bekijken. Alleen al omdat het onmogelijk is om alles van de eerste keer gezien en gehoord te hebben.

En hopelijk zien we Robert Downey Jr. nu wat vaker in films opduiken.

avatar van Quentin
Waar/hoe heb je hem gezien?

avatar van Wolkenmeter
Hij werd de voorbije drie dagen zowat overal in België getoond tijdens de Fortis Film Days

Idd wat een superfilm is dit zeg! Geen minuut me verveeld, ook erg goed acteerwerk en veel chemie tussen Downey jr. en Val Kilmer. Dat komt ook zeker door de goede en gevatte dialogen die ze met elkaar hebben.

Het verhaal is op zich wel vernieuwend en orgineel maar zit voor mijn gevoel iets te ingewikkeld in elkaar. Maar dat is niet echt storend omdat het vooral om de actie en alles eromheen gaat.

Een tip is idd om wel goed op te letten er word veel verwezen naar dingen die eerder lang zijn gekomen in de film.

Er lachwekkende scenes, en gevatte opmerkingen. Doordat het verhaal wat moeilijk is zal je de eerste keer veel van die opmerkingen en goede dialogen missen.

Maar het totaal plaatje van de film is echt super. Goede combinatie van actie humor, goede acteurs en een vernieuwende verhaallijn.

Echt super, Ik vind deze film zeker wel 5 sterren waard!

Als grote fan van Val Kilmer ben ik zeer benieuwd naar deze film.

avatar van Kasper
Leuke film. Het is zeer duidelijk dat dit van de makers van Lethal Weapon komt. De humor en actie zijn heel goed met elkaar te vergelijken.
De film verveeld het tweede uur niet en wordt zelfs sterker naarmate het einde.

avatar van Jazzthieve
Grote verassing voor mij, heb mij werkelijk geamuseerd, ik en een vriend waren de enige in de cinemazaal en konden dus luidkeels lachen. De one-liners, het sarcasme, de humor en vooral het duo. Deze film made my day.

Gezien in de sneak. 1 van de eerste films die optimaal gebruikt maakte van het grote scherm in de bioscoop.
Erg lekkere film. Soms ging het wel erg snel maar heb me goed vermaakt en heb soms echt goed gelachen...

De link naar James Bond lag er echter wel heel dik bovenop. Zoals de hele intro die in stijl van JB was.

Erg leuke en lekkere film ! En Downey is perfect !

**** !

Moest wel de eerste 20 a 30 minuten me door de film heenworstelen , was bijna de bioscoopzaal uitgelopen , want die minuten verliep het allemaal een beetje vreemd .
Maar daarna ging het een stuk beter met leuke humor en ditto actie .
daarom geef ik deze film een 2,5 * .

avatar van davidov
4*!

De film is een beetje apart...
De humor komt van de bizarre en legubere situaties of anders van de eindeloze lijst van cynische en sarcastische opmerkingen. En dat kan ik wel waarderen (zie je niet vaak in films)

Voor een verhaal van het brein achter de "lethal weapon" reeks, viel de actie ietswat tegen... maar dat maakt men allang goed door het vermakelijke detective werk...

Als je een verhaal kan waarderen waarin iemand van de regen in de drup raakt. Van een paar tenenkrommende situaties. Zwarte humor? En een film die zichzelf niet geheel serieus neemt (uberhaupt het film genre)... dan is dit een zeer vermakelijke film!

avatar van Word_Play
Geweldige film! Heerlijk sarcastische one-liners die in een superhoog tempo langs je oren heenvliegen in een mooi verfilmd jasje. Toen ik de trailer zag verwachte ik totaal iets anders. Dé verrassing van 2005!

****.

Een hele leuke film!
Voor mij wel een verassing, want ik had er eigenlijk niet veel van verwacht, maar de humor die er in de one-liners verwerkt zit is wel naar mijn smaak.
Verder is het verhaal iets te ingewikkeld gemaakt voor zo'n film naar mijn idee, wat wel weer maakt dat het leuk is om hem nog een keer te kijken om werkelijk alles op te merken en te volgen.

4*en

avatar van javaboy
Topfilm !!

avatar van pascal83
Een erg leuke zwarte komedie, met een erg goede grappige Robert Downey Jr. en Val Kilmer. Het verhaalt is helaas een beetje ondergeschikt aan de vele leuke vindingen die de film rijk is.

3.5/4 *

avatar van Tun-89
Volgens mij is dit wel een hele leuke film, spannend, maar ook met grappige stukjes. Kan niet wachten tot in 'm zie!

R downey jr weer in een film... helemaal geweldig...

avatar van kinjutsu
wel leuke, film mooie kleuren ook en grappige stukjes

avatar van Mischa
Downey Jr. en Kilmer zijn inderdaad ontzettend grappig samen, maar ook die juffrouw vond ik t prima doen. in tegenstelling tot enkele andere mensen hier vond ik juist t einde wat minder, of liever; de climax. Toch errug genoten!

avatar van Redlop
chansadres schreef:

Die intro was werkelijk briljant. Helaas vond ik het allemaal minder grappig dan ik hoopte. De draad van het 'plot' raakte ik ook kwijt en richtte me vooral op de vertelstijl die erg aanstekelijk was. 3,5* toch wel.

avatar van U-96
Vermakelijke film. Personages zijn wel aardig en passen als cast wel redelijk bij elkaar. Het leuke, maar bizarre verhaal wordt leuk naar voren gebracht maar heeft teveel moeilijke gaten. Ik raakte helaas de draad af en toe kwijt.

De film heeft veel leuke scènes: moeilijke situaties, nogal wat sarcastische humor, aardig wat geweld en een frisse martelscène. De film heeft genoeg vaart, maar gaat soms wat teveel van hak op de tak.

Kiss Kiss Bang Bang kijkt erg lekker weg. Suffe filmtitel, geweldige intro.

3.0 sterren...

J Lebowski
Sterk begin, daarna steeds meer flauwe grappen waarbij net zoveel gezucht als gelachen werd in de bioscoop. Duidelijk een film die in Amerika meer waardering zal krijgen dan in Europa lijkt mij.

Heel erg leuk. Plot is wat warrig, maar eigenlijk doet dat er ook niet toe.

avatar van Redlop
cornelis schreef:
...Plot is wat warrig, maar eigenlijk doet dat er ook niet toe...

Inderdaad. Het is denk ik juist de bedoeling dat je de draad compleet kwijt raakt.