Kiss Kiss Bang Bang (2005)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Shane Black
met Robert Downey Jr., Val Kilmer en Michelle Monaghan

Wanneer kruimeldief Harry Lockhart (Robert Downey jr.) op de vlucht slaat na een mislukte overval, loopt hij per ongeluk bij een casting voor een misdaadfilm naar binnen. Zo wordt hij meegenomen naar Hollywood voor een echte screentest en wordt daar door zijn producer voorgesteld als het nieuwste 'snoepje van de maand'. Ter voorbereiding op de screentest moet Harry meelopen met privé-detective Perry van Shrike (Val Kilmer), door de meesten Gay Perry genoemd vanwege zijn homoseksuele geaardheid. Als crimineel die zich voordoet als acteur die zich voordoet als detective komt Harry in contact met Harmony Faith Lane (Michelle Monaghan). Via deze weinig succesvolle actrice raken Harry en Gay Perry betrokken bij een moordzaak die hun eigen levens wel eens in gevaar zou kunnen brengen.

AddictedToMovies
Film die aan de ene kant haar best doet cynisch en komisch uit de hoek te komen, maar vervolgens volledig de plank misslaat door vervolgens alle standaard aspecten uit detectives een voor een langs te laten komen. Eerste deel concentreert zich op het komische gedeelte wat zeer goed werk, met dank aan Robert Downey Jr. Maar wanneer het idiote plot zich ontvouwt wordt de film vervelend, met achtervolgingsscènes en uitgekauwde psychologie ("ik heb nog nooit iets afgemaakt in mijn leven...") als de meest storende factoren. De film wordt wat het in essentie belachelijk wilde maken. Beeldend is het een vlotte film, maar wel een beetje gemaakt vlot. Muziek werkt niet echt en begint te irriteren als er ook daadwerkelijk gevoelige momenten langs moeten komen - als een verplicht nummertje. Met enkele grappen (soms leuk, soms niet) probeert het de clichés nog recht te trekken, maar met de epiloog verraadt de film haar ware aard: meuk.

avatar van wilofski
cava film nog, bij wijlen wel mega verwarrend.
De voice-over en het "slim/satirisch" willen zijn was ongelofelijk irritant.

Zonder de laatste factoren had de film 3 of 3,5* gekregen, nu echter maar 2.

avatar van Vinokourov
In het begin is Kiss Kiss Bang Bang nog best te pruimen door de frisse stijl en een leuk vertellende Downey Jr. Grapje hier en daar, niks mis mee dus... Maar na verloop van tijd gaat het houtje-touwtje-detectiveverhaal irriteren. Het heeft last van teveel toeval en onzinnige zijstappen. Mwah, matig eindoordeel dan maar voor deze bergafwaarts aflopende film.

avatar van Masterchief
Toch maar de film opgezet na wat reacties hier gelezen te hebben. Nou, totaal geen spijt van gehad, wat een grappige film die je snel wegkijkt, ik vond het dan ook jammer dat het eind van de film uiteindelijk bereikt was.

Robert Downey jr.speelt geniaal de rol en zorgt voor hilarische momenten in de film gemixt met sarcastische of droge opmerkingen.

Een aanrader als je een leuke film wilt zien. Ik vond het verhaal overigens nergens ingewikkeld worden...

avatar van hightopper
I peed on the body....

Vond de humor erg leuk. Vooral de gay humor met Val Kilmer.
Robert Downey jr. is ook op z'n best in dit soort rollen waar hij ook meestal voor
gecast word. Dus je weet bij voorbaat wel dat dit snor zit. Verhaal word naar het einde toe
hollywood tenenkrommend maar ach... dat doet er toch niet toe bij dit soort hap slik weg best grappig _maar ik zou hem niet zo snel aan iemand aanraden_ film.

Eerste film ooit die ik afzette, zegt genoeg. Teveel en te weinig van alles.

avatar van tal1b
Net gezien op veronica, zo slecht is ie ook weer niet, beetje flauw zo nu en dan, dat wel.
Prima voor tussendoor.

avatar van jna blauw
Leuk filmpie wel, zaten wel een paar zeer leuke scènes in!

avatar van Uzza_Sparta
vanavond weer gezien en het blijft een goede film. een aanrader voor liefhebbers van de misdaad genre

Ik vond de film een beetje rommelig en van de hak op de tak overkomen. Wel met grappige situaties, onwaarschijnlijke toevalligheden, leuke vondsten en af en toe hele mooie plaatjes.
Robert Downey speelt een beetje een onzeker (zelfs verlegen) iemand en is daarom voor mij niet zo uitgesproken aanwezig in de film. Hij praat zacht, afgewend en af en toe binnensmonds, dit maakt dingen soms minder te volgen. Het onzekere anti-held idee valt voor mij op deze manier in het water.
Val Kilmer heeft een duidelijke komische rol. Michele heeft ook een leuke sidekick rol. Haar acteren komt op mij af en toe amateuristisch over, alsof ze uit haar rol valt en gaat lachen, soms klopt het gewoon niet.
Het verhaal vind ik eenvoudig en grappig/absurd. Allen blijken in de loop van de film minder integer dan gedacht, maar dat is dan de satire denk ik, ook echter niet altijd even duidelijk.
Wat meer traagheid en opbouw van sfeer had deze film niet geschaad.

