Zodiac (2007)

Thriller / Misdaad
157 minuten / 162 minuten (director's cut)

geregisseerd door David Fincher
met Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr. en Mark Ruffalo

Deze film vertelt het waargebeurde verhaal van een beruchte seriemoordenaar die eind jaren '60 in San Francisco huishield. Deze moordenaar, die nooit opgepakt is, liet vreemde aanwijzingen en brieven achter bij zijn slachtoffers. Deze methode en het feit dat hij nooit is opgepakt geeft hem nog altijd een legendarische status.

avatar van Slikbeer Slikbeer
voor de derde of vierde keer aan begonnen en WEER mee gestopt.

Echt onkijkbaar saai, goeie genade.......

Mwa.

Se7en wou ik aan beginnen maar heb ik toch maar niet gedaan (komt zeker nog wel aan de beurt). Dit leek me interessant omdat het verhaal over een moordenaar die aanwijzingen achterlaat me zeker aansprak.

Het begin was veelbelovend, spannende scenes en lekker veel mysterie. Als dit 3 uur zou duren zou ik deze prima zo kunnen uitkijken. Maar helaas toen de film over de helft ging het steeds moeilijker om geboeid te blijven kijken. Het was eigenlijk vaak gewoon saai.

Pas weer toen Gyllenhaal zijn deel begon was het weer was vermakelijker. Moeilijk uit te kijken, maar door een goed begin en een opzich leuk verhaal en prima acteerwerk scoort deze toch wel een voldoende.

avatar van M!tch
Zodiac is een boeiende film. Zeker als je jezelf wat meer in de materie/feiten verdiept hebt. Diegene die ongetraind zitvlees hebben en een spannende thriller verwachten komen bedrogen uit. Zodiac is zeer zeker spannend, maar meer op een kabbelende manier. Nogmaals... Lees je wat in alvorens je aan deze film begint. Dat doet de film na afloop meer recht aan.

avatar van Ste*
Op zich een prima film, zolang het om de grote lijnen gaat dan. Want proberen om de volle 2,5 uur alle details te volgen vond ik persoonlijk vrij ondoenlijk. Alles gaat behoorlijk snel en alle namen van getuigen, politiemensen, locaties en verdachten wisselen elkaar in rap tempo af, met om de paar minuten tijdssprongen. Je krijgt als kijker eigenlijk nauwelijks de kans om even op adem te komen en zelf veel in te vullen, dit is meer een film die je van moment tot moment meebeleefd.

Best oke, maar ergens in het middenstuk worden dingen wel te warrig en te repetitief, en vond ik het redelijk inzakken. Je moet dan maar aannemen dat ze op een bepaald spoor zitten, maar erg duidelijk is het voor de kijker dan niet meer. Daarnaast gaat het nu eenmaal om een onopgeloste zaak en je krijgt dus een hele berg aan losse eindjes voorgeschoteld.

Verder is het wel erg modern en fris geschoten en eigenlijk constant heel prettig voor het oog (je zou niet zeggen dat dit alweer tien jaar oud is), en ook de acteurs, met name Gyllenhaal, doen het prima. Het wist me toch wel de hele speelduur vast te houden en dat zegt in mijn geval wel iets.

Beetje dubbel gevoel dus. Als kijkervaring in het moment op zich prima, maar door alle vluchtige informatie niet iets dat denk ik lang beklijft (kan nu eigenlijk al heel weinig meer terughalen).

avatar van Tiany
Eerste half uur begon boeiend,,,,prima acteurs, laatste 3 kwartier best spannend, maar alles daartussenin,,,veel blabla,,,de namen en het gebeuren vliegen rond je oren, alles gaat te snel, vaak moeilijk om nog goed te volgen.
De film kon voor mijn part dus een stuk korter, zou perfect zijn.

avatar van tbouwh
Fantastische herziening gehad. Wat heb ik deze de eerste keer ondergewaardeerd zeg.

avatar van wihu61
deze moet je minstens twee keer zien, erg sterke film

wihu61 schreef:
deze moet je minstens twee keer zien, erg sterke film

Is nu al de 3e keer

avatar van Hendrick99
Ik kende het verhaal over deze seriemoordenaar, maar had de film nog niet gezien. Eerste indruk is redelijk goed. De hoeveelheid complottheorieën werkt af en toe vertragend, maar is vermoedelijk wel realistisch. Ook tijdens het echte politieonderzoek zullen bureaucratie en persoonlijke verhoudingen een rol gespeeld hebben.
Een echte praatfilm met weinig actie of spanning. Er waren sterke verdenkingen in de richting van één bepaalde verdachte (gespeeld door John Carroll Lynch, ook bekend van de film Fargo), maar deze vermoedens konden toentertijd nooit concreet bewezen worden. Tot op de dag van vandaag onopgelost...

avatar van Zwolle84
Voor de liefhebbers: check ook zijn Netflixserie Mindhunter eens. Zelfde soort sfeer en al net zo goed.

avatar van wihu61
Die geweldige scène in die kelder... je voelde de angst gewoon.

