Zodiac (2007)

Thriller / Misdaad
157 minuten / 162 minuten (director's cut)

geregisseerd door David Fincher
met Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr. en Mark Ruffalo

Deze film vertelt het waargebeurde verhaal van een beruchte seriemoordenaar die eind jaren '60 in San Francisco huishield. Deze moordenaar, die nooit opgepakt is, liet vreemde aanwijzingen en brieven achter bij zijn slachtoffers. Deze methode en het feit dat hij nooit is opgepakt geeft hem nog altijd een legendarische status.

Captain Pervert schreef:
Het lijkt me apart om aan een film te beginnen waarvan je weet dat je geen bevredigende afloopt zult krijgen.

Dat verbaast mij nog het meest aan deze film. "Tu entres tambour et tu sors trompete"" Een Franse uitdrukking voor "Je weet niks en na de film weet je nog niks.

avatar van LostCauze
Net voor de tweede keer gekeken (eerste keer was toen ie uitkwam), geweldige film.

Het eigenlijk zonde dat dit een film is en geen miniserie. In het laatste kwart wordt er met namen gestrooid en is het af en toe moeilijk om het onderzoek van Graysmith bij te houden, dat had van mij wel in een iets lager tempo gemogen.

8.5/10

avatar van Kondoro0614
Hoewel ik zelf niet in volle moed mee heb gedaan aan de top lijst wil ik toch voor mij persoonlijk de top 1000 van dit jaar langzamerhand wat gaan afwerken. Heb nog wel een weg voor me aangezien ik nog aardig wat films moet maar vandaag heb ik het beginnetje alvast gemaakt: er staan nog heel wat toppers op mij te wachten. Helaas was ‘Zodiac’ een minder spectaculair begin als dat ik er van had gehoopt. Ik ben niet onderaan de lijst gestart, misschien was dat wel een beter idee geweest: dat is een zaak voor morgen. Ik wil natuurlijk wel van onder aan starten, om zo de ‘beste’ film volgens ons als laatst te bewaren, misschien duurt dat wel een jaar voordat ik daar eens ben dat maakt natuurlijk niet uit.

Maar goed, om die situatie even achter ons te laten: Zodiac. Een film met een hele aparte smaak, en helaas anders uitgewerkt dan ik had gehoopt. Ik zag erg tegen de tijdsduur van de film op, zeker nadat ik ook nog las dat dit in het nadeel van de film was beloofde het niet veel goeds. Het eerste anderhalf uur echter liet me terpleks staan, de spanning was bijna om te snijden en de film was constant interessant om te blijven volgen. Maar na die anderhalf uur kakt de film echt ontzettend in, er word te veel gepraat en gewerkt aan informatie dat de film soms rommelig over wist te komen, daarbij word het dan nog een erg lange zit zeker als de film zijn volledige spanning weet te verliezen, misschien werd het wel een beetje saai!

De acteerprestaties houden echter mijn volledige negativiteit toch wel achter wegen. Met namen als Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr. en Mark Ruffalo weet David Fincher een waar sterrenteam binnen te slepen. Maar ook zei wisten mij niet altijd te overtuigen om het einde toch saai te gaan vinden. De acteerprestaties zijn verde erg goed.

Het verhaal was best interessant om te volgen. We volgen namelijk het waargebeurde verhaal van een seriemoordenaar in de Amerikaanse stad ‘San Francisco’. Deze moordenaar stuurt constant hints op naar verschillende kranten om zo een geweldige puzzel te creëren. Hij is zo slim dat men er maar niet achter komt wie het is, en nog steeds met raadsels rond loopt. Een cartoonartiest gaat samen te werk met enkele agenten en de krant om de moordenaar op te speuren maar na lang speurwerk komen ze telkens uit op een dood eind.

Het verhaal en concept waren zeker niet de twee punten waar ik over struikelde. Het is gewoon puur dat de film ontzettend saai begon te worden en de spanning totaal verloor. Dat ik hierdoor wat spoelneigingen kreeg was niet super. Ook worden er teveel details en informatie in de film gepropt op toch nog een lange tijdsduur waardoor de film aardig chaotisch overkomt. Leuk eens gezien te hebben, misschien ooit de kans op een herziening geven maar voor nu sluit ik hem snel af, en gaan we weer door.

avatar van John Barry
Erg sterke en beklemmende thriller. Misschien duurt de film een klein beetje te lang, maar toch weet de film nagenoeg de gehele speelduur wel de aandacht vast te houden. Het acteerwerk is behoorlijk sterk.

avatar van Rafasol
Thema sprak mij al zeker aan. Net als het feit dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten. Ook de cast met enkele grote namen.