Voor de liefhebbers van een komische misdaadfilm (met wat verwarring hier en daar) is deze vermakelijk.

avatar van Decec
Een goede misdaadfilm...
Komedie is mijn smaak niet...
Toch een leuke verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Robert Downey Jr. en Val Kilmer spelen goed...
Mooi HD kwaliteit...
Ook een goede muziek (Dolby Digital)...
Wie houdt van komedie, dan moet je maar deze film kijken...

avatar van notsub
Ik heb nauwelijks kunnen lachen om deze film. Het verhaal zit wel aardig in elkaar, maar de personages komen voor mij niet uit de verf. Deze humor is mijn humor niet of heb ik wel eens beter gezien. Een paar scenes waren leuk, over het algemeen heb ik me niet vermaakt tijdens deze prent.

Cynische, maar leuke parodie op het detective-genre.

Je hebt na 10 minuten wel door of dit wat voor je is.

avatar van indigoriico
superfilm.

TMP
De film begint zeer aardig. Vlot verteld en Robert Downey jr. zet doorgaans wel vermakelijke personages neer, zo ook hier. Na pakweg een uur begint te film echter wel wat te vervelen. Echt grappig is het niet en het plot is verder ook niet al te bijzonder. Naar het einde toe had ik er daarom ook wel genoeg van. Al met al toch vrij matig.

avatar van Mr_Mephisto
In de eerste plaats een komedie, het misdaadverhaal loopt ver achterop. Bij momenten is "Kiss Kiss Bang Bang" erg grappig, na verloop van tijd wordt het geheel een beetje warrig. Dat maakt het echter boeiend om te blijven volgen. Robert Downey Jr. kwijt zich als sukkel van dienst behoorlijk van zijn taak. Michelle Monaghan is vooral een erg knappe dame. Over Val Kilmer valt niet te klagen, maar de drie waren samen pas erg sterk. De dialogen en de one-liners doen het 'm: topvermaak.

avatar van VincentL
Kiss Kiss Bang Bang

Toen in dit plot las dacht ik echt 'wow, wat gaat dit worden?'. Het leek mij nogal ingewikkeld en ik was bang dat er geen touw aan vast te knopen zou zijn. Gelukkig is de eerste minuut al raak; Robert Downey Jr. introduceert zichzelf als verteller. Dan moet het wel goed komen toch? Mede met de verschillende reacties hier op MM ging ik met een dubbel gevoel de film in. Ik had geen idee meer wat ik kon verwachten van deze film.
TMP schreef:

notsub schreef:

Twijfel genoeg?

Qua plot is deze film zeer marginaal. Allereerst is het een komedie. Een paar grappige tot flauwe scènes volgen elkaar op. De film blijft echter tussen een detective en een komedie in hangen. Het kiest niet echt duidelijk een richting. Na een uur wordt toch echt de film van de detective gekozen. De spanning stijgt een beetje, ondanks het magere plot, en het wordt iets serieuzer. Downey Jr. heeft echter een zwakke rol gekregen. Zijn personage is matig tot zwak de hele film eigenlijk. Op het einde probeert Black een cliché nog met een grap af te doen, de faliekant de mist in gaat voor mij...

Jr. heeft een zwakke rol. Hij vult die echter redelijk goed in. Helemaal in het begin staat hij goed te spelen. Naarmate de film serieuzer wordt gaat het echter achteruit. Hij kan niet meer zijn humor kwijt en de serieuze toon van de film weet hij niet goed op te pikken.
Kilmer speelt een nicht met klasse. Met verve weet hij een privé-detective-homoseksueel neer te zetten. Zijn homoseksualiteit leidt tot een paar komische scènes die hij goed weet in te vullen. Samen met Jr. en Monaghan staat hij erg sterk in zijn rol.
Zo ook Monaghan zelf staat goed te spelen. Het is een zeer mooie vrouw om naar te kijken en dat maakt het natuurlijk altijd plezant. Als comédienne doet zij het juist iets minder en is in de wat dramatische scènes een stuk sterker. Zij heft Jr. daar weer op.