Wat een lange zit zeg.

avatar van des1
Onderhand ligt die Zodiac allang onder de groene zoden. Kinderachtig van 'm dat ie toch niet ff naar buiten is gekomen met een bekentenis... Branden in hel doet ie toch al.

avatar van Perry Meer
ja wel een goeie film, moordpartijen worden koelbloedige weergegeven, de hoofdrolspelers zijn geknipt voor hun rol, en af en toe gewoon griezelig ( de kelderscene ) .
soms raakte ik de draad kwijt van wie is wie
maar al met al een heel aangename film met prachtige amerikaanse auto's en tijdssfeer.

avatar van woeler82
Wat in begin mooi leek zakte na 40 min naar een bedenkelijke niveau
In mijn ogen is de film veel te lang getrokken
Ik heb hem uitgekeken maar nog een keer kijken doe ik hem niet meer
Laatste 40 min veel te saai

Spannende film , ondanks de lange zit , werd het nergens saai.

avatar van Captain Pervert
Het lijkt me apart om aan een film te beginnen waarvan je weet dat je geen bevredigende afloopt zult krijgen.

avatar van Beany
Mja....nee.

Shadowed schreef:
Mwa.

Je had beter seven kunnen gaan kijken dan

DonR4mon schreef:

Je had beter seven kunnen gaan kijken dan

Want? Se7en is toch geen deel 1 uit de reeks?

Want? Se7en is toch geen deel 1 uit de reeks? [/quote]

Nee maar wel een veel betere film!

DonR4mon schreef:

Nee maar wel een veel betere film!

Van harte mee eens!

Zodiac volgt de zoektocht naar een onbekende moordenaar die eind jaren zestig in Californie actief was. Via cryptische boodschappen en raadselachtige telefoontjes onderhield hij contact met politie en media. Toch werd hij nooit opgepakt. De verdachten die er indertijd waren, hadden geen DNA-match met de forensische sporen. Op de redactie van de krant in San Fransisco zijn een redacteur en een tekenaar met de zaak bezig. Maar de zodiac killer lijkt voor geen gat te vangen...
Fincher maakt een integere film over de zodiac killer. Vaak voel je als kijker de machteloosheid dat ze geen enkele grip op deze dader kunnen krijgen.

avatar van Lovelyboy
Dijk van een film. Iedere keer weer ontzettend boeiend om te zien, en dat terwijl ik meestal niet zo van dit soort films ben. Het is een bijzonder trage film, weinig introductie wat de karakters betreft, fragmentarisch vertelt, soms met sprongen van maanden zelfs jaren. En dan komt er nog een stortvloed van dialoog en informatie op je af. Een mix waar ik persoonlijk op af zou haken omdat het teveel is, te weinig karakter en emotie, en gewoon too much!

Maar Fincher flikt het! Het niveau van zijn meesterwerk Se7en tikt hij net niet aan met deze vertelling, mede omdat ze onvergelijkbaar zijn, maar Fincher slaagt er meer dan prima in een best wel lange film met erg veel info een hele fijn twist te geven qua sfeer, tijdsbeeld, heerlijke soundtrack, maar het belangrijkste de film grijpt je, want je wil weten wie het is en de film blijft boeien. Je wordt langzaam mee de zoektocht van onder meer Gyllenhaal en Ruffalo ingezogen en zodra die Leigh in beeld komt ben je er net zo van overtuigd dat het hem is als dat Ruffalo en zijn team dat is.

Mooie beelden van San Fransisco, de hele film in mooie sferen gebracht met heerlijke muziek van The Animals, Four Tops, Jimmy meende ik ook te horen, Santana en Marvin Gaye. Verder ook fijne rollen van de altijd nukkige Downey jr, Brian Cox als gladde engerd, Ruffalo prima altijd, Gyllenhaal ook prima als halve autist en vooral John Carrol Lynch die mij toch vooral bij staat als de sullige Norm in Fargo maar hier een behoorlijk ongrijpbaar, intelligent en ontzettend eng iemand speelt. Heerlijk dat gesprek dat hij heeft met Ruffalo, Edwards en Koteas. Dat die man glad is als een aal en zo fout als het maar kan druipt van alle kanten er af.

Eind al goed, voor de film niet omdat het tot op heden nog altijd onduidelijk is wie het was, meer dan prima film. Bijzonder intelligent en goed gebrachte misdaad/thriller die een geweldig beeld brengt hoe deze zaak jaren lang angst op de straten bracht en nog altijd een mysterie is.

goeie film, hier hou ik van.

