Zodiac (2007)

Thriller / Misdaad
157 minuten / 162 minuten (director's cut)

geregisseerd door David Fincher
met Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr. en Mark Ruffalo

Deze film vertelt het waargebeurde verhaal van een beruchte seriemoordenaar die eind jaren '60 in San Francisco huishield. Deze moordenaar, die nooit opgepakt is, liet vreemde aanwijzingen en brieven achter bij zijn slachtoffers. Deze methode en het feit dat hij nooit is opgepakt geeft hem nog altijd een legendarische status.

avatar van Slikbeer Slikbeer
voor de derde of vierde keer aan begonnen en WEER mee gestopt.

Echt onkijkbaar saai, goeie genade.......

avatar van Shadowed
Mwa.

Se7en wou ik aan beginnen maar heb ik toch maar niet gedaan (komt zeker nog wel aan de beurt). Dit leek me interessant omdat het verhaal over een moordenaar die aanwijzingen achterlaat me zeker aansprak.

Het begin was veelbelovend, spannende scenes en lekker veel mysterie. Als dit 3 uur zou duren zou ik deze prima zo kunnen uitkijken. Maar helaas toen de film over de helft ging het steeds moeilijker om geboeid te blijven kijken. Het was eigenlijk vaak gewoon saai.

Pas weer toen Gyllenhaal zijn deel begon was het weer was vermakelijker. Moeilijk uit te kijken, maar door een goed begin en een opzich leuk verhaal en prima acteerwerk scoort deze toch wel een voldoende.

avatar van M!tch
Zodiac is een boeiende film. Zeker als je jezelf wat meer in de materie/feiten verdiept hebt. Diegene die ongetraind zitvlees hebben en een spannende thriller verwachten komen bedrogen uit. Zodiac is zeer zeker spannend, maar meer op een kabbelende manier. Nogmaals... Lees je wat in alvorens je aan deze film begint. Dat doet de film na afloop meer recht aan.

avatar van Ste*
Op zich een prima film, zolang het om de grote lijnen gaat dan. Want proberen om de volle 2,5 uur alle details te volgen vond ik persoonlijk vrij ondoenlijk. Alles gaat behoorlijk snel en alle namen van getuigen, politiemensen, locaties en verdachten wisselen elkaar in rap tempo af, met om de paar minuten tijdssprongen. Je krijgt als kijker eigenlijk nauwelijks de kans om even op adem te komen en zelf veel in te vullen, dit is meer een film die je van moment tot moment meebeleefd.

Best oke, maar ergens in het middenstuk worden dingen wel te warrig en te repetitief, en vond ik het redelijk inzakken. Je moet dan maar aannemen dat ze op een bepaald spoor zitten, maar erg duidelijk is het voor de kijker dan niet meer. Daarnaast gaat het nu eenmaal om een onopgeloste zaak en je krijgt dus een hele berg aan losse eindjes voorgeschoteld.

Verder is het wel erg modern en fris geschoten en eigenlijk constant heel prettig voor het oog (je zou niet zeggen dat dit alweer tien jaar oud is), en ook de acteurs, met name Gyllenhaal, doen het prima. Het wist me toch wel de hele speelduur vast te houden en dat zegt in mijn geval wel iets.

Beetje dubbel gevoel dus. Als kijkervaring in het moment op zich prima, maar door alle vluchtige informatie niet iets dat denk ik lang beklijft (kan nu eigenlijk al heel weinig meer terughalen).

avatar van Tiany
Eerste half uur begon boeiend,,,,prima acteurs, laatste 3 kwartier best spannend, maar alles daartussenin,,,veel blabla,,,de namen en het gebeuren vliegen rond je oren, alles gaat te snel, vaak moeilijk om nog goed te volgen.
De film kon voor mijn part dus een stuk korter, zou perfect zijn.

avatar van tbouwh
Fantastische herziening gehad. Wat heb ik deze de eerste keer ondergewaardeerd zeg.

avatar van wihu61
deze moet je minstens twee keer zien, erg sterke film

wihu61 schreef:
deze moet je minstens twee keer zien, erg sterke film

Is nu al de 3e keer

avatar van Hendrick99
Ik kende het verhaal over deze seriemoordenaar, maar had de film nog niet gezien. Eerste indruk is redelijk goed. De hoeveelheid complottheorieën werkt af en toe vertragend, maar is vermoedelijk wel realistisch. Ook tijdens het echte politieonderzoek zullen bureaucratie en persoonlijke verhoudingen een rol gespeeld hebben.
Een echte praatfilm met weinig actie of spanning. Er waren sterke verdenkingen in de richting van één bepaalde verdachte (gespeeld door John Carroll Lynch, ook bekend van de film Fargo), maar deze vermoedens konden toentertijd nooit concreet bewezen worden. Tot op de dag van vandaag onopgelost...

avatar van Zwolle84
Voor de liefhebbers: check ook zijn Netflixserie Mindhunter eens. Zelfde soort sfeer en al net zo goed.

avatar van wihu61
Die geweldige scène in die kelder... je voelde de angst gewoon.

avatar van nijkerkbert
Wat een lange zit zeg.