Al met al is de film gewoontjes weergegeven. Alles duidelijk zoals het van het boekje moet. Dat is prettig en rustgevend om naar te kijken. Qua muziek is de film ook wat magertjes. Niet dat dat hier heel erg is. Gewoontjes dus.

Ik twijfel een beetje tussen twee cijfers. Het eerste uur is zeker vermakelijk en weet te boeien maar daarna gaat het achteruit. Ik geef Kiss Kiss Bang Bang dan toch het voordeel van de twijfel

avatar van T-man
Ik stelde me veel voor bij deze film. Mijn enthousiasme werd een beetje minder na de diverse recensies hier op MM, maar het, in mijn ogen, hoge gemiddelde cijfer gaf me weer hoop.
Wat vond ik er nou van. Waarschijnlijk door mijn verwachting viel de film mij erg tegen.
Ik vond het niet grappig, niet spannend, simpel.
yesplease schreef eerder dit jaar "Je hebt na 10 minuten wel door of dit wat voor je is." en dat klopt. Ik heb de film natuurlijk uitgekeken en mijn algemene conclusie is dat het een zeer middelmatige film is.

avatar van Insignificance
Blijft een heerlijk vlot en speels misdaadfilmpje volgens de hardboiled formule. Wat wil je ook met al die boeken van Gossamer die links en rechts opduiken. De dikke scheut humor met een klein spervuur aan bijdehante dialogen, inclusief luchtige voice-over, geeft het de nodige schwung. Uiteraard gaat er dan wel eens een grapje de mist in, maar dat mag de pret niet drukken. Hollywood krijgt er flink van langs, Harry overigens ook, het verhaaltje ratelt aan een stuk door en het heeft een aantal plezierige rolletjes in huis.

Het is uiteindelijk vooral de film van Downey Jr. Die kan dit als geen ander en heerst met een geweldige delivery. Zelfs de simpele yeah!, wanneer het blaffertje eindelijk gebruikt wordt, is raak. Kilmer doet leuk mee en Monaghan is charmant genoeg om het leading trio te vervolmaken. Film ziet er mooi uit, al laat het gaandeweg iets van z'n aanvankelijke visuele kneepjes achterwege. Er is zowaar een krachtige scène te ontwaren. Die onder het bed met het roze meisje. Black weet z'n fun naar het scherm te vertalen. Knap.

avatar van RuudC
Kiss Kiss Bang Bang zag ik steevast in de aanraadlijstjes staan van IMDB en Icheckmovies.com. Niet dat ik er heel erg naar uitkeek, want eerlijk gezegd had ik niet bepaald hoge verwachtingen. Op een moment besluit je het maar een kans te geven en het viel me reuze mee. Nu vind ik Robert Downey Jr. en Val Kilmer over het algemeen wel toffe acteurs. Hoewel ik ze waarschijnlijk niet naast elkaar had gezet als ik de regisseur was, vormen ze stiekem wel een leuk duo. Val had als Gay Perry van mij wel iets gayer mogen zijn. Gewoon wat meer van die opmerkingen. Dat zou de film wel ten goede zijn gekomen.

Het is het misdaadaspect waar ik normaliter op afhaak, maar dat is hier goed uitgewerkt. RDJ praat niet te vaak door de film heen en hier en daar wordt een leuke grap geplaatst. Hij heeft overigens wel de leukste rol van de film. Sowieso zie je niet vaak criminelen die door stom toeval acteur worden en als een serieuze detective moet overkomen. Je voelt op je klompen aankomen dat het mis gaat. Het avontuur dat volgt is plottechnisch niet de sterkste. De absurditeiten spraken me meer aan. De stijl is leuk en dat is binnen dit genre echt al heel wat.

avatar van Left4Dead
Voor de tweede keer opgestart en weer niet doorheen gekomen. Erg simpele en flauwe humor en een chaotisch semi intellect script (not) moet het een niveau opkrikken. Ben zowiezo ook al geen fan van Robert Downey Jr. en dat helpt natuurlijk ook niet. Dit was de laatste keer dan ook dat ik deze erin heb gegooid, een onderzetter extra d'r bij.

avatar van JoeCabot
Zozo.

Heb twee problemen met deze film. Enerzijds vond ik het allemaal nogal geforceerd zelfbewust en rebels. "Kijk ons eens aloude clichés op de korrel nemen." Vond het niet zo scherp. Films als Adaptation of zelfs Le Mépris speelden m.i. op een veel originelere manier met vastgeroeste filmregeltjes.

