Kiss Kiss Bang Bang (2005)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Shane Black
met Robert Downey Jr., Val Kilmer en Michelle Monaghan

Wanneer kruimeldief Harry Lockhart (Robert Downey jr.) op de vlucht slaat na een mislukte overval, loopt hij per ongeluk bij een casting voor een misdaadfilm naar binnen. Zo wordt hij meegenomen naar Hollywood voor een echte screentest en wordt daar door zijn producer voorgesteld als het nieuwste 'snoepje van de maand'. Ter voorbereiding op de screentest moet Harry meelopen met privé-detective Perry van Shrike (Val Kilmer), door de meesten Gay Perry genoemd vanwege zijn homoseksuele geaardheid. Als crimineel die zich voordoet als acteur die zich voordoet als detective komt Harry in contact met Harmony Faith Lane (Michelle Monaghan). Via deze weinig succesvolle actrice raken Harry en Gay Perry betrokken bij een moordzaak die hun eigen levens wel eens in gevaar zou kunnen brengen.

Leuk filmpje.

Maar volgens mij heb ik een hoop plot gemist, want zo ingewikkeld was het toch niet ? Typisch "the plot thickens" verhaaltje, dat me een beetje aan Sex Crimes deed denken, maar de twists wat egaler verspreidt over de gehele film.

Is gewoon een lekker losse, grappige film. Humor is best oké, al had het af en toe toch wel weer net wat maffer of harder gemogen. Het wordt nooit echt pijnlijk. 't Is dan ook meer een soort van fruitig sarcasme waar mee gespeeld wordt.

Acteerwerk was niet super, maar best te doen. Visueel zag alles er ook leuk uit, de soundtrack ... geen flauw idee eigenlijk. Totaal niet opgevallen. Om de Pulp Fiction vergelijking dan toch ook maar te maken (hoewel de twee films weinig met elkaar hebben vind ik), de dialogen in deze film zijn tich keer leuker.

Goeie 3.5*. Aardig vermaak, leuk en fris, maar echt apart wordt het nergens.

Dialogen waren idd aardig (en helaas onvertaalbaar naar het nederlands, zo bleek).

Zou het niet weten ... ik versta Engels

avatar van U-96

Mee eens. (in het Engels dan)

Vergelijking met Pulp Fiction slaat overigens helemaal nergens op (mijns inziens).

avatar van zephyr
Vergelijking is juist snel gemaakt, allebei crime comedies waar bij deze film dus met vlag en wimpel de beste is. Niet in het minst door het grote gebrek aan vaart in pulp fiction en de enorme hoeveelheid slaapverwekkende scenes.
Sinds tijden niet meer zo een originele film gezien trouwens. Robert Downey jr. : sinds hij een jaar in de gevangenis heeft gezeten is hij weer helemaal terug op zijn niveau en zelfs beter dan dat. Val Kilmer : beter dan zo heb ik hem nog niet eerder gezien. Voorlopig even 4,5* en een plaatsje in mijn top tien voor deze buitensporig grappige film. Ieder keer als ik hieraan terugdenk schiet ik opnieuw in de lach.

zephyr schreef:
Vergelijking is juist snel gemaakt, allebei crime comedies
O ja, daar zijn er ook helemaal niet veel van .

avatar van zephyr
Misdaad-komedies met de daarbij behorende dialogen die in deze film wat mij betreft een stuk geslaagder waren.

Oke, ben ik het niet mee eens.

avatar van mikoz
Ik ook niet. Beide sterke films , alhoewel ik ze niet zo vergelijkbaar vond , ook waren deze dialogen zeker niet beter als in Pulp Fiction.

avatar van Captain Pervert
De film wist mij niet echt te pakken, op wat gortdroge dialogen na dan. En de scène waarin Downey Jr. op het lijk pist. "Is that it." - "No, that's the corps left by the last guy who rented this room."

Downey is echt heel erg cool, een soort combinatie Hoffman - Clooney - Spacey. En Kilmer lijkt heel erg op Travolta met zijn pafferige gezicht.

Voorlopig 3 sterren.

avatar van gondwana
schitterende dialogen, aangenaam verrast door downey, val kilmer is altijd cool (faggot pistol which I keep between my balls?), veel te ingewikkeld plot is de bedoeling.
Vergelijking met pulp fiction, beide films over pulp-crime-novels.

Als de vergelijking met pulp fiction al gemaakt kan worden, valt hij in ieder geval in het voordeel van deze film uit. Stukken leuker en vlotter en het script is echt stukken beter.

avatar van Captain Pervert
Heb ik het nou goed als ik zeg dat uiteindelijk de film vanaf een bepaald punt een film in een film is?

vreemde film, je moet goed opletten om het hele verhaal te begrijpen. De film is soms erg humoristisch, de actie valt wel wat tegen en het einde is erg voorspelbaar.

Leuke knipoog naar de filmindustrie in Hollywood.
Verder wel een beetje warrige film.
Flinke dosis droge humor en hier en daar wat actie.
Aparte film.

P.s wat heeft die Val Kilmer een plofkop gekregen en
het snuiven en drinken heeft het gelaat van Robert Downey j.r ook niet echt goed gedaan

avatar van BenicioDelToro
Weet iemand vanaf wanneer deze film te koop/te huur is?

avatar van gemaster
Erg vermakelijke onzin. Ik heb me af en toe rotgelachen om de dialogen en gebeurtenissen. Alle acteurs doen het goed en dan maakt het nogal onlogische verhaaltje niet zo heel veel meer uit.