Begint veelbelovend, nadien valt het een tijdlang stil en wordt het zelfs lastig om volgen allemaal (zeker als je het concentratievermogen hebt van een goudvis, zoals ikzelf, wat dan weer aan mij ligt). Dat kon misschien iets beter uitgewerkt worden.

Al bij al een toffe film, maar hier en daar waren ze mij even kwijt.

Misschien dat er na herziening een half puntje kan bijkomen, momenteel zit hij tussen 3,5 en 4 voor mij.

avatar van rep_robert
Wat krijg ik weer zin in deze film. Blijft toch m'n favoriete Fincher film, gek genoeg

avatar van Jens van Eijk
Zodiac is toch wel een bijzondere film, maar wist me niet echt te grijpen om echt in de film te komen. Doordat de dader ook nooit gepakt is kon in principe ook nergens het tempo echt omhoog. De film houdt het tempo daardoor ook op een erg laag pitje, dit had ik ook wel verwacht aangezien de film gebaseerd is op de feiten, en doordat lage tempo en de speelduur 162 minuten kun je het draadje soms best kwijt raken. Cast is wel top, al vond ik wel dat niemand echt excelleerde in deze film, ze speelde eigenlijk allemaal op het zelfde niveau.

avatar van tommykonijn
Een lange, trage film over de mysterieuze seriemoordenaar die bekend stond als Zodiac. Persoonlijk vond ik het heel interessant, maar ik kan me goed voorstellen dat sommigen dit als een langdradige zit ervaren hebben. De film neemt de tijd om niet alleen een beeld te schetsen van de moorden zelf, maar ook van de impact die dit had op de media en recherche. Al die aspecten vond ik boeiend, maar met name Robert Graysmith, die door de moordenaar geobsedeerd raakt en zijn eigen privé-onderzoek start, had mijn interesse. Jake Gyllenhaal zet dit personage overtuigend neer en ook Mark Ruffalo, Anthony Edwards en Robert Downey Jr. leveren uitstekende vertolkingen. Ondanks dat er veel gepraat wordt, was er bij tijd en wijle zeker sprake van spanning. Naarmate Graysmith dichterbij de dader komt, waren er een aantal momenten dat ik het Spaans benauwd kreeg (met als hoogtepunt het bezoek aan een van de potentiële daders). Door het lage tempo in het middenstuk is dit waarschijnlijk niet voor iedereen, maar indien het onderwerp je interesse heeft is het ongetwijfeld de moeite waard. Het is een duistere, intense film geworden met acteurs die alles uit hun rollen halen.

avatar van filmfan0511
De laatste tijd een beetje in een Fincher bui, en dan werd het ook wel eens tijd om 'Zodiac' een keer op te zetten. Qua duistere sfeer, filmstijl, visuele gelikte scènes en een sterk (misdaad)plot past deze perfect in het rijtje van zijn oeuvre. Vond het echter niet één van zijn sterkere films, maar niettemin toch erg interessant. Het is wel tweeënhalf uur redelijk opletten geblazen, want de namen van verdachten, slachtoffers, mediapersonen, politie-agenten, etc komen aan een hoog tempo voorbij, en de film raast eigenlijk doorheen jaren van misdaden. Dat het op werkelijke feiten gebaseerd is, en de film blijkbaar ook redelijk getrouw blijft aan de werkelijke dossiers over de zodiac killer, maakt het wel erg intrigerend allemaal, hoewel zeker het middenstuk aardig inzakt en wat te traag is.
Downey Jr. heeft eigenlijk maar een erg minieme rol, maar Gyllenhaal en vooral Mark Ruffalo doen het erg goed. Ook de primaire verdachte werd erg goed neergezet. Dat de film erg open eindigt is natuurlijk logisch aangezien de echte dader nooit gepakt is, maar ik snap wel dat dit voor sommige mensen frustrerend kan overkomen. Als je een sterke standaard misdaadfilm met een bevredigend einde wil zien, valt deze dan ook niet aan te raden, just so you know.