Verder werd ik koud noch warm van het verhaal. Geen slecht concept nochtans, zo'n persiflage op pulp-misdaadromans. Maar de uitwerking laat te wensen over. Sommige grappen toverden een bescheiden glimlach op mijn gezicht, meer ook niet. De film springt ook voortdurende van de hak op de tak. Je moet dus wel bij de pinken zijn, en dat gaat best moeilijk wanneer het plotje je sowieso maar matig boeit.

Gelukkig scoort Kiss Kiss Bang Bang met andere troeven. Zo houdt de knappe cinematografie de film overeind. Ook de cast deed het meer dan aardig. Robert Downey Jr. en Val Kilmer vormden een leuk duo.

Visueel erg fijn dus, maar minder fijn om te volgen. 3*

avatar van Passiebloempje
Een halve ster erbij voor de laatste paar minuten.

Amusante mix van komedie en misdaad. Door de onnodig ingewikkelde constructie van het plot, loopt het verhaal zichzelf a.h.w. voorbij. Dat is eigenlijk jammer want verder is de film goed te doen dankzij het acteerwerk van de drie hoofdpersonages en de mooie cinematografie.

avatar van john mcclane 2
heerlijk eigenzinnige film.
downey is weer eens een redelijk gevat mannetje.in een gevatte film.
mooi geschoten.leuke humor.zeker de moeite waard om een paar keer te zien.

avatar van AFCALS
Het uitgekozen plot is wat mij betreft het enige minpuntje van de film. Het boeide mij totaal niet en word erg slordig neergezet. Buiten dat is de film erg aangenaam om te zien. Downey Jr. speelt een heerlijke Downey Jr. rol en ook Michelle Monaghan is betoverend in deze film. Humor is goed en het laatste stukje van de film is fantastisch. 3,5

avatar van Bacchero
Middelmatige film, niet meer dan dat. Een beetje spijtig wanneer er acteurs als Robert Downey Jr en Val Kilmer in meedoen. Het origineelste van de film is de manier waarop het verhaal wordt gebracht (vertelstijl) en de cinematografie, hetgeen ik wel kon smaken. Er zitten een paar komische momenten in maar wat mij betreft komen ze niet boven de middelmaat. De acteurs doen zeker hun best maar het geheel is gewoon iets te mager.

avatar van IH88
“You don't get it, do you? This isn't "good cop, bad cop." This is fag and New Yorker. You're in a lot of trouble.”

Een film die een hyperactieve indruk maakt. Het acteerwerk, het verhaal, de dialogen, de regiekeuzes, de montage, alles draagt bij aan een film die in de hoogste versnelling staat en daar is op zich niets mis mee, als het zo vermakelijk wordt opgediend. Je ontkomt er niet aan dat in dit soort film het verhaal een rommelige indruk maakt en Kiss Kiss Bang Bang springt dan ook van de hak op de tak.

Regisseur Shane Black staat erom bekend dat hij sterk uitgewerkte karakters weet te creëren en hier is dat niet anders. Harry, Gay Perry en Harmony zijn leuke personages die rap van de tong zijn en het is leuk om hun avonturen 100 minuten lang te blijven volgen. Downey Jr. kan de snelpratende, humoristische en sarcastische Harry waarschijnlijk in zijn slaap nog spelen en Kilmer heeft een heerlijke rol als homoseksuele privédetective. Monaghan vind ik een prachtige actrice en het samenspel met Downey Jr. levert een aantal hoogtepunten in de film op. Het verhaal gaat alle kanten op maar de chemie tussen de drie acteurs en de heerlijke spitsvondige dialogen houden alles bij elkaar. Een vermakelijke bende.

avatar van Capablanca
Het te ingewikkelde verhaal, de voice-over en vooral de geforceerde humor werkten bij mij niet echt. Met enige moeite uitgekeken.

avatar van Night's Watch
De combinatie tussen misdaad en komedie bevalt mij vaak prima. Vaak zijn deze films simpel vermaak maar dat dit niet altijd zo hoeft te zijn bewijst Shane Black hier met Kiss Kiss Bang Bang. Het plot is uitdagender en intelligenter dan normaal gesproken. Het is mooi om te zien hoe vele toevalligheden samen vallen, zowel in het misdaad gedeelte als in de relatie tussen de personages. Het is enigszins vergezocht maar niet zo erg dat het storend is.

Robert Downey Jr. zet zijn rol sterk neer en zijn voice-over is eigenwijs maar ontzettend leuk. Ook Val Kilmer doet goed het als het geestige typetje 'gay Perry'

De film neemt zich door het einde en de voice-over totaal niet serieus maar dat past prima bij de film, het versterkt het komische aspect. Zeker één van de betere misdaad komedies, vier sterren.