Niet heel erg onaardig hoor,..

maar ik irriteerde me mateloos aan de cinematografische 'grapjes' zoals de film stop zetten en deze dan semi snobistisch te gaan analyseren, pff
En dan komt er iemand voorbij die op Steven Seagal lijkt en dat is dan heel grappig, zo grappig dat de regie het blijkbaar nodig vond om deze niet te evenaren grap nog een keer te doen met iemand die op Joe Pesci lijkt, om dubbel te liggen.

Nog erger was mijn buurman tijdens de film, die heel duidelijk moest laten merken dat hij, als ware filmkenner de cinematografische grapjes begreep, maar ja dat zullen we dan maar niet meenemen met de beoordeling van de film. Alhoewel je, met zo'n film, wel dat soort lui aantrekt. One message voor de goede vreemde man die naast mij zat: Please go and be a 'snobistische filmkenner' somewhere else.

Wat een ongelooflijk slechte film.
Een script waarbij je echt het idee krijgt dat de schrijver niet weet welke kant hij op moet en maar weer iets nieuws (onmogelijks) verzint. het verhaal is van iedere realiteitszin gespeend.
Ook het acteerwerk is bedroevend slecht. Wat een fake-figuur die Robert Downey. Zo schrikken van het lijk in zijn douche dat hij eroverheen gaat plassen...ja ja.
Nergens is de film echt spannend of komisch. Verder blijft het hangen in een mislukt homosfeertje.
Wat een tijdverspilling

avatar van Quentin
friedrich schreef:
Verder blijft het hangen in een mislukt homosfeertje.
?

AHWA
Heerlijke film. Normaal vind Downey Jr en Kilmer geen sterke acteurs, maar hier deden ze het geweldig. Lekkere dialogen met een knipoog naar de filmwereld. Daar hou ik wel van. Ook voice-overs vind ik gewoon lekker om naar te luisteren. Het mooie aan de film is dat je telkens iets verwachtte, maar ze dan net even de andere kant op gingen, wat de film verfrissender maakt dan de overige misdaadkomedies van de laatste jaren.

Ik heb zitten genieten. 5* en in de top tien.

avatar van The_Game
Echt lachen film. Leuk geacteerd, niet speciaal maar wel aardig origineel. Krijgt van mij 4.0* wat erg hoog is voor een komedie.

avatar van johanm3
Zeer leuke crime komedie. Film moet het vooral hebben van de dialogen die erg leuk, gevat en snel op elkaar waren. Alhoewel Downey soms wel een beetje erg gespeeld dom overkomt.
Stukje dat ie over het lijk pist moest ik echt om lachen, vooral omdat ik het niet vewachte. Ook het stukje dat ie is neergeschoten en z´n telefoon gaat. Na de schoten wisseling met de bad guys komt ie eindelijk aangestrompeld bij z´n meisie en zegt dan heel droog: You called me?

avatar van fotzenbikkel
Normaal gesproken houd ik niet zo van films die voorgedragen worden door een verteller, maar bij deze film wordt daar wel grappig mee omgegaan. Bovendien wordt het verhaal er niet traag van. Sterker nog; je moet goed opletten bij deze film, want voor dat je het weet mis je het verband. Ik kan mij ook voorstellen dat niet iedereen dit kan waarderen in een film. Mij verveelde deze film daarentegen, juist daarom, geen moment.

Ik vind dat er zeker een aantal lachwekkende scènes in zitten en ook de scherpe dialogen vind ik wel komisch. Al met al vind ik het echter geen ijzersterke lachfilm en ook in het misdaadgenre vind ik het gemiddeld mee kunnen komen. De combinatie van deze twee goeie gemiddelden maken deze film op zich toch wel apart. Daarbij vertolken de hoofdrolspelers hun rol gelukkig ook goed, wat het geheel uiteindelijk toch bovengemiddeld maakt.

Deze film krijgt van mij dan ook een ruime 3,5

avatar van fotzenbikkel
Paardje schreef:

Sommige grappen in de film konden ook mij niet meer dan laten glimlachen, maar niet elke enigszins grappige scène hoeft ook te zijn om te schateren.

Spreek de afkeer van je 'buurman' volgende keer toch naar hèm uit, in plaats van het je gemiddelde indruk in je recensie te laten beïnvloeden!?

grappige film....af en toe lastig te volgen met aardige humor. Vooral downey's zwarte humor....en verwijzingen/bevesting van het steriotiep van downey als
drankorgel en druggebruiker....zijn leuk.
Af en toe even terugspoelen....en dan nog volg je af en toe het verhaal niet....maar ja het gaat om de dialogen...een dikke 3,5

avatar van Naomi Watts
Goede film. Geweldige humor, goede grappige dialogen, Kilmer en Downey zijn hilarisch en er is ook degelijk chemie te zien tussen deze twee, genoeg twists en een vermakelijk misdaadverhaaltje al is de humor die de film naar het bovengemiddelde trekt. 4,5*

Zeker een goeie film met wat aardige speerpunten, zoals de al eerder genoemde vertelstijl. Best origineel.

Maar de vergelijking met Pulp Fiction, en dan vooral de verkiezing van deze film boven het meesterwerk van Tarantino vind ik te ver gaan. Het zijn inderdaad broertjes in het genre, maar KKBB is wel het kleine broertje van PF als je het mij vraagt....

Owja, 3.5*

berry1983