Wel grappig dat ik 3 uur daarvoor in de bios the avengers zat te kijken

Wat ik alleen niet zo begreep woonde die moordenaar nou wel of niet in dat huis met die kelder waar die andere meneer die filmposter had gemaakt? Het leek even of hij de moordenaar was....terwijl dat uiteindelijk niet zo bleek te zijn.

avatar van Brandt
Erg gedurfd van David Fincher om deze film te maken en dan heb ik het vooral over het einde (dat ik hier niet ga verklappen). Er hangt een mooi jaren 70 sfeertje omheen, maar helaas kakt de film halverwege wel een beetje in.

avatar van mikey
Doom4 schreef:
nee daar woonde een bioshouder die de posters maakte waarvan het handschrift een match heeft met de zodiac brieven. En er is een kelder. Het lijkt erop dat ze met zijn tweeen zijn omdat er voetstappen worden gehoord. Maar daarna valt de verdenking weer op Arthur.

avatar van centurion81
Ik vond deze film wat warrig, langdradig en met weinig focus.

Acteerprestaties overigens wel prima, maar toch een dikke tegenvaller.

avatar van VanRippestein
Warrig, ongefocust en een uur te lang. De enkele scenes die echt spannend zouden moeten zijn, verliezen al hun kracht door de langdradigheid van de rest.

Slikbeer Slikbeer schreef:
voor de derde of vierde keer aan begonnen en WEER mee gestopt.

Echt onkijkbaar saai, goeie genade.......

Wat je zegt..net aan gezet, ben bij 34e minuut en gestopt Verveel mij de takke. nog 2 uur?? Danks. Aangezien hij nooit gepakt is, zal de film mij verder een worst wezen..Waar kijk je dan naar?/ Hij is mogelijk overleden..Overreden..Vermoord? ..of weg uit de VS....Who cares.

Captain Pervert schreef:

Dat verbaast mij nog het meest aan deze film. "Tu entres tambour et tu sors trompete"" Een Franse uitdrukking voor "Je weet niks en na de film weet je nog niks.

avatar van LostCauze
Net voor de tweede keer gekeken (eerste keer was toen ie uitkwam), geweldige film.

Het eigenlijk zonde dat dit een film is en geen miniserie. In het laatste kwart wordt er met namen gestrooid en is het af en toe moeilijk om het onderzoek van Graysmith bij te houden, dat had van mij wel in een iets lager tempo gemogen.

8.5/10

avatar van Kondoro0614
Hoewel ik zelf niet in volle moed mee heb gedaan aan de top lijst wil ik toch voor mij persoonlijk de top 1000 van dit jaar langzamerhand wat gaan afwerken. Heb nog wel een weg voor me aangezien ik nog aardig wat films moet maar vandaag heb ik het beginnetje alvast gemaakt: er staan nog heel wat toppers op mij te wachten. Helaas was ‘Zodiac’ een minder spectaculair begin als dat ik er van had gehoopt. Ik ben niet onderaan de lijst gestart, misschien was dat wel een beter idee geweest: dat is een zaak voor morgen. Ik wil natuurlijk wel van onder aan starten, om zo de ‘beste’ film volgens ons als laatst te bewaren, misschien duurt dat wel een jaar voordat ik daar eens ben dat maakt natuurlijk niet uit.

Maar goed, om die situatie even achter ons te laten: Zodiac. Een film met een hele aparte smaak, en helaas anders uitgewerkt dan ik had gehoopt. Ik zag erg tegen de tijdsduur van de film op, zeker nadat ik ook nog las dat dit in het nadeel van de film was beloofde het niet veel goeds. Het eerste anderhalf uur echter liet me terpleks staan, de spanning was bijna om te snijden en de film was constant interessant om te blijven volgen. Maar na die anderhalf uur kakt de film echt ontzettend in, er word te veel gepraat en gewerkt aan informatie dat de film soms rommelig over wist te komen, daarbij word het dan nog een erg lange zit zeker als de film zijn volledige spanning weet te verliezen, misschien werd het wel een beetje saai!

De acteerprestaties houden echter mijn volledige negativiteit toch wel achter wegen. Met namen als Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr. en Mark Ruffalo weet David Fincher een waar sterrenteam binnen te slepen. Maar ook zei wisten mij niet altijd te overtuigen om het einde toch saai te gaan vinden. De acteerprestaties zijn verde erg goed.

Het verhaal was best interessant om te volgen. We volgen namelijk het waargebeurde verhaal van een seriemoordenaar in de Amerikaanse stad ‘San Francisco’. Deze moordenaar stuurt constant hints op naar verschillende kranten om zo een geweldige puzzel te creëren. Hij is zo slim dat men er maar niet achter komt wie het is, en nog steeds met raadsels rond loopt. Een cartoonartiest gaat samen te werk met enkele agenten en de krant om de moordenaar op te speuren maar na lang speurwerk komen ze telkens uit op een dood eind.

Het verhaal en concept waren zeker niet de twee punten waar ik over struikelde. Het is gewoon puur dat de film ontzettend saai begon te worden en de spanning totaal verloor. Dat ik hierdoor wat spoelneigingen kreeg was niet super. Ook worden er teveel details en informatie in de film gepropt op toch nog een lange tijdsduur waardoor de film aardig chaotisch overkomt. Leuk eens gezien te hebben, misschien ooit de kans op een herziening geven maar voor nu sluit ik hem snel af, en gaan we weer door.